ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7
ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7

هفته هفدهم بارداری | علائم و تغییرات جنین در این هفته هفده

هفته هفدهم بارداری معمولاً آغاز تصمیم گیری‌های مختلف برای مادران است. آن‌ها معمولاً از این زمان با بررسی مسائل گوناگون، نوع زایمان خود را انتخاب می‌کنند و به دنبال پی بردن به جنسیت فرزند هستند. ممکن است با تغییرات فزاینده‌ای‌ که در این هفته‌ها در خود و جنین احساس می‌کنید کمی دچار اضطراب شوید. آگاهی دقیق در مورد وضعیت خود و جنین به شما کمک می‌کند تا بتوانید شرایط خود را به شیوه بهتری مدیریت کنید و در نتیجه اضطراب‌ خود را نیز کاهش دهید. در ادامه به توضیحات بیشتری در مورد وضعیت مادر و جنین در هفته هفدهم بارداری پرداخته‌ایم، برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد علائم بارداری و تغییرات جنین در سه ماه دوم بارداری کلیک کنید..

تماس با مشاور

 

علائم مادر در هفته هفدهم بارداری

علائم مادران در هفته هفدهم بارداری بیشتر تحت تأثیر سرعت گرفتن رشد جنین قرار دارد. در این شرایط مهم‌ترین علائم شامل موارد زیر است.

تجربه خواب‌های آشفته

برخی از مادران در این هفته گزارش می‌دهند که خواب آشفته‌ای دارند و در طول شب بارها از خواب بیدار می‌شوند. این مسئله می‌تواند هم از تغییرات هورمونی و هم از اضطراب‌ها و نگرانی‌های مربوط به آینده ناشی شود. برای بهبود این مشکل می‌توانید قبل از خواب تمرین‌های ریلکسیشن انجام دهید و در طول روز نیز فعالیت‌های آرامش بخشی نظیر استفاده از تکنیک‌های تنفسی و ذهن آگاهی را در برنامه خود بگنجانید.

اگر احساس می‌کنید که در کنترل اضطراب مشکل زیادی دارید و تحت تأثیر آن اختلال‌هایی در عملکرد روزانه‌ ایجاد شده به یک روانشناس برای بهبود شرایط مراجعه کنید. تجربه اضطراب مزمن و کنترل نشده می‌تواند در سلامت جسم و روان جنین تأثیر بگذارد و پس از زایمان نیز شما را درگیر خود کند.

برای آگاهی بیشتر در زمینه دوران بارداری کلیک کنید.

خارش پوست شکم و سینه‌ها از علائم مادر در هفته هفدهم بارداری

با بزرگ‌تر شدن جنین پوست شما نازک‌تر و کشیده‌تر می‌شود. در این شرایط تلاش کنید در برابر میل به خاراندن پوست مقاومت کرده و به جای آن از کرم‌های مرطوب کننده برای تسکین حساسیت‌ها استفاده کنید.

سرعت گرفتن افزایش وزن

شما ممکن است تا این هفته بین 2 تا 5 کیلو افزایش وزن را تجربه کرده باشید. طبق نظر متخصصان در سه ماهه دوم بارداری با سرعت گرفتن رشد جنین افزایش وزن نیز سریع‌تر اتفاق می‌افتد و به طور طبیعی ممکن است از این پس هر هفته بین نیم تا یک کیلو به وزنتان اضافه شود. با این حال افزایش وزن ناگهانی و بسیار شدید در دوران بارداری می‌تواند مشکل‌ساز باشد و در این شرایط باید این مسئله را با پزشک خود در میان بگذارید.

پیدایش ترک‌های پوستی از علائم مادر در هفته هفدهم بارداری

با سرعت گرفتن رشد جنین و افزایش اضافه وزن پیدایش برخی علائم نظیر ترک‌های پوستی اجتناب ناپذیر است. برای آنکه این ترک‌ها کم‌تر اتفاق بیافتد توصیه می‌کنیم در طول روز آب و مایعات بیشتری بنوشید، پوست خود را با مرطوب کننده‌ها و یا روغن‌های گیاهی ماساژ دهید و انجام فعالیت‌های کششی را فراموش نکنید.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه بارداری کلیک کنید.

احساس کمر درد خفیف

گسترش یافتن حجم رحم در این زمان و افزایش وزن باعث می‌شود که مرکز ثقل بدن شما تغییر کند و فشار بیشتری به کمر وارد شود. در این شرایط انجام حرکات کششی و ورزش‌های معمول در طول روز به شما کمک می‌کند تا بتوانید این درد را کاهش دهید. همچنین استفاده از کمپرس آب گرم و اجتناب از ایستادن زیاد نیز می‌تواند در این زمینه مفید باشد.

تغییرات جنین در هفته هفدهم بارداری

در این هفته فرزند شما رشد سریع‌تری را تجربه می‌کند و وزن او در حدود 150 گرم می‌شود. طی این فرایند بدن جنین به تدریج بزرگ‌تر شده و بین سر و بدن او تناسب بیشتری برقرار خواهد شد. علاوه بر این‌ها صورت کودکتان نیز در این زمان به تکامل پیشرفته‌تری دست می‌یابد. به این صورت که مژه‌ها و ابروها شروع به رشد می‌کنند، حرکات چشمی آغاز می‌شوند و کودک می‌تواند دهان خود را باز و بسته کند.

علاوه بر صورت، جنین در این هفته رشد بیشتری را در دست‌ها و پاها خواهد داشت و ناخن‌های او نیز شروع به رشد می‌کنند. قدرت یافتن پاها، فرزندتان را قادر می‌سازد تا بتواند به دور خود حرکت کند. البته ممکن است که هنوز نتوانید این حرکات را تشخیص دهید به خصوص اگر این بارداری، بارداری اول شما باشد.

جالب است بدانید در هفته هفدهم فرزند به صداهای بلند اطراف خود واکنش نشان می‌دهد. بسیاری از مادران از این زمان برای فرزند خود موسیقی‌های آرامش بخش، پخش می‌کنند. تحقیقات نشان می‌دهد که کودکانی که پیش از تولد تجربه شنیدن موسیقی یا قصه‌های کودکانه خاصی را دارند پس از تولد نیز به شنیدن این صداها واکنش نشان می‌دهند و اغلب با پخش آن‌ها راحت‌تر آرام می‌شوند.

برای شناخت بیشتر در زمینه خطرات دوران بارداری کلیک کنید.

تغذیه در هفته هفدهم بارداری

در هفته هفدهم بارداری، مهم است که بر حفظ یک رژیم غذایی متعادل و مغذی تمرکز کنید که مواد مغذی ضروری را هم برای شما و هم برای کودک در حال رشد شما فراهم می کند. چند توصیه غذایی برای هفته هفدهم بارداری:

1. پروتئین: منابع پروتئین بدون چربی مانند مرغ، ماهی، تخم مرغ، حبوبات و توفو را در وعده های غذایی خود بگنجانید. پروتئین برای رشد و تکامل کودک شما ضروری است.

2. کلسیم: مطمئن شوید که مقدار کافی کلسیم را از منابعی مانند محصولات لبنی، شیرهای گیاهی غنی شده، سبزیجات سبز برگ و آجیل دریافت می کنید. کلسیم برای رشد استخوان ها و دندان های کودک شما مهم است.

3. آهن: غذاهای غنی از آهن مانند گوشت بدون چربی، لوبیا، عدس، غلات غنی شده، و سبزیجات با برگ های تیره می توانند به پیشگیری از کم خونی ناشی از فقر آهن در دوران بارداری کمک کنند.

4. فولات: غذاهای غنی از فولات مانند سبزیجات سبز برگ، مرکبات، لوبیاها و غلات غنی شده برای پیشگیری از نقص لوله عصبی در نوزاد مهم هستند.

5. اسیدهای چرب امگا 3: شامل منابع اسیدهای چرب امگا 3 مانند ماهی های چرب (به عنوان مثال، سالمون، ساردین)، دانه کتان، دانه چیا و گردو برای رشد مغز و سلامت کلی است.

6. میوه ها و سبزیجات: هدف قرار دادن انواع میوه ها و سبزیجات رنگارنگ در رژیم غذایی خود برای اطمینان از دریافت طیف وسیعی از ویتامین ها و مواد معدنی است.

7. غلات کامل: از غلات کامل مانند برنج قهوه ای، کینوآ، نان گندم کامل و جو دوسر برای تامین فیبر و انرژی پایدار استفاده کنید.

8. هیدراتاسیون: با نوشیدن مقدار زیادی آب در طول روز، هیدراته بمانید. مصرف کافئین را محدود کنید و آب یا دمنوش های گیاهی را انتخاب کنید.

9. غذاهای فرآوری شده را محدود کنید: سعی کنید مصرف غذاهای فرآوری شده حاوی قندهای افزوده شده، چربی های ناسالم و سدیم را به حداقل برسانید.

به یاد داشته باشید که با متخصص خود یا یک پزشک تغذیه برای توصیه های غذایی شخصی متناسب با نیازهای خاص شما و هر شرایط مرتبط با بارداری که ممکن است داشته باشید، مشورت کنید.

سؤالات متداول

- آیا در هفته هفدهم بارداری می‌توان جنسیت جنین را تشخیص داد؟

ممکن است در این هفته توسط سونوگرافی بتوانید به جنسیت جنین پی ببرید اما اغلب تشخیص دقیق در هفته 18 تا 20 بارداری اتفاق می‌افتد.

- آموزش‌های مرتبط با زایمان طبیعی را از چه زمانی باید آغاز کنیم؟

این آموزش‌ها هرچقدر زودتر آغاز شوند نتایج بهتری خواهند داشت. هفته هفدهم بارداری معمولاً زمان مناسبی است برای اینکه بین زایمان طبیعی و سزارین تصمیم بگیرید و آموزش‌های مربوطه را آغاز کنید.

برای شناخت بیشتر در زمینه زایمان و دریافت مشاوره روانشناسی کلیک کنید.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز نشانه گذاری شده اند*