ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7
ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7

هفته بیست و چهارم بارداری | علائم و تغییرات جنین در هفته بیست و چهارم


خوشحال می شویم برای دیدن ویدیوهای مرتبط با هفته بیست و چهارم بارداری جنین پیج اینستاگرام دکتر فرزاد طباطبایی را دنبال کنید.


در هفته بیست و چهارم بارداری جنین به سرعت رشد می‌کند و بزرگ می‌شود. با رشد جنین مادر نیز دچار تغییرات زیادی می‌شود. مثلا به دلیل بزرگ شدن رحم، پوست کشیده شده و مادر احساس خارش می‌کند. همچنین تغذیه مناسب در این دوره بسیار مهم است و باعث رشد بهتر جنین و کاهش عوارض دوره بارداری می‌گردد‌‌. آگاهی از رشد و تغییرات جنین باعث تطابق بهتر مادر با شرایط می‌گردد در نتیجه شناخت عوارض شایع و علائم هشدار در هفته بیست و چهارم بارداری باعث می‌شود که از سلامت خود و جنین تان مطمئین شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد علائم بارداری و تغییرات جنین در سه ماه دوم بارداری کلیک کنید. 
تماس با مشاور

وضعیت جنین در هفته بیست و چهارم بارداری

در هفته بیست و چهارم جنین به سرعت رشد می‌کند. در این هفته وزن جنین تقریبا به 630 گرم و قد او به 30 سانتی متر‌ می‌رسد. جنین به صورت خمیده در رحم قرار گرفته است چرا که رشد او باعث کمبود فضا می‌شود. گوش‌های او به خوبی رشد کرده است و نسبت به صداها بسیار حساس می‌باشد به طوری که می‌تواند صدای مادر را تشخیص دهد. دستگاه تنفسی نیز درحال تکامل است. پوست جنین نازک و چروک می‌باشد اما به تدریج بافت چربی در بدن او جمع می‌شود و چروک‌ها از بین می‌روند. مغز شروع به فعالیت کرده است و چین خوردگی‌های مغز ساختار خود را پیدا کرده‌اند. در این هفته می‌توانید به خوبی حرکات جنین را احساس کنید.

برای آگاهی بیشتر در زمینه دوران بارداری کلیک کنید.

 

وضعیت مادر در هفته بیست و چهارم بارداری

در این هفته شکم مادر چند سانت بالاتر از ناف قرار می‌گیرد و تقریبا به اندازه یک توپ فوتبال می‌شود. در این هفته به دلیل بزرگ شدن رحم و سایر اعضای بدن، پوست کشیده می‌شود و ممکن است احساس خارش و خشکی پوست داشته باشید. با مرطوب نگه داشتن پوست می‌توانید این مساله را تا حدی بهبود بخشید. در این هفته چشم‌ها بسیار حساس می‌شوند و ممکن است نسبت به نور زیاد احساس ناراحتی بکنید. همچنین خشکی چشم نیز از دیگر عارضه های طبیعی دوره بارداری است. قطره اشک مصنوعی به حل این عارضه کمک می‌کند.

 

عوارض شایع در هفته بیست و چهارم بارداری

عوارض بارداری در تمام زنان یکسان نیست و ممکن است هر فردی آن‌ها را با شدت متفاوتی تجربه کند. شایع‌ترین عوارض در هفته بیست و چهام بارداری شامل موارد زیر است.

سندروم تونل کارپ

ممکن است در این هفته احساس کنید که مچ دست‌ها و پاهایتان بی‌حس شده و یا درد می‌کند. به دلیل مایعاتی که در پایین بدن جمع شده است، بدن ورم می‌کند و در هنگام استراحت کردن به سایر قسمت های بدن نیز منتقل می‌شود. در نتیجه به اعصاب بدن فشار وارد می‌کند و باعث احساس درد و بی حسی در مچ پاها و دست‌ها می‌گردد.

خشکی چشم از عوارض شایع هفته بیست و چهارم بارداری

هورمون‌های بارداری بر چشم تاثیر گذاشته و اشک چشم را کاهش می‌دهند. به همین دلیل چشم در دوره بارداری خشک می‌گردد و حتی ممکن است باعث تاری دید شود. استفاده از قطره اشک مصنوعی، این عارضه را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

تغییر اشتها 

در این دوره اکثر زنان دچار افزایش اشتها می‌شوند اما برخی از زنان نیز به دلایل مختلفی بی اشتها می‌شوند که برای سلامت مادر و جنین خطرناک است. این مساله با تغییراتی در سبک غذا خوردن بهبود می‌یابد. غذاهای خود را در شش وعده کوچک تقسیم کنید تا احساس اجبار برای غذا خوردن نداشته باشید.

یبوست از عوارض شایع هفته بیست و چهارم بارداری

تغییرات هورمونی دوره بارداری باعث می‌شود که ماهیچه‌های روده کند شده و غذا به آرامی از روده عبور کند و هضم شود. غذاهای فیبردار همچون غلات و جو دوسر به بهبود یبوست کمک می‌کنند. همچنین توصیه می‌شود که در طول روز مایعات زیادی بنوشید. اگر مشکل یبوست شما را بسیار اذیت می‌کند به پزشک مراجعه کنید تا مکمل‌هایی برای شما تجویز کند.

کمردرد

با بزرگ شدن شکم، بدن تحت تاثیر قرار می‌گیرد و عضلات لگن و کمر ضعیف شده و فشار روی پاها زیاد می‌شود. به همین دلیل بسیاری از زنان در دوره بارداری دچار کمردرد و گرفتگی عضلات پا می‌شوند. انجام تمرینات ورزشی کمر به حل این عارضه کمک می‌کند. 

ترشحات واژینال

به دلیل تغییرات هورمونی، ترشحات واژینال در دوره بارداری افزایش می‌یابد. این ترشحات باید بدون بو و رنگ باشند. در صورتی که متوجه بو یا رنگ عجیبی شدید به پزشک مراجعه کنید.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه بارداری کلیک کنید.

 

تغذیه و ورزش در هفته بیست و چهارم بارداری

برای کاهش سوزش معده، وعده‌های غذایی خود را بیشتر کنید و از حجم آن بکاهید. از خوردن غذاهای چرب، پرادویه و نوشابه‌های گازدار خودداری کنید. برای رشد بهتر جنین و افزایش سلامت خود حتما حبوبات، سبزیجات، لبنیات و میوه‌ها را در رژیم غذایی خود قرار دهید. آب زیادی بنوشید تا هضم غذا بهتر و مشکل یبوست برطرف شود.

اگر کمردرد دارید می‌توانید از تمرینات مناسب کمر استفاده کنید تا دردتان کاهش یابد. پیاده روی در این هفته بسیار مفید است چراکه انرژی بدن را افزایش می‌دهد و به تناسب اندام کمک می‌کند.

 

علائم هشدار در هفته بیست و چهارم بارداری

برخی علائم در هفته بیست و چهارم هشدار دهنده هستند و لازم است که در صورت مشاهده، هرچه سریع تر به پزشک مراجعه کنید. این علائم شامل موارد زیر است.

_ سردرد شدید و ناگهانی

_ حالت تهوع و استفراغ

_ تورم ناگهانی یا یکطرفه بدن

_ درد در بالای شکم

_ مشکلات بینایی همچون جرقه زدن چشم

_ خونریزی واژینال

برای شناخت بیشتر در زمینه خطرات دوران بارداری کلیک کنید.

 

رابطه جنسی در هفته بیست و چهارم بارداری

درصورتی که زن منع رابطه جنسی نداشته باشد، مشکلی پیش نخواهد آمد. اما بهتر است که در حین رابطه مرد بر روی زن نباشد و تا حد امکان زن به ارگاسم نرسد. در صورتی که رابطه با درد و یا خونریزی همراه باشد باید متوقف شود. رابطه جنسی در ماه‌های آخر توصیه نمی‌شود چرا که تحریک سینه‌ها باعث زایمان زودرس می‌گردد. برای دریافت مشاوره روانشناسی از مرکز مشاوره حامی هنر زندگی کلیک کنید.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز نشانه گذاری شده اند*