ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7
ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7

عادت های اشتباه هنگام درس خواندن کدامند و چگونه میتوان آنها را اصلاح کرد؟

عادت های اشتباه هنگام درس خواندن کدامند؟ برای همه افرادی که ملزم به درس خواندن و یا مطالعه بر مبنای مسیولیت های شخصی هستند شکل دادن عادت درست و مفید برای درس خواندن یکی از ابهام آمیزترین و چالش برانگیزترین کارها می باشد. عادت هایی که بنا به تکرار آن ها متوجه اشتباه بودن آن نمی شوید مانند مرور مکرر مطالب و درس خواندن درست شب قبل از امتحان. برای تشخیص اینکه کدام عادت های مطالعه خوب و کدام یک بد هستند لازم نیست به تنهایی موضوع را حل کنید. برای دریافت مشاوره تلفنی فردی کلیک کنید.

 

تماس با مشاور

عادت های اشتباه برای درس خواندن

همه افراد عادت های مطالعه ای مختلفی دارند. بعضی از عادت ها موثر هستند زیرا محصلین و دانشجویان با پیگزری آن ها به حرکت صعودی روی نردبان آموزشی ادامه می دهند. در حالی که عادت های درس خواندن برخی دیگر به تجربه یادگیری آن ها آسیب می رسانند. نحوه مطالعه و شیوه ای که برای عادت درس خواندن شکل می دهید باید بتواند با سرعت تحصیلی ادامه یابد و به پیشرفت ختم شود. برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه موفقیت تحصیلی کلیک کنید.

اگر فکر می کنید وقت زیادی را صرف مطالعه می کنید اما هنوز هم نتیجه دلخواه و متناسب با تلاش صرف شده را به دست نمی آورید باید در عادت های درس خواندن خود تجدید نظر کرده و از عادت های اشتباه مطالعاتی اجتناب کنید. در ادامه لیستی از عادت های اشتباه درس خواندن آمده است که باید در هنگام مطالعه از در پیش گرفتن آن ها اجتناب کنید.

1-عادت های اشتباه هنگام درس خواندن |فشرده کاری

بر اساس مطالعه ای که در ژورنال Scientific Reports منتشر شده است دانشجویانی که هر روز در ساعات ثابتی نمی خوابند یا بیدار می شوند احتمال بیشتری دارد که نمرات پایین تری کسب کنند.  برای آماده شدن برای آزمون بهتر است به جای فشار آوردن به خود در یک شبانه روز، یک یا دو ساعت از چند شب قبل از روز امتحان را به مطالعه اختصاص دهید.

خواب کافی برای گرفتن زمان استراحت و ریکاوری به ذهن و بدن شما ضروری است. با انباشته کردن مطالب و فشرده کاری در نهایت هم با نمرات پایین و هم با سلامت آسیب دیده مواجه می شوید. ایجاد عادت مناسب خواب به همان اندازه مهم است که عادات مناسب برای مطالعه.

2-انجام چند کار همزمان و ترسیم نکردن طرح کلی

تحقیقات انجام‌شده در دانشگاه استنفورد نشان داد که وقتی چند کار را با هم انجام می‌دهید نسبت به زمانی که روی انجام یک کار در یک زمان تمرکز می‌کنید بهره‌وری پایین تری دارید.  محققان همچنین دریافته اند کسانی که دائماً در معرض جریان‌های مختلف اطلاعات الکترونیکی هستند نمی‌توانند تمرکز کنند و اطلاعات را به خاطر بیاورند یا از یک کار به کار دیگر حرکت کنند. همچنین افرادی که در هر زمان فقط یک کار را انجام می‌دهند نمی توانند همزمان به کارهای دیگر فکر کنند.( به صورت عادتی).

طرح کلی به شما کمک می کند تا ایده ها را سازماندهی کنید و آنچه را که باید مطالعه کنید شفاف و روشن پیش رو داشته باشید. به خصوص اگر قرار باشد حجم زیادی از اطلاعات را  فرا بگیرید سازماندهی یک طرح اولیه برای مطالعه بسیار عادت کارامدی برای درس خواندن خواهد بود. اگر طرح کلی نداشته باشید احتمال از دست دادن موضوعات مهم و نرسیدن به نمره مورد نظر را افزایش می‌دهید.

3-گوش دادن به موسیقی و حذف کلاس ها

پخش موسیقی می تواند هنگام انجام کارهای خاص مفید باشد. می تواند به شما انگیزه دهد یا خلق و خوی شما را بهبود بخشد. بسیاری از دانش آموزان نیز این عادت مطالعه را در هنگام مطالعه مفید می دانند.  با این حال تحقیقات نشان می دهد که موسیقی به افرادی که دنبال یادگیری چیزهای جدید یا پیچیده هستند کمکی نمی کند. موسیقی به‌ویژه آهنگ‌های دارای متن می‌تواند فضای پردازش را اشغال کرده و درک مطالبی را که مطالعه می‌کنید برای شما سخت کند.  برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه تاثیر موسیقی بر مغز کلیک کنید.

اگر کلاس نروید ساعت‌های زیادی را صرف کپی کردن یادداشت‌ها می‌کنید و از دوستان در مورد محتوا و مطالب درس‌هایی که از دست داده‌اید می‌پرسید. برای شرکت در هر کلاس نظم و انضباط و عزم زیادی لازم است اما اگر به طور منظم از رفتن به کلاس ها صرف نظر کنید باید درس را بخوانید و همه چیز را از صفر شروع کنید به یادگرفتن و طبیعتا گرفتن نمرات بهتر را برای شما دشوار تر می کند. با پلتفرم های یادگیری آنلاین دیگر نیازی به نگرانی در مورد حذف کلاس ها نیست. برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه گوش دادن به موسیقی هنگام درس خواندن کلیک کنید.

4-دست کم گرفتن عوامل حواس پرتی

بیشتر دانش‌آموزان میزان تأثیر محیط اطراف بر توانایی خود برای مطالعه را دست کم می‌گیرند. حواس پرتی تأثیر منفی بر زمان مطالعه و کیفیت یادگیری دارد. هنگام تلاش برای تمرکز بر مطالعه حذف همه اشکال حواس‌پرتی از جمله دستگاه‌های تلفن همراه، تلویزیون و رایانه مهم است. دانش آموزان باید تمام تلاش خود را به کار گیرند تا در محیطی آرام که حواس پرتی را به حداقل می رساند مطالعه کنند.

در عصر دیجیتال دیدن افرادی که در جاها و موقعیت های مختلف با تلفن های هوشمند خود سروکار دارند متداول است. برخی ممکن است به دلیل FOMO (ترس از دست دادن موبایل) حساب های رسانه های اجتماعی خود را به طور مداوم و مابین وظایف مهم و اصلی مرور کنند. برای مقابله با چنین مزاحمتی و عدم استفاده از شبکه های اجتماعی حین درس خواندن، در برابر وسوسه بررسی فیس بوک، توییتر، اینستاگرام یا اسنپ چت خود با بستن همه برگه اعلان آن ها از مرورگر رایانه یا لپ تاپ خود گام اول را بردارید. برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه تشویق به درس خواندن کلیک کنید.
عادت های اشتباه درس خواندن

5-عادت های اشتباه هنگام درس خواندن|عدم مطالعه فعالانه و بی نظم بودن

خواندن و برجسته کردن یادداشت ها برای یادگیری چیزهای جدید و پیچیده کافی نخواهد بود. انجام برخی از راهبردهای مطالعه فعال مانند خواندن تکالیف به زبانی که فهم آن برای شما ساده تر است یا آموزش آموخته های خود به دیگران و برگزاری یک آزمون شخصی را باید در نظر داشته باشید. به گفته پروفسور ممتاز مارتی لوبدل، تست کردن یا امتحان کردن خود یک عادت بسیار مفید و اثربخش است زیرا ناگزیرید اطلاعات دریافتی از کتاب را مانند سر جلسه امتحان از حافظه خود بیرون بکشید. برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه روش صحیح درس خواندن کلیک کنید.

با همه مسایل و دعدغه های شخصی برای انجام دادن و فکر کردن، بی نظمی موجود درس خواندن را سخت تر می کند. برای نطم دهی فقط یادداشت برداری نکنید بلکه یادآوری ها را در مکان های عجیب و غریبی که در معرض دید باشد نگه دارید. دفترچه ای داشته باشید که در آن تاریخ امتحانات، تکالیف انجام نشده، ضرب الاجل ها و برنامه های مطالعه ای را یادداشت کنید. همچنین می‌توانید برنامه‌ای را دانلود کنید که به شما کمک کند همه چیزهای مرتبط با مطالعه را سازماندهی کنید.

6-نداشتن فضای مطالعه و درس خواندن در مکان اشتباه

اگر هنگام مطالعه در جایی مثلاً کاناپه یا تخت خود به خواب می روید این مکان جای مناسبی برای مطالعه شما نیست. همین امر در مورد مکانی که حواس پرتی زیادی دارد مانند هال و پذیرایی خانه جلوی تلویزیون نیز صدق می کند. مطالعه در خانه دشوار است و می تواند باعث شود عادت های اشتباه برای درس خواندن در شما تقویت شود. برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه تقویت حافظه برای درس خواندن کلیک کنید.

در خانه با حواس‌پرتی‌های زیادی روبرو می شوید که می‌توانند مانع از توجه صد درصدی شما به مطالعه شوند. خواه صدای تلویزیون باشد، کارهای خانه یا سر و صدای صحبت اعضای خانواده با یکدیگر یا اینکه بخواهند با شما صحبت کنند؛ هر وقفه ای می تواند شتاب و تمرکز شما را کم کند. با این حال اگر مطمئن هستید فضای اختصاص داده شده برای مطالعه حواس شما را پرت نمی کند می توانید از سهولت و راحتی مطالعه در خانه بهره مند شوید. برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه عدم تمرکز و پرش فکر کلیک کنید.

  • چه کاری باید انجام دهید؟ برخی از افراد برای تمرکز به سطحی از صدای محیط که در اطراف آن ها وجود دارد نیاز دارند؛ به عبارتی در سکوت کامل بیشتر حواس پرت می شوند. شما باید جو های مختلف را آزمایش کنید و مکان مناسب خود را برای یادگیری انتخاب کنید.

7-به تعویق انداختن کار

برخی افراد، تحت فشار و بحران به خوبی کار می کنند اما در مورد مطالعه و درس خواندن، تعلل یکی از بدترین عاداتی است که افراد دارند. بخش غالب مردم تمایل دارند زمان مورد نیاز برای انجام وظایف را بیش از حد تخمین بزنند و انجام کارها را یکی پس از دیگری به زمان بعد موکول کنند که منجر به خروجی کمتر از حد انتظار می شود.

  • چه باید کرد؟ بسیاری از استراتژی‌های ضد به تعویق انداختن کار وجود دارد که می‌توانید اتخاذ کنید. از مدیریت زمان گرفته تا سازماندهی بیشتر کارها که متعهدانه به آن ها پایبند بمانید. یا دنبال کردن لیست کارهایی که باید انجام دهید و اینکه از کسی بخواهید پیشرفت شما را ارزیابی کند. پروژه یا تکلیف را به تکه های کوچک تقسیم کنید و برای هر قسمت یک ضرب الاجل تعیین کنید تا مطمئن شوید که می توانید به درستی کار کنید و پروژه را به موقع به پایان برسانید. همچنین می توانید از تکنیک پومودورو برای کمک به مدیریت زمان استفاده کنید.

8-عادت های اشتباه هنگام درس خواندن |درس خواندن با افراد اشتباه

انتخاب افراد مناسب برای مطالعه عامل مهمی برای افزایش عملکرد مراحل یادگیری خواهد بود. به عنوان مثال اگر شما و دوستان انگیزه کافی داشته باشید و بدانید که چگونه از طریق بخش های چالش برانگیز مطالعه از خود حمایت کنید مطالعه با دوستان می تواند ایده خوبی باشد.

  • چه کاری باید انجام داد؟ به آن ها فرصت همراهی بدهید اما بدانید که در صورت نیاز چه زمانی باید حدود کار گروهی را تعیین کنید. اگر شما و شریک تحصیلی شما در نهایت درباره موضوعاتی خارج از درس با یکدیگر صحبت می کنید شاید بهتر باشد که جداگانه مطالعه کنید یا فقط بعد از اینکه هر کدام به تنهایی مطالب را یاد گرفتید همدیگر را امتحان کنید و سؤالاتی را مطرح کنید.

9-مدیریت ضعیف زمان و انباشته شدن مطالب

مدیریت زمان یک مهارت ضروری برای هر دانشجو و دانش اموزی است که تمایل به اتمام کارها در موعد مقرر دارد. از این رو ایجاد یک برنامه هفتگی برای متعادل کردن زمان اختصاص داده شده به مطالعه، استراحت، فعالیت های بدنی، رویدادها و روابط اجتماعی و خانوادگی و غیره اهمیت دارد. برخی از دانش آموزان از یک جدول یا دستور کار برای ساختاربندی زمان خود در هفته استفاده می کنند. مدیریت خوب زمان استرس اضافی را نیز کاهش می‌دهد که می‌تواند باعث یادگیری بهتر در طول ترم شود.

زمانی که میان ترم ها و امتحانات شروع می شود، به نظر می رسد کمبود وقت برای درس خواندن یک موضوع رایج باشد. در طول ترم‌ مسئولیت‌ها، وظایف و فعالیت‌های اجتماعی دانش‌آموز اغلب در اولویت قرار می‌گیرد که باعث می‌شود برخی از دانش‌آموزان فقط چند ساعت قبل از روز امتحان فرصت مطالعه پیدا کنند. این ساعت‌های فشرده دانش‌آموزان را به سمت خواب شبانه سوق دهد که به مرور زمان می‌تواند بر الگوی خواب آن ها تأثیر منفی بگذارد. برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه شب امتحان چگونه درس بخوانیم کلیک کنید.

در طول خواب این اطلاعات طبقه بندی و ذخیره می شود. این موضوع زمانی بسیار مهم می شود که دانش آموز واقعاً نیاز به یادآوری جزئیات داشته باشد. جلسات مطالعه طولانی بدون خواب نتیجه معکوس دارد چرا که مغز فقط می تواند جنبه های کلی اطلاعات را حفظ و به یاد بیاورد. از سوی دیگر چندین جلسه مطالعه کوچک با حجم کمتر به دانش آموزان فرصت می دهد تا جزئیات بیشتری را در مورد موضوع مورد مطالعه حفظ کنند و به یاد بیاورند.

10-مصرف نوشیدنی های انرژی زا و تغذیه ناسالم

برخی دانش آموزان تمایل به مصرف نوشیدنی های انرژی زا برای تحریک مغز، افزایش انرژی و بهبود تمرکز دارند اما تحریک مداوم مغز به این شکل خطر وابستگی را افزایش می دهد. علاوه بر این نوشیدنی های انرژی زا حاوی بسیاری از مواد شیمیایی مضر است که به سلامت دانش آموزان آسیب رسانده و منجر به افزایش اضطراب، بی خوابی، سردرد و حتی ایست قلبی می شود. برای دریافت مشاوره تغذیه کلیک کنید.

در مورد رژیم غذایی نیز اشتباهاتی روی می دهد. شما همان چیزی هستید که می خورید. کمبود وقت، انگیزه ضعیف یا عدم آگاهی می تواند منجر به عادات غذایی اشتباه بشود.  فست فود حاوی بسیاری از کالری های مضر و سطوح بالایی از چربی، قند و نمک است. بدن برای پشتیبانی از عملکرد روزانه خود به منابع مغذی انرژی نیاز دارد. قوای فردی که مواد مغذی مناسبی را مصرف نمی‌کند سریع‌تر تحلیل می رود که مستقیماً بر توانایی او برای تمرکز و مطالعه مؤثر تأثیر می‌گذارد.

 درس خواندن

عادت مناسب برای جایگزینی

اهداف مطالعه را تعیین کنید. این عادت به شما کمک می کند تا با تعیین مقدار مطالعه ای که باید هر هفته برای هر دوره انجام دهید با اهداف مشخصی مطالعه را شروع کنید. اما اثرلت مثبت هدف گذاری برای مطالعه به همین جا ختم نمی شود. ممکن است به شما در تعیین اهداف مطالعه برای هر بار درس خواندن در نوبت های بعدی نیز کمک زیادی بکند. می تواند مطالعه تعداد معینی از فصل ها، درک بهتر یک چالش، تسلط بر یک مهارت یا صرفاً گذراندن زمان بیشتری بدون بررسی فیس بوک نسبت به روز قبل باشد. برای دریافت مشاوره تحصیلی کلیک کنید.

عادت های اشتباه هنگام درس خواندن |دادن پاداش به خود

تقویت مثبت می تواند اثرات پایداری داشته باشد و شما را تشویق کند که حتی زمانی که سخت است به راه خود ادامه دهید. لازم نیست پاداش بزرگی باشد. می تواند به اندازه تماشای برنامه مورد علاقه شما یا خوردن بستنی پس از غلبه بر چالش مطالعه باشد. در هر صورت مهربان بودن با خود را تمرین کرده و به خاطر زحماتی که می کشید به خود پاداش دهید.

 

سخن آخر درمورد عادت های اشتباه هنگام درس خواندن

درباره عادت های درست یا اشتباه برای درس خواندن آنچه برای دیگران کار می کند ممکن است برای شما مفید نباشد. فهرست عادت ها بر اساس بهترین شیوه‌هایی که برای اکثریت قریب به اتفاق دانش‌آموزان کار می‌کند تهیه شده است. به یاد داشته باشید آنچه برای اکثر مردم کار می کند برای همه افراد لزوما مناسب نیست.

اکیداً توصیه می شود که به خود این آزادی را بدهید تا بهترین شیوه را کشف کنید و سپس این عادت‌ها را تا زمانی که تبدیل به شیوه مطالعاتی شما شوند تمرین کنید. اگر شما هم در راستای این موضوع مسئله ای دارید می توانید از مشاوران و روانشناسان در این مورد کمک بگیرید. برای کسب اطلاعات بیشتر از مشاوره روانشناسی کلیک کنید.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز نشانه گذاری شده اند*