ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7
ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7

بیماری های پستان ( بیماری های خوش خیم و بدخیم پستان)

بیماری های پستان ممکن است غیر سرطانی (خوش خیم) یا سرطانی (بد خیم) باشد. بیشتر آن ها غیر سرطانی هستند و زندگی فرد را تهدید نمی کنند. اغلب، آن بیماری ها نیازی به درمان ندارند. در مقابل، سرطان سینه می تواند به معنی از دست دادن سینه یا زندگی بیمار باشد. بنابراین، برای بسیاری از زنان، سرطان سینه بدترین ترس آن ها در زندگی است. با این حال، مشکلات احتمالی اغلب می توانند در اوایل تشخیص داده شوند. تشخیص زود هنگام سرطان سینه می تواند برای درمان موفقیت آمیز ضروری باشد.  

تماس با مشاور

بیماری های پستان چیست؟

انواع مختلفی از بیماری های سینه در نوجوانان و جوانان مشاهده می شود. اکثر این بیماری ها خوش خیم (غیر سرطانی) هستند.

1-بیماری های پستان | درد سینه

شایع ترین نوع درد سینه با تورم بافت سینه در طول چرخه ی قاعدگی همراه است. تقریباً اکثر این درد ها همیشه هورمونی است. برخی از زنان جوان در حدود زمان تخمک گذاری دچار درد می شوند که تا شروع چرخه قاعدگی ادامه می یابد. درد ممکن است فقط در یک سینه احساس شود یا به عنوان یک احساس تابشی در ناحیه زیر بازو احساس شود.
درد می تواند به سختی قابل توجه باشد یا آن قدر شدید باشد که نتواند لباس تنگ بپوشد یا هر نوع تماس نزدیک را تحمل کند. برای آشنایی بیشتر با علت های درد سینه کلیک کنید. سایر دلایل درد سینه می تواند شامل موارد زیر باشد:
  • عفونت
  • صدمه
  • کیست

2-بیماری های پستان | کیست

کیست یک کیسه پر از مایع است که در بافت سینه ایجاد می شود. آن ها معمولاً در زنان مسن دیده می شوند، اما گاهی اوقات در نوجوانان دیده می شوند. کیست ها اغلب قبل از قاعدگی بزرگ شده و حساس و دردناک می شوند و ممکن است یک شبه ظاهر شوند. کیست ها می توانند نرم یا سفت شوند. هنگامی که کیست ها در نزدیکی سطح سینه قرار دارند، می توانند مانند یک تاول بزرگ به نظر برسند، از بیرون صاف، اما از داخل پر از مایع هستند. با این حال، هنگامی که آن ها عمیقاً در بافت سینه جا سازی می شوند، یک کیست مانند یک توده ی سخت احساس می شود زیرا با بافت پوشانده شده است.

3-بیماری های پستان | فیبروآدنوم ها

فیبروآدنوم ها توده های جامد، صاف، محکم و خوش خیم هستند. آن ها بیشتر در زنان در اواخر نوجوانی و اوایل بیست سالگی یافت می شوند، اما می توانند در زنان در هر سنی رخ دهند. فیبروآدنوم ها در زنان آفریقایی آمریکایی دو برابر بیشتر از دیگر زنان رخ می دهد. فیبروآدنوم ها توده های بدون درد هستند که احساس لاستیک مانند می دهند و آزادانه در اطراف حرکت می کنند. اندازه آن ها متفاوت است و می توانند در هر نقطه از بافت سینه رشد کنند. برای آشنایی بیشتر با مشکلات جنسی زنان کلیک کنید.

4- بیماری های پستان | نکروز چربی

نکروز چربی وضعیتی است که در آن توده های بدون درد، گرد و سفت ایجاد شده در اثر بافت های چربی آسیب دیده و از هم پاشیده در بافت پستان ایجاد می شود. این بیماری اغلب در زنانی با سینه های بسیار بزرگ یا بعد از کبودی یا ضربه به سینه رخ می دهد. این توده ها بدخیم نیستند و خطر ابتلا به سرطان را افزایش نمی دهند. با این حال، این وضعیت ممکن است پس از لامپکتومی و تابش یک توده سرطانی قبلی ایجاد شود. در برخی موارد، پزشک شما وضعیت سینه ی شما را طی چندین دوره ی قاعدگی را مشاهده می کند و ممکن است قبل از تصمیم گیری در مورد برداشتن آن، ماموگرافی انجام دهد.

4- بیماری های پستان | آدنوز اسکلروزان

آدنوز اسکلروزان یک بیماری پستانی است که شامل رشد بیش از حد بافت های سینه می شود و اغلب منجر به درد پستان می شود. در حالی که این تغییرات در بافت پستان میکروسکوپی هستند، ممکن است در ماموگرافی به عنوان کلسیفیکاسیون (رسوب کلسیم در بافت پستانی) ظاهر شوند و می توانند توده ایجاد کنند.  
بیماری های پستان

سرطان سینه چیست؟

سرطان زمانی رخ می دهد که تغییراتی به نام جهش در ژن های تنظیم کننده ی رشد سلولی رخ می دهد. جهش ها به سلول ها اجازه می دهند به صورت کنترل نشده تقسیم و تکثیر شوند. سرطان پستان سرطانی است که در سلول های پستان ایجاد می شود. به طور معمول، سرطان در لوبول ها یا مجاری سینه ایجاد می شود. لوبول ها غدد تولید کننده شیر هستند و مجاری مسیر هایی هستند که شیر را از غدد به نوک سینه می رسانند. سرطان هم چنین می تواند در بافت چربی یا بافت همبند فیبری درون سینه شما ایجاد شود.  برای آگاهی بیشتر درباره مبارزه با بیماری سرطان کلیک کنید.
سلول های سرطانی کنترل نشده اغلب به سایر بافت های سالم سینه حمله کرده و می توانند به غدد لنفاوی زیر بازو ها حرکت کنند. غدد لنفاوی یک مسیر اولیه است که به سلول های سرطانی کمک می کند تا به سایر نقاط بدن حرکت کنند.  

علائم و نشانه های سرطان سینه

سرطان سینه در مراحل اولیه ممکن است هیچ علامتی ایجاد نکند. در بسیاری از موارد، تومور ممکن است بسیار کوچک باشد تا احساس شود، اما هنوز هم می توان یک ناهنجاری را در ماموگرافی مشاهده کرد. اگر تومور احساس شود، اولین علامت معمولاً یک توده ی جدید در سینه است که قبلاً وجود نداشت. با این حال، همه ی توده ها سرطان نیستند. هر نوع سرطان سینه می تواند علائم مختلفی را ایجاد کند. بسیاری از این علائم مشابه هستند، اما برخی می توانند متفاوت باشند.

شایع ترین علائم سرطان سینه عبارتند از:

  • توده در سینه یا ضخیم شدن بافت که با بافت اطراف متفاوت است و اخیراً ایجاد شده است.
  • درد سینه
  • پوست قرمز و حفره دار روی تمام سینه شما
  • تورم در تمام یا قسمتی از سینه شما
  • ترشح نوک سینه به غیر از شیر مادر
  • ترشحات خونی از نوک سینه شما
  • لایه برداری، پوسته پوسته شدن سینه ی شما یا پوسته پوسته شدن نوک پستان.
  • تغییر ناگهانی و غیر قابل توضیح در شکل یا اندازه ی سینه شما.
  • نوک پستان معکوس
  • تغییر ظاهر پوست روی سینه ها
  • توده یا تورم زیر بازوی شما
اگر هر کدام از این علائم را دارید، لزوماً به این معنی نیست که سرطان سینه دارید. به عنوان مثال، درد در سینه یا توده سینه می تواند ناشی از کیست خوش خیم باشد. با این وجود، اگر توده ای در سینه ی خود پیدا کردید یا علائم دیگری داشتید، باید برای معاینه و آزمایش بیشتر به پزشک خود یا مشاوره جنسی مراجعه کنید.  

انواع سرطان سینه

انواع مختلفی از سرطان سینه وجود دارد که به دو دسته اصلی تهاجمی و غیر تهاجمی تقسیم می شوند.
در حالی که سرطان تهاجمی از مجاری پستان یا غدد به سایر قسمت های سینه سرایت کرده است، سرطان غیر تهاجمی از بافت اولیه گسترش نیافته است. این دو دسته برای توصیف شایع ترین انواع سرطان سینه استفاده می شوند که شامل موارد زیر است:

1-کارسینوم مجرای تهاجمی

سرطان مجرای تهاجمی (IDC) شایع ترین نوع سرطان سینه است. این نوع سرطان سینه از مجاری شیر مادر شروع می شود و سپس به بافت نزدیک سینه حمله می کند. هنگامی که سرطان سینه به بافت خارج مجاری شیر شما سرایت کرد، می تواند به سایر اندام ها و بافت های مجاور نیز سرایت کند.

2-برآمدگی عمومی سینه

برآمدگی سینه با نام های مختلفی مانند بیماری فیبروکیستیک و سینه های فیبرومی شناخته می شود. اکنون بسیاری از پزشکان بر این باورند که برآمدگی ها ناشی از تغییرات طبیعی سینه است که بسیاری از زنان در طول زندگی خود دچار آن می شوند. با این حال، برآمدگی در سینه ها ممکن است توده های واقعی و جدی ای را ایجاد کند. بنابراین، اگر در سینه های خود برآمدگی دارید، مهم است که خود معاینات پستان را به طور منظم انجام دهید و مرتباً چکاپ کنید.

3-حساسیت سینه

حساسیت خفیف سینه اغلب قبل از قاعدگی رخ می دهد. هم چنین می تواند نشانه ی اولیه ی بارداری باشد. اکثر نوجوانان حساسیت شدید در سینه ندارند، بنابراین در صورت مشاهده، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

4-اندازه ی ناهموار سینه

داشتن سینه در اندازه های مختلف (عدم تقارن) شایع است، به ویژه در مراحل اولیه رشد سینه. با این حال، اگر اندازه سینه های شما متفاوت است، از پزشک خود بخواهید یک معاینه دقیق انجام دهد تا بیماری های توده سینه، کیست یا آبسه رد شود.

5-توده ی سخت در سینه

سرطان پستان در نوجوانان بسیار نادر است. با این حال، اگر توده ای با هر یک از ویژگی های زیر پیدا کردید، برای معاینه به پزشک خود مراجعه کنید:
  • سخت و سفت
  • متحرک نیست (جا به جا نمی شود)
  • احساس می کنید به دیواره قفسه سینه متصل شده است
  • همراه با گودی یا لق شدن سینه
  • سرطان سینه در مردان
اگر چه مردان به طور کلی به احتمال کمی دچار بیماری پستان می شوند، اما مردان نیز مانند زنان بافت سینه دارند. مردان نیز می توانند به سرطان سینه مبتلا شوند، اما بسیار نادر است.
به گفته منبع معتبر، سرطان سینه در مردان سفید پوست 100 برابر کمتر از زنان سفید پوست است. در مردان سیاه پوست 70 برابر کمتر از زنان سیاه پوست دیده می شود. گفته می شود، سرطان سینه ای که در مردان ایجاد می شود به همان اندازه جدی است که در زنان مبتلا به سرطان سینه تشخیص داده می شوند. هم چنین علائم مشابه سرطان پستان در خانم ها را دارد.

6-دیگر انواع شایع سرطان سینه

  • کارسینوم لوبولار تهاجمی: کارسینوم لوبولار تهاجمی (ILC) ابتدا در لوبول های سینه ایجاد می شود و به بافت مجاور حمله کرده است. سایر انواع سرطان پستان که کمتر رایج هستند عبارتند از:
  • بیماری پاژه نوک سینه: این نوع سرطان سینه از مجاری نوک سینه شروع می شود، اما با بزرگ شدن، بر پوست و ناحیه ی نوک سینه تأثیر می گذارد.
  • تومور فیلودس:این نوع بسیار نادر سرطان سینه در بافت همبند پستان رشد می کند. بیشتر این تومورها خوش خیم هستند، اما برخی نیز سرطانی هستند.
  • آنژیوسارکوم:این سرطانی است که روی عروق خونی یا رگ های لنفاوی سینه رشد می کند. نوع سرطانی که دارید گزینه های درمانی شما و هم چنین نتیجه احتمالی بیماری طولانی مدت شما را تعیین می کند.
  • کارسینوم مجرا: کارسینوم داکتال (DCIS) یک بیماری غیر تهاجمی است. با (DCIS)، سلول های سرطانی در مجاری سینه ی شما محدود شده و به بافت پستان اطراف حمله نکرده اند.
  • سرطان لوبولار: سرطان لوبولار (LCIS) سرطانی است که در غدد تولید کننده شیر سینه رشد می کند. مانند (DCIS)، سلول های سرطانی نیز به بافت اطراف حمله نکرده اند.
 

اختلالات سینه چگونه تشخیص داده می شود؟

اولین قدم برای تشخیص هر نوع بیماری های پستان، معاینه ی فیزیکی است. بسته به یافته ها، پزشک ممکن است آزمایش های دیگری را برای کمک به تشخیص انجام دهد. این آزمایشات ممکن است شامل موارد زیر باشد:
  • سونوگرافی
  • ماموگرافی
  • آسپیراسیون با سوزن نازک
نکاتی که در تشخیص و درمان بیماری های پستان هم است به شرح زیر می باشد.
  • مدت زمانی است که علائم این بیماری در زن مشاهده شده است.
  • این که آیا علائم در زمان های خاصی از ماه (مربوط به چرخه ی قاعدگی) ظاهر می شود یا خیر.
  • این که آیا او باردار است یا خیر.
  • چه دارو هایی مصرف می کند.
  • چه او و چه یکی از اعضای خانواده اش سرطان سینه داشته باشند یا خیر.
  • هنگامی که او آخرین ماموگرافی خود را انجام داد چه موقع بود و نتایج آن چه بود.
 بیماری های پستان

تشخیص بیماری های پستان

معاینه سینه به صورت تخصصی توسط پزشک انجام می شود. در حالی که زن نشسته یا دراز کشیده است، پزشک سینه ها را از نظر بی نظمی در شکل، یک نوک سینه که به سمت داخل می چرخد (نوک سینه معکوس) و برآمدگی ها بررسی می کند. پزشک هم چنین گودی، ضخیم شدن، قرمزی یا سفت شدن پوست روی سینه را بررسی می کند. نوک سینه ها برای بررسی ترشح فشرده می شوند. زیر بغل از نظر بزرگ شدن غدد لنفاوی بررسی می شود. در این رابطه مطالعه مقاله زندگی با سرطان پیشنهاد می شود.
پزشک ممکن است سینه و زیر بغل را با زن در موقعیت های مختلف معاینه کند. به عنوان مثال، در حالت نشسته، ممکن است از او خواسته شود که کف دست هایش را در مقابل پیشانی به هم فشار دهد. این حالت باعث انقباض ماهیچه های قفسه سینه می شود و تغییرات ظریف در سینه را بیشتر به چشم می آورد. پزشک ممکن است تکنیک خود آزمایی پستان را با زن در طول معاینه بررسی کند. تکنیک های معاینه پزشک و معاینه خود ممکن است مشابه باشد.

نحوه ی انجام خودآزمایی پستان

1. در حالی که جلوی آینه ایستاده اید، به سینه های خود نگاه کنید. اندازه ی سینه ها به طور معمول کمی متفاوت است. به دنبال تغییر در تفاوت اندازه بین سینه ها و تغییرات در نوک سینه، مانند چرخش به داخل (نوک سینه معکوس) یا ترشحات از سینه ی خود باشید. به دنبال چروک شدن یا گود شدن و هر گونه تغیرات مبهم دیگر باشید.
2. در حال تماشای دقیق در آینه، دستان خود را پشت سر بگیرید و آنها را به سر فشار دهید. این موقعیت به آشکار تر نشان دادن تغییرات ظریف ناشی از سرطان سینه کمک می کند. به دنبال تغییراتی در شکل و خط سینه ها، به ویژه در قسمت پایین سینه ها باشید.
3. دست ها را محکم روی باسن قرار دهید و کمی به سمت آینه خم شوید، شانه ها و آرنج ها را به جلو فشار دهید. باز هم، به دنبال تغییرات در شکل و ساختار سینه ی خود باشید.
بسیاری از زنان قسمت بعدی معاینه را زیر دوش انجام می دهند زیرا دست به راحتی روی پوست مرطوب و لغزنده حرکت می کند.

معاینه زیر دوش

4. بازوی چپ را بالا بیاورید. با استفاده از سه یا چهار انگشت دست راست، سینه سمت چپ را با قسمت صاف انگشتان کاملا بررسی کنید. حرکت انگشتان در دایره های کوچک در اطراف سینه، از نوک سینه شروع شده و به تدریج به سمت خارج حرکت می کند. به آرامی اما محکم فشار دهید، احساس توده یا غده ی غیر معمولی در زیر پوست احساس کنید. حتماً کل سینه را چک کنید. هم چنین، زیر بغل و ناحیه بین سینه و زیر بغل را از نظر وجود توده بررسی کنید.
5. نوک سینه ی سمت چپ را به آرامی فشار دهید و به دنبال ترشح باشید. مراحل 4 و 5 را برای سینه راست تکرار کنید، بازوی راست را بالا ببرید و از دست چپ استفاده کنید.
6. به پشت دراز بکشید و یک بالش یا حوله تا شده زیر شانه چپ قرار داده و بازوی چپ را بالای سر خود قرار دهید. این وضعیت پستان را صاف می کند و بررسی آن را آسان تر می کند. سینه را مانند مراحل 4 و 5 بررسی کنید. این حرکات را برای سینه ی سمت راست نیز تکرار کنید.
زنانی که معاینه سینه خود را انجام می دهند باید هر ماه در همان زمان این کار را انجام دهند. برای زنان در دوران قاعدگی، دو یا سه روز پس از پایان دوره قاعدگی، زمان مناسبی است زیرا سینه ها کمتر حساس و متورم می شوند. زنان یائسه ممکن است هر روزی از ماه را که به خاطر سپردن آن آسان است انتخاب کنند، مانند روز اول هر ماه.  

سخن آخر

برخی از زنان به دلیل عوامل ارثی در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه یا بیماری های مربوط دیگر به پستان هستند.
به عنوان مثال، اگر مادر یا پدر شما دارای جهش ژنی یا سرطان هستند، شما نیز در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به آن هستید. این به طور قابل توجهی خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد. اگر در معرض این جهش یا بیماری های دیگر قرار دارید، در مورد گزینه های تشخیصی و پیشگیرانه با پزشک خود صحبت کنید. ممکن است آزمایش انجام شود تا بفهمید جهش ژنتیک دارید یا خیر.
اگر متوجه شدید که این بیماری را دارید، با پزشک خود در مورد اقدامات پیشگیرانه ای که می توانید برای کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه انجام دهید صحبت کنید. این مراحل می تواند شامل ماستکتومی پیشگیرانه (برداشتن سینه با جراحی) باشد.
علاوه بر ماموگرافی، معاینه سینه نیز راه دیگری برای مشاهده علائم سرطان سینه و بیماری های دیگر پستان است. برای اطلاع کامل از این روش ها از مشاوره روانشناسی کلیک کنید.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز نشانه گذاری شده اند*