ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7
ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7

جر و بحث خانوادگی | علت و راهکارهای درمانی چیست؟

جر و بحث خانوادگی در بیشتر خانواده‌ها وجود دارد؛ اما گاهی به عنوان یک مانع مهم در برقراری ارتباط محسوب می‌شود. هر فردی عقاید، ایده‌ها، پاسخ‌ها و احساسات خاص خود را دارد و این بسیار عادی است که اگر در برخی از مواقع اختلاف نظر وجود داشته باشد. اما اگر ما در مورد بیان چیزهایی که می‌خواهیم و یا با آن‌ها مشکل داریم دچار پیچیدگی شویم، می‌تواند به اختلافات عمیقی دامن بزند. از این رو نباید اجازه دهیم که اختلافات سلیقه‌ای به جر و بحث‌های عمیق خانوادگی منجر شود. در ادامه مقاله قصد داریم به بررسی علل و راهکارهای درمانی برای کاهش جر و بحث‌های خانوادگی بپردازیم . اما باید در نظر داشت که روابط آسیب دیده خانوادگی نیاز به ترمیم دارد. رها کردن و بی تفاوت بودن افراد خانواده نسبت به یکدیگر بزرگترین آسیب را به خانواده خواهد زد. برای جلوگیری از افزایش تنش ها در خانواده می توانید از مشاوران خانواده کمک بگیرید. برای کسب اطلاعات در خصوص مشاوره خانواده کلیک کنید.

تماس با مشاور

 

جر و بحث‌ خانوادگی

مورد مهمی که ما باید همواره آن را یاد بگیریم این است که چگونه شرایط و اختلافات دشوار را بپذیریم و آن را مدیریت کنیم. روش‌های زیادی وجود دارد که می‌تواند در بهبود روابط و حل اختلافات و مشکلات خانوادگی به ما کمک کند. لذا ما بر آن شدیم تا در این مقاله در مورد جر و بحث‌های خانوادگی و راهکارهای بهبود و کاهش آن مطالب ارزشمندی را برای شما تهیه کنیم. همچنین مراجعه به روانشناس و آگاهی بیشتر در زمینه‌هایی که می‌تواند به کاهش این جر و بحث‌های خانوادگی در زندگی هر شخص بیانجامد، از اقدامات لازم و ضروری می‌باشد.

 

 

اینفوگرافیک جر و بحث خانوادگی

 اینفوگرافیک جر و بحث خانوادگی

علت جر و بحث‌های خانوادگی

هیچ چیز در این دنیا بی‌علت نیست. برای اینکه بتوانیم مشکلی را برطرف کنیم، باید علت آن را شناسایی کنیم. جر و بحث‌های خانوادگی ممکن است ناگهانی ظاهر شوند، اما علت‌های آن به مرور زمان روی هم جمع شده و به صورت انفجار در خانواده خود را نشان می‌دهد. در ادامه به انواع علت‌های این مسئله اشاره خواهیم کرد.

زندگی با اعضای فامیل از علل جر و بحث خانوادگی

برخی از خانواده‌ها به خاطر سنت‌ها و یا به دلیل مشکلات مالی مجبور هستند که با برخی از اعضای فامیل خود زندگی کنند. برقراری ارتباط با دیگران در محیط‌هایی که بسیار شلوغ است ممکن است برای بسیاری از افراد دشوار باشد. در محیط‌هایی که تعداد زیادی از افراد با سلایق مختلف، عقاید و سـبک زندگی‌ متفاوت در یک محیط زندگی می‌کنند، می‌تواند علت اصلی اختلافات درون خانوادگی و جر و بحث‌های بی‌پایان باشد. 

ورود یک عضو جدید 

ممکن است در یک خانه نوزادی به دنیا بیاید و یا بچه‌های بزرگتر ازدواج کنند و اعضای تازه‌ای به خانواده وارد شود. عضویت افراد جدید به هر طریقی می‌تواند برای عضوهای قدیمی خانه ناراحت کننده باشد و به عامل اصلی جر و بحث‌های خانوادگی تبدیل شود. اعضای قدیمی ممکن است احساس کنند که با ورود اعضای جدید دیگر به آن‌ها اهمیت داده نمی‌شود و احــساسات متناقضی را دریافت می‌کنند. به همین دلیل بر سر کوچکترین موضوعات جر و بحث و یا دعوا راه می‌اندازند که این به تیره شدن روابط خانوادگی منجر می‌شود.

اختلاف نظر از علل جر و بحث خانوادگی

ما انسان‌ها موجودات پیچیده‌ای هستیم، از این رو شاید هر کدام از ما در یک خانواده زندگی کنیم اما در ذهن خود دنیای متفاوتی داریم. این کاملاً طبیعی است. اما اگر فردی در یک خانواده بخواهد عقاید، سلیقه‌ها و نقطه نظرات خود را به دیگران تحمیل کند و یا دائماً با هر نظری، ساز مخالفت بردارد، قطعاً مشکلات عمیق و گاهی غیرقابل جبران به وجود می‌آورد. علت بسیاری از اختلافات خانوادگی در ایران اختلافات در ازدواج است که اگر زوجین در این خصوص به توافق و نقطه نظرات مشترکی نرسیده باشند می تواند زمینه ساز بسیاری از مشاجرات و تنش ها در خانواده باشد.

انتظار بیش از حد

اصولاً مبحث انتظار باعث خراب شدن خیلی چیزها می‌شود. مثلاً برخی از افراد انتظار دارند که طرف مقابلشان هیچ وقت هیچ اشتباهی انجام ندهد. حالا به هر دلیل ممکن است یکی از اعضای خانواده مرتکب اشتباهی شود، چون با انتظارت والدین و یا یکی از بزرگترها همخوانی نداشته، جر و بحث‌ها بالا می‌گیرد و خطرناک می‌شود. انتظار داشتن بیهوده و انتظارات غیر منطقی در زندگی زناشویی مانند یک چشم بند، جلوی دید باز انسان‌ها را می‌گیرد و اجازه نمی‌دهد وقتی مشکلی پیش آمد به دنبال راه حل بگردند و فقط دعوا می‌کنند.

 

راهکارهای مناسب برای کاهش جر و بحث خانوادگی

قرار گرفتن در محیط مناسب از راهکارهای کاهش جر و بحث خانوادگی

بهترین راهکار این است که افراد سعی کنند محیط زندگی جداگانه‌ای را برای خود فراهم کنند. شاید در گذشته مردم می‌توانستند در یک خانه با چند خانواده دیگر زندگی کنند، اما امروزه سبک زندگی، اندیشه‌ها به خصوص احساس داشتن استقلال، بیشتر از گذشته احساس می‌شود و به همین دلیل نمی‌توانند با هم کنار بیایند. سعی کنید محیط زندگی خود را تغییر دهید و برای اعضای خانواده خود حــریم خصوصی تعیین کنید تا به جر و بحث‌های بیهوده پایان دهید.

زمینه سازی در خانواده

به هر حال در هر خانه‌ای تغییر و تحولات اتفاق می‌افتد. لذا شما باید قبل از اینکه اعضای جدید وارد خانواده شوند، زمینه سازی درستی از این رخداد انجام دهید. افراد خانواده نیز باید سعی کنند انعطاف پذیری و مهارت های ارتباطی را در خود بالا ببرند، یعنی باید بتوانند از دید فرد تازه وارد نیز به قضیه نگاه کنند. همه این‌ها باید قبل از ورود اعضای جدید صورت بگیرد، تا وقتی این اتفاق افتاد جر و بحثی به وجود نیاید و همه بتوانند این رخداد را بپذیرند.

پذیرش عقاید دیگران از راهکارهای کاهش جر و بحث خانوادگی

عقاید، نظرات و سبک‌های زندگی تا وقتی که به جان کسی آسیبی وارد نمی‌کند محترم است. لذا شما باید بپذیرید که نمی‌توانید هر کسی را به شکلی که خودتان می‌خواهید تبدیل کنید. حتی یک فرزند، تفکری بسیار متفاوت از مادر خود دارد. آزادی در خانواده نیاز به آموزش دقیق از سوی نظام‌های آموزشی و جامعه دارد که همه انسان‌ها عقایدشان محترم است و هیچکس نباید کسی را به خاطر سبک زندگی و یا نظرات مختلفی که دارد مورد فشار روانی قرار دهد. سبک مسالمت آمیز زندگی و مهارت هــمدلی از مهمترین آموزه هایی است که از دوران کودکی باید آموزش داده شود تا با نهادینه شدن آن احترام به عقاید معنا و مفهوم واقعی خود را پیدا کند.

 

کاهش انتظارات بیهوده

این خیلی خوب است که ما دوست داریم که همیشه در خانواده صلح و دوستی برقرار باشد و هیچ اشتباهی رخ ندهد؛ اما انسان بدون اشتباه کردن نمی‌تواند چیزی یاد بگیرد. انسان‌ها با آزمون و خطا تجربه کسب کرده و رشد می‌کنند. به همین ترتیب نباید با تلقین احساس ترس از شکست و کشیدن خط و نشان برای اعضای خانواده و قرار دادن آن‌ها در محدوده خط قرمز، انتظارات بیهوده را برای خود رویاپردازی کنیم. باید اجازه دهیم رو به جلو حرکت کنند و هر بار هم اشتباهی انجام دادند با درایت و تقویت احساسات مثبت در خانواده آن ها را راهنمایی کنیم. وقتی بتوانید انتظارات بیهوده را کم کنید، دیگر هر چیز جزئی باعث جر و بحث اعضای خانواده نخواهد شد.

 

کوتاه سخن اینکه...

بهبود روابط در خانواده‌ها در وهله‌ اول نیازمند مدیریت خانواده توسط والدین است. آن‌ها می‌توانند سنگ بنای هر رابطه‌ای را در خانواده شکل دهند و هدایت کنند. همیشه باید سعی کنیم به جای بحث‌های بیهوده، گفت‌وگوهای مسالمت آمیز داشته باشیم و برای این گفت‌وگو وقت مناسبی تعیین کنیم. مطمئن باشید بیشتر اختلافات و جر و بحث‌های خانوادگی با مهارت گفتگو و ارتباط صمیمانه بین اعضا، بدون موضع گیری های منفی برطرف خواهند شد.

 

سؤالات متداول درباره جر و بحث خانوادگی

در چه زمانی برای جر و بحث‌ خانوادگی باید به مشاوره مراجعه کنیم؟


اگر بحث‌های سطحی به تــوهین و فحاشی و صدمات فیزیکی منجر شود باید سریعاً با مشاور مشورت کنید. البته نباید اجازه دهید یک جر و بحث ساده به برخورد فیزیکی منجر شود، از قبل باید با کمک مشاور بهترین تکنیک‌ها را برای کنترل آن به کار ببرید. مشاوره خانواده می‌تواند به شما کمک زیادی در جلوگیری از این اتفاقات انجام دهد.

 

چگونه از هر جر و بحثی جلوگیری کنیم؟

بهترین راه در هر مشکلی پیشگیری از آن است. باید سعی کنیم همیشه با اعضای خانواده گفتگو کنیم و اجازه ندهیم یک ناراحتی کوچک به یک مشکل بزرگ تبدیل شود. وقتی در مراحل اولیه رفتارهای مخرب را کنترل کنیم، نتیجه بهتری در پیشگیری از جر و بحث خانوادگی خواهیم گرفت. 
 مرکز مشاوره حامی هنر زندگی با متخصصان مجرب می تواند در این زمینه یاریگر شما باشد. برای کسب اطلاعات در خصوص مشاوره روانشناسی کلیک کنید. 

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز نشانه گذاری شده اند*