ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7
ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7

کرونا لامبدا چیست؟ اثر گذاری واکسن های رایج بر سویه لامبدا


خوشحال می شویم برای دیدن ویدیوهای مرتبط با کرونا لامبدا پیج اینستاگرام دکتر فرزاد طباطبایی را دنبال کنید.


کرونا لامبدا چگونه است؟ از زمان شروع همه گیری کووید ۱۹، ویروس ایجاد کننده بیماری سارس-کوو- ۲، چندین بار جهش یافته است. برخی از گونه ها عفونی تر و کشنده تر از بقیه هستند. در هفته های اخیر گسترش سریع سویه لامبدا که برای اولین بار در پرو شناسایی شد، توجه متخصصان مختلف را به خود جلب کرده است. لامبدا در حال حاضر نوع غالب در کشور آند است که بالاترین سرانه مرگ و میر ناشی از کروناویروس را در جهان دارد. در حالی که به حداقل ۲۸ کشور دیگر از جمله آرژانتین، برزیل، کلمبیا، اکوادور و انگلستان سرایت کرده است. برای کسب آگاهی بیشتر درباره ویروس کرونا کلیک کنید.  
 

تماس با مشاور

                                            

سویه جدید کرونا لامبدا

با گذشت بیش از ۱۸ ماه از همه گیری بیماری کووید-۱۹، جهان در حال حاضر به اخبار مربوط به انواع جدید ویروس، به ویژه آن هایی که جایگزین نسخه های قبلی این بیماری شده اند، عادت کرده است. برخی جهش های ویروس مانند نوع آلفا و کرونا دلتا، اولین بار در انگلستان کشف شد وسپس در هند؛ به ترتیب نسبت به تکرارهای قبلی ویروس قابل انتقال در سطح جهانی، نوع مسلط بوده است. 
در حال حاضر، سازمان بهداشت جهانی چهار مورد از این جهش ها را به عنوان انواع نگران کننده طبقه بندی کرده است. آلفا، بتا، گاما و دلتا. چهار مورد دیگر شامل اتا، ایوتا، کاپا و لامبدا نیز رو به رشد است.
هر زمان که نوع جدیدی از ویروس کرونا ظاهر شود، مانند کرونا لامبدا، دانشمندان آن را از نزدیک مطالعه می کنند. در حالی که جهان هنوز درگیر گسترش سریع نوع دلتا است که پس از آلوده شدن توسط آلفا، از نظر انتقال و احتمال ایجاد بستری در افراد واکسینه نشده افزایش بالایی داشته است، اکنون یک نوع جدید وجود دارد که کارشناسان آن را زیر نظر دارند: نوع لامبدا که از طریق جهش در‌ پروتئین، مانند دلتا نگرانی ایجاد کرده است. برای کسب آگاهی بیشتر درباره علائم کرونا دلتا کلیک کنید.

اینفوگرافیک کرونا لامبدا چیست؟
 

اینفوگرافیک کرونا لامبدا چیست؟

اولین گزارش از کرونا لامبدا

نوع لامبدا اولین بار در دسامبر گذشته در پرو شناسایی شد. این یکی از انواع ویروس کرونا است که برای اولین بار در آگوست ۲۰۲۰ در کشور ثبت شده است. ریشه های دقیق نوع لامبدا که قبلا به عنوان نژاد آند شناخته می شد هنوز نامشخص است؛ اما دانشمندان می گویند که اولین بار در آمریکای جنوبی ظاهر شده است. به گفته موسسه ملی بهداشت، طی سه ماه گذشته، لامبدا به ۸۰ درصد از کل موارد در پرو گسترش یافته است.
نوع لامبدا یا (سی-37) به عنوان نسب یا نوع موردعلاقه تعیین شده است و به سرعت در آمریکای جنوبی، به ویژه در پرو گسترش یافته است؛ یعنی اولین جایی که تخمین زده می شود نمونه های مستند ویروس از آگوست 2020 وجود داشته است. لامبدا در گزارشی به تاریخ ۱۴ ژوئن سال جاری توسط سازمان بهداشت جهانی به عنوان "نوع مورد علاقه" معرفی شد زیرا موارد منتسب به این نوع به طور قابل توجهی گسترش یافته است. 
در گزارش اواسط ژوئن، سازمان بهداشت جهانی خبر داد که لامبدا با میزان قابل توجهی از انتقال در چندین کشور همراه شده است. با افزایش شیوع لامبدا در طول زمان و همزمان با افزایش دیگر گونه ها، تحقیقات بیشتری در مورد این بیماری انجام خواهد شد. 
پابلو تسوکایاما، پزشک میکروبیولوژی مولکولی و یکی از افرادی که ظهور لامبدا را مستند کرده است می گوید: وقتی ما آن را پیدا کردیم، توجه زیادی را به خود جلب نکرد. اما ما به پردازش نمونه ها ادامه دادیم و تا ماه مارس در ۵۰ درصد نمونه ها و سپس تا ماه آوریل، در ۸۰ درصد نمونه های پرو وجود داشت. این جهش از یک درصد به ۵۰ درصد نشانگر اولیه یک نوع قابل انتقال از ویروس کرونا است.

کشورهایی درگیر با کرونا لامبدا

سازمان بهداشت جهانی در گزارش ۱۵ ژوئن خود اشاره کرد که نوع لامبدا در ۲۹ کشور یا منطقه از پنج حوزه این سازمان، شناسایی شده است؛ اگرچه حضور قوی تری در آمریکای جنوبی دارد. مقامات پرو گزارش دادند که ۸۱ درصد موارد کووید-۱۹ که از آوریل ۲۰۲۱ تعیین شده است مربوط به لامبدا می باشد. در آرژانتین شیوع لامبدا از هفته سوم فوریه ۲۰۲۱ با افزایش روبرو بوده است و بین ۲ آوریل تا ۱۹ مه ۲۰۲۱، ۳۷ درصد گزارش شده است. 
در همین حال، در شیلی، شیوع لامبدا با گذشت زمان افزایش یافته و ۳۲ درصد موارد متوالی گزارش شده در ۶۰ روز گذشته را شامل می شود. این در حالی است که بر اساس داده های بهداشت عمومی انگلستان، در ۲۴ ژوئن، نوع لامبدا در ۲۶ کشور شناسایی شده است. این کشورها شامل شیلی، آرژانتین، پرو، اکوادور، برزیل و کلمبیا و همچنین ایالات متحده، کانادا، آلمان، اسپانیا، اسرائیل، فرانسه، بریتانیا و زیمبابوه و چند کشور دیگر بوده است.  

سرایت پذیری و علائم کرونا لامبدا

دکتر لسلی لانگ، مدیر موسسه پزشکی زیست شناسی تشخیصی در هوستون آمریکا معتقد است که نوع لامبدا ممکن است به اندازه نوع دلتا قابل انتقال نباشد. لانگ می افزاید: می دانیم علاقه زیادی به مطالعات پیرامون لامبدا وجود دارد، اما فکر می کنم مردم واقعاً باید روی دلتا متمرکز شوند. مهمتر از همه، صرف نظر از نوع ویروس، بهترین دفاع ما در برابر همه انواع ویروس های موجود، انجام واکسیناسیون است.
اخیراً در مورد علائم نوع لامبدا که در انگلستان گسترش یافته است، گزارشاتی در دست است که نشان می دهد علائم این بیماری با نوع عادی ویروس تفاوت چندانی ندارد. علایم به شرح زیر بوده است.

  • درجه حرارت بالا
  • سرفه مداوم
  • از دست دادن تغییر در بو یا مزه

 کرونا-لامبدا

چگونگی جهش لامبدا

تحقیقات اخیر روی سویه لامبدا جهش های متعددی را در پروتئین موجود، قسمتی از ویروس که با سلول های انسانی تماس دارد وپس از اتصال به آن ها اقدام به آلوده کردن می کند، ثبت کرده است. بر اساس تحقیقی که در ماه ژوئیه توسط تیمی از دانشکده پزشکی دانشگاه گروسمان دانشگاه نیویورک منتشر شد، جهش مشاهده شده در پروتئین لامبدا ممکن است دلیل افزایش قابلیت انتقال آن و کاهش ایمنی توسط واکسن های فعلی باشد.

شباهت لامبدا با جهش دلتا

به گفته ویروس شناس ریکاردو سوتو-ریفو از موسسه علوم پزشکی دانشگاه شیلی، یکی از جهش هایی که به عنوان ( ال-۴۵۲-کیو) برچسب گذاری شده است مشابه جهش در نوع دلتا است. همین جهش تصور می شود در میزان بالای عفونت آن سویه نقش داشته است. وی هشدار داد که اثر واقعی جهش ها نامشخص است و ما هنوز نمی توانیم تاثیر واقعی این جهش ها را اعلام کنیم؛ زیرا این گونه جهش یافته عمدتا در آمریکای جنوبی وجود دارد و همین امر ما را در شرایط نامطلوب به لحاظ کمبود منابع تحقیقات جهت بررسی بیشتر قرار می دهد.  

مقایسه لامبدا با انواع دیگر

دانشمندان برای درک بهتر تأثیر لامبدا بر اقدامات متقابل [علیه کووید -19] و کنترل شیوع آن، مشغول تحقیقات بی

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز نشانه گذاری شده اند*