ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7
ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7

تاثیر پورن بر نوجوان و وظایف والدین برای کاهش آسیب ها


خوشحال می شویم برای دیدن ویدیوهای مرتبط با تاثیر پورن بر نوجوان پیج اینستاگرام دکتر فرزاد طباطبایی را دنبال کنید.

بسیاری از والدین در مورد تاثیر پورن بر نوجوان از متخصصین سلامت روان پرسش های زیادی را مطرح می کنند. چرا که تحقیقات و تجربیات نشان می‌دهند اکثر افراد مشاهده تصاویر پورن را از دوران نوجوانی آغاز می‌کنند. همین مسئله والدین را در مورد انحرافات اخلاقی و جنسی فرزندان نگران کرده و باعث می‌شود که آن‌ها به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در این باره باشند. پژوهش‌های روانشناختی که در این زمینه کار شده نشان می‌دهند که تماشای پورن می‌تواند نگرش نوجوانان بر جنسیت مرد و زن را تحت تاثیر قرار داده و انتظارات جنسی آن‌ها را به طور خاصی شکل دهد. در واقع تاثیر پورن بر نوجوانان در دو زمینه رشد جنسی و سلامت روان نوجوان قابل بررسی است. ما در ادامه تلاش کرده‌ایم در این باره توضیحات کامل‌تری را ارائه کنیم که برای شما سودمند باشد. پس همراه ما باشید.

 

تماس با مشاور

 

تاثیر پورن بر نوجوان در عصر اینترنت

اینترنت به بخشی جدایی ناپذیر از زندگی مدرن نوجوانان تبدیل شده است که به آن ها اجازه می دهد به راحتی به اطلاعات و موضوعات مورد علاقه آنلاین از جمله مطالب صریح جنسی یا پورنوگرافی دسترسی داشته باشند. هرزه‌نگاری معمولاً به‌عنوان تصاویر یا ویدیوهای غیراخلاقی جنسی که به‌طور حرفه‌ای تولید شده یا توسط کاربر تولید می‌شود، با هدف تحریک جنسی بیننده تعریف می‌شود. افزایش دسترسی به اینترنت و دیگر پلتفرم‌های آنلاین منجر به افزایش سریع تعداد نوجوانانی شده است که با این محتواها مواجه می‌شوند. در نتیجه قرار گرفتن نوجوانان در معرض پورنوگرافی یک نگرانی بزرگ برای والدین، معلمان و عموم مردم بدل می شود. محتوای پورونوگرافیک یک رسانه بسیار پیچیده است که آن را به نگرانی خاصی برای مراقبان و والدین تبدیل می کند. زیرا این محتواها اغلب اولین نقطه تماس با این مسایل در زمانی هستند که نوجوانان با انواع معضلات از جمله دغدغه های سلامت جسمی یا روانی مواجه می شوند.

داشتن نگاه بی طرفانه از تأثیر استفاده از پورنوگرافی بر رشد نوجوانان، زمینه را برای همه دلسوزان نوجوان در مدرسه و خانه فراهم می کند تا از نوجوانان در مسیر رشد و سلامت جنسی مراقبت کنند. در این ارتباط ویژه، باید به دنبال ارائه رهنمودهایی برای مراقبین بود که استفاده از پورنوگرافی را به عنوان بخشی از آموزش های انتقادی به کودک ادغام کنند. توصیه هایی را برای تسهیل گفتگوهایی که ممکن است بین نوجوانان و والدین در مورد استفاده از این محتوا به وجود می اید ارائه کند.

1-تاثیر پورن بر نوجوان | تاثیرات ذهنی و روانی مشاهده پورنوگرافی

طیف گسترده‌ای از اثرات منفی و مثبت پورنوگرافی بر سلامت و رشد جنسی نوجوانان وجود دارد که بر نگرش‌ها، باورها و رفتارهای جنسی آن ها تأثیر می‌گذارد. با تمرکز بر اثرات منفی ابتدا، مطالعات نشان داده‌اند که قرار گرفتن در معرض پورنوگرافی ممکن است باورها و نگرش‌های غیرواقعی را در مورد جنسیت، رفتار جنسی و خود موضوع سکس ایجاد کند.

نوجوانان ممکن است انتظار داشته باشند آنچه در پورنوگرافی مشاهده می کنند شبیه به تجربیات جنسی در دنیای واقعی باشد. همچنین آن ها را به گونه ای آموزش دهد که مقوله سکس را در درجه اول فیزیکی و اتفاقی و نه احساسی و رابطه ای درک کنند. به عبارت ساده تر، نوجوان با تماشای محتوای پورنوگرافی فرض می گیرد که رابطه جنسی یک رفتار کاملا تصادفی و ناگهانی با هر فردی است که سر راه دیگری قرار می گیرد. نه یک رفتار انتخابی که بر مبنای یک رابطه دو طرفه شکل می گیرد.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه مشکلات و چالش های دوران نوجوانی کلیک کنید.

2-تاثیر پورن بر رشد جنسی نوجوان

نوجوانان اغلب به دلیل اینکه به تازگی میل جنسی در آن‌ها فعال شده کنجکاوی بسیاری را پیرامون رابطه جنسی تجربه می‌کنند. در این شرایط اگر والدین نتوانند آگاهی کافی را در مورد چالش‌های این دوره در اختیار فرزند قرار دهند احتمال درگیری او با انواع آسیب‌های روانی و اجتماعی زیاد خواهد شد. یکی از پدیده‌های مخربی که بسیاری از نوجوانان در دوران بلوغ خود آن را تجربه می‌کنند مشاهده تصاویر پورنوگرافی است. این مسئله می‌تواند زمینه ساز مشکلات عمده‌ای نظیر اعتیاد به پورنوگرافی شود و پیامدهای بلندمدتی را برای نوجوان به همراه بیاورد.

نوجوانانی که بیشتر از پورنوگرافی استفاده می‌کنند، مشغله‌های جنسی و نگرش‌های سهل انگارانه جنسی را بیشتر تجربه می‌کنند. این نگرش‌ها ممکن است شامل این باورها باشد که زنان به‌ جای یک سمت رابطه یا شریک جنسی، شیء جنسی فرض می شوند که به مصرف مردان می رسند. از طرفی این نوجوانان پذیرش بیشتری نسبت به انواع خشونت از جمله خشونت جنسی نشان می دهند. چه به عنوان پذیرش رفتار خشونت آمیز با دیگری و شریک جنسی و چه به عنوان پذیرش خشونت با خود نوجوان.

3-دوگانگی هویتی

دوره نوجوانی زمانی است که افراد در مورد همه چیز دچار شک و ابهام می‌شوند. نوجوانان در این سنین حتی در مورد دختر یا پسر بودن خود نیز ممکن است دچار تردید شوند که امری طبیعی محسوب می‌شود. آن‌ها همچنین در این زمان بیش از هر مرحله دیگری در حال رشد کردن در زمینه مفاهیم اخلاقی هستند و در همین راستا از موضوعات مختلف تاثیر می‌پذیرند. مطالعات تحقیقاتی نشان می‌دهند که مشاهده تصاویر پورن می‌تواند بر هویت‌یابی جنسی افراد در سنین بلوغ تداخل کند و به سردرگمی هرچه بیشتر افراد در مورد زن یا مرد بودن بیانجامد. همچنین بازدید صفحات مرتبط با پورنوگرافی می‌تواند ارزش‌های اخلاقی نوجوان را نیز تحت تاثیر قرار داده و آن‌ها را نسبت به درگیر شدن در روابط پرخطر و بدون چارچوب آسیب‌پذیر کند.

4-تاثیر پورن بر سلامت روان نوجوان

امروزه تحقیقات گسترده‌ای در زمینه تاثیر مشاهده پورنوگرافی بر سلامت روان افراد انجام شده است. این تحقیقات نشان می‌دهند که استفاده از محتوای پورن تا حد زیادی می‌تواند بر بهداشت روان افراد اثر بگذارد و احساساتی نظیر شرم و گناه و بروز اختلالاتی همانند افسردگی اساسی را به بار بیاورد.

همچنین جالب است بدانید که قرار گرفتن به طور مکرر در برابر تصاویر پورن می‌تواند منجر به آثار اعتیادی شده و تغییراتی در ساختار نورولوژیکی مغز ایجاد کند که همانند تغییرات مغزی ایجاد شده در افراد معتاد به کوکائین، الکل و متامفتامین است. از همین رو کنار گذاشتن استفاده از پورن در کسانی که به دیدن آن عادت کرده و وابسته شده‌اند نیازمند دریافت خدمات حرفه‌ای روانشناسی است.

برای شناخت بیشتر در زمینه نوجوان کلیک کنید.

5-تاثیرات رفتاری بلند مدت

مشاهده پورنوگرافی در دوران نوجوانی می‌تواند به عادتی تبدیل شود که تا بزرگسالی ادامه می یابد. قرار گرفتن مداوم در معرض این تصاویر و محتواها اغلب از بروز پیامدهای بلندمدت حکایت دارد. برای مثال افراد و به خصوص مردانی که بیش از حد به مشاهده فیلم‌ها و تصاویر پورن می‌پردازند رفتار جنسی‌ متفاوتی پیدا می‌کنند و بیشتر احتمال دارد که بدون داشتن رابطه عاطفی، درگیر رابطه جنسی با افراد مختلف شوند.

همچنین پژوهش‌های طولی و مقطعی متفاوتی که در این زمینه انجام شده نشان می‌دهد افرادی که این تصاویر را مشاهده می‌کنند در طول رابطه جنسی خشونت فیزیکی و کلامی بیشتری را از خود بروز می‌دهند. چراکه تصاویر پورنوگرافی می‌تواند منجر به شکل گیری فانتزی‌های جنسی پرخاشگرانه‌ای در افراد شود که در طول سکس خود را نشان می‌دهد.

 

نقش والدین در کاهش آسیب های نوجوانان

توجه داشته باشید که عامل محرک اولیه‌ای که بسیاری از نوجوانان را برای اولین بار به سمت مشاهده تصاویر و فیلم‌های پورن سوق می‌دهد کنجکاوی آن‌ها در مورد مسائل جنسی است. درنتیجه متخصصان معتقدند که اگر نوجوانان به اطلاعات صحیح و درستی در مورد مسائلی نظیر رابطه جنسی، دخول، بارداری و روش‌های پیشگیری از آن دست پیدا کنند کمتر به سمت استفاده از پورنوگرافی روی می‌آورند.

مشکل اینجاست که بسیاری از والدین از حرف زدن پیرامون مسائل جنسی و ارائه آموزش‌های مناسب در این باره به فرزند خود طفره می‌روند و از این کار احساس شرم می‌کنند. در حالی که لازم است بدانید اکثر مشکلات نوجوانان از عدم برخورداری از یک منبع اطلاعاتی درست ناشی می‌شود. درنتیجه لازم است که بتوانید در مورد نحوه ارائه مطالب جنسی به نوجوان اطلاعات و آموزش‌های کافی را دریافت کنید و در بستر ارتباطی صمیمانه این مسائل را به فرزند خود انتقال دهید. کمک گرفتن از یک مشاور و روانشناس متخصص در حیطه کودک و نوجوان تا حد زیادی می‌تواند در این باره به شما کمک کند.

برای آگاهی بیشتر در زمینه رفتار صحیح با نوجوان کلیک کنید.

سخن آخر

استفاده از پورنوگرافی نوجوانان به طور مداوم در طول زمان افزایش یافته است و سن اولین مواجهه با محتوای جنسی صریح نیز پایین تر آمده است. تخمین میزان شیوع تماشای پورن بین نوجوانان متفاوت بوده است، اما نظرسنجی های اخیر منتهی به سال 2023 نشان داده است که 68.4٪ در معرض صحنه های جنسی بوده اند. مطالعه دیگری در ایالات متحده نشان داد که 42% از جوانان بین سنین 10 تا 17 سال مشاهده پورنوگرافی آنلاین را گزارش کردند. سایر مطالعات قبلی نشان داده اند که 19% تا 37% از نوجوانان استفاده عمدی را گزارش کرده اند. یافته ها حاکی از این است که هرزه‌نگاری در شرایط همه‌گیری کووید-19 و در نیتجه آن قرار گرفتن در قرنطینه‌ها و فاصله‌گذاری اجتماعی باعث شیوع بیشتر شده و تماشای این محتواها را افزایش داده است.

سؤالات متداول

- چرا مشاهده تصاویر پورن می‌تواند منجر به اعتیاد به آن شود؟

مشاهده تصاویر مستهجن و جنسی، قسمت‌های مرتبط با لذت در مغز را تحریک کرده و سطوح انتقال دهنده‌های عصبی نظیر دوپامین را افزایش می‌دهد. مشاهده مکرر محتوای پورنوگرافی نوعی وابستگی مغزی ایجاد می‌کند که در آن مغز فرد برای تجربه احساس لذت به محرک‌های مرتبط با پورنوگرافی تکیه می‌کند و بدون آن نمی‌تواند احساسات خوشایند مشابه را دریافت کند. این وابستگی در حقیقت همان اعتیاد است که می‌تواند مشکلات جانبی دیگری را نیز به همراه بیاورد.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز نشانه گذاری شده اند*