ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7
ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7

ماده مخدر فلاکا یا زامبی | عوارض فلاکا و اعتیاد به آن چیست؟

ماده مخدر فلاکا یک داروی مصنوعی خیابانی و مشابه نمک حمام است. یک ماده مخدر مصنوعی خیابانی به نام "فلکا" در اواخر سال 2014 و 2015 در اخبار بود. بیمارستان ها، پزشکان، پلیس، و گروه های نجات آتش نشانی در فلوریدا بیمارانی را با علائم و نشانه هایی از جمله مشاهده کردند. فلاکا را می توان دود کرد، با سیگار الکترونیکی بخار کرد، خرخر کرد، تزریق کرد یا قورت داد. هنگامی که گرم می شود، دود بدبو از خود خارج می کند که بوی آن شبیه جوراب های کثیف است. گفته شده است که فلاکا و حمام نمک شبیه به هم هستند. برای آشنایی بیشتر با ماده مخدر فلاکا از مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.  

تماس با مشاور

ماده مخدر فلاکا

Flakka یا ماده مخدر فلاکا به عنوان یک ماده جدول I توسط DEA طبقه بندی شده است. این بدان معنی است که داشتن این ماده یک جرم است و این ماده فاقد مزایای پزشکی احتمالی است. برنامه I بودن همچنین به این معنی است که فلکا برای استفاده خطرناک است، احتمالاً باعث ایجاد سوء مصرف مواد مخدر می شود، و حتی برای استفاده تحت نظارت یک متخصص پزشکی بی خطر نیست. وابستگی روانی و فیزیولوژیکی نیز با مواد جدول I محتمل است.
در درجه اول، تولید فلاکا در خارج از کشور در چین و پاکستان انجام شد. با این حال، از آنجایی که این دارو در بین جوانان محبوبیت بیشتری پیدا کرد، عملیات تولید در ایالات متحده شروع به ظهور کرد. مصرف فلکا به خودی خود به اندازه کافی خطرناک است. اما، این واقعیت که فلاکا تا حد زیادی کنترل نشده است، به خطر می افزاید. فرآیند تولید به هیچ وجه کنترل نمی شود و مواد تشکیل دهنده می تواند از سازنده ای به سازنده دیگر بسیار متفاوت باشد.برای آشنایی با انواع مواد مخدر کلیک کنید.
کاربران ممکن است در حال خرید "فلاکا" باشند اما هیچ ایده ای ندارند که واقعاً چه چیزی را خریداری می کنند. اغلب، آنچه فروخته می شود آلفا-PVP خالص نیست. دوزهای فلکا شامل مواردی مانند کریستال مت، متاکاتینون (MCAT)، کریستال مت، مفدرون و متیلن دی اکسی پیرووالرون (MDPV) شناخته شده است. تولیدکنندگان همچنین ممکن است شکر و ژلاتین را به دارو اضافه کنند تا ظاهر و طعم شیرینی به آن بدهد. در این رابطه مطالعه مقاله ترک اعتیاد پیشنهاد می شود.  

عوارض فلاکا چیست؟

فلاکا حداقل ده برابر قوی تر از کوکائین است. برخی از ترکیبات فلاکا علائم تجزیه ای را ایجاد می کند که در کتامین یا سایر آرام بخش ها مانند بنزودیازپین ها مشاهده می شود. فلاکا وقتی در دوزهای کم مصرف شود به عنوان یک محرک عمل می کند و می تواند احساس سرخوشی و هوشیاری بیشتری را در کاربران ایجاد کند. همچنین می تواند در برخی از کاربران اثرات توهم ایجاد کند. دوزهای بالای فلاکا می تواند اثرات کوکائین و مت را تقلید کند که می تواند باعث انقباض، اختلالات هذیانی و حتی تشنج شود.
فلاکا یک داروی خطرناک است که عوارض جانبی بسیار بدی دارد که عمدتاً شامل تغییرات در رفتار یا خلق و خو می شود. حتی مصرف بیش از حد جزئی فلکا می تواند باعث این علائم شود:
  • ضربان قلب بالا
  • تحریک شدید
  • حرکات تکان دهنده عضلات
  • افکار هذیانی
  • تحریک بیش از حد
  • توهمات و اغلب پارانویای عمیق
در برخی از توهمات مستند، تجربیات افراد مربوط به یک پارانویای معمولی است، جایی که مصرف کنندگان مواد احساس می کنند توسط گروه بزرگی از مردم تعقیب می شوند که سعی در کشتن آنها دارند. این بیماران تهدیدی برای خود، اطرافیان هستند که برای کمک به آنها حضور دارند. شنیدن گزارش هایی مبنی بر اینکه چندین نفر برای مهار و آرام کردن این بیماران نیاز دارند، معمول است. تیم های امداد و نجات و کارکنان بخش اورژانس باید به این بیماران داروی آرام بخش بدهند تا آنها را آرام کرده و ایمن کنند. برای اطلاع در مورد علائم اعتیاد به مواد مخدر کلیک کنید.

1-هذیان هیجانی از عوارض ماده مخدر فلاکا

برخی از عوارض سوء مصرف مواد مخدر فلاکا می تواند در زمانی که مصرف کننده مواد مخدر به شدت تحریک شده است، اتفاق بیفتد، اگر به خود یا دیگران آسیب برساند. اما از نظر پزشکی، عواقب شدید تحریک ناشی از دارو دیرتر ظاهر می شود. بیمارانی که آشفته هستند می توانند به حالتی به نام "هذیان هیجانی" بروند که یک اورژانس پزشکی است. در حالت هذیان هیجان‌زده، بیماران مهارشده برای رهایی خود تلاش می‌کنند، جیغ می‌زنند، می‌لرزند و حتی می‌توانند تشنج کنند. برای اطلاع بیشتر در مورد تاثیر مواد مخدر بر بدن کلیک کنید.
این مبارزه باعث دمای بالای بدن به نام هایپرترمی می شود. ترکیبی از دمای بدن بالا و فعالیت بیش از حد عضلانی می تواند باعث ایجاد سایر مشکلات متابولیک در بدن شود. بافت عضلانی شروع به تجزیه شدن می کند و پروتئین ها و سایر محصولات سلولی را در جریان خون آزاد می کند، در فرآیندی به نام رابدومیولیز. همجنین برای اطلاع در مورد تاثیر مواد مخدر بر مغز کلیک کنید.
ماده مخدر فلاکا یا زامبی

2-کم آبی و نارسایی کلیه

مبارزه شدید همچنین می تواند باعث کم آبی بدن شود. نتیجه نهایی محصولات سلولی و پروتئین های آزاد شده در طول رابدومیولیز و کم آبی می تواند عملکرد فیلتر کلیه ها را مختل کند و منجر به نارسایی کلیوی و مرگ شود. علاوه بر این، چنین تحریک‌هایی ممکن است باعث استفاده از تیزر یا روش‌های دیگری شود که می‌توانند در هنگام مداخله پرسنل مجری قانون به فرد آسیب بزنند.
محققان به طور کامل اثرات طولانی مدت فلاکا را از نظر بالینی مطالعه نکرده اند، اما نارسایی کلیه ممکن است غیرقابل برگشت باشد. از سال 2016، Flakka بسیار پراکنده گزارش شده است. مجریان قانون و فعالان اجتماعی در محدود کردن آسیب های ناشی از اثرات خطرناک مواد مخدر مؤثر بودند. اکثر گزارش‌های مربوط به فلاکا پس از سال 2016، سایر مواد شیمیایی مشابه در خانواده نمک حمام بودند.

3-دلیل استفاده از ماده مخدر فلاکا

با وجود تمام عواقب منفی استفاده از فلاکا، تصور اینکه چرا شخصی با انتخاب این دارو خود را در معرض خطر قرار می دهد دشوار است. مقرون به صرفه بودن یکی از عوامل اصلی است. یک گرم کوکائین می تواند تا 80 دلار قیمت داشته باشد، و بسیاری از مردم - به ویژه دانشجویان، بی خانمان ها و جمعیت های کم درآمد - نمی توانند یک عادت گران قیمت مواد مخدر را تحمل کنند.
به طور متوسط، یک ضربه فلاکا 3 تا 5 دلار قیمت دارد. این دارو ارزان، قابل دستیابی، و طولانی و شدید است. حداکثر مدت زمان خروپف کردن کوکائین تا 30 دقیقه و بالا بودن سیگار کشیدن آن تا 10 دقیقه طول می کشد. ارتفاع از Flakka می تواند تا 5 ساعت طول بکشد. فلاکا اثرات غیر قابل پیش بینی ایجاد می کند زیرا اجزای آن می تواند انواع مواد مضر باشد.  کاتینون های مصنوعی اعتیاد آور هستند و می توانند باعث خماری و حالات آن مانند اضطراب، لرزش، پارانویا، افسردگی و مشکلات خواب شوند.  

نمک حمام چیست؟

نمک های حمام به طور کلی مواد مخدر مصنوعی روانگردان (داروهای طراحی) هستند که در مقادیر زیاد در آزمایشگاه های مواد مخدر خارجی ساخته می شوند. این داروها همگی مربوط به گروه وسیع تری از ترکیبات شیمیایی به نام کاتینون های مصنوعی هستند که از نظر شیمیایی شبیه به ماده ای است که در گیاه خات وجود دارد و به دلیل اثرات محرک آمفتامین مانند آن شناخته شده است. برخی از نام های تجاری کاتیون های مصنوعی عبارتند از Bliss، Vanilla Sky، Lunar Wave، Cloud Nine و  White Lightning. فلاکا نام خیابان کاتینون مصنوعی به نام آلفا-پیرولیدینو پنتیوفنون (Alpha-PVP) است.
هر بار که یک نوع نمک حمام غیرقانونی می شود، آزمایشگاه های دارو ساختار شیمیایی را اندکی تغییر می دهند و داروی جدیدی ایجاد می شود که از نظر فنی غیرقانونی نیست. در مورد فلاکا، ماده شیمیایی جدید آلفا-پیرولیدینو پنتیوفنون یا آلفا-PVP نامیده می شود. مصرف کنندگان مواد مخدر فلاکا را برای احساس سرخوشی، افزایش حس آگاهی، تحریک و انرژی مصرف می کنند. فلاکا نیز بسیار ارزان بود و برای هر دوز 5 دلار هزینه داشت. این امر باعث شد که افراد در معرض خطر، معتادان مستاصل فقیر و افراد بی خانمان، از آن به جای مواد مخدر گرانتر مانند کوکائین یا مت آمفتامین ها استفاده کنند. پیشنهاد می کنیم مقاله درمان اعتیاد را مطالعه کنید.

تفاوت بین فلاکا و نمک حمام چیست؟

فلاکا و نمک حمام از نظر شیمیایی بسیار شبیه به هم هستند و تأثیرات تقریباً یکسانی روی مصرف کنندگان دارند. متیلن دی اکسی پیرووالرون (MDPV) ماده فعال نمک حمام است. تفاوت بین فلاکا و نمک حمام در این است که فلاکا فاقد خوشه ای از اتم ها به نام موتیف 3،4-متیلن دیوکسی است. در مطالعه ای  محققان دریافتند که پتانسیل اعتیاد با فلاکا و نمک حمام تقریباً برابر است. نمک حمام اثرات مشابه فلاکا دارد، مانند میل جنسی بالا، توهم، حملات پانیک، پارانویا و افزایش اجتماعی.
سیگار کشیدن، خروپف کردن، تزریق یا بلع نمک حمام می تواند منجر به مصرف بیش از حد و مرگ شود. فلاکا و نمک حمام به طور مشابه بسته بندی و فروخته می شوند، با برچسب "غیر مصرفی" و با نام های به ظاهر بی ضرر مانند "غذای گیاهی" یا "پاک کننده جواهرات" فروخته می شوند. دلیل اینکه این داروها معمولاً نمک حمام نامیده می شوند این است که به شکل پودر یا کریستال سفید هستند. با این حال، این مواد به هیچ وجه با نمک های حمامی که افراد در آن حمام می کنند یکسان نیستند.

ترکیبات ماده مخدر فلاکا و نمک حمام

بسیاری از داروهای نمک حمام شامل مفدرون، متیلون و متیلن دی اکسی پیرووالرون (MDPV یا MDPK) و کاتیونون های مصنوعی هستند که در گیاهانی که معمولاً خات نامیده می شوند یافت می شوند. این داروها و از نظر شیمیایی شبیه به مواد شیمیایی محرک مانند کوکائین یا آمفتامین ها هستند. MDPV یا MDPK نیز شباهت های شیمیایی به مواد توهم زا مانند اکستازی دارند.
تا سال 2011، نمک حمام ششمین مواد مخدر پرمصرف بعد از تنباکو، الکل، ماده مخدر گل، کوکائین و اکستازی بود. مصرف کنندگان نمک حمام معمولاً مردان اندکی بیشتر از زنان و جوان تر از مصرف کنندگان سایر مواد مخدر هستند و اکثر آنها حداقل به صورت هفتگی از آن استفاده می کنند. بیشتر مصرف کنندگان نمک حمام، دارو را خرخر می کنند یا به شکل دیگری استنشاق می کنند، که باعث افزایش شدیدتر و بیشتر خطر اعتیاد و عوارض می شود.
شایعاتی که در خیابان وجود دارد این است که فلاکا همچنین شن یا فلوکا نیز نامیده می شود ترکیبی از هروئین و کراک کوکائین، یا هروئین و متامفتامین ها است، اما در واقع، فلاکا فقط یک نسخه نسل جدیدتر از نوعی ماده مخدر مصنوعی به نام نمک حمام است.  
ماده مخدر فلاکا یا زامبی

درمان اعتیاد به ماده مخدر فلاکا

در حال حاضر برای هیچ داروی درمانی برای اعتیاد به فلاکا وجود ندارد. رفتار درمانی را می توان برای درمان اعتیاد به فلاکا استفاده کرد و متخصصان درمان می توانند هر گونه اختلالات روانی همزمان را غربالگری کنند. اگر شما یا کسی که می شناسید اعتیاد به فلاکا دارد، همین امروز با یک ارائه دهنده درمان تماس بگیرید. فلاکا یک ماده مخدر خطرناک است و ممکن است باعث شود که مصرف کنندگان نه تنها به خودشان صدمه بزنند بلکه به دیگران نیز آسیب برسانند. برای کسب آگاهی بیشتر درباره ترک اعتیاد به مواد مخدر کلیک کنید.
با دارویی به قدرتمندی فلاکا، علائم ترک کاملاً تضمین شده است. برای هر کسی که به دنبال توقف استفاده است، این کار نباید به تنهایی انجام شود. یک برنامه توانبخشی تحت نظارت پزشکی عاقلانه ترین انتخاب خواهد بود، و یک متخصص پزشکی احتمالا باید شما را از مصرف دارو کم کند تا بتواند ایمن بازتوانی کنید. اگرچه این یک داروی قوی با احتمال اعتیاد شدید است، بازتوانی هرگز غیرممکن نیست. با پزشک خود صحبت کنید تا منابعی را در مورد اینکه مسیر بهبودی خود را از کجا شروع کنید به دست آورید. برای اطلاع بیشتر در مورد ترک اعتیاد در خانه کلیک کنید.  

سخن آخر

علی رغم آن چه تاکنون درمورد اعتیاد و مواد افیونی و اعتیادآور گفته خوانده و نوشته شده و علی رغم اهمیت موضوع ومیزان پرداختن تمامی شبکه های اجتماعی به این موضوع بازهم شاهد اعتیاد جوانان به انواع مواد محرک و اعتیادآور هستیم. بخشی از آن ریشه در مشکلات روحی جوانان، مشکلات مالی، مشکلات عاطفی و ... دارد که اگر شما بتوانید هر چه سریعتر قبل از این که در دامان مشکل بزرگتری نظیر اعتیاد گرفتار شوید از مشاوری حرفه ای کمک بگیرید احتمالا با پرداخت هزینه های کمتری می توانید بر مشکلات خود مسلط شوید. در صورت نیاز به اطلاعات کاملتر از مشاوره روانشناسی هنر زندگی کلیک کنید.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز نشانه گذاری شده اند*