ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7
ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7

اعتیاد به بازی های کامپیوتری، پیامدها و راهکارهای درمان

اعتیاد به بازی های کامپیوتری چیست؟ چگونه وابستگی به بازی کامپیوتری را کنترل کنیم؟ امروزه با پیشرفت تکنولوژی و افزایش روز افزون بازی های کامپیوتری اقشار زیادی نسبت به انجام بازی های کامپیوتری علاقه نشان می دهند. از کودکان و نوجوانان تا بزرگسالان ممکن است ساعات زیادی را  وقف بازی های ویدئویی و هیجان انگیز بکنند. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.  
 

تماس با مشاور

                                             
 

اعتیاد به بازی های رایانه ای

بازی های کامپیوتری تا زمانی که تاثیر نامطلوبی بر زندگی شما نگذارد، می تواند یک سرگرمی مناسب باشد. اما اغلب اوقات افراد به دلایل مختلفی به سمت آن جذب شده و زمان و امکانات ذهنی خود را صرف این بازی ها می کنند؛ که آفات زیادی به همراه دارد و می توان گفت شیوه ی استفاده از این ابزار تبدیل به اعتیاد می شود. برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه اعتیاد رفتاری کلیک کنید.
بیماری اعتیاد به بازی کامپیوتری یک الگوی رفتار بازی دیجیتال یا بازی ویدیویی است که اغلب در بین کودکان و نوجوانان اتفاق می افتد، به طوری که فرد علاقه ی زیادی به انجام بازی داشته و با وجود آفات و آسیب های بازی کامپیوتری، آن را اولویت کارهای خود قرار می دهد و به انجام آن ادامه می دهد.
البته هر نوع بازی کردن کامپیوتری را نمی توان به عنوان اختلال بازی کامپیوتری یا اعتیاد به بازی معرفی کرد و این موضوع نیاز به بررسی روان پزشک و روان درمانگر دارد و زمانی می توان گفت این موضوع بیماری و اعتیاد به شمار می رود که الگوی بازی کردن بسیار شدید باشد و بر جنبه های دیگر زندگی از جمله تحصیل و روابط اجتماعی و شغل و روان و ... تاثیر منفی بگذارد و قسمت های دیگر را با اختلال روبرو کند.  

علت علاقه افراد به بازی های کامپیوتری

یکی از مهمترین دلایل علاقه و اشتیاق نوجوانان به بازی های یارانه ای، روی آوردن به آنها برای پر کردن اوقات فراغت شان است. این بازی ها هیجان بالایی تولید می کنند و جذاب هستند. بنابراین کودکان و نوجوانان که اغلب از آفات این بازی ها آگاه نیستند به سمت آنها جذب می شوند و بازی های ویدئویی را به عنوان سرگرمی و برای پر کردن وقت خود انتخاب می کنند. اما با بازی کردن و درگیر شدن با این بازی ها، در قالب شخصیت بازی رفته و برای پیروز شدن تلاش می کنند که باعث کشش بیشتر و وابستگی آنها به بازی ها می شود.
از سوی دیگر برخی از بازی ها به شکل گروهی انجام می شود که باعث ارتباط افراد به دیگر اشخاص و تمایل بیشتر به ادامه ی بازی می شود. که در این چرخه و در مسیر بازی با ترشح اندروفین در مغز و ایجاد حس خوشایند، علاقه و جذب بیشتر افراد به بازی بیشتر شده و تبدیل به اعتیاد می شود.  

نشانه های اعتیاد به بازی رایانه ای

مطابق با تعریف سازمان بهداشت جهانی، علائم و نشانه های اعتیاد به بازی های کامپیوتری در فاصله ی 12 ماه مشخص می شود. از دیگر راه های فهمیدن این موضوع نیز استفاده از تست های اعتیاد به بازی های کامپیوتری است. از جمله نشانه های اعتیاد به بازی موارد زیر است.

  • ابتلا به میگرن و ضعف بینایی
  • حواس پرتی و پرخاشگری
  • هیجان زیاد هنگام بازی
  •  رفتارهای تهاجمی در اثر بازی
  • اختلال در غذا خوردن و کم اشتهایی
  • درد و گرفتگی در عضلات دست؛ کمر و گردن
  • عدم رعایت عادات و برنامه های روتین زندگی
  • پناه بردن به بازی هنگام مشکلات و تعارض با دیگران
  • بروز رفتارهای غیراجتماعی
  • اختلالات خواب و اضطراب شدید

 

عوارض اعتیاد به بازی های رایانه ای

استفاده ی بیش از حد از بازی های رایانه ای، باعث به وجود آمدن مشکلات جسمی و روحی و صدمه به زوایای مختلف زندگی فرد می شود و عملکرد او را در قسمت های مختلف دچار اختلال می کند. از جمله ی این آسیب ها موارد زیر است.

1-وابستگی به بازی کامپیوتری | آسیب به بینایی و مهره های گردن و کمر

استفاده ی طولانی مدت از کامپیوتر و تبلت و انجام بازی های کامپوتری برای مدت زیاد باعث می شود که چشم ها انعطاف پذیری خود را نسبت به تنظیم فواصل از دست می دهند و شخص دچار ضعف بینایی و نزدیک بینی می شوند و  فرد در هنگام خیره شدن به صفحه مانیتور باید فاصله ی یک متری با صفحه نمایش را رعایت کند. همینطور صفحه مانیتور را روی نور کم تنظیم کند و از عینک های مخصوصی که آنتی رفلکس هستند استفاده کند، تا از تابش نورهای مضر جلوگیری کند. برای دریافت مشاوره تلفنی فردی کلیک کنید. 
نشستن طولانی مدت جلوی کامپیوتر و استفاده ی زیاد از آن باعث می شود که به مهره های ستون فقرات و گردن و کمر آسیب وارد شود. ممکن است مهره های کمر دچار ساییدگی شود. همینطور به استخوان مچ دست نیز آسیب وارد می شود. بنابراین در هنگام استفاده از کامپیوتر بهتر است، به نحوه ی نشست روی صندلی دقت کنید و کاملا صاف بشینید و گردنتان مقابل مانیتور قرار بگیرد. برای جلوگیری از آسیب به عضلات سعی کنید، روزانه ورزش های مناسب عضلات گردن و مچ دست را انجام بدهید و سعی کنید هنگام نشستن زانوی شما با زمین قائم باشد و از خم کردن بیش از حد آن خودداری کنید.
اعتیاد به بازی های کامپیوتری

2-پرخاشگری و تمایل به انزوا و افت تحصیلی

بازی های کامپیوتری اغلب تهاجمی هستند و برای این که فرد بتواند در این بازی ها خوب پیش برود به خشونت روی می آورد و دچار هیجان می شود و نم نم این موضوع باعث افزایش پرخاشگری و تحریک پذیری فرد می شود و از طرفی علاقه ی زیاد به تجربه ی این هیچان و حس تلاش برای برنده شدن باعث می شود مدت زیادی از جمع فاصله بگیرند و به بازی بپردازند که حاصل آن انزوای بیشتر شخص و پناه بردن او به تنهایی و بازی است.
معمولا دانش آموزانی که به بازی های کامپیوتری اعتیاد پیدا می کنند دچار افت تحصیلی می شوند؛ زیرا زمان خود را اغلب به بازی و نشستن پای کامپیوتر می گذرانند و دیگر علاقه به درس خواندن ندارند. بنابراین وقتی برای رسیدگی به درس و تکالیف خود نمی گذارند. این موضوع نیز در مدت زیاد باعث می شود که بازدهی تکالیف و درس خواندن آنها کاهش پیدا می کند.

3-مشکلات روحی و روانی و افسردگی

افراط در استفاده از کامپوتر و بازی کردن باعث می شود ارتباط  افراد خانواده با یکدیگر کم می شود و باعث می شود آنها کمتر با همدیگر تعامل مثبت داشته باشند، ضمن این که روابط سطحی و سرد شده و بازخوردها با بدرفتاری و عصبانیت همراه می شود که این مسائل باعث ایجاد آسیب های روحی و روانی میان اعضای خانواده می شود.
افراط در بازی کامپیوتری و استفاده زیاد از بازی های ویدئویی باعث جدایی فرد از خانواده، دوستان و شبکه ی ارتباطی دیگر شده و فرد را  به انزوا می برد و از فعالیت های فردی و اجتماعی مفید بازمی دارد؛ که به مرور باعث تنهایی، اختلال های رفتاری، خشونت، اضطراب و افسردگی می شود که نیازمند درمان و پیگیری است.

4-کند ذهنی و بیگانگی با خود

بازی های کامپیوتری همانطور که از اسم آن پیداست، ساخته ی دست دیگران است و امکان دخل و تصرف و تغییر در آن وجود ندارد. یک بازی از قبل تعیین شده است که انجام مداوم آن باعث می شود که کودک و نوجوان به مرور اعتماد به نفس خود را نسبت به بازی ساخته شده از می دهد و به توانایی های خود شک می کند، زیرا بازی های کامپیوتری استاندارها و معیارهای لازم مطابق با توانمندی های آنها را ندارد. از طرفی مبادرت طولانی به انجام بازی امکان فعالیت های ذهنی را از کودک گرفته و باعث تنبل شدن ذهن و عادت به بازی در فرد می شود.
یکی از آفات بازی های کامپیوتری این است که باعث می شود، کودک و نوجوان در اثر بازی کردن های پی در پی، تحت تاثیر فضا و فرهنگ و باور طراح بازی شده و به شدت مجذوب بازی می شود و کم کم از سیستم باورهای خود دور شده و دچار تعارضات فکری و بیگانگی با خود می شود.  

راه های درمان وابستگی به بازی کامپیوتری

برای این که بتوانید به کودک و نوجوان خود کمک کنید و از بروز آفت ها و آسیب های متعدد آن جلوگیری کنید، راهکارهایی وجود دارد که با به کار بردن آنها می توانید گام های مثبتی در این جهت انجام دهید. این راهکارها عبارتند از:

1-دور کردن وسایل بازی و شناسایی محرک ها

پاکسازی محیط زندگی از وسایلی که باعث اعتیاد نوجوان می شود، از ضروری ترین گام های موثر است. بنابراین رایانه و ابزار بازی را از اتاق او خارج کنید و در مکانی در معرض دید قرار دهید که امکان کنترل فعالیت های کودک یا نوجوان فراهم شود. زیرا این وسایل نوجوان را تحریک به استفاده ی مکرر و بیش از اندازه می کند. برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه اعتیاد در نوجوانان کلیک کنید.
معمولا یک سری عوامل ذهنی یا فیریکی باعث می شود شخص به سمت بازی های کامپیوتری جذب شود. باید به این موضوع فکر کنید، چه چیزی باعث کشش به سمت این بازی ها می شود. اوقات فراغت زیادی دارید، سرگرمی ندارید یا مشکلات فکری دارید که برای فرار کردن از آنها به بازی روی می آورید. بعد از فهمیدن آن محرک اصلی را حذف کنید. یعنی در پی درمان مشکل اصلی باشید و آن را از بین ببرید تا محرک و مشوقی برای تمایل به بازی کامپیوتری نداشته باشید.

2-وقت گذرانی با دوستان و فعالیت های مفید

اگر با دقت در رفتار خود متوجه می شوید زمان زیادی را به این بازی ها اختصاص می دهید یا نوجوان و کودکتان درگیر بازی های ویدویی است، می توانید با جایگزین کردن دوستان به جای بازی این مشکل را حل کنید. با دوست صمیمی خود بیشتر وقت بگذرانید تا تفریحی سالم و تعاملی مفرح داشته باشید و در اثر داشتن زمان اضافی به سمت بازی ها کشیده نشوید. در مورد نوجوانان نیز بستر همنشینی با دوستان سالم را فراهم کنید و آنها را به برقراری ارتباطات اجتماعی تشویق کنید.
لیستی از فعالیت های مفید فراهم کنید. کارهایی که می توان با انجام دادن آنها سود برد و زمان خود را به بهترین شکل ممکن استفاده کرد. فعالیت هایی مانند کتاب خواندن، پیاده روی، ورزش، کلاس های آموزشی، آموزش هنر و بسیاری از کارهای مفیدی که نوعی مهارت محسوب می شود و برای شما فواید زیادی دارد و جایگزین مناسبی برای بازی های ویدئویی است.

3-وابستگی به بازی کامپیوتری | اتمام مسئولیت ها و زود به رختخواب رفتن

هر زمانی که تحریک می شوید که به بازی بپردازید به مسئولیت های ناتمام خود فکر کنید و ببینید چه کارهای مهمی را هنوز به اتمام نرساندید و خود را با آنها سرگرم کنید. اگر نوجوان شما به این شکل رفتار می کند و به بازی اعتیاد دارد نیز به همین روش عمل کنید. او را تشویق کنید تا به کارهای نیمه تمام خود برسد، ملزم باشد تکالیف خود را انجام دهد و با سرگرم کردن خود با وظایف و مسئولیت ها از فکر بازی کردن بیرون بیایید. با تکرار این شیوه انجام اولویت ها به شکل عادت درمی آید. برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه افزایش مسئولیت پذیری کلیک کنید.
اشخاصی که بیشتر وقت خود را صرف انجام بازی های کامپیوتری می کنند، عادت دارند تا دیروقت بیدار بمانند و همین موضوع هم باعث از بین رفتن الگوی خواب منظم شده و هم اعتیاد به بازی را شدیدتر می کند. بنابراین یکی از راه کار های مفید این است که زود به رخت خواب روید و بخوابید تا بتوانید در مقابل وسوسه ی بازی کردن مقاومت کنید و بعد از مدتی این عادت زود خوابیدن را تقویت کنید. به این صورت اعتیاد به بازی در شما کم رنگ می شود.
اعتیاد به بازی های کامپیوتری

4-زمان بندی و هزینه برای دیگر علاقمندی ها

برای این که تمام وقت خود را بیهوده صرف انجام بازی های کامپیوتری نکنید، برای آن برنامه ریزی کنید و دیدن آن را به ساعات یا روزهای خاصی اختصاص دهید و به آن متعهد بمانید. اگر بتوانید به مرور فواصل زمانی که به بازی اختصاص می دهید طولانی کنید و مثلا بعد از مدتی هفته ای یک یا دو بار بازی کنید به سرعت اعتیاد به بازی از بین می رود و شما راحت می توانید بدون دغدغه به کارهای دیگرتان برسید. اما متعهد بودن در انجام این کار بسیار مهم است و به برنامه شما نظم می دهد. برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه انواع اعتیاد به اینترنت کلیک کنید.
به جای اینکه پول خود را صرف بازی و نرم افزارهای مختلف کنید، به چیزهای دیگری که علاقه دارید فکر کنید و برای آنها هزینه کنید. بازی های کامپیوتری هزینه های زیادی دارد، ضمن این که چیزی برای آموختن ندارد و فقط یک سرگرمی است که زمان شما را پر می کند. بنابراین با محدود کردن خود در خرید آنها، چیزهای دیگری جایگزین کنید و برای آنها پول خرج کنید. مثلا می توانید کتاب بخرید، فیلم مورد علاقه خود را تهیه کنید، ابزار ورزشی تهیه کنید و ...که می تواند ضمن سرگرم کننده بودن، مفید و آموزنده باشد و چیزی به دانش و روحیه ی شما اضافه کند.

5-توجه به تاثیرات منفی بازی ها

برای این که بتوانید سبک زندگی خود را به حالت مطلوب برگردانید و از وابستگی به بازی کامپیوتری خود کم کنید، با خودتان صادق باشید و معایب بازی کردن و زمانی که برای آن صرف می کنید در نظر بگیرید و آگاه باشید که به خودتان آسیب می زنید. دقت کنید که چقدر زمان صرف بازی می کنید و از چه کارهایی باز می مانید، چه اولولیت هایی را نادیده می گیرید و در زندگی خود چه چیزهایی را به خاطر بازی های ویدویی عقب انداخته اید. سپس برای از بین بردن این عادت نادرست دست به کارهای مثبتی بزنید که به حذف این شیوه ی نادرست زندگی کمک کند.  

سخن آخر درمورد وابستگی به بازی کامپیوتری

برای این که بخواهید در مقابل اعتیاد به بازی های کامپیوتری مبارزه کنید راه و روش های زیادی وجود دارد که مطابق با ویژگی های شخصیتی خود می توانید از آنها استفاده کنید و با تسلط بر عملکرد خود آفات این اعتیاد را از بین ببرید. اگر شما هم در راستای وابستگی به بازی کامپیوتری مسئله ای دارید، می توانید از مشاوران و روانشناسان در این مورد کمک بگیرید. برای کسب اطلاعات بیشتر از مشاوره روانشناسی کلیک کنید.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز نشانه گذاری شده اند*