ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7
ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7

اقدام برای بارداری | به این توصیه‌ها توجه کنید


خوشحال می شویم برای دیدن ویدیوهای مرتبط با اقدام برای بارداری پیج اینستاگرام دکتر فرزاد طباطبایی را دنبال کنید.

اقدام برای بارداری و بچه‌دار شدن یکی از مهم ترین و هیجان انگیزترین دوره‌های زندگی والدین است. اولین مرحله برای بارداری، زمان مناسب نزدیکی است تا شانس بارداری افزایش یابد. محاسبه دوره تخمک گذاری و برقراری رابطه جنسی در این دوره، احتمال بارداری را افزایش می‌دهد. همچنین دوران بارداری به مراقبت‌های ویژه‌ای نیاز دارد تا جنین و مادر با مشکل مواجه نشوند. اقدامات قبل از بارداری بسیار ضروری هستند تا از بروز مشکل در دوره بارداری پیشگیری شود.
از این اقدامات می‌توان به ضرورت قطع داروهای ضد بارداری، مراجعه به پزشک زنان، بررسی سلامت جسمی، واکسیناسیون و غیره اشاره کرد. برای آگاهی در این زمینه می توانید از طریق مشاوره جنسی و زناشویی اطلاعات بیشتری کسب نمایید.

تماس با مشاور

 

قبل از اقدام برای بارداری چه باید کرد؟

بارداری سالم برای هر زنی که تمایل به فرزند آوری دارد یک ضرورت است. همکاری با پزشک متخصص زنان و زایمان برای بارداری سالم به مدیریت مشکلات و انتظارات پیش رو در دوران بارداری کمک زیادی می کند. یک برنامه بارداری سالم شامل موارد متعددی می شود که رعایت هر یک از آن ها به نوبه خود در بارداری امن و آرام تاثیر دارد. عواملی مانند وزن فعلی و شاخص توده بدنی (BMI)، سلامت فعلی، سوابق پزشکی در گذشته، سلامت خانواده و شوهر و عوامل سبک زندگی. پزشک همه این عوامل را در نظر می گیرد و با شما همکاری می کند تا برنامه ریزی مشخصی که خطرات شما را کاهش دهد و شانس شما را برای نتایج سالم افزایش دهد داشته باشید.

برای اقدام به بارداری، لازم است که قبل از هرچیز، زن و شوهر با یکدیگر صحبت کنند و هر دو برای شرایط بچه‌دار شدن آماده باشند. برای برنامه ریزی برای بــچه‌دار شدن باید شرایط زندگی و وضعیت اقتصادی در حد قابل قبولی باشد. از طرف دیگر رابطه عاطفی میان زن و شوهر باید محکم باشد و اختلافات و مشکلات خانوادگی میان آن‌ها حل شده باشد. برخی از خانواده‌ها به اشتباه فکر می‌کنند که بچه عاملی برای حل اختلافات میان زن و شوهر است در حالی که بعد از تولد نوزاد، دغدغه‌ها بیشتر می‌شود و اختلافات افزایش می‌یابد. بنابراین قبل از بارداری مشکلات میان خود را حل کرده و سپس برای آن اقدام کنید. پیشنهاد می کنیم در این زمینه مقاله پیشگیری از اختلافات زناشویی را مطالعه فرمایید.

 

زمان رابطه جنسی و دفعات آن جهت اقدام برای بارداری

بهترین زمان برای بارداری، دوره تخمک گذاری زن می‌باشد. در دوره تخمک گذاری شانس بارداری بسیار بالا است و این دوره تنها چند روز می‌باشد. دوره تخمک گذاری در زنان مختلف متفاوت است و با توجه به چرخه قاعدگی محاسبه می‌شود. توجه داشته باشید که تخمین زمــان تخمک گذاری بعد از پریود ممکن است با خطا همراه باشد چرا که بدن انسان به صورت ساعت دقیق کار نمی‌کند. به همین دلیل توصیه می‌شود که زوجین در هفته چند بار رابــطه جنسی محافظت نشده داشته باشند تا امکان بارداری افزایش یابد.

محاسبه دوره تخمک گذاری

دوره تخمک گذاری با توجه به چرخه قاعدگی محاسبه می‌شود. چرخه قاعدگی از روز شروع خونریزی آغاز می‌شود و تا یک روز قبل از شروع خونریزی بعدی ادامه پیدا می‌کند. چرخه قاعدگی در خانم‌ها متفاوت است. این دوره از 21 روز شروع می‌شود و تا 35 روز ادامه پیدا می‌کند. برای مثال اگر ســیکل قاعدگی 28 روزه باشد، تقریبا 14 روز قبل از شروع پریود بعدی، تخمک گذاری انجام می‌شود. امکان بارداری در روز پانزدهم چرخه بسیار زیاد است و تا روز بیست و پنجم شانس بارداری به صفر می‌رسد. برای کسب اطلاعات در خصوص عــلائم تخمک گذاری کلیک کنید.

ضرورت قطع مصرف داروهای ضد بارداری جهت اقدام برای بارداری
 

برخی از خانم‌ها از قــرص‌ ضد بارداری استفاده می‌کنند و این سوال پیش می‌آید که چه قدر زمان برای از بین رفتن تاثیر قرص‌ها لازم است؟ تاثیر قرص‌ها با توجه به تفاوت بدن خانم‌ها متفاوت است. در برخی از افراد بلافاصله بعد از قطع قرص، احــتمال حاملگی وجود دارد و در برخی از افراد تا ماه‌ها طول می‌کشد که تخمک گذاری به حالت نرمال برگردد. اما به هرحال اقدام برای باردار شدن بلافاصله بعد قطع قرص، هیچ ضرری ندارد و تاثیری بر روی بارداری و نوزاد نمی‌گذارد.

 

اقدامات بسیار مهم قبل از اقدام برای بارداری

توصیه می‌شود که قبل از بارداری اقداماتی را انجام دهید تا از سلامت بارداری خود مطمئن شوید. این اقدامات عبارتند از:

1-شروع مصرف ویتامین و مکمل

قبل از بارداری مصرف مکمل‌هایی همچون مولتی ویتامین را شروع کنید تا کمبود ویتامین در بدن جبران شود و مواد مورد نیاز بارداری تا حدی تامین شود. همچنین حتما از قرص آهن یا فــولیک اسید استفاده کنید تا آهن مورد نیاز بدن با کمبود مواجه نباشد. همچنین از نقص لوله‌های عصبی در بارداری اولیه پیشگیری شود. برای آگاهی بیشتر در زمینه مراقبت‌های قبل از بارداری کلیک کنید.

2-تغذیه مناسب و ورزش

شما می‌توانید با دنبال کردن یک رژیم غذایی خوب در تــغذیه دوران بارداری، تمام مواد مغذی و مورد نیاز برای دوران بارداری را تامین کنید. از مصرف فست فودها و غذاهای ناسالم خودداری کنید و میوه و سبزیجات بیشتری را در برنامه غذایی خود جای بدهید. مصرف کافئین را نیز تا حد امکان کاهش دهید.

ورزش در بــارداری نیز سلامت بدنی شما را افزایش می‌دهد و از بروز مشکلاتی همچون اضافه وزن در دوران بارداری پیشگیری می‌کند. سعی کنید که در روز حداقل 30 دقیقه ورزش کنید.

3-انجام معاینات پزشکی

قبل از اقدام برای بارداری حتما به پزشک مراجعه کنید تا از نظر سلامت جسمی، به طور کامل بررسی شوید. پزشک بدن شما را معاینه کرده و با انجام آزمایش، سطح چربی خون، کلسترول و غیره را بررسی می‎کند. معاینات عمومی پیش از بارداری بسیار مهم هستند. چرا که اگر بدن شما مشکل کوچکی نیز داشته باشد، در دوره بارداری تاثیر جدی می‎‌گذارد. همچنین اگر نگرانی‌هایی در مورد بیماری، داروهای مصرفی و یا هر مسئله دیگری نیز دارید می‌توانید با پزشک مطرح کرده و آسوده خاطر شوید.

4-مراجعه به پزشک زنان

عوامل بسیار زیادی در بارداری تاثیرگذار هستند که با مراجعه به پزشک زنان می‌توانید از آن‌ها آگاهی پیدا کنید. همچنین پزشک زنان به شما کمک می‌کند که دوره تخمک گذاری خود را پیدا کنید و شانس بیشتری برای بارداری داشته باشید. همچنین بهتر است که پزشک شما از ابتدای دوران بــارداری در جریان وضعیت شما باشد تا بارداری و زایمان کنترل شده‌ای را سپری کنید.

5-ترک الکل، سیگار و مواد مخدر

الکل، سیگار و مواد مخدر از عواملی هستند که تاثیر مخرب بسیار جدی بر جنین می‌گذارند و پیامدهای جبران ناپذیری دارند. مصرف الکل باعث بروز سنـدروم جنین الکلی (FAS) می‌شود و مصرف سیگار و مواد مخدر امکان مرده‌زایی و نقص‌های مادرزادی را به شدت افزایش می‌دهد.

6-اطمینان از سلامت دهان و دندان قبل از اقدام برای بارداری

سلامت دندان‌ها در دوران بارداری از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. چرا که در دوران بارداری، ترشح هورمون‌ها فرآیند تخریب دندان‌ها را سریع‌تر می‌کند و عفونت‌های دهان و دندان تاثیر مستقیمی بر بارداری و جنین می‌گذارد. توصیه می‌شود که قبل از اقدام به بارداری به دندانپزشک مراجعه کرده تا از سلامت دندان‌های خود مطمئن شوید.

7-بررسی واکسیناسیون

معمولا همه افراد در برابر بسیاری از بیماری‌ها واکسینه شده‌اند. اما بهتر است که با مراجعه به پزشک از واکسیناسیون خود مطمئن شوید تا خطرات تهدید کننده جنین را کاهش دهید. به این وسیله هیچ گونه بیماری را به جنین خود انتقال نمی‌دهید.

 

پیشنهاد برای افزایش خودمراقبتی

بارداری سالم چگونه تعریف می شود؟ اینکه بارداری سالم چگونه سپری می شود و با چه عواملی به سلامت پشت سر گذاشنه می شود از هر فردی به فرد دیکر متفاوت خواهد بود. به این فکر کنید که چه فعالیت ها و عاداتی برای شما مهم است و می خواهید در دوران بارداری به چه اهدافی برسید. به عنوان مثال اگر در حال حاضر سبک زندگی فعالی دارید هدف شما ممکن است ادامه دادن به فعالیت هایی باشد که در طول بارداری از آن لذت می برید. برخی از زنان ممکن است نگران عوارض احتمالی بارداری و زایمان یا نحوه ایجاد تعادل بین خانواده و کار در دوران بارداری باشند. در مورد نگرانی های خاص خود فکر کنید و آن ها را با پزشک و همسر خود در میان بگذارید. اطرافیان احتمالا منابعی داشته باشند که می تواند در رفع نگرانی شما موثر واقع شود.

بارداری زمان خاصی برای تمرکز بر سلامتی و مراقبت از خود است. به شیوه هایی که رسیدن به این هدف را آسان تر و سریع تر می کند فکر کنید. مانند پیاده‌روی روزانه. هر سؤالی را که درباره مسایل مرتبط با تصمیمات مربوط به جنبه های دیگر زندگی دارید که ممکن است روی بارداری شما تاثیر بگذارد یادداشت کنید.

صحبت کردن درباره مراقبت از خود اغلب آسان تر از انجام دادن است. مراقبت کردن محدود به رسیدگی به رژیم غذایی و استراحت کردن نیست. بلکه به معنای حذف عوامل تنش زای روحی، حذف عوامل حواس پرتی یا اجتناب از موقعیت هایی است که رسیدن به هدف مراقبت از خود را مختل می کنند. به عنوان مثال برای کمک به کاهش استرس و فشارهای عصبی و جسمی  گوشی همراه خود را خاموش کنید و بعد از شام تا زمانی که به رختخواب می روید استفاده از صفحه نمایش را محدود کنید.


سخن پایانی

توجه به سلامت جسمانی کار معمولی است که بیشتر زنانی که قصد بچه دار شدن دارند این کار را انجام می دهند. اما کمتر کسی به فکر اختلالات روانی است و توجهی به تاثیر مشکلات روانی در دوران بارداری و حتی اثرگذاری آن بر کودک ندارد. افــسردگی در زنان یکی از مشکلات شایعی است که اگر در دوران قبل از بارداری وجود داشته باشد می تواند در بارداری مشکلات روانی بیشتری را به بار آورد. به همین دلیل توجه به سلامت روان اهمیت ویژه ای دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه از طریق مشاوره روانشناسی با مرکز مشاوره حامی هنر زندگی همراه باشید.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز نشانه گذاری شده اند*