ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7
ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7

قطع پریود | راه هایی برای کوتاه کردن زمان قاعدگی


خوشحال می شویم برای دیدن ویدیوهای مرتبط با قطع پریود پیج اینستاگرام دکتر فرزاد طباطبایی را دنبال کنید.


قطع پریود یا کوتاه کردن زمان پریود با چه روش‌هایی امکان پذیر است؟ شما نیز ممکن است موقعیت‌هایی را تجربه کرده باشید که زمان پریود شدنتان با مناسبت خاصی همزمان می‌شود؛ نزدیک شدن به مراسم عروسی، امتحان کنکور، زمان مسافرت یا زیارت و... مسلما این شرایط منجر به استرس و نگرانی تان می‌شود. با این حال این امکان وجود دارد که با کوتاه کردن زمان پریود شدن خود، هر چه سریع‌تر روند قاعدگی خود را پایان دهید و بتوانید با خیال راحت خود را برای موقعیت‌های مختلف آماده کنید. در ادامه این مقاله به بررسی روش‌هایی می‌پردازیم که می‌توانید با انجام آن‌ها به طور ماهانه، طول زمان پریود شدن خودتان را کاهش دهید. برای افزایش اطلاعات خود در این زمینه میتوانید مقاله مشاوره جنسی را نیز مطالعه کنید.

تماس با مشاور

                                            

مدت نرمال پریود

یک دوره پریود معمولاً 3 تا 7 روز طول می‌کشد. اما در برخی موارد، دوره پریود ممکن است بیشتر از 7 روز طول بکشد، که این وضعیت طولانی شدن دوره پریود نامیده می‌شود. این مشکل می‌تواند برای متعدد دلایلی رخ دهد.طولانی شدن پریود ممکن است به علت موارد زیر باشد:

1. اختلال هورمونی: تغییرات هورمونی در بدن می‌تواند اثری بر بازه زمانی و شدت پریود داشته باشد. برخی از علل هورمونی شامل نقص‌های در تولید هورمون‌های پروژسترون و استروژن در بدن می‌باشد.

2. کیست تخمدان: کیست تخمدان یک توده مایع است که در داخل تخمدان شکل می‌گیرد. وقتی کیست تخمدان بزرگ شود، می‌تواند تولید هورمون‌ها را تحت تأثیر قرار دهد و باعث تنظیم نامعمول پریود شود.

3. عفونت‌ها: برخی عفونت‌ها، مانند التهابات رحم، می‌توانند بافت رحم را تحت تأثیر قرار داده و عملکرد طبیعی آن را دچار اختلال کنند.

4. تشکیل اندام‌های توده‌ای: وجود توده‌ها و خوشه‌ها در رحم یا در کانال رحم می‌تواند تنش را در سیستم تولید پریود ایجاد کند و باعث شدت و طولانی شدن پریود شود.

5. استرس: استرس می‌تواند تأثیری بر هورمون‌ها و سیستم تنظیم پریود داشته باشد. استرس ممکن است منجر به تغییرات هورمونی شود و باعث تنظیم نامعمول پریود شود.

6. تغییرات مربوط به سن: در دوران پیش از یائسگی، غیرگفته‌ شده پریود شدن یا پریود شدن نامنظم ممکن است رخ دهد و ممکن است باعث طولانی شدن پریود شود.

اگر شما مشکلی درباره طولانی شدن پریودتان دارید، بهتر است با پزشک خود مشاوره کنید. پزشک می‌تواند علت مشکل را تشخیص دهد و راهنمایی لازم را ارائه کند.

کوتاه کردن دوره قاعدگی و قطع آن به صورت استفاده از شیوه های خودیاری تا حد امکان یک چالش واقعی است که همه زنان در دوره قاعدگی سعی می کنند در مقطعی از زندگی خود برنده آن باشند. برای برخی از افراد، داشتن دوره کوتاه‌تر حتی یک وسواس است، به خصوص برای کسانی که از آندومتریوز یا دوره‌های غیرعادی طولانی رنج می‌برند. شاید تعجب آور باشد که بدانید می توان دوره های پریودی را کاهش داد و مهم تر اینکه به طور طبیعی زمان را کوتاه تر کرد.

 

قطع پریود | یک دوره معمولی قاعدگی چه مدت است؟

طول دوران پریود شدن در زنان متفاوت است و تحت تاثیر عوامل مختلفی مانند استرس، شاخص توده بدنی (BMI) و هورمون‌ها قرار دارد. این دوره به طور متوسط می‌تواند دو تا هفت روز طول بکشد، اگرچه برخی از خانم‌ها ممکن است دوره‌های طولانی‌تری داشته باشند. البته در بسیاری از خانم‌ها با افزایش سن این چرخه به طور طبیعی کاهش پیدا می‌کند. مقاله تجربه اولین پریود میتواند مطالب مفیدی را در این زمینه به شما ارائه دهد. همچنین در صورتی که از قرص‌های ضد بارداری استفاده می‌کنید، معمولا دوره‌های کوتاه‌تر و سبک تری را در زمان قاعدگی تجربه خواهید کرد. برای کسب اطلاعات دقیق‌تر به مقاله چرخه قاعدگی مراجعه کنید.

به طور متوسط ​​طول دوره قاعدگی برای بزرگسالانی که از روش های پیشگیری از بارداری مانند قرص یا آی یو دی استفاده نمی کنند 5 تا 8 روز است. این طول می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. دوره قاعدگی تعداد روزهای متوالی در چرخه قاعدگی است که در آن فرد خونریزی خواهد داشت، خواه جریان خون زیاد باشد یا سبک. اگر دستگاه داخل رحمی دارید (مثلاً IUD مسی) طول دوره قاعدگی شما می تواند طولانی شود. از سوی دیگر، محافظت هایی مانند چسب، حلقه، IUD هورمونی یا قرص باعث کوتاه شدن دوره می شود.

در دوران نوجوانی، طول قاعدگی در زمان اولین قاعدگی (منارک) می تواند بسیار تصادفی باشد و تا زمان تنظیم شدن دچار نوسان شود. در این دوران، طول دوره می تواند از 2 تا 7 روز متغیر باشد یا چرخه های قاعدگی 20 تا 30 روز طول می کشد.

اینفوگرافیک قطع پریود

اینفوگرافیک قطع پریود

قطع پریود | چگونه دوره‌های پریود یا چرخه قاعدگی را کوتاه کنیم؟

اگر به منظور کاهش درد در قاعدگی سعی در کوتاه‌کردن مدت آن دارید، مقاله پریود دردناک را مطالعه کنید. اما آیا می توان پریود من را به طور طبیعی کوتاه کرد؟ برای کسانی که از روش های پیشگیری از بارداری استفاده نمی کنند و می خواهند دوره خود را به طور طبیعی کوتاه کنند، چندین روش کم و بیش موفق وجود دارد. برای همه کسانی که از پریودهای سنگین یا دردناک رنج می برند، در اینجا لیستی غیر جامع از راه حل هایی وجود دارد که ثابت شده است طول دوره قاعدگی آن ها را کاهش می دهد. در ادامه به برخی از روش‌هایی که به واسطه آن می‌توانید دوره پریودتان را کوتاه‌تر کنید، اشاره می‌کنیم. با توجه به تفاوت‌های فردی یکی از روش‌ها یا ترکیبی از آن‌ها می‌تواند کمک کننده باشد.

1- استفاده از کاپ قاعدگی

استفاده از کاپ‌های قاعدگی روز به روز در میان زنان محبوبیت بیشتری پیدا می‌کنند. تامپون وسیله‌ایست که بانوان در زمان قاعدگی از آن استفاده میکنند و باعث جذب خون‌های از دست رفته می‌شود. بخشی از این افزایش تمایل جهت استفاده از کاپ یا فنجان‌های قاعدگی و کنار گذاشتن نوارهای بهداشتی مربوط به دوستداران محیط زیست است؛ علاوه بر این بسیاری از زنانی که از این کاپ‌ها استفاده کرده‌اند، ادعا می‌کنند که دوران قاعدگی آنان کوتاهتر شده است. نوارهای بهداشتی به دلیل ترکیبات شیمیایی به کار رفته در آن‌ها می‌تواند باعث تحریک شدن سیستم تولید مثل زنان شود.

2- قطع پریود | مصرف چای تمشک قرمز

دمنوش چای تمشک قرمز، یکی از بهترین راهکارهای خانگی برای کوتاه کردن چرخه قاعدگی و کاهش انواع بیماری‌ها و ناراحتی‌های مربوط به قاعدگی از جمله گرفتگی دردناک عضلات و درد شکم همچنین خونریزی طولانی مدت است. کافیست کیسه‌های چای تمشک قرمز را به مدت ده دقیقه در آب جوش قرار دهید و مصرف نمایید. درصورتی که به این دمنوش دسترسی ندارید می‌توانید از مکمل‌ها به شکل کپسول نیز تحت نظر پزشک استفاده کنید. برای آشنایی بیشتر با سیکل قاعدگی و روش محاسبه چرخه قاعدگی کلیک کنید.

3- انجام تمرینات ورزشی به صورت منظم

تحقیقات نشان داده است که ارتباط مستقیمی بین انجام فعالیت‌های ورزشی به شکل منظم و چرخه قاعدگی سالم وجود دارد. در واقع ورزش منظم در طول چرخه تخمک گذاری باعث می‌شود دوران قاعدگی منظم، کوتاه‌تر و حتی بدون دردی را تجربه کنید. در نظر داشته باشید که انجام ورزش به صورت افراطی باعث آمنوره شدن و تاخیر در چرخه قاعدگی شود که در نتیجه میزان باروری شما پایین خواهد آمد.

4- قطع پریود | برخورداری از رژیم غذایی مناسب

آیا مواد غذایی وجود دارد که بتوان با مصرف آن‌ها دوره‌های پریود را کوتاه کرد؟ مطالعات نشان می‌دهند که رژیم غذایی سرشار از کربوهیدرات مانند برنج، سیب زمینی و گندم می‌تواند دوره‌های قاعدگی را کوتاه‌تر کند و درد و ناراحتی مربوط به نشانه‌های قاعدگی را کاهش دهد.

همچنین رژیم غذایی با چربی پایین نقش مهمی در کاهش طول دوران قاعدگی دارد. از طرفی اضافه وزن با افزایش طول دوره قاعدگی و پریودی دردناک مرتبط است. بنابراین کاهش وزن و حفظ شاخص توده بدنی (BMI) می‌تواند در کوتاه شدن دوره پریود موثر باشد.

نوشیدن آب به مقدار هشت لیوان در روز می‌تواند در کاهش نشانه‌های آزار دهنده زمان قاعدگی مانند گرفتگی، درد کمر و شکم موثر باشد. همچنین مصرف مناسب آب در کوتاه کردن زمان پریود تاثیر گذار است. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه قطع نشدن خونریزی قاعدگی کلیک کنید.

5- داشتن فعالیت منظم بدنی و استراحت و خواب کافی

برای کوتاه کردن قاعدگی و کاهش درد، ورزش و فعالیت بدنی تمرین‌های خوبی است که باید در طول چرخه قاعدگی داشته باشید زیرا فواید زیادی دارند. سلامت عمومی شما را بهبود می بخشد و جریان قاعدگی را کاهش می دهد. کمک می کند خون را سریع تر از رحم تخلیه کنید. در کاهش احتباس آب و  کاهش نفخ، گرفتگی و درد تاثیر شایانی دارد. برخی از زنانی که فعالیت‌های ورزشی شدید انجام می‌دهند، حتی بدون اینکه بخواهند، اصلاً پریود نمی‌شوند که این نیز به شکل افراطی می تواند تأثیر منفی بر باروری داشته باشد.

استراحت و خواب مناسب، باعث ایجاد آرامش در شما می‌شود. استرس بیش از حد، باعث می‌شود شروع دوره پریود زودتر رخ دهد و به مدت طولانی‌تر نیز ادامه یابد. گرچه اجتناب از استرس در دنیای امروزی امکان پذیر نیست اما لازم است جهت استراحت و ایجاد آرامش خودتان به اندازه کافی زمان بگذارید تا آثار استرس بر بدنتان تا حدی خنثی شود. پیشنهاد می‌کنیم مقاله آشنایی با بدن زن را مطالعه کنید.

6- قطع پریود | رابطه جنسی داشته باشید

داشتن رابطه جنسی و به ارگاسم رسیدن، مدت زمان دوره پریود را کاهش می‌دهد. کوتاه کردن زمان پریود توسط به ارگاسم رسیدن به واسطه تسهیل انقباضات رحمی صورت می گیرد که به حرکت و ریختن خون قاعدگی از رحم کمک می‌کند. مطالعه مقاله ارگاسم زنان در این زمینه میتواند کمک کننده باشد. برای جلوگیری از لکه بینی در حین رابطه جنسی، توصیه می کنیم پوزیشن های خاصی مانند میسیونری را تمرین کنید.

قطع پریود | سخن آخر

در صورتی که چرخه‌های قاعدگی شما به طور معمول بیش از یک هفته طول می‌کشد و با گرفتگی‌ها و درد شکمی دردناکی همراه است، توصیه می‌شود که این موضوع را با یک متخصص در میان بگذارید. پزشک به شما کمک می‌کند تا عواملی که باعث بروز این علایم شده است شناسایی شوند و بهترین درمان ممکن برایتان صورت بگیرد.

همان طور که گفته شد، استرس زیاد نظم چرخه قاعدگی را به هم می‌زند و باعث می‌شود که ماهانه قاعدگی تان زودتر از معمول شروع شود؛ همچنین دوره پریود شدن طولانی‌تر و دردناک‌تر می‌شود. مشاوره روانشناسی به شما کمک می‌کند با تقویت توانایی‌های تنظیم هیجانی بتوانید به صورتی کارآمد با استرس‌های خود مواجه شوید و هیجان‌های منفی خود را به خوبی مدیریت کنید.

سوالات متداول

آیا حمام کردن باعث کوتاه شدن زمان پریود می شود؟

سطح خونریزی در زنان متفاوت است، علاوه بر این شدت خونریزی نیز در زمان‌ها و موقعیت‌های مختلف می‌تواند فرق داشته باشد. بنابراین ممکن است در زمان کوتاهی که دوش می‌گیرید خونریزی داشته باشید یا نداشته باشید اما پس از خروج از حمام در صورتی که دوره پریودتان قطع نشده باشد، خونریزی کماکان ادامه دارد. میزان خون خروجی از رحم در زمان‌های متفاوت ممکن است فرق داشته باشد و این ربطی به حمام رفتن ندارد.

آیا اقدام برای بارداری می تواند نقشی در کوتاه شدن چرخه قاعدگی داشته باشد؟

گرچه اکثر زنان در صورت بارداری دیگر پریود نمی شوند ولی امکان قاعدگی حتی در دوران بارداری برای برخی از زنان وجود دارد. بنابراین اگر برای باردار شدن اقدام کرده اید و هنوز هم دوره‌هایی از پریود سبک با خونریزی کمتر و مدت زمان کوتاه تر را تجربه کردید ناامید نشوید؛ شاید واقعا باردار شده اید.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز نشانه گذاری شده اند*