ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7
ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7

هفته بیستم بارداری | علائم و تغییرات جنین در هفته بیستم بارداری


خوشحال می شویم برای دیدن ویدیوهای مرتبط با هفته بیستم بارداری پیج اینستاگرام دکتر فرزاد طباطبایی را دنبال کنید.


هفته بیستم بارداری زمانی است که فرزندتان به سرعت در حال بزرگ‌تر شدن است و تغییرات ظاهری شما به طور کاملاً واضح نمایان خواهد شد. یکی از علائم رایجی که مادران در هفته بیستم بارداری گزارش می‌کنند این است که اشتهایشان به طور کامل باز می‌گردد و آن‌ها ولع زیادی نسبت به خوردن غذاها تجربه می‌کنند. از دیگر تجربیات مرتبط با این هفته می‌توان به حس کردن حرکات جنین اشاره کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد علائم بارداری و تغییرات جنین در سه ماه دوم بارداری کلیک کنید..
تماس با مشاور

علائم مادر در هفته بیستم بارداری

طی شدن هرچه بیشتر بارداری و افزایش رشد کودک برای اغلب مادران خوشایند است. شما در هفته بیستم بارداری به احتمال زیاد انرژی بیشتری نسبت به قبل دارید و میل جنسیتان نسبت به قبل افزایش می‌یابد. با این حال حاملگی همواره ناگزیر از تجربه علائم ناخوشایند است. در نتیجه در این دوران نیز شما علائم ناخوشایندی را تجربه می‌کنید که از جمله آن‌ها می‌توان به مواردی نظیر سوزش معده، تورم و درد دست و پا اشاره کرد. در ادامه به توضیحات بیشتری در مورد علائم تجربه شده در هفته بیستم بارداری خواهیم پرداخت.

برای آگاهی بیشتر در زمینه دوران بارداری کلیک کنید.

ترشحات واژینال از علائم مادر در هفته بیستم بارداری

افزایش ترشحات در این دوران تا زمان زایمان امری طبیعی است که می‌تواند برای بانوان ناخوشایند باشد. با این حال این واکنش راه حل بدن شما برای پاک کردن ناحیه واژن از انواع باکتری‌ها است. در صورتی که این ترشحات زرد یا سبز بوده و با بوی ناخوشایند همراه باشد این وضعیت را با پزشک خود در میان بگذارد.

گرفتگی عضلات پا

گرفتگی عضلات پا در این دوران از بارداری معمولاً بسیار شایع است. برای کاهش این علامت لازم است که به میزان کافی آب بنوشید و روزانه زمانی را به انجام حرکات کششی اختصاص دهید.

سوزش سر معده و مشکلات هاضمه

با بزرگ‌تر شدن هرچه بیشتر کودک فشار بیشتری نیز به معده شما وارد خواهد شد. این مسئله باعث می‌شود که از این هفته مشکلات گوارشی بیشتری را تجربه کنید. برای کاهش این مشکلات توصیه می‌شود که رژیم غذایی سالم‌تری داشته باشید و از خوردن غذاهای اسیدی و تند خودداری کنید.

ورم عضلانی از علائم مادر در هفته بیستم بارداری

ورم عضلانی در این دوران معمولاً امری طبیعی است و پس از زایمان به مرور فروکش می‌کند. در نتیجه جای نگرانی برای آن وجود ندارد. اما اگر این تورم‌ها به صورت ناگهانی یا شدید باشند باید حتماً آن را به پزشک اطلاع دهید.

کم شدن حجم تنفس

با بزرگ شدن حجم رحم فشار بیشتری به ریه‌های شما نیز وارد خواهد شد. این مسئله باعث می‌شود که حجم تنفستان کاهش یابد. این موضوع به خصوص در مادرانی که دوقلو باردار هستند بیش از دیگران دیده می‌شود. تنها کاری که باید انجام دهید این است که به خودتان سخت نگیرید و برای انجام فعالیت‌ها بیش از پیش به خودتان فرصت بدهید.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه بارداری کلیک کنید.

 

تغییرات جنین در هفته بیستم بارداری

فرزند شما در هفته بیستم چیزی در حدود 16 سانتی متر قد و نزدیک 300 گرم وزن دارد. رشد موهای سر و بدن که از قبل شروع شده در این زمان ادامه می‌یابد. همچنین در هفته بیستم مایعی سفید و غلیظ کودک را در بر می‌گیرد که از او در برابر مایع آمنیوتیک محافظت می‌کند.

یکی از مهم‌ترین تغییرات جنین در هفته بیستم بارداری، تکامل هرچه بیشتر دستگاه تناسلی است که باعث می‌شود بتوانید از طریق سونوگرافی جنسیت جنین را تشخیص دهید. اگر در این هفته موفق به تشخیص جنسیت فرزندتان نشدید نهایتاً تا دو هفته دیگر از آن آگاه می‌شوید.

برای شناخت بیشتر در زمینه خطرات دوران بارداری کلیک کنید.

 

سؤالات متداول

- آیا در هفته بیستم بارداری اشتها افزایش می‌یابد؟

بله هرچقدر که شما از ماه‌های اولیه بارداری فاصله می‌گیرید، علائم مرتبط با حالت تهوع و استفراغ که منجر به بی‌اشتهایی می‌شدند کاهش می‌یابند. در نتیجه اشتهای شما بهبود خواهد یافت و می‌توانید با داشتن وعده‌های غذایی سالم میزان کالری مورد نیاز خود و جنین را دریافت کنید.

- در هفته بیستم بارداری خوردن چه مواد غذایی ضروری است؟

در این هفته معمولاً توصیه می‌شود که مواد غذایی حاوی ویتامین ب را بیشتر مصرف کنید. بخصوص مادرانی که گیاه خوار هستند ذخایر بدنی کم‌تری از این ویتامین دارند و باید در مورد دریافت کافی آن اطمینان حاصل کنند. برای دریافت مشاوره روانشناسی از مرکز مشاوره حامی هنر زندگی کلیک کنید.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز نشانه گذاری شده اند*