ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7
ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7

دوران بارداری | بایدها و نبایدهای دوران بارداری


خوشحال می شویم برای دیدن ویدیوهای مرتبط با دوران بارداری پیج اینستاگرام دکتر فرزاد طباطبایی را دنبال کنید.

دوران بارداری برای مادران با تغییرات مختلف جسمی و روحی همراه است. برخی از مادران روزهای سخت همراه با تغییرات زیاد و دردهای شدید را تجربه کرده و عده‌ای دیگر معمولا روزگار بهتری دارند. با این حال این دوران با تمام لحظات خوب و بد باید به بهترین شکل ممکن سپری شود تا سلامت مادر و جنین حفظ گردد. به همین منظور لازم است که مادران و همسر آن ها به یکسری از بایدها و نبایدها توجه کرده تا در معرض آسیب قرار نگیرند. توجه داشته باشید که این نکات مربوط به تمام دوران بارداری است و از زمانی که متوجه بارداری خود شدید تا هنگام زایمان باید به آن‌ها توجه کنید. در ادامه به بیان بایدها و نبایدهای دوران بارداری خواهیم پرداخت. بهتر است در طول دوران بارداری برای کسب مهارت مراقبت از نوزاد نیز اقدامات مفیدی صورت گیرد. زیرا یکی از استرس های دوران بارداری مربوط به زمان پس از زایمان و نگهداری از نوزاد است. مشاوره کودک در این زمینه بسیار کمک کننده خواهد بود.

تماس با مشاور

 

 

دوران بارداری

دوران بارداری منحصر به فردترین دوره‌ای است که یک زن تجربه می‌کند. در این دوره تغییرات جسمانی و روانی زیادی برای زن پیش می‌آید و نیاز به پشتیبانی عاطفی و روانی بیشتری وجود خواهد داشت. در دوران بارداری مادر ارتباط بیشتری با جنین خود دارد، به طوری که از اواسط  بــارداری نوزاد را حس کرده و با او صحبت می‌کند. اهمیت دوران بارداری زمانی مشخص‌تر می‌شود که سلامت جنین و مادر تحت الشعاع قرار می‌گیرد. برای کسب اطلاعات در خصوص خــطرات بارداری کلیک کنید.

اینفوگرافیک دوران بارداری

اینفوگرافیک دوران بارداری

تغییرات دوران بارداری

همان طور که گفته شد در بارداری تغییرات جسمانی و روانی زیادی بر یک زن عارض می‌شود. با آگاهی از این تغییرات مقابله و کنار آمدن با آن‌ها راحت‌تر می‌گردد.

تغییرات جسمانی در بارداری

واضح‌ترین تغییری که رخ می‌دهد بزرگ شدن شکم زن است. به تدریج که جنین رشد می‌کند و فضای بزرگ تری را می‌طلبد، فشار به اندام‌های دیگر بدن وارد می ‎شود. یعنی حجم شش‌ها کوچک شده و در نتیجه تنگی نفس رخ می‌دهد و روده و معده کوچک تر می‌شوند. با تغییرات هورمونی در بدن ممکن است سوزش معده، کم شدن فعالیت روده‌ها و یــبوست در بارداری ایجاد گردد. از طرف دیگر ورم اندام‌های بدن به ویژه پاها ممکن است کمی اذیت کننده شود.

بزرگ شدن شکم باعث فشار روی پا، کمر و ستون فقرات می‌شود و ممکن است کمردرد در پی داشته باشد. همچنین حالت تهوع و ویارهای چند ماه اول، حساسیت به بوی غذا، تغییرات چهره و پوست همگی ممکن است در پی بارداری رخ دهند. برای اطلاع از انواع ویــار بارداری  کلیک کنید.

تغییرات روانی در بارداری

زنان از لحظه‌ای که مطمئن می‌شوند باردار هستند، علاوه بر اشتیاق و خوشحالی، دچار نگرانی‌های زیادی می‌شوند. نگرانی و اضطراب در مورد صلاحیت خود برای مــادر شدن تا نگرانی در مورد کودکی که هنوز به دنیا نیامده و سلامتی و آینده او و بسیاری از مسائل دیگر ایجاد می‌شود.

احساسات غم و ناراحتی هم ممکن است در بارداری خود را نشان دهد. از طرف دیگر تحریک پذیری و حساسیت بیشتر نسبت به برخورد‌های دیگران رایج است یعنی زنان به لحاظ خلقی هم تغییر می‌کنند و نیاز به مراقبت و توجه بیشتری دارند. بهتر است همسران با در نظر گرفتن نیازهای عــاطفی زن باردار فشارهای روانی آنان را کاهش دهند.

بایدها؛ مواردی که زنان در بارداری باید رعایت کنند

هر زن بارداری نسبت به قبل نیاز به توجه و مراقبت بیشتری دارد. موارد زیر به اختصار مواردی هستندکه بهتر است یک زن باردار به آن ها توجه کند.

1. تحت نظر پزشک باشید و در مورد تمام مسائل با پزشک مشورت کنید. شما در شرایطی هستید که باید نگران سلامتی خود و جنین باشید. بنابراین شرایط شما با قبل از بارداری به کل متفاوت است و باید چکاپ‌های پزشکی را جدی بگیرید.

2. استراحت و ورزش در بــارداری را فراموش نکنید. این دو مورد می‌تواند به شما کمک کند سلامتی روحی و روانی خود را در کنار سلامت جسمی تضمین کنید. خواب کافی به میزان 7 تا 9 ساعت در طول شبانه روز نیاز مادران در این دوران است. سعی کنید به سمت چپ بخوابید تا از تورم جلوگیری کرده و گردش خون در شما و جنین بیشتر شود.

3. لازم است که به طور مرتب دستان خود را بشویید و در صورتی که تماس با گوشت خام داشتید سریعا دست خود را ضد عفونی کنید.

4. مصرف فــولیک اسید در این دوران را فراموش نکنید. لازم است که مصرف آن را از سه ماه قبل از بارداری شروع کرده و تا پایان بارداری به میزان 400 تا 800 میکروگرم اسیدفولیک دریافت کنید. اسید فولیک باعث کاهش خطرات ناشی از اختلالات عصبی - رشدی و نقایص در کودکان می‌شود.

5. رژیم غذایی متعادل و مغذی داشته باشید. روی مصرف انواع میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، پروتئین های بدون چربی و محصولات لبنی تمرکز کنید. از غذاهای غنی از مواد مغذی ضروری مانند اسید فولیک، آهن، کلسیم و اسیدهای چرب امگا 3 استفاده کنید. هیدراته بمانید. در طول روز مقدار زیادی آب بنوشید تا هیدراتاسیون مناسب حفظ شود.

6. ویتامین‌های دوران بارداری به پر کردن شکاف‌های تغذیه‌ای کمک می‌کنند و اطمینان ایجاد می‌کنند که مقادیر کافی از مواد مغذی ضروری، به ویژه اسید فولیک و آهن را دریافت می‌کنید. بنابراین ویتامین‌های دوران بارداری را مصرف کنید.

7. سعی کنید تا جایی که می‌توانید از محیط‌های پر استرس دوری کنید و در شرایط آرامش قرار بگیرید. همچنین تا حد امکان از مسافرت‌های طولانی بپرهیزید.

8. ورزش را به طور منظم انجام دهید. با تایید پزشک خود به ورزش های با شدت متوسط ​​بپردازید. فعالیت هایی مانند پیاده روی، شنا، یوگای دوران بارداری و ایروبیک آرام می تواند به حفظ تناسب اندام و کاهش ناراحتی های بارداری کمک کند.

9. استراحت کافی داشته باشید. بارداری می‌تواند از نظر جسمی سخت باشد. بنابراین خواب و استراحت کافی برای تامین نیازهای بدن مهم است.

10. از لباس‌های راحت و مناسب استفاده کنید و نگذارید به شکم و سینه‌ها فشار بیاید.

نبایدها در دوران بارداری

_ از مصرف هرگونه مواد مخدر، الکل و دخانیات در این دوران بپرهیزید. در واقع مصرف این موارد می‌تواند خطر ســقط جنین، اختلالات روانی، زایمان زودرس، سنــدروم جنین الکلی و بسیاری از مشکلات دیگر را برای جنین به وجود آورد. توجه داشته باشید که مصرف موارد ذکر شده در پدران نیز می‌تواند خطراتی را برای جنین ایجاد کند. خطر نقایص مادرزادی و سایر عوارض را افزایش می دهند. از داروهای تفریحی و باشگاهی مانند گل و علف و ماریجوانا استفاده نکنید. داروهای غیرمجاز می توانند اثرات منفی شدیدی بر رشد و سلامت کلی نوزاد داشته باشند.

1. از هرگونه مواد شوینده، رنگ، تینر و موادی از این دست پرهیز کنید.

2. بیش از حد کافئین مصرف نکنید. مصرف کافئین خود را محدود کنید زیرا سطوح بالای کافئین با افزایش خطر سقط جنین مرتبط است. به طور کلی توصیه می شود مصرف کافئین را به 200 میلی گرم در روز یا کمتر محدود کنید.

3. برخی از ماهی ها را نخورید. برخی از ماهی ها مانند کوسه، اره ماهی، شاه ماهی خال مخالی و کاشی ماهی ممکن است حاوی سطوح بالایی از جیوه باشند که می تواند به سیستم عصبی در حال رشد کودک آسیب برساند. در عوض، ماهی‌های کم جیوه مانند ماهی آزاد، میگو و کنسرو ماهی تن را انتخاب کنید.

4. غذاهای خام یا نیم پز نخورید: برای پیشگیری از بیماری های ناشی از غذا، از مصرف گوشت، ماهی، تخم مرغ، و لبنیات غیر پاستوریزه خام یا نیم پز خودداری کنید.

5. در صورتی که حیوان خانگی دارید ظرف مدفوع حیوان را تعویض نکنید چرا که انتقال ویروس می‌تواند موجب بیماری تــوکسوپلاسموز در شما شده و سلامت جنین و شما را به خطر بیاندازد.

6. در این دوران سعی کنید از هرگونه مواد آرایشی و بهداشتی، دستمال‌های بهداشتی واژن و اسپری‌های معطر بپرهیزید. دستمال‌های بهداشتی واژن می‌تواند با تحریک واژن باعث بروز عفونت در این ناحیه شود.

7. در فعالیت‌های پرخطر شرکت نکنید. از فعالیت‌هایی که خطر آسیب یا ضربه به شکم شما را به همراه دارد، مانند ورزش‌های تماسی یا فعالیت‌هایی با خطر بالای افتادن اجتناب کنید.

8. در صورتی که آزمایشی دارید که با دستگاه اشعه ایکس انجام می‌شود درصورت امکان آن را به بعد از دوران بارداری موکول کنید و اگر آزمایش حتما باید انجام شود پزشک را در جریان بگذارید تا مراقبت‌های لازم انجام شود. برای کسب آگاهی در خصوص اثــر اشعه ایکس بر جنین کلیک کنید.

روابط جنسی حین بارداری

یکی از مسائلی که معمولا زوجین در مورد آن نگران هستند، روابط جنسی حین بارداری است. در یک بارداری معمول و نرمال رابطه جنسی لزومی ندارد که قطع شود اما دوران بارداری پوزیشن ها متفاوت است. در صورتی که پزشک شما دخول را برای شما قدغن کرده باشد، سایر تماس‌های جنسی با رعایت نکات ایمنی و برقراری روابط فیزیکی و معاشقه می‌تواند جبران کننده دیگر بخش‌های حذف شده رابطه باشد. برای شناخت بیشتر در زمینه نــزدیکی در بارداری کلیک کنید.

اقدامات مورد نیاز در دوران بارداری

کارهای پزشکی که لازم است زنان در بارداری حتما انجام دهند، به شرح زیر است.

  • اولین کاری که نیاز هست انجام دهید این است که به یک پزشک مراجعه کنید.
  • آزمایش‌ها و داروهایی که پزشک تجویز می‌کند همگی برای سلامت شما ضروری هستند پس طبق دستورات پزشک عمل کنید.
  • چکاپ‌هایی که پزشک برای شما تنظیم می‌کند از قبیل ســونوگرافی و سایر موارد را سر وقت انجام دهید.
  • معمولا آزمایش‌های غــربالگری جنین توصیه می‌شود چراکه انجام دادن آن سلامت جنین را تضمین می‌کند.
  • در صورتی که دچار فشار خون بالا و یا دیابت بارداری هستید لازم است که حتما با پزشک این موضوع را در میان بگذارید و برای درمان اقدام نمایید.
  • در صورت نیاز واکسن آنفولانزا را دریافت کنید.

حمایت اطرافیان در بارداری

زنان در بارداری نیاز به توجه، محبت و تایید همسر خود دارند. آن‌ها ممکن است اضطراب‌ها و نگرانی‌هایی داشته باشند که همسر با حمایت کردن از آن‌ها در تنظیم اضطرابشان نقش عمده‌ای بازی می‌کند. از طرف دیگر زنان در بارداری از طرف خانواده خود نیاز به حمایت و مراقبت دارند. معمولا مادران زنان باردار نقش عمده‌ای در آرامش بخشی به آن‌ها و حمایت اطلاعاتی از آن‌ها برعهده دارند.

شرایط جسمانی ویژه ممکن است عملکرد زن را کند و سخت بکند. لذا در این شرایط داشتن فردی باری کمک در امور خانه و برقراری نظم و مراقبت از دیگر فرزندان می‌تواند آرامش زن را بیشتر کند. با دریافت مشاوره روانشناسی به خود و فرزندتان جهت گذراندن دوران بدون تنش کمک کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مشاوره روانشناسی مرکز مشاوره حامی هنر زندگی کلیک کنید.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز نشانه گذاری شده اند*