ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7
ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7

نارضایتی جنسی | علل و روش های بهبودی نارضایتی جنسی

خوشحال می شویم برای دیدن ویدیوهای مرتبط با نارضایتی جنسی پیج اینستاگرام دکتر فرزاد طباطبایی را دنبال کنید.

نارضایتی جنسی یکی از مواردی است که تا حد زیادی کیفیت ارتباط زوجین را تحت تأثیر قرار می‌دهد. عدم توجه به این مسئله می‌تواند منجر به فاصله هرچه بیشتر زن و مرد از یکدیگر شده و شکاف‌های موجود در رابطه را عمیق‌تر کند. نارضایتی جنسی ممکن است ناشی از عوامل گوناگونی باشد ولی اغلب ریشه در مسائل جسمانی و روانی طرفین دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نارضایتی جنسی و روش‌های بهبود آن تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. همچنین مقاله مشاوره جنسی مطالب مفیدی در این زمینه می تواند به شما ارائه دهد.

تماس با مشاور

نارضایتی جنسی به چه معناست؟

نارضایتی جنسی به حالتی اطلاق می شود که در آن فرد از تجربیات، تمایلات یا روابط جنسی خود احساس نارضایتی یا عدم ارضا می کند. نارضایتی جنسی می تواند به طرق مختلف ظاهر شود، مانند احساس عدم تحقق با کیفیت یا فراوانی تعاملات جنسی، تجربه مشکلات در دستیابی به لذت یا اوج جنسی، فقدان صمیمیت عاطفی در روابط جنسی، یا داشتن تمایلات جنسی ناسازگار با شریک زندگی. نارضایتی جنسی می‌تواند ناشی از عوامل فیزیکی، روانی، عاطفی یا رابطه‌ای باشد و پرداختن به آن اغلب نیاز به یک ارتباط باز، درک و گاهی کمک حرفه‌ای از متخصصین حوزه بهداشت روان و یا درمانگران متخصص در سلامت جنسی و روابط دارد.

علل ایجاد نارضایتی جنسی

نارضایتی جنسی اغلب موضوع پیچیده‌ای است که می‌تواند ناشی از علل گوناگونی باشد. این علل مسائل مختلف جسمانی و روانی را در بر می گیرد. در ادامه به مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در ایجاد احساس نارضایتی جنسی در زوجین اشاره خواهیم کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه عدم تفاهم جنسی با همسر کلیک کنید.

اینفوگرافیک نارضایتی جنسی

اینفوگرافیک نارضایتی جنسی

ابتلا به اختلالات جنسی از علل نارضایتی جنسی

بسیاری از مواقع علت نارضایتی جنسی می‌تواند ناشی از دچار بودن به اختلالات کژکاری‌ جنسی باشد. برای مثال بی‌میلی جنسی و ناتوانی در رسیدن به ارگاسم از جمله اختلالات جنسی رایج در زنان هستند که به میزان زیادی کیفیت رابطه را تحت تأثیر قرار می‌دهند. این اختلالات در برخی برهه‌های زمانی مانند دوران پس از زایمان بیشتر اتفاق می‌افتند. آگاهی از این مشکلات و کژکاری‌ها و پیگیری برای شروع درمان به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید مشکلات را پشت سر گذاشته و رابطه جنسی خود را بهبود ببخشید. برای شناخت بیشتر در زمینه انواع اختلالات جنسی کلیک کنید.

متأسفانه بسیاری از زوجین فکر می‌کنند که این مشکلات تنها برای آن‌ها اتفاق می‌افتد و امری غیرقابل درمان است. همچنین برخی از آن‌ها از مطرح کردن این مسائل با متخصصین احساس شرم می‌کنند و به همین خاطر به سراغ درمان‌های غیرعلمی برای مشکلات خود می‌روند. برای مثال اختلال نعوظ و زود انزالی در بسیاری از مردان مشاهده می‌شود. ناآگاهی از روش‌های درمان این اختلالات بسیاری از مردان را به مصرف داروهای غیر استاندارد و حتی مصرف مواد مخدر ترغیب می‌کند. در حالی که امروزه سکس تراپیست‌ها با استفاده از تکنیک‌های مختلف می‌توانند به شما کمک کنند تا بتوانید از این مشکلات عبور کنید و بار دیگر روابط جنسی خود را بهبود بخشید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه سکس تراپی کلیک کنید.

وجود مشکلات ارتباطی از علل نارضایتی جنسی

بررسی‌ها در مورد زوجینی که دچار نارضایتی جنسی هستند نشان می‌دهد که در بسیاری از مواقع این مسئله از نداشتن مهارت‌های ارتباطی کافی ناشی می‌شود. بسیاری از افراد به سکس به عنوان یک مسئله بسیار سطحی برای رفع نیازهای غریزی اولیه نگاه می‌کنند. در حالی که رابطه جنسی یکی از عمیق‌ترین پیوندهای انسانی است و حفظ کیفیت آن در طول زمان نیازمند توجه دو طرف به نیازهای یکدیگر است. به این منظور باید بتوانید به درستی با همسر خود ارتباط برقرار کنید، از نیازها و خواسته‌های او در رابطه جنسی باخبر باشید و بتوانید در کنار هم برای داشتن یک رابطه موفق تلاش کنید.
برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه صمیمیت زناشویی کلیک کنید.

معمولاً زوجینی که نمی‌توانند به خواسته‌ها و نیازهای دیگری در طول رابطه جنسی توجه کنند، بیرون از تخت خواب نیز نمی‌توانند ارتباط مناسبی با یکدیگر داشته باشند و تعارض‌ها و اختلافات زیادی را تجربه می‌کنند. در واقع رابطه جنسی آینه‌ ارتباط زوجین در طول روز است که مشکلات نادیده گرفته شده را به روشنی نشان می‌دهد. در این شرایط مراجعه به یک زوج درمانگر و بهبود روابط عاطفی به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید نارضایتی جنسی خود را نیز بهبود ببخشید. برای اطلاعات بیشتر در زمینه زوج درمانی کلیک کنید.

عدم آگاهی

بسیاری از افراد تصورات غلطی از رابطه جنسی دارند. همین امر باعث می‌شود که نتوانند رضایت کافی را در رابطه به دست بیاورند. برای مثال بسیاری به سکس به عنوان ابزاری برای کسب لذت مرد نگاه می‌کنند که در آن زن نقش منفعلی دارد و خواسته‌های خود را ابراز نمی‌کند. همین مسئله باعث می‌شود که زنان تحریکات کم‌تری دریافت کنند و در نتیجه پاسخ‌های جنسی کم‌تری نیز نشان دهند. در نهایت عدم دریافت پاسخ‌های جنسی مناسب از سمت زن در میزان کسب لذت مرد نیز تأثیر گذاشته و این چرخه معیوب به همین ترتیب ادامه می‌یابد.

به همین خاطر بهتر است که آگاهی خود را در مورد رابطه جنسی بالا ببرید و به نگاهی واقع بینانه در این مورد دست یابید. مراجعه به روانشناس، کتاب‌هایی که در زمینه آگاهی جنسی تألیف شده و شرکت در کارگاه‌های زناشویی از جمله روش‌هایی است که به شما کمک می‌کند تا در این باره اطلاعات بیشتری به دست بیاورید و با نیازها و خواسته‌های جنسی همسرتان بیشتر آشنا شوید. برای کسب آگاهی در زمینه علت ضرورت مشاوره زناشویی کلیک کنید.

بهبود نارضایتی جنسی

تا به این جا در مورد علل نارضایتی جنسی صحبت کردیم اما سؤال مهم اینجاست که برای رفع این نارضایتی باید چه کار کنیم؟ قدم اول در این مسیر این است که هردوی زوجین خواهان تغییر رابطه و انجام اقداماتی برای بهبود آن باشند. پس از این مراجعه به روانشناس به شما کمک خواهد شد تا بتوانید با ارزیابی دقیق رابطه خود، علت اصلی مشکل را شناسایی کنید. متناسب با علت آن، روانشناس درمان مناسب برای بهبود نارضایتی جنسی را به شما ارائه خواهد کرد. برای مثال اگر مشکل ناشی از ارتباط ناسالم میان زن و مرد باشد زوج درمانی آغاز می‌شود اما در صورتی که مشکلات حاکی از یک اختلال جنسی باشد سکس تراپی در اولویت قرار خواهد گرفت. برای افزایش کیفیت رابطه جنسی خود کلیک کنید.

راهکار خودیاری

بهبود نارضایتی جنسی شامل پرداختن به عوامل زمینه‌ای است که به این موضوع کمک می‌کنند. در اینجا چند استراتژی وجود دارد که ممکن است به بهبود رضایت جنسی کمک کند:

  1. ارتباط باز: احساسات، خواسته ها و نگرانی های خود را با شریک زندگی خود آشکارا و صادقانه در میان بگذارید. ارتباط کلیدی برای درک نیازهای یکدیگر و یافتن راه حل های مشترک است.
  2. آموزش: در مورد سلامت جنسی، لذت و تکنیک ها بیاموزید. درک بدن خود و همسرتان می تواند صمیمیت و رضایت را افزایش دهد.
  3. فانتزی ها و خواسته ها را کشف کنید: خیالات و خواسته های خود را با شریک زندگی خود در میان بگذارید. کاوش در تجربیات جدید با هم می تواند اشتیاق را دوباره برانگیزد و رضایت را بهبود بخشد.
  4. مشاوره را در نظر بگیرید: اگر مسائل ریشه ای عمیق دارند یا علیرغم تلاش ها همچنان ادامه دارند، به دنبال کمک از یک درمانگر یا مشاور متخصص در سلامت جنسی و روابط باشید.
  5. تندرستی: با تغذیه خوب، ورزش و استراحت کافی از سلامت جسمانی خود مراقبت کنید. سلامت جسمانی می تواند تأثیر مثبتی بر سلامت جنسی داشته باشد.
  6. کاهش استرس: استرس می تواند بر رضایت جنسی تأثیر منفی بگذارد. تکنیک های کاهش استرس مانند تمرکز حواس، مدیتیشن یا یوگا را تمرین کنید.
  7. روش‌های مختلف را امتحان کنید: روش‌های جدید صمیمیت، مانند امتحان کردن موقعیت‌های مختلف، ترکیب فعالیت‌های جنسی با استفاده از وسایل کمکی مانند روان کننده‌ها یا اسباب‌بازی‌های جنسی را امتحان کنید.
  8. معاینه پزشکی: اگر مشکوک هستید که وضعیت پزشکی بر رضایت جنسی شما تأثیر می گذارد، برای ارزیابی و درمان با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی مشورت کنید.

به یاد داشته باشید، بهبود رضایت جنسی فرآیندی است که به صبر، درک و تمایل به کاوش و سازگاری نیاز دارد. اولویت دادن به احترام متقابل، رضایت و راحتی در هر تلاشی برای افزایش رضایت جنسی ضروری است.

سؤالات متداول

- برای درمان زود انزالی باید چه کاری انجام دهیم؟

زود انزالی یکی از اختلالات جنسی رایج در بین مردان است که برای درمان آن باید به یک متخصص در حوزه سکس تراپی مراجعه کنید. درمانگران این حوزه با آموزش تمرین‌های مختلفی نظیر تکنیک‌های توقف و شروع به شما کمک خواهند کرد تا بتوانید رابطه طولانی‌تر و رضایت بخش تری را تجربه کنید. برای شناخت بیشتر در زمینه طولانی شدن رابطه جنسی کلیک کنید.

- چگونه می‌توان در دوران بارداری کیفیت رابطه جنسی را حفظ کرد؟

بسیاری از افراد به دلیل باورهای غلطی که در مورد عوارض رابطه جنسی در دوران بارداری دارند از انجام این کار خودداری می‌کنند که این مسئله می‌تواند تا حد زیادی کیفیت ارتباط بین زن و شوهر را تحت تأثیر قرار دهد. با این حال در این دوران تنها با تغییراتی در پوزیشن‌های رابطه جنسی می‌توانید از بروز نارضایتی جنسی و فاصله گرفتن از یکدیگر خودداری کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه رابطه جنسی حین بارداری و همچنین دریافت مشاوره روانشناسی از مرکز مشاوره حامی هنر زندگی کلیک کنید.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز نشانه گذاری شده اند*