ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7
ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7

کنترل خشم در کودکان بیش فعال

کنترل خشم در کودکان بیش فعال چگونه ممکن است؟ بیش فعالی و خشم می توانند به هم مرتبط باشند و برخی از کودکان مبتلا به ADHD فوران خشم مکرر را تجربه می کنند. اگرچه رایج است اما این احساسات شدید می تواند حفظ دوستی و رفتار کودک در مدرسه را دشوار کند و زندگی خانوادگی او را تحت فشار قرار دهد. درک علل خشم و ناامیدی در میان کودکان مبتلا به ADHD همراه با برخی استراتژی‌ها برای مدیریت این احساسات شدید می‌تواند به جلوگیری از آسیب‌های بلندمدت این انفجارهای کوتاه خشم کمک کند. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

 

تماس با مشاور

ارتباط بین ADHD و خشم

کودکان مبتلا به ADHD اغلب احساسات را با شدت بیشتری نسبت به همسالان خود که مبتلا به ADHD نیستند تجربه می کنند. علاوه بر این شرایط همراه مانند پرخاشگری تکانشی و اختلال نافرمانی مقابله ای (ODD) و همچنین عوارض جانبی دارو، ممکن است این احتمال را ایجاد کند که کودک شما احساس بد خلقی، پرخاشگری، بی حوصلگی و عصبانیت کند.
به برخی از رایج ترین دلایلی که چرا کودکان مبتلا به ADHD ممکن است طغیان خشم نشان دهند در ادامه پرداخته شده است.

 

دلائل خشم در کودکان مبتلا به بیش فعالی

تکانشگری یکی از علائم ADHD است که اغلب به دلیل ناتوانی در تمرکز و کنترل رفتارها ایجاد می شود. ماهیت تکانشی بیش فعالی به این معنی است که اگر کودک شما احساس خشم کرد، فوراً آن را به محیط منتقل کند. آن ها چند ثانیه زمان لازم برای یک کودک بدون بیش فعالی را ندارند و هنوز استراتژی هایی را که بزرگسالان مبتلا به بیش فعالی برای مدیریت این حس توسعه می دهند را ایجاد نکرده اند.

بیش از ۵۰ درصد از کودکان در آستانه نوجوانی مبتلا به بیش فعالی پرخاشگری تکانشی را تجربه می کنند که به عنوان پرخاشگری عاطفی نیز شناخته می شود و با احساسات قوی و برنامه ریزی نشده، معمولاً خشم که اغلب در کمترین لحظه رخ می دهد مشخص می شود.

1-کنترل خشم در کودکان بیش فعال | حساسیت عاطفی

کودکان مبتلا به ADHD معمولا احساساتی و حساس هستند و چیزها را بسیار عمیق درک می کنند و در عین حال برای تنظیم این احساسات مشکل دارند. این عدم‌ مهارت باعث می شود که آن ها به راحتی گریه کنند (که می تواند برای آن ها بسیار شرم آور باشد) یا به شدت عصبانی شوند. برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه گریه کودک کلیک کنید.

در واقع چیزی حدود ۵۰ درصد از کودکان مبتلا به بیش فعالی اختلال تنظیم عاطفی، توانایی ضعیف در مدیریت پاسخ‌های احساسی یا نگه داشتن آن ها در محدوده قابل قبولی از واکنش‌های عاطفی معمول را تجربه می‌کنند. چنین وضعیتی می تواند به طیف گسترده ای از احساسات از جمله غم و اندوه، عصبانیت، تحریک پذیری و ناامیدی اشاره داشته باشد.

2-درگیری احتمالی با چند اختلال خلقی و عدم تحمل ناامیدی

خلق و خوی یک فرد مبتلا به بیش فعالی در طول روز خیلی سریع تغییر می کند. ممکن است حالات متعددی از شادی، غم و ناامیدی یکجا وجود داشته باشد؛ همه ناگهان در یک یا چند ساعت از روز بروز می کند.
علاوه بر این کودکان مبتلا به ADHD میزان بالایی از اختلالات خلقی همراه با آن را تجربه می کنند که تحریک پذیری و تحریک تغییرات خلقی و جرقه های خشم را تشدید می کند. از جمله: اختلالات اضطرابی، اختلال دوقطبی، افسردگی و ناامیدی و سرخوردگی که نشات گرفته از احساس ناکامی در برابر چالش هایی است که مانع از رسیدن به اهداف می شوند.

توانایی مقابله با ناامیدی به عنوان تحمل ناامیدی شناخته می شود. تحمل کم در برابر ناامیدی می تواند به این معنی باشد که کودک شما به سرعت احساس ناامیدی و عقب نشینی کرده و این می تواند به سرعت منجر به طغیان خشم شود. چگونه تحمل ناامیدی را که برای انجام کارهای سخت نیاز دارد ایجاد کنید؟
تقویت عزت نفس ضعیف یکی از آن ها می باشد. معمولاً کودکان مبتلا به ADHD اعتماد به نفس پایینی را تجربه می‌کنند. علائم ADHD می‌تواند تجربه پیشرفت تحصیلی را برای کودکان دشوار کند. دوست‌یابی و حفظ آن را دشوار و در نتیجه منجر به احساس انزوا و کاهش خودخواهی خواهد شد.
خشم در کودکان مبتلا به بیش فعالی

3-عوارض جانبی داروها و انرژی مازاد

گاهی اوقات کودکان دوره سختی را زمانی که داروهای محرک در حال از بین رفتن است تجربه می کنند که منجر به افزایش عصبانیت می شود. این اثر به‌عنوان بازگشت دارو شناخته می‌شود و نتیجه سرعتی است که کودک دارو را متابولیزه می‌کند. به پزشک خود اطلاع دهید که این وضعیت آیا نتیجه بازگشت دارو در کودک است یا خیر. برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه بیش فعالی کودکان کلیک کنید.

از آنجایی که اغلب با محرک‌های کوتاه‌اثری که می‌توانند به سرعت از سیستم کودک شما خارج شوند بروز می‌کند، پزشک دوز بسیار کمی از داروی آزادکننده فوری را حدود یک ساعت قبل از وقوع این اثر بازگشتی اضافه می کند تا از دارو خارج شود.یک مطالعه دوسوکور اخیرا نشان داد کودکانی که از محرک‌ها استفاده می‌کنند، پس از تجویز داروهای ضد افسردگی سلکسا (سیتالوپرام) در تحریک‌پذیری و کج خلقی اثرات کاهشی نشان می دهند.

انرژی بیش از حد در بیش فعالی می تواند به صورت بیش فعالی فیزیکی و یا کلامی ظاهر شود. انرژی و بی قراری همراه با بیش فعالی گاهی اوقات که بسیار زیاد می شود در نهایت به کلمات پرخاشگرانه یا واکنش های فیزیکی تبدیل می شود. مقابله با خشم رفتلری و کلامی به روشی سالم بسیار مهم است.

4-کنترل خشم در کودکان بیش فعال |اختلال نافرمانی مقابله ای ODD

تقریباً یک سوم از همه کودکان مبتلا به ADHD دارای اختلال نافرمانی مقابله ای هستند. کودکان مبتلا به ODD رفتارهای سرکش و خصمانه نسبت به شخصیت های مقتدر نشان می دهند. اغلب کنترل عصبانیت خود را از دست می دهند، با بزرگسالان بحث می کنند، به طور فعال از قوانین سرپیچی می کنند.
دیگران را سرزنش کرده و عمداً آن ها را آزار می دهند. حساس بوده و به راحتی آزارگری می کنند و در کل به شیوه های خشمگین و آزرده کننده رفتار می کنند. برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه رفتار صحیح با کودک بیش فعال کلیک کنید.

بدیهی است که برخی از رفتارهای مقابله ای در کودکان دور از انتظار نیست و ODD تنها در صورتی تشخیص داده می شود که الگوی رفتار در مقایسه با سایر کودکان هم سن به طور قابل توجهی شدیدتر و مکرر باشد. اگر فکر می‌کنید فرزند شما ممکن است ODD داشته باشد، یک قرار ملاقات با پزشک اطفال خود رزرو کنید.

 

مدیریت خشم کودکان بیش فعال

به عنوان والدین، دیدن اینکه فرزند تا این اندازه کنترل خود را از دست می دهد دشوار است. در حالی که نمی توانید خشم را از بین ببرید،می توانید به فرزند کمک کنید تا این احساسات شدید را بهتر مدیریت کند. در ادامه چند نکته برای کمک وجود دارد. با پزشک فرزندتان همکاری کنید.

مراوده نزدیک با پزشک کودک، بخش مهمی در مدیریت خشم کودک به شمار می رود. چرا که با این دسترسی آن ها می توانند شیوه برخورد و داروی مناسب را تجویز کنند و درمان، تسهیلات ویژه، مهارت های اجتماعی و تغییرات سبک زندگی را توصیه کنند. سپس این شما هستید که باید آنها را در مورد عوارض جانبی دارو و اینکه چه چیزی برای کمک به مدیریت خشم فرزند مفید است و چه چیزی کار نمی کند آگاه کنید.

1-تشویق به ورزش کردن و باز گذاشتن راه ابراز احساسات

اگر عصبانیت برای فرزند مشکل ساز شده است، حتماً راه های خروجی مناسبی برای او فراهم کنید. بازی و ورزش شدید در فضای باز می‌تواند برای کودکان مبتلا به ADHD راه‌حل‌های بسیار قدرتمندی در جهت مدیریت خشم باشد.
دویدن، پریدن، کوهنوردی و این قبیل فعالیت‌های بدنی اولیه به رهایی بخشی از تنش، بی‌قراری و انرژی اضافی که اغلب با بیش فعالی همراه است، کمک می‌کند. برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه درمان بیش فعالی کلیک کنید.

مطمئن شوید که کودک شما روزانه درگیر این نوع بازی ها باشد. هنرهای رزمی را امتحان کنید. ثبت نام کودک در کلاس هنرهای رزمی را بطور جد در نظر بگیرید. هنرهای رزمی یک انتخاب ورزشی عالی برای یک کودک ADHD است.
چرا که به توسعه نظم و انضباط و خودکنترلی کمک کرده و به نوبه خود در کنترل تکانشگری نقش عمده ای بازی می کند. همچنین عزت نفس را بهبود می بخشد و راهی عالی برای آزادسازی انرژی خواهد بود.

به کودک خود کمک کنید تا احساسات خود را بیان کند. او را تشویق کنید به جای رفتار پرخاشگرانه از کلمات خود برای توضیح احساس و خواسته ها استفاده کند. برای شروع، ممکن است اجرای چنین شیوه ای برای آن ها سخت باشد زیرا یک مهارت جدید است که باید تمرین و تقویت شود. 
با این حال، با ممارست و کمی کمک شما کار آسان تر خواهد شد. توانایی بیان اینکه دقیقا چه احساسی دارند نیاز آن ها به ابراز وجود از طریق خشم را کاهش می دهد. به عنوان مثال فلانی ماشین قرمز من را گرفت و من احساس عصبانیت می کنم. برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره کودک کلیک کنید.

2-توجه به الگوا و محدود کردن دسترسی به ابزار دیجیتال

ممکن است زمان های خاصی از روز وجود داشته باشد که عصبانیت کودک شما به اوج خود برسد. توجه به هر گونه الگوی رفتاری می تواند به شما اطمینان دهد که برای مقابله با این طغیان ها آمادگی بهتری دارید. برای مثال، ممکن است متوجه شوید عصبانیت آن ها در موقعیت های خاصی شدیدتر است:
مانند بعد از مدرسه، زمانی که کودک شما می‌تواند مراقبت خود را رها و احساسات فروخورده را آزاد کند، هنگامی که احساس گرسنگی یا خستگی می‌کند، هنگامی که از انجام یک کار ناامید می‌شود یا داروهای او در حال جذب شدن است. برای دریاتف اطلاعات بیشتر در زمینه داروی جدید بیش فعالی کلیک کنید.

بر برنامه هایی که کودک در تلویزیون یا کامپیوتر تماشا می کند نظارت کنید. بسیاری از رسانه ها در تلویزیون، فیلم ها و بازی های ویدیویی و غیره، خشن، تهاجمی و نامناسب هستند. کودکانی که مشکلات کنترل تکانه دارند به طور معمول راحت‌تر تحت تأثیر واکنش‌های تهاجمی که مشاهده می‌کنند قرار می گیرند.
قوانینی را در مورد زمان و میزان و محتوای این برنامه ها تنظیم کنید و به کودک خود توضیح دهید که چرا تماشای این برنامه ها یا انجام این بازی های ویدیویی مناسب نیست. برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه اعتیاد به بازی های کامپیوتری کلیک کنید.

3-کنترل خشم در کودکان بیش فعال |تنظیم قوانین شفاف

اطمینان حاصل کنید که قوانین روشن و مشخصی در خانه برقرار است و طبق همان با کودک رفتار کنید. وقتی فرزند آرام است و می تواند صحبت کند، بنشینید و قوانین را با هم چک کنید. در مورد انتظارات و پیامدهای رفتارها از جمله سیستم پاداش و نحوه تعیین آن ها بحث کنید.
سپس هنگامی که قوانین تک به تک معین و روشن شدند به آن ها متعهد باشید. در وسط یک طغیان، قوانین را تغییر ندهید یا عواقب آن را جبران نکنید. جدی و قاطع باشید. اگر این اتفاق بیفتد، نتیجه همان است که سر آن توافق شده است. برای دریافت مشاوره تلفنی فردی کلیک کنید.

داشتن مرزهای غیرقابل عبور برای هر دوی شما مفیدتر است. اگر فرزند شما با یک درمانگر یا مشاور کار می کند، بهتر است بخواهید توصیه هایی در مورد استراتژی های انضباطی که برای کودکان مبتلا به ADHD به خوبی کار می کند را پیشنهاد بدهد.

وقتی کودک مبتلا به ADHD کنترل خود را از دست می دهد و با عصبانیت دست و پنجه نرم می کند، شرایط به وجود آمده برای والدین و هم برای بچه ها سخت می شود.
اگر کودک طغیان‌های خشمگینانه دارد و به‌ویژه اگر این احساسات شدید در روابط، تحصیلات و کیفیت زندگی او تداخل ایجاد می‌کند، ضروری است مهارت‌هایی را که برای مقابله با احساسات به روشی سالم، نیاز دارند به او آموزش دهید. با کمک یکدیگر و با راهنمایی پزشک متخصص کودک، می توانید اطمینان حاصل کنید که خشم در ارامش و موفقیت کودک مبتلا به بیش فعالی اختلال ایجاد نمی کند.

 

نبایدهای رفتاری با خشم کودک بیش فعال

خونسردی خود را از دست ندهید. چند نفس عمیق بکشید در صورت امکان ده نفس عمیق. این واکنش آرام‌سازی را تحریک و سطح اضطراب و خشم شما را کاهش می‌دهد و این امکان را برای شما فراهم می‌کند که به وضوح فکر کنید و رفتار مناسب را برای فرزند خود مدلسازی کنید. دستورالعمل قبل از پرواز را به خاطر بیاورید. در مواقع خطر وقتی ماسک پایین آمد لطفاً قبل از کمک به فرزند ابتدا بینی و دهان خود را بپوشانید.

در همین راستا کار با کودک بیش فعال با تکنیک های آرام سازی نیز می تواند کمک کننده باشد. از او بخواهید هنگام اولین نشانه ناراحتی و خشم، زمانی که کمی آرام است و خشم شدت نگرفته، نفس عمیق بکشد یا تا ده بشمرد تا بتواند سطح خشم را پایین بیاورد تا زمانی که می‌خواهد کنترل خود را از دست بدهد، بتواند از این تکنیک‌ها استفاده کند. برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه تکنیک های ارام سازی خود کلیک کنید.
کنترل خشم در کودکان بیش فعال

1-کنترل خشم در کودکان بیش فعال |عدم واکنش، دادن پاسخ

اگر شما و کودک مبتلا قبلاً در مورد نحوه مدیریت بحران ها به توافق رسیده اید، طرح مد نظر را اجرا کنید. به عنوان مثال، ممکن است در مورد یک علامت غیرکلامی که به او هشدار می‌دهد که باید آرام شود، توافق کرده باشید. اگر در زمان نیاز به علامت پاسخ دهند و آرام شوند، پاداشی داده می‌شود (مانند امتیازهایی که در نمودار به دست می‌آید).
اگر برنامه‌ای ندارید می‌توانید با گفتن «خوب، ما اینجا مشکل داریم» پاسخ دهید. برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه حرف زدن با کودک کلیک کنید.

بیا ببینیم هر دو چگونه می‌توانیم مشکل را حل کنیم.» دریابید که نگرانی کودک چیست. ببینید آیا راهی برای رسیدگی به آن وجود دارد یا خیر. اگر موقعیتی را به گونه ای تغییر دهید که برای کودک قابل قبول تر باشد و در عین حال نیازهای شما را برآورده کنید به معنای تسلیم شدن نیست.

2-عدم مطالبه و تسلیم شدن، تشویق کردن و متعهد ماندن

اگر برنامه ای از پیش تعیین شده برای دنبال کردن دارید یا برای وضعیت بحرانی خاص به توافق رسیده اید، می توانید بگویید: می دانم که در حال حاضر ناراحت هستی اما همچنین می دانم که می توانی کار موثری برای آرام کردن خود انجام بدهی. درست مثل کاری که دیروز انجام دادی.
کودکان مبتلا به ADD و ADHD به جای انتقاد کردن به تقویت مثبت واکنش نشان می دهند. هرچه بیشتر بتوانید تلاش واقعی و نتایج خوب از جانب آن ها را تحسین کنید بهتر است.

تربیت کودک با هر نوع نیاز خاص، اعم از رشدی، روانی یا پزشکی، مستلزم مقدار زیادی صبر و قدرت و آرامش است تا بتوانید شرایط سخت را تحمل کنید و به مدیریت آن ها ادامه دهید. مطمئن شوید که یک سیستم پشتیبانی خوب دارید. گروه های حمایتی برای والدین کودکان ADD و ADHD وجود دارد که برای بسیاری مفید بوده است.
برقراری ارتباط با سایر والدینی که می دانند شما در حال گذراندن چه چیزی هستید و بدون قضاوت به شما گوش می دهند، به شما کمک می کند کمتر احساس تنهایی کنید و انعطاف پذیری بیشتری به خرج بدهید.

توصیه این است که هر از چند گاهی استراحت کنید. کاری سرگرم‌کننده و آرامش بخش برای خود انجام دهید. هر از گاهی، سعی کنید کل وضعیت را از سطح بالاتر مشاهده کنید تا پیشرفتی که تاکنون داشته اید، چه به صورت شخصی و چه خانوادگی بهتر بررسی کنید. هرازگاهی بحران‌ها می‌توانند ضربه‌ای در مسیر کمک به کودک شما باشند تا یاد بگیرد که با رویدادهای روزمره‌ای که در زندگی با آن مواجه می‌شود کنار بیاید.

 

سخن آخر درمورد کنترل خشم در کودکان بیش فعال

اگر واقعاً متعهد به پیروی از یک رویکرد رفتاری تحت راهنمایی یک ارائه‌دهنده سلامت روان هستید و پیشرفتی را مشاهده نمی‌کنید، از گفتگو با پزشک کودک دریغ نکنید. ارجاع به روانشناس کودک برای ارزیابی جامع ممکن است شرایط دیگری را که نیاز به رسیدگی دارد آشکار کند. گاهی اوقات ممکن است ADHD به اشتباه تشخیص داده شود یا یک کودک ممکن است بیش از یک اختلال داشته باشد. همه باید بررسی شود.

هنگام صحبت با یک حرفه ای، سعی کنید به آن ها بگویید این قسمت ها چه زمانی و در کجا اتفاق می افتد و دقیقاً قبل از بروز انفجارهای خشم چه اتفاقی افتاده است. این‌ها سرنخ‌های ارزشمندی هستند که یک پزشک آموزش‌دیده می‌تواند برای اصلاح رویکرد شما یا کشف یک نقص مهارت اساسی که می‌تواند بهبود یافته یا رفع شود، استفاده کند. برای دریافت اطلاعات بیشتر از خدمات مشاوره روانشناسی کلیک کنید.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز نشانه گذاری شده اند*