ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7
ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7

طولانی شدن پریود نشانه چیست؟ | چرا پریودم تمام نمیشه؟

طولانی شدن پریود نشانه چیست؟ زمانی که دوره قاعدگی شما بیش از حد معمول طول بکشد، وضعیت آزار دهنده‌ می شود. زنان معمولاً هر ماه تقریباً به مدت مشابهی پریود می‌شوند. وقتی دوره طولانی‌تر می‌شود، احساس می‌کنند که خونریزی هرگز متوقف نمی‌شود. وقتی اگر پریود غیرطبیعی طولانی دارید حتما می پرسید این به چه معناست؟ این مقاله تمام مواردی که ممکن است باعث طولانی شدن پریود شود را توضیح می دهد. برای کسب آگاهی بیشتر در این زمینه از مشاوره جنسی تلفنی مشورت بخواهید.

تماس با مشاور


 

متوسط چرخه قاعدگی چقدر طول می کشد؟

برخی از زنان قاعدگی شبانه روزی و ماهانه دارند و تاریخ دقیق شروع خونریزی را می دانند. زنان دیگر ممکن است متوجه شوند که پریود آن ها تقریباً در همان زمان هر ماه می‌آید، چند روزی یا عقب می اندازند یا جلو می افتد. اگر تغییر محسوس تری در طول سیکل قاعدگی خود تجربه کنید به چه معناست؟ چرخه قاعدگی شما یک فرآیند بسیار پیچیده است که به هورمون های شما نیاز دارد تا در سطوح مناسب همکاری کنند تا فرآیندهایی مانند تخمک گذاری و قاعدگی را آغاز کنند. هورمون های جنسی استروژن و پروژسترون بازیگران اصلی چرخه قاعدگی هستند و هر کدام نقش مهمی دارند. 
متوسط چرخه قاعدگی 28 روز طول می کشد و اولین روز سیکل شما با روز شروع قاعدگی مطابقت دارد. به طور متوسط، یک پریود حدود 5 روز طول می کشد. سپس در روز چهاردهم چرخه شما، یک تخمک از تخمدان شما آزاد می شود و بدن شما برای بارداری آماده می شود. هنگامی که این لقاح انجام نمی شود، قاعدگی بعدی شما تقریباً 14 روز بعد شروع می شود، بنابراین چرخه دوباره شروع می شود.
در حالی که میانگین چرخه قاعدگی اینگونه عمل می کند، برخی از زنان متوجه می شوند که چرخه آن ها کمی طولانی تر یا کوتاه تر از این است که می تواند کاملا طبیعی باشد. با این حال اگر تغییری در روال شخصی خود تجربه می کنید و متوجه می شوید که چرخه قاعدگی شما به طور چشمگیری تغییر کرده است، ممکن است چند دلیل وجود داشته باشد. برای آشنایی کامل با دلیل قطع نشدن خونریزی قاعدگی کلیک کنید.  

طولانی شدن پریود نشانه چیست؟

یک دوره قاعدگی معمولاً حدود 2 تا 7 روز طول می کشد اما گاهی اوقات ممکن است بیشتر طول بکشد. این می تواند به دلیل استفاده از روش های پیشگیری از بارداری و برخی بیماری ها از جمله عفونت رحم و اندومتریوز باشد. پزشک بر اساس علت، درمان را توصیه می کند. گاهی اوقات، ممکن است یک دوره طولانی تر از حد معمول متوقف شود. چندین دلیل بالقوه برای این وجود دارد. از جمله استفاده از روش های پیشگیری از بارداری و وجود مشکلات زمینه ای سلامت. در این مقاله چند دلیل بالقوه برای متوقف نشدن قاعدگی و اقداماتی که برای درمان آن باید انجام دهیم را پوشش می دهیم.

1-طولانی شدن پریود نشانه چیست؟ تخمک گذاری

برخی از افراد در طول تخمک گذاری، یعنی زمانی که تخمدان ها یک تخمک آزاد می کنند، خونریزی را تجربه می کنند. در بیشتر موارد، علائم تخمک گذاری تنها لکه بینی است و دلیل عمده ای برای نگرانی نیست. هنگامی که در اواخر پریود رخ می دهد لکه بینی ناشی از تخمک گذاری می تواند به نظر برسد که دوره طولانی تر از حد معمول طول می کشد.

2-دستگاه های داخل رحمی

یک متخصص مراقبت های بهداشتی می تواند یک دستگاه داخل رحمی (IUD) را برای جلوگیری از بارداری وارد رحم کند. دو نوع اصلی IUD، هورمونی و غیر هورمونی هر دو می توانند باعث خونریزی غیرطبیعی شوند. پریودهای سنگین و نامنظم به ویژه زمانی که فرد برای اولین بار IUD دریافت می کند، رایج است. با این حال در بیشتر موارد، خونریزی شدید یا طولانی مدت باید پس از 3 تا 6 ماه از بین برود.

3-کنترل بارداری هورمونی

داروهای ضد بارداری هورمونی سطح هورمون های طبیعی بدن را تغییر می دهند. اگرچه بسیاری از افراد از قرص ضد بارداری هورمونی برای کوتاه کردن یا تنظیم قاعدگی خود استفاده می کنند اما گاهی اوقات می توانند منجر به پریودهای سنگین تر یا طولانی تر شوند. پریودهای غیر طبیعی در چند ماه اول مصرف یک داروی هورمونی جدید رایج است. با این حال، اگر بعد از چندین ماه ادامه پیدا کرد یا آزار دهنده شد با پزشک در مورد تغییر روش های پیشگیری از بارداری صحبت کنید. پزشک ممکن است نوع متفاوتی از هورمون را توصیه کند. مانند تغییر از یک قرص فقط پروژسترون به قرصی که حاوی استروژن نیز باشد، یا ممکن است مارک دیگری را پیشنهاد کند.


سندروم تخمدان پلی کیستیک

4-طولانی شدن پریود نشانه چیست؟ مشکلات تیروئید

غده تیروئید مسئول تنظیم انواع هورمون ها در بدن است. برای زنان شامل هورمون های مرتبط با چرخه قاعدگی است. اگر فردی کم کاری تیروئید یا پرکاری تیروئید داشته باشد، ممکن است دوره های طولانی مدتی را تجربه کند که به نظر می رسد متوقف نمی شود. مشکلات تیروئید همچنین می تواند باعث پریودهای بسیار سبک، چندین ماه بدون پریود و یائسگی زودرس شود. یک آزمایش خون ساده اغلب برای تشخیص مشکلات تیروئید کافی است. سپس پزشک می تواند داروهایی را برای کمک به اصلاح عدم تعادل هورمونی تجویز کند.

5-سندرم تخمدان پلی کیستیک

سندرم تخمدان پلی کیستیک زمانی اتفاق می‌افتد که کیست‌ها اغلب روی تخمدان‌ها رشد می‌کنند. تنبلی تخمدان یا سندروم تخمدان پلی کیستیک می تواند بر سطح هورمون ها و باروری تأثیر بگذارد. علائم PCOS عبارتند از:

  • دوره های نامنظم
  • موهای زائد
  • افزایش وزن
  • نازک شدن موهای سر
  • آکنه و لکه های پوستی
  • تیره شدن پوست اطراف گردن، کشاله ران و سینه ها

6-طولانی شدن پریود نشانه چیست؟ اندومتریوز

آندومتریوز شرایطی است که در آن بافتی شبیه به بافتی که رحم را می پوشاند در خارج از رحم رشد می کند. این بافت می تواند در پاسخ به هورمون ها متورم و خونریزی کند، درست مانند پوشش رحم در طول دوره. ضایعات اندومتریوز نمی توانند از بدن خارج شوند، بنابراین ممکن است منجر به درد و سایر عوارض مانند چسبندگی و کیست شوند. علائم اندومتریوز می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • قاعدگی دردناک
  • درد مزمن در پشت و لگن
  • درد هنگام نزدیکی
  • خونریزی بین قاعدگی
  • حرکات روده دردناک
  • مشکلات معده مانند حالت تهوع، یبوست و نفخ
  • ناباروری

7-فیبروم یا پولیپ رحم

فیبروم ها توده های غیر سرطانی هستند که از ماهیچه و بافت همبند دیواره رحم تشکیل شده اند. آن ها می توانند باعث پریود دردناک و خونریزی شدید قاعدگی شوند زیرا اجازه نمی دهند رحم به درستی منقبض شود. این همان گرفتگی هایی است که می توانید احساس کنید. اندازه فیبروم ها از یک دانه سیب تا اندازه گریپ فروت و گاهی بزرگ تر است. پولیپ ها نیز رشدی هستند اما خود را در پوشش داخلی رحم که به آندومتر معروف است، توسط یک ساقه متصل می شوند. پولیپ ها از بافت آندومتر تشکیل شده اند و همچنین می توانند باعث پریودهای نامنظم یا سنگین شوند.

8-داروهای رقیق کننده خون

رقیق کننده های خون داروهایی هستند که از لخته شدن خون در رگ های شما جلوگیری می کنند. دو نوع رقیق کننده خون وجود دارد ضد انعقاد و ضد پلاکت. داروهای ضد انعقاد، مانند انوکساپارین، روند لخته شدن بدن را کند می کنند. حدود 70 درصد از زنانی که از داروهای ضد انعقاد خوراکی استفاده می کنند، خونریزی شدید قاعدگی دارند. ضد پلاکت‌ها، مانند آسپرین، پلاکت‌های بدن شما را لغزنده می‌کنند و از تشکیل لخته در آن‌ها جلوگیری می‌کنند. در حالی که این داروها به جلوگیری از انسداد رگ های خونی و سکته قلبی کمک می کنند اما می توانند باعث خونریزی شدید و طولانی قاعدگی شوند.

9-طولانی شدن پریود نشانه چیست؟ چاقی

داشتن وزن بالاتر می تواند بر تعادل هورمون های تولید مثلی شما تأثیر بگذارد که باعث ایجاد تغییراتی در دوره قاعدگی می شود. طبق مطالعات غدد درون ریز، ارتباطی بین وزن بیشتر بدن و خونریزی شدید قاعدگی وجود دارد. تصور می‌شود که این به دلیل افزایش التهاب در دیواره رحم باشد که می‌تواند بر ترمیم بافت پس از قاعدگی تأثیر بگذارد.

10-اختلالات خونی

اگرچه غیرمعمول است اما ممکن است فردی که دوره طولانی را تجربه می کند، یک اختلال خونی زمینه ای داشته باشد. شایع ترین اختلال خونی منبع مطمئن در زنان بیماری فون ویلبراند است. اختلالات خونی می تواند باعث خونریزی شدید و دوره هایی شود که بیش از 7 روز طول بکشد. سایر علائم اختلال خونی عبارتند از:

  • کم خونی و کمبود آهن
  • خونریزی شدید بعد از جراحی و زایمان
  • قطع نشدن خونریزی بیش از 10 دقیقه در هنگام خونریزی بینی
  • خونریزی بیش از 5 دقیقه پس از بریدگی
  • کبودی آسان و مکرر

11-طولانی شدن پریود نشانه چیست؟ بارداری

شما ممکن است خونریزی از رحم خود را با عاری بودن از نوزاد مرتبط بدانید، اما عکس این موضوع نیز می تواند صادق باشد. اولین چیزی که در یک زن در سن باروری باید به آن فکر کنید بارداری است. گاهی اوقات حتی یک بارداری طبیعی ممکن است در سه ماهه اول خونریزی داشته باشد. اما بیماری که حاملگی لوله‌ای یا سقط قریب‌الوقوع دارد، می‌تواند با یک دوره به اصطلاح طولانی‌تر ظاهر شود. بارداری خارج از رحم وضعیت خطرناکی است که در آن تخمک بارور شده در لوله فالوپ شما به‌جای رحم رشد می‌کند. به هر کسی که یک دوره ناگهانی و غیرطبیعی طولانی را تجربه می کند توصیه می شود که قبل از هر چیز وضعیت بارداری خود را بررسی کند. کنترل بارداری تضمین نمی‌کند که باردار نیستید.


سقط جنین دلیل طولانی شدن پریود

12-سقط جنین

هم سقط جنین جراحی و هم سقط پزشکی می توانند بر قاعدگی تأثیر بگذارند. اولین چیزی که باید بدانید این است که ممکن است خونریزی پس از سقط جنین را تجربه کنید. اگرچه ممکن است شبیه پریود شما باشد اما یکسان نیست. این خونریزی ناشی از آزاد شدن بافت از رحم است. اولین دوره بعد از سقط جنین می تواند کوتاه تر باشد (اگر سقط جنین جراحی داشته اید) یا طولانی تر باشد اگر سقط با دارو داشته اید به دلیل روند بازگشت بدن شما به سطوح هورمونی طبیعی خود این اتفاق بیفتد. هورمون های بارداری نیز می توانند تا چند هفته پس از سقط جنین شما باقی بمانند و باعث تاخیر در قاعدگی شوند. علائم دیگر در این دوران عبارتند از:

اگر 8 هفته بعد از عمل قاعدگی شما بازنگشت به پزشک مراجعه کنید.

13-بیماری التهابی لگن

بیماری التهابی لگن (PID) یک عفونت دستگاه تناسلی فوقانی است. زمانی رخ می‌دهد که باکتری‌ها از تماس جنسی از واژن به رحم، لوله‌های فالوپ، تخمدان‌ها و لگن منتقل می‌شوند. حتی ممکن است تا زمانی که مشکلات باروری یا درد لگن از بین نرود، از ابتلا به بیماری های التهابی لگن آگاه نباشید. اما همچنین می تواند منجر به بی نظمی در چرخه قاعدگی شما شود.

14-طولانی شدن پریود نشانه چیست؟ سرطان

برخی از سرطان ها، به ویژه سرطان هایی که بر سیستم تولید مثل تأثیر می گذارند از جمله سرطان رحم و تخمدان ممکن است باعث پریودهای سنگین یا طولانی مدت شوند. خونریزی شدید می تواند نشانه سرطان آندومتر باشد. اگرچه سرطان آندومتر زنان در اواسط دهه 60 را که قبلاً یائسه شده اند را تحت تأثیر قرار می دهد، زنانی که به طور منظم تخمک گذاری نمی کنند به عنوان مثال، زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک و همچنین زنان چاق در معرض خطر بیشتری برای سرطان آندومتر هستند. هیپرپلازی آندومتر پیش ساز سرطان آندومتر است که همچنین می تواند باعث خونریزی نامنظم یا شدید شود.

15-فون ویلبراند

این بیماری نادر خونریزی زمانی رخ می دهد که بدن سطوح پایینی از فاکتور فون ویلبراند داشته باشد و نتواند به درستی خون را لخته کند. برای افراد مبتلا قاعدگی به این معناست که منجر به دوره های طولانی و سنگین خواهد شد که شامل لخته های خون بزرگ تر از یک اینچ می شود. علائم دیگر عبارتند از:

  • خونریزی بیش از حد ناشی از آسیب
  • خونریزی بینی که متوقف نمی شود.
  • خون در ادرار شما
  • علائم مرتبط با کم خونی مانند خستگی و تنگی نفس

درمان‌ها شامل داروهای تثبیت کننده لخته، داروهای ضد بارداری خوراکی و درمان جایگزین است.

16-طولانی شدن پریود نشانه چیست؟ هموفیلی

هموفیلی از جمله بیماری های ژنتیکی نادر است که در آن بدن فاقد پروتئین های لخته کننده فاکتور VIII یا فاکتور IX است یا سطح پایینی دارد. اگرچه در زنان کمتر برجسته است اما همچنان می توانند مبتلا باشند و علائم هنوز ممکن است. شامل دوره های طولانی و سنگین، عبور لخته های بزرگ و نیاز به تعویض تامپون یا پد هر 2 ساعت یا کمتر است. علائم دیگر عبارتند از:

  • خونریزی غیر قابل توضیح یا بیش از حد ناشی از آسیب
  • کبودی های بزرگ
  • خونریزی بعد از واکسیناسیون
  • درد مفاصل
  • خون در ادرار شما
  • خونریزی ناگهانی بینی

درمان های هموفیلی شامل کنسانتره فاکتورهای مشتق شده از پلاسما و کنسانتره فاکتورهای نو ترکیب است.

17-سرطان دهانه رحم

سرطان دهانه رحم می‌تواند باعث خونریزی غیر طبیعی از جمله بین دوره‌های قاعدگی و بعد از فعالیت جنسی شود. همچنین می تواند باعث پریودهای طولانی تر و سنگین تر از حد معمول شود. ویروس HPV عامل اصلی سرطان دهانه رحم است. HPV بسیار شایع است و بسیاری از افراد بدون اینکه بدانند یا بدون داشتن علائمی به آن مبتلا هستند. تنها چند نوع HPV منجر به سرطان دهانه رحم می شود. بیشتر علائم سرطان دهانه رحم مشابه علائم بیماری های شایع تر مانند PCOS یا اندومتریوز است. مهم است که به طور منظم در آزمایش پاپ شرکت کنید که می تواند به پزشک در تشخیص HPV یا سرطان دهانه رحم کمک کند. گزینه های درمانی سرطان شامل جراحی، شیمی درمانی و پرتو درمانی است.  

چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر قاعدگی شما بیش از یک هفته طول کشید، برای مشاوره با پزشک تماس بگیرید. بسته به علائم شما، آن ها ممکن است یک قرار ملاقات حضوری برای معاینه فیزیکی تعیین کنند. از سوی دیگر اگر فکر می‌کنید علائمی از یک علت نادر را نشان می‌دهید یا اگر باردار هستید، فوراً به پزشک مراجعه کنید. اگر خونریزی شدید را تجربه کردید و در یک دوره 2 ساعته چهار یا چند پد و تامپون خیس شد، فورا به اورژانس مراجعه کنید. اگرچه ممکن است تجربه یک جریان شدید ناگهانی یا دوره طولانی هشدار دهنده باشد. قاعدگی خود را ماه به ماه کنترل کنید تا ببینید آیا علائم شما ادامه دارد یا خیر. مثل همیشه اگر فکر می کنید ممکن است مشکلی وجود داشته باشد، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. آن ها می توانند به سوالات پاسخ دهند، علائم را مورد بحث قرار دهند، معاینه لگن را انجام دهند و در صورت نیاز سونوگرافی انجام دهند. برای دریافت مشاوره روانشناسی از مرکز هنر زندگی اینجا کلیک کنید.

مراقبت های مرتبط با خونریزی شدید در دوران قاعدگی

خونریزی شدید قاعدگی می تواند زندگی روزمره را آزاردهنده و مختل کند. در حالی که برخی از زنان به طور طبیعی قاعدگی های سنگین تری را تجربه می کنند، برخی دیگر ممکن است به دلیل بیماری های زمینه ای یا عدم تعادل هورمونی دچار منوراژی شوند. مدیریت خونریزی شدید قاعدگی به ترکیبی از اقدامات خودمراقبتی، ارزیابی پزشکی و درمان مناسب متناسب با نیازهای فردی نیاز دارد. با مراقبت به موقع و اتخاذ عادات سبک زندگی سالم، می توانید به طور موثر منوراژی را مدیریت کرده و سلامت کلی قاعدگی خود را بهبود ببخشید.

در اینجا مراحلی برای مدیریت و مراقبت از خونریزی شدید در دوران قاعدگی آورده شده است:

اقدامات خودمراقبتی:

  1. از محافظت کافی استفاده کنید: از نوار بهداشتی، تامپون، فنجان قاعدگی یا سایر محصولات قاعدگی استفاده کنید که جذب کافی برای خونریزی شدید را فراهم می کنند. برای حفظ بهداشت و جلوگیری از نشت آنها را به طور مرتب تغییر دهید.
  2. تسکین درد: مسکن های بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن می توانند به کاهش دردهای قاعدگی و ناراحتی مرتبط با خونریزی شدید کمک کنند. دستورالعمل های دوز توصیه شده را دنبال کنید.
  3. هیدراته بمانید: برای هیدراته ماندن مقدار زیادی آب بنوشید، که می تواند به کاهش نفخ و احتباس مایعات که معمولاً در طول قاعدگی تجربه می شود کمک کند.
  4. اعمال گرما: استفاده از یک پد گرم کننده یا حمام آب گرم می تواند دردهای قاعدگی را تسکین دهد و ممکن است به شل شدن عضلات رحم و کاهش خونریزی کمک کند.
  5. استراحت و آرامش: استراحت کافی داشته باشید و مراقبت از خود را در اولویت قرار دهید. برای مدیریت استرس و ناراحتی، تکنیک های آرامش بخشی مانند تنفس عمیق، مدیتیشن یا یوگای ملایم را تمرین کنید.

 ارزیابی پزشکی:

  1. شرایط بهداشتی زمینه ای: خونریزی شدید قاعدگی گاهی اوقات می تواند نشانه ای از بیماری های زمینه ای مانند عدم تعادل هورمونی، فیبروم رحم، پولیپ، اندومتریوز، بیماری التهابی لگن (PID) یا اختلالات خونریزی باشد. پزشک شما ممکن است آزمایش های تشخیصی مانند آزمایش خون، سونوگرافی یا معاینه لگنی را برای شناسایی علت زمینه ای توصیه کند.
  2. دارو: بسته به علت زمینه‌ای خونریزی شدید، پزشک ممکن است داروهایی را برای تنظیم چرخه قاعدگی، کاهش خونریزی یا مدیریت علائم مرتبط تجویز کند. داروهای ضد بارداری هورمونی، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) یا ترانکسامیک اسید معمولاً برای درمان منوراژی استفاده می شوند.
  3. مداخلات جراحی: در برخی موارد، مداخلات جراحی مانند ابلیشن آندومتر، هیسترکتومی (برداشتن رحم) یا میومکتومی (برداشتن فیبروم رحم) ممکن است برای مدیریت منوراژی شدید یا مداوم توصیه شود.
  4. اصلاح شیوه زندگی: پزشک شما ممکن است تغییراتی در سبک زندگی مانند تغییرات رژیم غذایی، ورزش، تکنیک های مدیریت استرس یا مدیریت وزن را برای کمک به بهبود سلامت قاعدگی و کاهش خونریزی شدید پیشنهاد دهد.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز نشانه گذاری شده اند*