ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7
ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7

تفاوت بین مهارت و استعداد | کدام یک تاثیر بیشتری در موفقیت افراد دارد؟

تفاوت بین مهارت و استعداد به این معنا است که استعداد ارثی است و مهارت اکتسابی. استعداد همراه با مهارت به عنوان یک توانایی تصفیه شده در نظر گرفته می شود. اگر فردی در زمینه ای استعداد مسلط داشته باشد می تواند اهداف زندگی خود را به راحتی و به طور موثر بر مبنای همان استعداد محقق کند. اما آموزش برای به دست آوردن یک مهارت ضروری است تا بهترین کار خود را در کاری مفید به کار ببرد. برای کسب آگاهی بیشتر در این زمینه از مشاوره شغلی راهنمایی بخواهید.  

تماس با مشاور

مهارت ها و استعداد های فردی

هر فردی دارای مهارت ها و استعدادهای خاصی است که او را از دیگران متمایز می کند. هر یک از آن ها با کیفیت خاصی به دنیا آمده اند که استعداد آن ها محسوب می شود. از اطمینان بابت کسب درآمد گرفته تا رضایت از زندگی، به سختی می توانید از لزوم استعدادها و مهارت ها چشم پوشی کنید. این که بسیاری از مردم در تلاش هستند تا نه تنها توانایی های خود را شناسایی کنند بلکه آن ها را توسعه دهند مطلب تازه و عجیبی نیست.
همین را می توان در مورد مهارت ها نیز بیان کرد. استعدادها موهبت های طبیعی هستند که با گذشت زمان و استفاده مداوم می توان آن ها را گسترش داد و پخته تر کرد. همزمان مهارت‌ها موهبت‌هایی هستند که از طریق آموزش، تجربه یا یادگیری به دست می‌آیند. در این رابطه مطالعه مقاله تکنیک های یادگیری سریع پیشنهاد می شود.

تفاوت بین مهارت و استعداد

اغلب افراد از واژه‌های استعداد و مهارت به جای یکدیگر استفاده می‌کنند. بدون اینکه بدانند این ها با یکدیگر متفاوت هستند. در حالی که استعداد یک توانایی ذاتی به معنای خوب بودن در یک فعالیت خاص بدون یادگیری یا کسب کردن آن تعریف می شود مهارت که یک توانایی آموخته شده است. اگر وقت و تلاش فرد صرف آن شود می توان آن را پرورش داد.
تلاش ها باید داوطلبانه، سیستماتیک و مستمر باشد تا یک مهارت کسب شود و فرد وظایف و فعالیت های مختلف را به طور رضایت بخشی انجام دهد. این در حالی است که معنی استعداد توانایی ذاتی یک فرد برای انجام کاری است. در حالی که مهارت توانایی است که برای انجام یک کار خاص به طور موثر کسب می شود و در عمل به اجرا در می آید.
استعداد چیزی است که در نهاد فرد از روز تولد به ودیعه گذاشته شده است. فقط کافی است تحت شرایط مناسب و بستر خاص خود توسعه داده شده و شکوفا شود. کشف استعداد کودکان به تنهایی کافی نیست، استعداد باید پرورش داده شود.

استعداد موهبتی برای برخی افراد

استعداد‌ چیزی نیست که به وفور در اختیار همه افراد قرار گرفته باشد بلکه نسبت به کل جمعیت افراد کمی استعدادهای خاصی برای ظاهر کردن دارند. استعداد توانایی ذاتی است در حالی که مهارت توانایی است که فرد برای به دست اوردن آن باید زمان و تلاش شخصی خود را صرف توسعه و گسترش آن کند. استعداد اغلب در اختیار افراد محدودی است.
از سوی دیگر هر فردی در صورت داشتن ظرفیت، توانایی و تمایل می تواند مهارت خاصی را بیاموزد. استعداد پنهان است به همین دلیل نیاز به شناسایی دارد. برخلاف مهارت که ذاتی و پنهان نیست که کشف شود بلکه نیاز به توسعه دارد و تنها از طریق تمرین مداوم دست یابی به آن امکان پذیر خواهد بود. برای آگاهی از نحوه استعداد یابی کلیک کنید.  

استعداد چیست؟

عبارات مختلفی برای تعریف استعداد وجود دارد.‌آنچه آشکار است این است که این یک توانایی ذاتی برای انجام کاری است. بدان معنا که یک توانایی سرشتی و ذاتی است که می تواند پتانسیل بهبود و توسعه را در بر گیرد. همچنین می توان گفت بازتابی از نحوه اتصال فرد به توانایی های درونی و شخصی است. در تعریف استعداد همین بس که می توان گفت آموختنی نیست اما قابلیت این را دارد که با گذشت زمان توسعه و بهبود پیدا کند. کشف علایق واقعی اولین پله برای رشد آن ها است.
نمی توان انکار کرد که تنها گروه کوچکی از افراد با این موهبت که استعداد نامیده می شود متولد می شوند. این موهبت ذاتی تنها زمانی به بهترین حالت خود می رسد که بتواند پیشرفت های مختلفی در زندگی به دنبال داشته باشد. اغلب کارشناسان ماهیت استفاده مداوم از استعدادها را بررسی می کنند. زیرا در غیر این صورت ممکن است از بین برود. استعداد نه تنها در زمینه تحصیلی، بلکه ممکن است در زمینه های بسیار بسیار متفاوتی مانند رقص، آواز، آشپزی، بازی، بازیگری، ورزش، تأثیرگذاری، نقاشی و غیره فرصت بروز و ظهور پیدا کند.
تفاوت بین مهارت و استعداد

فرصت استعدادیابی در کودکان

اگر کودکان را آزاد و تنها بگذارید و ذهن آن ها را با اصول و چهارچوب از پیش تعین شده شکل ندهید، او در آن دسته از فعالیت های سرشتی خود شرکت خواهد کرد که بیشتر دوست دارد یا در آن ها بهترین است. سپس می توان با هدایت کردن او در همان مسیر فرصت استفاده بهینه از این توانایی ذاتی را فراهم کرد. استعدادیابی برای موفقیت در زندگی ضروری است.
اغلب مواقع برای بسیاری از افراد اتفاق می افتد که استعداد آن ها به دلیل فقدان راهنمایی، حمایت و فرصت مناسب برای به نمایش گذاشتن آن ناپدید می ماند و هرگز به منصه ظهور نمی رسد. با توجه به همه این ها استعداد توانایی است که منجر به انجام شدن بهترین کار بدون تلاش اضافی می شود. اغلب پنهان و خام است که نیاز به شناسایی در زمان مناسب دارد.

دسته بندی استعدادهای طبیعی

مطالعات مختلف استعدادها را در سه گروه متمایز، شامل توانایی های تخصصی، توانایی های انگیزه بخش و سبک شخصی طبقه بندی می کنند. در حالی که توانایی های انگیزه بخش نیرویی است که در پشت هر کاری که فرد انجام می دهد وجود دارد، توانایی های تخصصی به طور قابل توجهی بر نحوه جذب و واکنش او به اطلاعات دریافتی از محیط تأثیر می گذارد. از سوی دیگر استعدادهای سبک شخصی آن هایی هستند که رفتار با دیگران را در موقعیت های مختلف پیش بینی می کنند.
به عنوان مثال شما می توانید یک فرد فرآیندی با بهره وری بالا و ایده های ناب یا فردی بهره ور با ایده های سطح پایین، فردی قاطع بر اساس سبک شخصی باشید.  توانایی های انگیزه بخش و ذهنی شامل مواردی مانند روابط فضایی، سازماندهی مفهومی و طبقه بندی می شود. افرادی که توانایی های تخصصی دارند حافظه، دقت بصری، سرعت بصری و مشاهده بهتری خواهند داشت. در این رابطه انجام تست هوش و خلاقیت نیز پیشنهاد می شود.  

تفاوت بین مهارت و استعداد | مثال برای استعداد

نمی توان انکار کرد که هر فردی تعداد بی شماری از توانایی های ذاتی دارد که می تواند زندگی او و اطرافیان او را متحول کند. از آنجایی که به آن ها آموزش داده نمی شود باید زمان بگذرد تا استعدادهای آن ها مشخص شود. در اینجا چند نمونه از استعدادهایی که ممکن است در افراد وجود داشته باشد آورده شده است. در این رابطه مطالعه مقاله افزایش قدرت یادگیری مغز پیشنهاد می شود.

1-تفاوت بین مهارت و استعداد | موسیقی

از حافظه تونال و تمایز صدا گرفته تا حافظه ریتم، می توان استعداد متفاوتی در موسیقی داشت. هر چه در به خاطر سپردن صداها و سکانس‌های آهنگین خوب باشید به این معنا خواهد بود که در موسیقی مستعد هستید و هدف این است که توانایی خود را در این زمینه ادامه دهید. به عنوان مثال افرادی که در موسیقی استعداد دارند زمانی که به فعالیت های غیر کلامی محدود شوند نسبتاً راحت نخواهند بود. چرا که ریتم و کلام و صدا برای آن ها مهم است.

2-تفاوت بین مهارت و استعداد | استعداد ورزشی

بدون شک حافظه ریتمی تمایل دارد بر یادگیری حرکتی تأثیر بگذارد. تا زمانی که شما استعداد آن را داشته باشید نقش های کاری مبتنی بر حرکت، از جمله دو و میدانی و ورزش های مختلف به سختی برای شما دردسر ساز خواهد بود و براحتی بدون آموزش خاصی می توانید این دسته از استعدادها را رشد بدهید.

3-حافظه عددی و هنر و طراحی

این توانایی به شما امکان می دهد که دنباله های اعداد مختلف مربوط به مناطق خاصی از تمرکز را به خاطر بسپارید.  چه در کارهای آماری و چه در کار اطلاعات عددی، شما باید با این استعداد شکوفا شوید. توانایی به یاد آوردن یا حتی ارائه الگوهای گرافیکی منحصر به فرد هرگز نمی تواند نادیده گرفته شود. با چنین حافظه ای، یادگیری بصری و وظایف نقطه قوت شما خواهد بود. برای آشنایی با تقویت حافظه دیداری کلیک کنید.  

اهمیت کشف استعداد

دلایل مختلفی وجود دارد که چرا کاوش در توانایی های فردی یک حرکت عاقلانه است. برخی از مزایای این تصمیم شامل موارد متعددی می شود. از جمله اینکه استعدادها می توانند برای اطرافیان فرد مفید باشند. همزیستی و رابطه دوجانبه بین انسان ها هرگز نمی تواند نادیده گرفته شود. استعدادها عمداً نه تنها برای حاملان بلکه برای اطرافیان آن ها طراحی می شوند. به عنوان مثال در حالی که شما می توانید در آواز خواندن خوب باشید کسی دیگر در نقاشی بهتر خواهد بود. همه این استعدادها بر اطرافیان به روش های مختلف و مختص به خود تاثیر می گذارد.

1-رضایت از زندگی

آیا می دانستید که کشف استعداد می تواند انرژی و احساسات مثبت شما را افزایش دهد؟ از بهبود سلامت و تندرستی گرفته تا آرامش بی‌نظیر ذهنی، استعدادها جذابیتی برای زندگی بهتر و دیدن چیزهایی است که برخی دیگر قادر به تشخیص آن ها نیستند. از آنجایی که استعدادها نقاط قوت افراد هستند عملکرد بی بدیل دستور روزانه زندگی خواهد بود و رضایت فردی را به ارمغان می آورد.

2-شغل مناسب

با فرض اینکه شما یک خواننده یا ورزشکار هستید نمی توان انکار کرد که می توانید از استعداد خود برای کسب درآمد قابل توجهی استفاده کنید. چه شغل پاره وقت اختیار کنید یا تمام وقت را بر اساس استعداد خود به کار اختصاص دهید در پایان روز مطمئن خواهید بود که درآمد کافی برای زندگی خواهید داشت و این موضوع به نوبه خود به دلیل قبلی یعنی شکل گیری رضایت شغلی و رضایت از ندگی تاثیر بیشتری می گذارد.  

تفاوت بین مهارت و استعداد | مهارت چیست؟

مهارت ها به توانایی یا تخصص در انجام یک کار گفته می شود که توسط فرد از طریق یادگیری، تمرین یا تجربه سیستماتیک به دست می آید. این نتیجه تلاش های مستمر و پیشرفت های انجام شده برای کسب آن مهارت خاص است. مهارت افراد را قادر می سازد تا یک کار را به نحو احسن انجام دهند. از آنجایی که هیچ معیاری برای کسب مهارت وجود ندارد هر فردی می تواند آن را با تمرین و ممارست به دست بیاورد اما برای توسعه آن نیازمند تلاش زیاد، زمان و سایر منابع فردی خواهد بود.
مهارت ها می توانند عمومی یا خاص باشند. مهارت های عمومی به مهارت هایی اطلاق می شود که معمولاً توسط عموم افراد کسب می شود. مانند مهارت های رهبری، کار گروهی و غیره. از سوی دیگر مهارت‌هایی وجود دارند که با انجام یک کار یا شغل خاص مرتبط هستند. بنابراین مهارت، توانایی و دانش یا شایستگی است که شما در انجام وظایف عملیاتی پیدا می کنید. توانایی انجام اقدامات خاص در مدت زمان معین و دستیابی به نتایج خاص مهارت نامیده می شود. معمولاً شما مهارت را از طریق یادگیری و تکرار به دست می آورید زیرا این تنها راه بهبود و توسعه آن است.  

انواع مهارت ها

عمدتاً مهارت‌ها در سه دسته مجزا قرار می‌گیرند. از جمله مهارت‌های عملکردی، نگرش‌ها و مهارت‌های مبتنی بر دانش. مهارت‌های مبتنی بر دانش مهارت‌هایی هستند که از طریق آموزش، تجربه و یادگیری به دست می‌آیند. آن ها دانش رویه ها و موضوعات خاص را بررسی و پیاده می کنند. به عنوان مثال آموزش رویه های حسابداری شما را به مهارت های حسابداری مجهز می کند.
  • مهارت‌های عملکردی مهارت‌های قابل انتقال نیز نامیده می‌شوند و محصول استعداد شما هستند. اغلب آن ها شامل فعالیت های قابل انتقال و اجرایی هستند. برخی از زمینه های مورد نظر این دسته شامل تجزیه و تحلیل، سازماندهی و ارتقاء خواهد بود.
  • از سوی دیگر نگرش ها مهارت هایی هستند که شما از طریق تجربه زندگی به ویژه در دوران کودکی پرورش می دهید. این مهارت‌ها تأثیر مستقیمی بر نحوه انجام وظایف مختلف خواهند داشت. برخی از مهارت ها شامل مثبت اندیشی، صبور بودن و نتیجه گرا بودن است.
تفاوت بین مهارت و استعداد

تفاوت بین مهارت و استعداد | نمونه هایی از مهارت ها

شما به راحتی می توانید معیارهای مهارت ها را بر اساس تأثیر آن ها بر زندگی در چهار دسته مجزا طبقه بندی کنید. از مهارت های شغلی و مهارت های رهبری گرفته تا مهارت های سازمانی و مهارت های زندگی، از گزینه های زیادی مطمئن خواهید بود. برخی از مهارت‌های شغلی برتری که فرد می‌تواند به دست آورد شامل مهارت‌های مالی، راهنمایی، مذاکره و توانایی رعایت ضرب‌الاجل‌ها می‌شود.
اگر بخواهید مهارت های زندگی را در نظر بگیرید از مهارت فرزندپروری، مهارت انعطاف پذیری، سازگاری و کنترل استرس و رانندگی لذت خواهید برد.مهارت های رهبری شامل نمونه هایی مانند حل تعارض، تصمیم گیری به موقع در مواقع عادی و بحرانی، برنامه ریزی استراتژیک و مهارت های هوش تجاری است. مهارت های سازمانی اغلب شامل توانایی تعیین اهداف، منطق، مهارت های اجرایی، بهره وری و مدیریت دفتر می شود.  

اهمیت توسعه مهارت ها

اول، بهتر است بدانید کدام مهارت‌ها بیشترین تأثیر را بر زندگی شما خواهند داشت. بعد از کسب آگاهی و شناخت آن ها و هنگامی که به یک مورد رضایت دادید آزاد خواهید بود که توسعه آن را شروع کنید. در ادامه به چند دلیلی که چرا باید حداقل یک مهارت داشته باشید اشاره شده است.

1-سلامت روحی و جسمی

بدون شک داشتن مهارت به بدنی فعال و ذهنی درگیر کمک می کند. این بدان معناست که شما نه تنها با چالش های زندگی بهتر برخورد خواهید کرد بلکه تجربیات جدیدی نیز کسب خواهید کرد. نتیجه این خواهد بود که مسیرهای عصبی شما فعال تر باشد و سلامت شما را ارتقا دهد.

2-رشد شخصی و مالی

با مهارت های چشمگیری که در اختیار خواهید داشت، مطمئن خواهید بود که درهای زیادی به روی شما باز می شود. به عنوان مثال داشتن مهارت های حسابداری می تواند به راحتی شغل مناسب برای شما ایجاد کند یا در غیر این صورت به لطف مهارت هایی که دارید می توانید خوداشتغال شوید. با وجود چنین مواردی کسب درآمد در دراز مدت برای شما دردسری نخواهد داشت.

3-افزایش ارتباطات فردی

زندگی ای را تصور کنید که در آن به سختی می توانید کاری معنادار انجام دهید. ویرانگر نیست؟ تا زمانی که مهارتی نداشته باشید هیچ دلیلی وجود نخواهد داشت که مردم شما را تصدیق کنند یا حتی فرصت های شغلی را در اختیار شما قرار بدهند. علاوه بر این تا زمانی که مهارت های خود را اصلاح نکنید و آن ها را رشد ندهید جایگزینی در محل کار شما اجتناب ناپذیر خواهد بود. برای آشنایی بیشتر با مهارت های ارتباطی کلیک کنید.  

تفاوت بین مهارت و استعداد | سخن آخر

در حالی که هم استعدادها و هم مهارت ها می توانند منبع درآمد باشند نمی توانید پایه و اساس هر یک از آن ها را نادیده بگیرید. در واقع هریک از آن ها توانایی انجام وظایف خاصی را امکان پذیر می کنند. استعدادها ذاتی هستند و تنها با تجربه، تمرین و آموزش می توان آن ها را ارتقا داد. در غیر اینصورت اگر به استفاده از آن ها ادامه ندهید از دست دادن آن ها اجتناب ناپذیر است.
به طور خلاصه استعدادها یک عمل طبیعی هستند که شما باید مدام در حال بهبود آن ها باشید. از سوی دیگر، مهارت ها از طریق آموزش و تجربه به دست می آیند. هر چه مهارت شما دقیق تر باشد فرد بهتر و مرتبط تری به وظایف خود خواهید بود. این بدان معناست که مهارت ها همان موهبت هایی هستند که شما پرورش می دهید. در پایان شناسایی استعداد و تقویت آن با مهارت یکی از بهترین تصمیماتی است که می توانید بگیرید. همانطور که تفاوت بین این دو را یاد می گیرید درک چگونگی رشد خود برای شما آسان تر خواهد بود.برای کسب آگاهی بیشتر در این باره از مشاوره روانشناسی کلیک کنید.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز نشانه گذاری شده اند*