ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7
ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7

ویروس کرونا | علائم، نحوه مقابله و درمان کرونا


خوشحال می شویم برای دیدن ویدیوهای مرتبط با ویروس کرونا پیج اینستاگرام دکتر فرزاد طباطبایی را دنبال کنید.


در شرایط فعلی و اوضاع حاکم بر جامعه توجه به بیماری کرونا و ضرورت پرداختن به آن، از آن جهت اهمیت دارد که عدم وجود واکسن و همچنین نبود امکاناتی که توان مقابله با این ویروس را داشته باشد محرز است و در این وضعیت باید به فکر سلامتی خود و اطرافیان باشیم. بهترین کاری که باید انجام دهید این است که پیشگیری کرده و با رعایت موارد بهداشتی و تقویت سیستم ایمنی بدن بتوانید از بروز آن جلوگیری کنید. در عین حال نیز بدون توجه به شایعات آرامش روانی خود را نیز حفظ کنید. ویروس کرونا خانواده بزرگی از ویروس‌ها است که ابتدا در حیوانات و سپس از طریق جهش ژنی به انسان منتقل شده است. در صورتی که خواهان داشتن اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید در ادامه به بررسی علائم، نحوه مقابله و درمان آن خواهیم پرداخت. همچنین می توانید با بکارگیری راهنمایی های روان درمانگران و روانشناسان در کاهش تنش های روانی ناشی از اضطراب شیوع کرونا اقدامات موثری انجام دهید. برای کسب اطلاعات در خصوص مشاوره روانشناسی کلیک کنید.

تماس با مشاور

 

بیماری کرونا

بیماری کرونا طیف وسیعی از ویروس‌ها از سرماخوردگی معمولی تا سارس و مرس را در بر می‌گیرند. این ویروس‌ها اولین بار در سال 1960 کشف شدند و مطالعه بر روی آن‌ها تا اواسط دهه 1980 ادامه یافت و تا سال 2020 هفت نمونه از این ویروس کشف شد که آخرین آن‌ها در شهر ووهان چین در دسامبر 2019 در نمونه‌های انسانی شیوع پیدا کرد. نام کرونا ویروس ریشه لاتین دارد که معنای تاج است و این نام‌گذاری به دلیل ساختار ظاهری آن زیر میکروسکوپ پیشرفته الکترونی است.

کرونا در در سالمندان و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت، فشارخون، بیماری‌های قلبی-عروقی، بیماری‌های ریوی و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، بیشتر بروز می‌کند. همچنین بیماران سرطانی که رادیوتراپی انجام می‌دهند، بیمارانی که سابقه سکته قلبی دارند و زنان باردار و شیرده از قشر آسیب‌پذیر در برابر انواع بیماری‌ها مخصوصا کرونا هستند. برای کسب آگاهی در خصوص کــرونا در بارداری کلیک کنید.

 

اینفوگرافیک ویروس کرونا

 اینفوگرافیک ویروس کرونا

علائم بیماری کرونا

این ویروس با توجه به جهش ژنتیکی که داشته، تغییرات زیادی را در مقابل با سایر ویروس‌های خانواده کرونا پیدا کرده است. از این رو این علائم کــرونا می‌تواند نشانه‌های محکمی بر آلوده شدن فرد باشد که باید آن‌ها را جدی بگیریم. این علائم شامل موارد زیر است.

لرز، بدن درد، گلو درد، سردرد، اسهال، تهوع، استفراغ، آبریزش بینی تب، سرفه، تنگی نفس و مشکلات تنفسی حاد از جمله اصلی‌ترین علائم بیماری محسوب می‌شوند. ممکن است قبل از بروز نشانه‌های اصلی، بیمار برای چند روز سرفه‌های بدون دلیل داشته باشد. در موارد حاد، مشکلات گوارشی نیز پدید آمده و اسهال به سراغ بیمار خواهد آمد. در گزارش‌هایی از بیماران مبتلا به ویروس کرونا اختلالات انعقادی و نارسایی‌های کلیوی نیز گزارش شده است.

همانطور که می‌بینید، علائم اصلی کرونا و نمونه های جهش یافته آن مانند کــرونا لامبدا شباهت زیادی به سرماخوردگی دارند، به همین دلیل در ابتدا قادر به تشخیص دقیق نوع بیماری خود نیستید. به وسیله نمونه‌برداری از مخاط بینی و گلو، نمونه برداری از خون یا دیگر انواع آزمایش، ریشه بیماری مشخص خواهد شد. در حالت معمول و خوشبینانه، انتظار می‌رود علائم بعد از چند روز از بین بروند، اما در صورتی که ویروس کرونا به دستگاه تنفسی تحتانی (نای و ریه) سرایت کند، مخصوصا در افراد دارای سن بالا، بیماری‌های قلبی ایجاد کرده و در افرای دارای سیستم ایمنی ضعیف، به ذات‌الریه منجر می‌شود.


 

نحوه مقابله با بیماری کرونا

در حال حاضر هیچ درمان قطعی برای محافظت از شما در برابر ویروس کرونا انسانی موجود نیست. ممکن است با انجام موارد زیر بتوانید خطر ابتلا به عفونت را کاهش دهید.

  • دستان خود را روزی چند مرتبه حداقل به مدت 20 ثانیه با صابون و آب بشویید.
  • از دست زدن به چشم، بینی یا دهان خودداری کنید.
  • از تماس نزدیک با افرادی که مریض هستند خودداری کنید.
  • هنگام سرفه یا عطسه دهان خود را با یک دستمال بپوشانید سپس دستمال را درون سطل زباله بیندازید.
  • پد الکلی، اسپری‌های الکل و مواد ضد عفونی کننده همراه خود داشته باشید.
  • موبایل، فرمون اتومبیل، دستگیره‌ اتومبیل، دستگیره‌های درب وردی را مرتب با الکل و مواد ضد عفونی کننده تمیز کنید.
  • سعی کنید هر روز حمام بروید.
  • از بیرون غذا تهیه نکنید.
  • در جاهای عمومی و شلوغ نروید و کارهای بانکی خود را به زمان دیگری موکول کنید.
  • از نزدیک شدن به حیوانات خودداری کنید.
  • اگر بیمار هستید و فکر می کنید ممکن است علت آن مسافرت به منطقه آلوده به بیماری کرونا یا تماس با شخصی باشد که در آنجا بوده است، باید به یک پزشک اطلاع دهید. با اطلاع از راه های انتقال ویروس کرونا می توانید در پیشگیری از بیماری و محافظت خود اقدامات موثری انجام دهید.

 

چه مواد غذایی سیستم ایمنی بدن ما را در برابر کرونا ویروس قوی می‌کند؟

  • خوردن میوه و سبزی تازه به شرطی که کاملاً ضدعفونی شده باشند.
  • مصرف سه لیوان شیر در روز
  • خوردن هر روز یک عدد سیر(تحقیقات ثابت کرده که خوردن روزانه یک عدد سیر سیستم ایمنی بدن فرد را به طور چشمگیری تقویت می‌کند).
  • مصرف شربت آبلیمو تازه (لیموترش+عسل طبیعی+آب با دمای مناسب) روزی سه لیوان
  • مصرف مایعات به اندازه کافی
  • عدم مصرف نوشیدنی‌های الکلی و گازدار مثل نوشابه
  • عدم مصرف فست فود چه خانگی و چه بیرونی
  • ورزش کردن

 مصرف مواد غذایی مفید برای پیشگیری و مقابله با کرونا برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است .همچنین می تواند در برابر ویروس کرونا بدن شما را مقاوم نماید.

چگونه از دیگران در برابر بیماری کرونا محافظت کنیم؟

اگر فکر می‌کنید کمی تب دارید و نشانه‌هایی از سرماخوردگی در شما پیدا شده است بهتر است موارد زیر را انجام دهید و سعی کنید خودخواهی کنار بگذارید و برای سلامتی دیگران هم که شده این موارد را برای درمــان کرونا و عدم شیوع آن رعایت کنید.

-> به پزشک مراجعه کنید.

-> در حالی که بیمار هستید در خانه بمانید.

-> از تماس نزدیک با دیگران خودداری کنید.

-> اشیاء و سطوح را تمیز و ضد عفونی کنید.

-> روزانه حمام کنید.

-> از رفتن به جاهای شلوغ خودداری کنید.

-> سوار وسایل نقلیه عمومی نشوید.

-> اگر به مهمانی دعوت شدید در آنجا حضور پیدا نکنید.

-> به افرادی که سالم هستند نزدیک نشوید و سعی کنید در اتاق بمانید.

-> به مدرسه و دانشگاه نروید و از کار خود مرخصی بگیرید و در منزل استراحت کنید.

-> هنگام سرفه یا عطسه، دهان و بینی خود را با یک دستمال بپوشانید، سپس دستمال را درون سطل زباله ریخته و دستان خود را بشویید.

-> از بوسیدن بچه‌ها و نوزادان خودداری کنید (در حالت عادی هم نباید نوزادان و کودکان را بوسید).

 یکی از موارد مهم در دوران کرونا رابطه جنسی در کرونا است که باید با رعایت نکات بهداشتی انجام شود.

درمان ویروس کرونا

متاسفانه هنوز هیچ راه درمان قطعی برای آن وجود ندارد، همانطور که برای سرماخوردگی نیز نمی‌توان واکسن و راه حل مشخصی معرفی کرد. به عبارتی باید به روش‌های مختلف به کمک سیستم ایمنی بدن خود رفته و با رعایت نکاتی که گفته شد سعی کنید به مقابله با این ویروس بپردازید. توصیه می شود برای کسب آگاهی بیشتر مقاله اگر به ویروس کرونا مبتلا شدیم چه کنیم را مطالعه فرمایید.

 

چه کسانی از بیماری کرونا مصون هستند؟

بد نیست بدانید بر اساس ارزیابی‌ها طی چند هفته گذشته، تعداد قربانیان ویروس کرونای ووهان در مقایسه با بیماری‌های ویروسی مشابه از همین خانواده مثل سارس و مرس کمتر است. دانشمندان عقیده دارند در صورتی که از قبل بیماری حادی نداشته باشید، مبتلا شدن به کرونا به شدت ووهان کشته نخواهد داد. بررسی آمارها نیز مهر تاییدی بر این ادعا است. تعداد زیادی از کشته شدگان تا امروز، افرادی سالخورده با سابقه بیماری‌های قلبی-عروقی یا تنفسی بوده‌اند. اما برخلاف روزهای ابتدایی شیوع کرونا و با جهش یافتن ویروس ، ویروس کرونا در کودکان نیز دیده شده است و مسئله مراقبت از کودکان را جدی تر ساخته است.

آیا استفاده از ماسک در پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا موثر است؟

ویروس شناسان اعتقاد دارند که ماسک در جلوگیری از انتقال ویروس‌های هوازی اثری ندارد. با این حال شواهد نشان می‌دهند که استفاده از ماسک می‌تواند با جلوگیری از پخش شدن سرفه و عطسه، خطر انتقال ویروس را کاهش دهد. همچنین استفاده از ماسک می‌تواند به پیشگیری از انتقال ویروس‌ها از طریق دست به دهان موثر باشد.بهتر است از ماسک‌هایی استفاده شود که کاملا بر دهان فیکس می‌شوند. ماسک‌های معمولی که معمولا شل هستند، تاثیری در جلوگیری از انتقال ویروس ندارند. در حقیقت استفاده از ماسک برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا لازم است اما کافی نیست. همچنین لازم است در صورت ابتلای یکی از اعضای خانواده و پرستاری از او حتما از ماسک استفاده شود. برای کسب اطلاعات تکمیلی مقال نحوه مراقبت از بیماران کرونا در منزل را مطالعه فرمایید.

سخن آخر
به دلیل استرس افراد جامعه در خصوص شیوع کرونا امروزه شاهد آمار نگران کننده ای از بروز اختلالات اضطرابی در افراد هستیم. لازم است با آموزش راه های غلبه بر ترس و اضطراب ناشی از کرونا از تنش های روانی خود کم کنید و سلامت روان خود و خانواده را تضمین کنید. متخصصان مرکز مشاوره حامی هنر زندگی می توانند در این زمینه یاریگر شما باشند. برای کسب اطلاعات در خصوص مشاوره تلفنی کلیک کنید.

 

سؤالات متداول 

دوره نهفتگی بیماری کرونا چقدر است؟

به نظر می‌رسد ظرف چهارده روز پس از آلودگی به ویروس، علائم پدیدار می‌شوند. اما اگر دائم به دنبال نشانه های این ویروس هستید، شاید لازم باشد موضوع را به روانشناس خود اطلاع دهید .

منشأ ویروس‌های کرونا از کجا می‌آید؟

مثلاً منشأ ویروس‌های کرونا که در گذشته همه‌گیر شده بود، در حیوانات بود. ویروس سارس اول در خفاش شروع شد و بعد به گربه‌های ولگرد منتقل گشت و بعد هم به انسان رسید. از سال ۲۰۱۴ تاکنون که ویروس مرس در خاورمیانه موجب مرگ ۸۵۸ نفر از ۲۴۹۴ بیمار مبتلا شد، از شتر به انسان رسیده بود. آخرین نوع آن، طبق تحقیقات پژوهشگران نیز در حیوانات بوده که توانسته با جهش ژنتیکی به انسان منتقل شود و در حال حاضر نیز انسان به انسان منتقل می‌شود.

 

 

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز نشانه گذاری شده اند*