ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7
ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7

درمان خارش واژن خانگی | شناخت علت و روش های درمان خانگی و دارویی


خوشحال می شویم برای دیدن ویدیوهای مرتبط با درمان خارش واژن خانگی پیج اینستاگرام دکتر فرزاد طباطبایی را دنبال کنید.

درمان خارش واژن خانگی به روش های مختلفی امکان پذیر است. مصرف جوش شیرین، پروبیوتیک ها و کرم های ضد قارچ تنها تعدادی از درمان های خانگی هستند که می توانند به تسکین خارش واژن کمک کنند. استفاده از شیوه دوش واژینال و اسپری های بهداشتی زنانه در این لیست جایی ندارد. خارش واژن یک علامت ناراحت کننده و گاهی دردناک است که اغلب به دلیل استفاده از مواد تحریک کننده، عفونت ها یا منوپوز رخ می دهد. همچنین در نتیجه برخی از اختلالات پوستی یا بیماری های مقاربتی ایجاد می شود. در موارد نادر، خارش واژن ممکن است به دلیل استرس یا سرطان مهبل بروز کند. پزشک می تواند علت خارش واژن را از طریق معاینه و آزمایش مشخص کند و سپس درمان های مناسب برای این علامت ناراحت کننده را پیشنهاد دهند. همچنین برای کسب آگاهی بیشتر مشاوره جنسی می تواند بسیار کمک کننده باشد.

تماس با مشاور

  

علل خارش واژن

قرار دادن مداوم واژن در معرض مواد شیمیایی تحریک کننده مانند انواع مواد شستشو، باعث خارش واژن می شود. این عوامل تحریک کننده واکنش آلرژیک ایجاد می کنند که باعث ایجاد خارش در مناطق مختلف بدن از جمله واژن می شود. عوامل محرک شیمیایی رایج عبارتند از:

  • انواع صابون های معطر، حمام های حبابی، اسپری های زنانه واژن
  • دوش واژینال، کانــدوم ، کرم ها و پمادها، مواد شوینده
  • نرم کننده های پارچه برای شستن لباس زیر، دستمال توالت معطر.
  • اگر دیابت یا بی اختیاری ادرار دارید، ادرار شما نیز ممکن است باعث تحریک و خــارش واژن شود.

اینفوگرافیک درمان خارش واژن خانگی

اینفوگرافیک درمان خارش واژن خانگی

1-بیماری های پوستی

برخی بیماری های پوستی مانند اگزما و پسوریازیس باعث قرمزی و خارش در ناحیه تناسلی می شوند. اگزما که به عنوان درماتیت آتوپیک شناخته می شود، بثوراتی است که عمدتا در افراد مبتلا به بیماری آســم یا آلرژی ایجاد می شود. بثورات جلدی مایل به قرمز، خارش دار با بافت پوسته پوسته است. در برخی از زنان مبتلا این آلرژی اگزمایی به واژن سرایت می کند. پسوریازیس نیز یک بیماری شایع پوستی است که باعث ایجاد لکه های پوسته پوسته، خارش دار و قرمز در سر و مفاصل می شود. گاهی اوقات، شیوع این علائم می تواند در واژن نیز رخ دهد.

2-عفونت قارچی

مخمر یک قارچ طبیعی است که به طور معمول در واژن وجود دارد. معمولاً مشکلی ایجاد نمی کند اما وقتی رشد آن کنترل نشود و بیش از حد باشد، به ایجاد یک عفونت ناراحت کننده منتهی می شود. این عفــونت واژن به عنوان عفونت قارچی واژینال شناخته می شود. این بیماری بسیار رایج است و از هر ۴ زن ۳ نفر را در برهه ای از زندگی تحت تأثیر قرار می دهد.
عفونت قارچی اغلب پس از مصرف دوره آنتی بیوتیک ها ایجاد می شود، زیرا این نوع داروها می توانند باکتری های مفید را همزمان با باکتری های ناسالم از بین ببرند. باکتری های خوب برای کنترل رشد مخمر مورد نیاز هستند. رشد بیش از حد مخمر در واژن می تواند منجر به علائم ناخوشایندی از جمله خارش، سوزش و ترشحات واژن به شکل توده ای شود.

3-واژینوز باکتریال

واژینوز باکتریایی یکی دیگر از دلایل مهم خارش واژن است. واژینوز مانند عفونت قارچی واژن، با عدم تعادل بین باکتری های خوب و بد طبیعی در واژن ایجاد می شود. این بیماری در بسیاری از موارد بی علامت است. هنگامی که علائم ظاهر می شوند شامل خارش واژن و ترشحات غیرطبیعی و بوی بــد واژن هستند. ترشحات نازک و مایل به خاکستری یا سفید و در برخی موارد، ممکن است کف مانند نیز باشد.

4-بیماری های مقاربتی

بسیاری از بیماری های مقاربتی می توانند در حین مقاربت جنسی محافظت نشده منتقل شده و باعث خارش در واژن شوند.  این شامل: کلامیدیا، زگیــل تناسلی، سوزاک، تب خال ناحیه تناسلی، تریکومونیازیس. این شرایط همچنین می تواند علائم تعمیمی ایجاد کند؛ از جمله رشد غیر طبیعی عارضه های پوستی، ترشحات سبز و زرد رنگ واژن و درد هنگام ادرار کردن. برای آگاهی بیشتر درباره بیمـاری های مقاربتی کلیک کنید.

5-منوپوز (پساقاعدگی)

زنانی که در دوران منوپوز هستند یا این دوران را پشت سر گذاشته اند به دلیل کاهش سطح استــروژن در دوران پساقاعدگی که منجر به آتروفی واژن می شود، بیشتر در معرض خارش واژن قرار می گیرند. نازک شدن مخاط می تواند منجر به خشکی بیش از حد شود. در صورت عدم درمان مناسب، تداوم‌ خشکی می تواند باعث خارش و سوزش شود. برای کسب اطلاعات در خصوص درمــان آتروفی واژن کلیک کنید.

6-فشارهای روحی

استرس جسمی و عاطفی از جمله دلایل ایجاد خارش و تحریک واژن است، اگرچه بروز خارش واژن در پی تنش های روحی چندان رایج نیست اما به دلیل تاثیر استرس بر سیستم ایمنی بــدن فرد مستعد ابتلا به عفونت و خارش واژن می شود.

7-سرطان مهبل

در موارد نادر، خارش واژن ممکن است نشانه ای از سرطان مهبل باشد. نوعی از سرطان که قسمت خارجی دستگاه تناسلی زن یعنی مهبل را درگیر می کند و می تواند به تمام اجزای آن شامل لب های داخلی و خارجی مهبل، کلیتوریس و دهانه مهبل گسترده شود. سرطان مهبل ممکن است همیشه علائم مشخصی بروز ندهد. با این حال، هنگام بروز علائم، خارش، خونریزی غیر طبیعی یا درد در ناحیه مهبل وجود دارد. اگر پزشک در مراحل اولیه سرطان را تشخیص دهد، بیماری با موفقیت درمان می شود. پیشگیری از چنین بیماری هایی دلیل دیگری است برای ضرورت معاینات سالیانه زنان توسط متخصصین.

درمان خارش واژن خانگی

درمان خارش واژن خانگی | تشخیص

اگر خارش آنقدر شدید باشد که زندگی روزمره یا خواب شما را مختل کند به پزشک مراجعه کنید تا خارش واژن را از بین ببرد. اگرچه بیشتر علل ایجاد کننده خارش واژن جدی و نگران کننده نیستند، اما برخی از درمان ها وجود دارد که می تواند ناراحتی خارش واژن را به خوبی کاهش دهد. اگر خارش واژن بیش از یک هفته ادامه یافت یا اگر خارش همراه با علائم زیر رخ داد، باید با پزشک خود تماس بگیرید: زخم یا تاول روی مهبل، درد یا حساسیت در ناحیه جنسی، قرمزی یا تورم دستگاه تناسلی، مشکل در ادرار کردن، ترشح غیرعادی واژن، سوزش واژن هنگام نزدیکی.
پزشک از شما در مورد علائم از جمله شدت و طول مدت علائم و در مورد فعالیت های جنسی شما سوال می کنند. معاینه لگن نیز بخشی از اقدامات تشخیصی اولیه پزشک خواهد بود. در حین معاینه لگن، پزشک از نظر ظاهری مهبل را بررسی می کند و ممکن است از یک اسپکولوم برای معاینه داخل واژن استفاده کند. هنگام وارد کردن انگشت دستکش به داخل واژن، روی شکم شما فشار می آورند تا اندام های تولید مثل را از نظر وجود هرگونه ناهنجاری بررسی کنند. همچنین نمونه ای از بافت پوست را از مهبل یا نمونه ای از ترشحات واژینال را برای تجزیه و تحلیل بیشتر آزمایشگاهی جمع آوری می کند. ممکن است پزشک آزمایش خون یا ادرار نیز تجویز کند. برای کسب اطلاعات در خصوص درمــان واژینیت عفونی کلیک کنید.

درمان خارش واژن خانگی | دارو درمانی

هنگامی که پزشک علت اصلی خارش واژن شما را پیدا کرد، گزینه های درمانی را توصیه می کند. طول درمان بستگی به شرایطی دارد که باعث ایجاد مشکل شده است.

1- درمان خارش واژن خانگی | عفونت قارچی

پزشک عفونت های قارچی واژن را با داروهای ضد قارچ درمان می کند. تجویزهای درمانی به اشکال مختلف از جمله استفاده از کرم، پماد یا مصرف قرص خواهد بود. آن ها با نسخه یا بدون نسخه در دسترس هستند. با این حال، اگر پزشک شما هرگز شما را با عفونت قارچی تشخیص نداده است، قبل از مصرف هرگونه داروی بدون نسخه برای درمــان عفونت قارچی واژن حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

2-واژینوز باکتریایی

پزشکان اغلب بی وی را با آنتی بیوتیک درمان می کنند. این داروها هم به صورت قرص هایی که به صورت خوراکی مصرف می شود موجود است هم به عنوان کرم هایی که در داخل واژن استفاده می شود. صرف نظر از نوع درمانی که استفاده می شود پیروی از دستورات پزشک و تکمیل دوره کامل دارو بسیار مهم است. برای آشنایی بیشتر با نشانه های واژن سالم کلیک کنید.

3- درمان خارش واژن خانگی | بیماری های مقاربتی

می توانید اس تی دی ها را با آنتی بیوتیک ها، ضد ویروس ها یا داروهای ضد انگل درمان کنید. تا زمانی که عفونت یا بیماری شما برطرف نشود باید داروهای خود را به طور منظم مصرف کنید و از رابطه جنسی اجتناب کنید.

4- درمان خارش واژن خانگی | درمان علل دیگر

خارش مربوط به منوپوز معمولا با استعمال کرم استروژن، قرص یا حلقه واژن درمان می شود. سایر انواع خارش و سوزش واژن اغلب خود به خود برطرف می شوند.‌ در عین حال، می توانید از کرم ها یا لوسیون های استروئیدی برای کاهش التهاب و تسکین ناراحتی استفاده کنید. اما بهتر است میزان استفاده از آن ها را محدود کنید زیرا در صورت استفاده بیش از حد منجر به تحریک و خارش مزمن‌ می شود. در این مورد مطالعه مقاله آیا آب دهان مرد باعث عفونت واژن می شود؟ پیشهاد می شود.

درمان خارش واژن خانگی | درمان های خانگی

با رعایت بهداشت، تغییر یا حفظ عادات سالم زندگی می توانید از اکثر علت های منجر به خارش واژن جلوگیری کنید. چندین شیوه درمانی را می توانید در خانه انجام دهید تا از تحریک واژن و عفونت پیشگیری شود.

1-چند پیشنهاد و روش درمان حانگی

خارش واژن می تواند علامت بسیاری از بیماری های واژینال باشد که گاهی بی خطر هستند و به خودی خود از بین ‌می روند و گاهی نیز نیاز به مراقبت و درمان جدی دارند. خارش می تواند ناشی از چیزی مانند خشکی واژن یا عوامل محرک شیمیایی باشد مانند موادی که در صابون های معطر یافت می شود.برای اطلاع از نحوه درست شستن واژن کلیک کنید.
خارش همچنین نتیجه عفونت قارچی، واژینوز باکتریایی، عفونت مقاربتی(اس تی آی) یا چیز دیگری باشد. روش ها و داروهای خانگی زیادی برای کاهش خارش واژن وجود دارد اما درمانی که انتخاب می کنید بستگی به علت خارش دارد. از انجایی که شما علت درست خارش را نمی توانید تشخیص دهید روش مناسب را نیز نمی توانید بکار ببندید. از این رو قبل از هر اقدامی با پزشک مشورت کنید. درمان های خانگی چنانچه بیش از حد انجام شوند خود موجبات التهاب و حساسیت را ممکن است فراهم کند.

2-حمام جوش شیرین

حمام جوش شیرین می تواند به طور بالقوه عفونت های مخمری و برخی از خارش های پوستی را درمان کند. بر اساس یک مطالعه در سال ۲۰۱، جوش شیرین دارای اثرات ضد قارچی است. یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ نیز نشان داد که جوش شیرین سلول هایی را که مستعد قارچی شدن هستند را از بین می برد و در درمان اسمگمــا نیز موثر است؛ همان سلول هایی که باعث عفونت قارچی می شوند. بنیاد ملی اگزما توصیه می کند که ۱.۴ فنجان جوش شیرین به وان حمام اضافه کنید یا آن را به صورت خمیر درآورید و برای درمان اگزما، روی پوست خود بمالید. مطالعه ای از سال ۲۰۰۵ با منابع موثق، حمام جوش شیرین را درمان موثری برای پسوریازیس معرفی کرده است.

3-مصرف ماست یونانی

ماست یونانی یک داروی خانگی رایج برای عفونت های قارچی است. ماست پروبیوتیک، رشد باکتری های خوب و مفید واژن را تقویت می کند. این باکتری می تواند مخمرها را از بین برده و واژن شما را سالم نگه دارد. یک مطالعه در سال ۲۰۱۲، ۱۲۹ زن باردار مبتلا به عفونت قارچی را مورد بررسی قرار داد. محققان به ۸۲ نفر از آن ها ماست و عسل دادند و ۴۷ نفر کرم ضد قارچ را بدون نسخه تجویز کردند. نتایج این مطالعه نشان داد که مخلوط عسل و ماست در درمان عفونت های قارچی واژن موثرتر از داروهای ضد قارچ بدون نسخه بوده است.
مطالعه ای دیگر که در سال ۲۰۱۵ روی ۷۰ زن غیر باردار انجام شد به همین نتیجه رسید. ماست و عسل موثرتر از کرم های ضد قارچ تجاری بودند. برای تسکین خارش می توانید مقداری ماست به واژن وارد کنید. همچنین می توانید یک تامپون را به ماست یونانی آغشته کرده و داخل واژن قرار دهید. اگر هر دو روش را امتحان کردید، یک پد استفاده کنید تا ماست روی لباس شما سرازیر نشود. از ماست یونانی ساده بدون طعم و شکر اضافی استفاده کنید.

درمان خارش واژن خانگی

4-پوشیدن لباس زیر نخی

لباس زیر نخی برای هر نوع ناراحتی واژن یا مهبل مفید است چرا که لباس زیر نخی قابل تنفس است، به این معنی که می تواند خارش های پوستی را کاهش دهد. پوشیدن لباس زیر صد درصد پنبه از عفونت های قارچی جلوگیری می کند زیرا مخمر در مناطقی که تهویه مناسب ندارند رشد می کند. برای آگاهی بیشتر درباره اشتباهات زنان در استفاده از لباس زیر کلیک کنید.

5-حمام سرکه سیب

بسیاری از مردم معتقدند که افزودن سرکه سیب به وان حمام می تواند عفونت قارچی را تسکین دهد. همچنین یک درمان خانگی رایج برای خارش پوست است. متأسفانه، شواهد کمی برای اثبات این ادعا وجود دارد. با این وجود، امتحان کردن آن یک درمان در دسترس و ارزان است؛ عارضه جانبی شناخته شده ای هم ندارد.‌ نصف فنجان سرکه سیب را به آب وان حمام اضافه کنید. ۱۰ تا ۴۰ دقیقه در وان حمام بنشینید.

6-مصرف مکمل های پروبیوتیک

 

باکتری ها برای حفظ بهداشــت واژن ضروری هستند و پروبیوتیک ها می توانند باکتری های "خوب" واژن را افزایش دهند. شما می توانید مکمل های پروبیوتیک مانند کپسول و تونیک را در داروخانه یا فروشگاه بهداشتی محلی خود پیدا کنید یا به صورت آنلاین خریداری کنید. باعث رشد باکتری های مفید واژن و روده می شوند. این موارد را می توان به عنوان یک اقدام پیشگیرانه نیز در نظر گرفت. پزشک ممکن است هنگام تجویز آنتی بیوتیک ها مصرف پروبیوتیک ها را توصیه کند

درمان خارش واژن خانگی | پیشگیری

در هر کاری پیش گیری بهتر از درمان است. برای جلوگیری از بیماری های واژن و خارش آن بهتر است:

  • برای شستن دستگاه تناسلی زنان بهتر است از آب گرم و ملایم استفاده شود.
  • از صابون های معطر، لوسیون ها و حمام های حبابی خودداری کنید.
  • از استفاده از محصولاتی مانند اسپری واژن و دوش واژینال خودداری کنید.
  • لباس های خیس یا مرطوب را بلافاصله بعد از شنا یا ورزش عوض کنید.
  • در حین مقاربت جنسی از کاندوم استفاده کنید و نکات بهداشتی قبل و بعد از نزدیکی را رعایت نمایید.
  • همیشه بعد از دفع، مدفوع را از جلو به عقب پاک کنید.

خارش واژن علت های مختلفی دارد. علاوه بر علت های گفته شده، استرس و اضطراب و مشکلات روانی نیز میتواند به این بیماری ها دامن بزند. برای داشتن سلامت جسمی، سلامت روحی نیاز است.

سخن آخر

از کرم های موضعی تجویز شده که ضد خارش هستند و نوعی از آن به کرم هیدروکورتیزون معروف است حتما به صورت موضعی استفاده کنید. از فرو کردن کرم و یا تماس دادن آن با جداره های داخلی مهبل خودداری کنید. وارد شدن این کرم به داخل مهبل می تواند التهاب را افزایش دهد یا باعث آتروفی (خشکی و تحریک) شود. زیرا پوست این قسمت از بدن بسیار حساس است. با این حال برای تسکین می توانید از این کرم ها در خارج از ناحیه تناسلی با خیال راحت استفاده کنید. از پمادهایی مانند وازلین برای جلوگیری از خارش روی واژن استفاده نکنید. وازلین یا نوعی از فراورده های نفتی بوده و پماد مبتنی بر روغن است. تحقیقاتی وجود دارد که وازلین را با افزایش خطر مشکلات سلامت واژن مانند واژینوز باکتریایی مرتبط می‌داند. در این رابطه مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی پاسخگوی سوالات و ابهامات شما در این زمینه است.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز نشانه گذاری شده اند*