ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7
ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7

سیر برای ترک اعتیاد | آشنایی با روش مصرف سیر برای ترک اعتیاد

خوشحال می شویم برای دیدن ویدیوهای مرتبط با سیر برای ترک اعتیاد پیج اینستاگرام دکتر فرزاد طباطبایی را دنبال کنید.

اعتیاد به مواد مخدر از جمله معضلات رو به افزایش است. استفاده مزمن از مخدرها باعث ایجاد آسیب های جبران ناپذیری در سیستم عصبی مرکزی می شود با این حال ترک اعتیاد می تواند به بهبود رشد سیستم عصبی کمک کند. از جمله عواملی که در جلوگیری از بازگشت اعتیاد موثر است، توجه به تغذیه فردی است. در این میان برخی از مواد غذایی منجر به تقویت جسمی شده و فرد را برای مبارزه با اعتیاد آماده می کند و در مقابل مصرف بعضی از خوراکی ها می تواند در این فرایند مضر باشد. در این مقاله سعی بر این شده تا فواید سیر برای ترک اعتیاد و روش مصرف آن توضیح داده شود. برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه علائم بازگشت اعتیاد کلیک کنید.

 

تماس با مشاور

 

 

اعتیاد به مواد مخدر

مواد مخدر موادی هستند که از ترکیب مواد شیمیایی و یا طبیعی حاصل شده و اعتیادآور می باشند. به این معنا که در فرد مصرف کننده ایجاد وابستگی می کنند. این مواد را می توان به روش های مختلفی از قبیل تزریق، استنشاق و یا خوردن مصرف نمود. این مواد پس از مصرف بر سیستم عصبی فرد اثر می گذارد و با ایجاد احساس لذت فرد را به مصرف دوباره ترغیب می کند. بنابراین در او ایجاد اعتیاد و وابستگی می کند. برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه مواد مخدر کلیک کنید.

اعتیاد یک بیماری مغزی مزمن، پیش رونده و عود کننده است که می تواند آسیب های جبران ناپذیری به ساختار مغز وارد کند. این آسیب ها ممکن است موجب بروز رفتارهای زیان بار و خشونت آمیزی شود که برای خود فرد یا اطرافیان مشکل ایجاد کند.
بدن فرد مصرف کننده پس از یک دوره استفاده از یک ماده مخدر به میزان مشخص، به تدریج به آن میزان و آن ماده عادت می کند بنابراین آن فرد برای رسیدن به تجربه مشابهی که از مصرف مواد در او ایجاد می شده است، میزان ماده مصرفی و یا نوع ماده مصرفی خود را تغییر می دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره  انواع مواد مخدر کلیک کنید.

اینفوگرافیک سیر برای ترک اعتیاد

اینفوگرافیک سیر برای ترک اعتیاد

انواع مواد مخدر

مواد مخدر را به طور کلی می توان به دو دسته طبیعی (سنتی) و صنعتی تقسیم کرد اما براساس مصوبه سازمان قانون گذاری کنترل مواد آمریکا، این مواد به 5 دسته مخدر ها، آرام بخش ها، محرک ها، توهم زاها و آنابولیک استروییدها تقسیم می شوند. همه مواد به جز دسته آخر جزء مواد روان گردان هستند یعنی پس از مصرف روی یک یا چند بخش از کارایی ذهنی از جمله احساسات، افکار، خلق و خو، حافظه، ادراک، شناخت و رفتار تأثیر می گذارند.

  • حشیش: بنگ، گل، ماری جوانا و اسامی مختلف دیگری وجود دارد که به حشیش اشاره می کند. این ماده روان گردان همان گیاه شاهدانه هندی است و به رنگ های سبز، قهوه ای و خاکستری در بازار وجود دارد. برای دریافت اطلاعات بیشتر درمورد اعتیاد به حشیش کلیک کنید.
  • کراک: از اعتیادآورترین مواد است به نوعی که با چند بار مصرف در فرد ایجاد وابستگی می نماید. ماده ای بی بو و قهوه ای رنگ و در ایران از مشتقات هروئین است.
  • تریاک: از گیاه خشخاش ترکیباتی حاصل می شود که در صورت مصرف سرخوشی، شل شدن عضلات و خواب آلودگی ایجاد می کند. این ماده خاکستری تیره و قهوه ای است. برای دریافت اطلاعات بیشتر درمورد تریاک کلیک کنید.
  • شیشه: نام علمی آن مت آمفتامین است و به صورت مستقیم بر مغز اثر می گذارد. شیشه نیز به شدت اعتیاد آور است. این ماده به صورت پودری سفید رنگ و بدون بو بوده که به صورت استنشاقی یا تزریقی مصرف می گردد.
  • کوکائین: پودر سفید نرم و کریستالی و تلخ مزه است که گاهی با شکر مخلوط می گردد. این ماده حتی پس از یک بار مصرف نیز می تواند وابستگی ایجاد کند. برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه کوکائین کلیک کنید.

ترک اعتیاد

علائم و نشانه های اعتیاد

فردی که دچار اعتیاد شده است تمایل بسیار زیادی به مصرف ماده مخدر دارد و قادر به قطع مصرف نیست. این فرد علیرغم ایجاد مشکلات مختلف در سلامتی نیز به مصرف ماده مخدر ادامه می دهد. به علت وابستگی شدیدی که به ماده مخدر پیدا کرده هر خطری را برای دست یافتن به آن ماده می پذیرد. اعتیاد به مواد مخدر همچنین باعث بروز مشکلاتی از قبیل افسردگی، کم حوصلگی، بدخلقی، کاهش وزن و بی اشتهایی می گردد. فرد وابسته به مواد معمولا سرگرمی ها و فعالیت هایی که در گذشته یه آن ها می پرداخته را کنار می گذارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه علائم اعتیاد به مواد مخدر کلیک کنید.

عوامل موثر در ابتلا به اعتیاد

از جمله عللی که احتمال ابتلا به مواد مخدر را افزایش می دهد دوره نوجوانی است. در این دوره که فرد از کودکی به سمت بزرگسالی می رود تمایل به مستقل شدن و ایجاد ارزش های جدید برای خود دارد. این احساسات و تمایلات جدید، این دوره را به یکی از پر مخاطره ترین دوره های زندگی از جهت روی آوردن به مواد مخدر تبدیل می کند. برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه اعتیاد در نوجوان کلیک کنید.
برخی از صفات شخصیتی نیز ممکن است احتمال شروع مصرف مواد را بیشتر کند که از آن قبیل می توان به پرخاشگری شدید، عدم داشتن مهارت های ارتباطی و اجتماعی، صفات ضد اجتماعی و ... اشاره کرد. فردی که یکی از اعضای خانواده اش درگیر اعتیاد است یا فردی که دیدگاه مثبت و یا خنثی نسبت به این مواد دارد نیز بیشتر در معرض ابتلا به مصرف مواد مخدر است. برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه تاثیر اعتیاد بر خانواده کلیک کنید.
همچنین حضور در موقعیت ها یا درگیر شرایط مخاطره آمیز بودن نیز از دیگر علل روی آوردن به مواد مخدر است. برای مثال در موقعیت های نظیر ترک تحصیل کردن، فرار از خانه، از دست دادن نزدیکان، بی سرپرستی و ... فرد برای تسکین درد و رنج خود ممکن است مواد مخدر را انتخاب کند.

روش های درمان اعتیاد

برای درمان اعتیاد به مواد مخدر رویکردهای مختلفی وجود دارد. برای مثال برخی فکر می کنند اگر فرد را در محلی مانند کمپ نگه دارند و به نوعی او را به این طریق مجازات کنند فرد متنبه می شود و دیگر سراغ مواد مخدر نمی رود. برخی نیز گمان می کنند که بعد از، از بین رفتن علائم مرتبط با محرومیت مصرف، کار ترک اعتیاد به پایان رسیده است. بعضی دیگر هم با جایگزین کردن متادون که خود جزئی از مواد اعتیاد آور است سعی در ترک مواد مخدر دارند. برای دریافت اطلاعات بیشتر درمورد ترک متادون کلیک کنید.
انتخاب یک راه درست برای درمان شاید مهم ترین بخش ترک باشد. بهتر است درمان انتخابی شامل برنامه های جسمی و ذهنی باشد به این معنا که هم از دارو درمانی و هم از خدمات روانشناسی در کنار یکدیگر برای ترک ماده اعتیاد آور بهره گرفت تا بهترین نتیجه حاصل گردد.

عوامل کمک کننده به ترک اعتیاد

در کنار راه های درمانی که فرد برای ترک اعتیاد خود بر می گزیند عوامل دیگری نیز وجود دارد که می تواند فرد را در این مسیر یاری کند. برای مثال قرار نگرفتن در موقعیت هایی که فرد را به مصرف ترغیب می کنند یا عدم حضور در جمع هایی که افراد مصرف کننده در آن حضور دارند، همچنین جمع آوری ابزار مورد استفاده در هنگام مصرف و وسایلی که فرد را به یاد مصرف مواد می اندازد می تواند در مراحل اولیه ترک، کمک کننده باشد. علاوه بر این ها از آن جایی که اعتیاد بر تغدیه فرد اثرات منفی داشته است می توان با یک رژیم تغذیه ای مناسب به روند پاکسازی بدن از مواد اعتیاد آور کمک کرد. برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه تقویت بدن بعد از ترک اعتیاد کلیک کنید.

نقش حیاتی تغذیه در درمان اعتیاد

تحقیقات انجام شده در مورد کسانی که اقدام به ترک اعتیاد کردند نشان می دهد که عوامل بسیاری می تواند جهت پیشگیری از ابتلای دوباره به اعتیاد مفید و موثر باشند. یکی از این عوامل پیشگیرانه تغذیه مناسب در این دوران است. متخصصان ترک اعتیاد معتقدند افرادی که مصمم به ترک اعتیاد خود هستند بعد از مراجعه به متخصص و استفاده از مشاوره های حرفه ای، اگر از برنامه غذایی مناسب پیروی کنند، بسیار موفق تر از کسانی هستند که به تغذیه ی خود در این دوران اهمیت نمی دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد غذاهای مفید برای ترک اعتیاد کلیک کنید.

درواقع تغذیه ی مناسب بستر هموارتری را برای درمان اعتیاد فراهم می آورد. هرچه میزان مصرف ماده مخدری که فرد به آن اعتیاد داشته بیشتر باشد اهمیت تغذیه ی مناسب نیز بیشتر می شود. بدن شخصی که مبتلا به اعتیاد بوده در اثر مصرف مواد مخدر دچار مشکلات و کمبود هایی شده که بسته به نوع ماده ی مصرفی متفاوت است.
یکی از عوارض مخرب اعتیاد به مواد مخدر، تاثیرات منفی ای است که بر تغذیه فرد معتاد می گذارد. بی اشتهایی، مشکل در هضم و جذب مواد مغذی، کمبود ویتامین و افزایش دفع مواد مغذی بدلیل افزایش دفع ادرار و مدفوع از جمله مشکلاتی است که این افراد با آن درگیر هستند. مصرف برخی ویتامین ها، مواد معدنی، پروتئین ها، فیبر و... به تقویت سیستم ایمنی، کنترل علائم ناشی از ترک مواد و حفظ سلامت روان کمک می کند.

اهمیت تغذیه ی مناسب در زمان ترک

اگرچه اهمیت مواد غذایی برای همه آشکار است اما این اهمیت در مورد گروه های خاص همچون بیماران و یا افراد در حال ترک مواد مخدر بیشتر و ملموس تر است. این افراد باید مواد غذایی مفید و طبیعی را جایگزین مواد مضر کرده و از طریق اصلاح سبک زندگی به بهبود هرچه سریع تر خود کمک کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر از مشاوره تغذیه کلیک کنید.

سیر

نقش سیر برای ترک اعتیاد

سیر گیاهی سرشار از مواد مغذی مختلف همچون ویتامین های گروه B وC، کلسیم، پتاسیم، منیزیم، آهن و فولیک اسید است. و مصرف آن در حفظ سلامتی می تواند بسیار مفید باشد. همچنین در درمان بسیاری از بیماری ها مانند بیماری های قلبی عروقی، تومورهای سرطانی، مشکلات گوارشی و البته سیر برای ترک اعتیاد نیز موثر است.
از دیرباز تا کنون از سیر بعنوان پاک کننده ی خون استفاده شده است. بعلاوه سیر، قدرت زیادی در مبارزه با چربی ها و کلسترول خون دارد و فشار خون را کاهش می دهد. از این رو به بیماران قلبی عروقی و یا افرادی که کلسترول یا فشار خون بالا دارند توصیه می شود سیر را در برنامه ی غذایی خود قرار دهند. برای دریافت اطلاعات بیشتر درمورد فشار خون بالا کلیک کنید.

چگونه سیر برای ترک اعتیاد کمک می کند؟

همانطور که پیشتر اشاره کردیم، سیر ماده ای است که سرشار از انواع مواد مغذی مفید برای بدن است و به همین دلیل از آن در درمان بسیاری از مشکلات استفاده می شود.
به عنوان مثال، ویتامین های گروه B به پاکسازی بهتر بدن از مواد مخدر و سم زدایی بدن کمک می کنند. همچنین این گروه از ویتامین ها، انرژی بدن را افزایش داده، در تولید سلول های خونی نقش داشته، عملکرد دستگاه گوارش را بهبود بخشیده و کشش به سمت مواد مخدر را کاهش می دهند. سیر با دارا بودن مقدار زیادی از ویتامین های B1  و B2، می تواند برای افرادی که در حال سپری کردن روزهای سخت پس از ترک هستند، انتخاب مناسبی باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه داروهای ترک اعتیاد کلیک کنید.
ویتامین C موجود در سیر نیز نقش بسزایی در بدن ایفا می کند و از طریق اثرگذاری بر پایگاه های مغزی مرتبط با اعتیاد، به کنترل و کاهش علائم ناشی از ترک مواد موثر است. همچنین با تقویت سیستم ایمنی بدن به مقابله با عوارض ترک اعتیاد همچون دردهای بدنی کمک می کند. از آنجایی که معتادان به مواد مخدر ممکن است به انواع اختلالات گوارشی همچون اسهال، ورم معده، سوءهاضمه و غیره مبتلا شوند، مصرف سیر می تواند به کاهش مشکلات گوارشی آنان کمک شایانی کند. سیر با دارا بودن خاصیت اشتها آوری، در رفع مشکل بی اشتهایی در این افراد نیز موثر است.

سیر برای ترک اعتیاد، چگونه مصرف شود؟

سیر را می توان به صورت خام، به عنوان چاشنی در غذا و یا به شکل ترشی مصرف نمود. خوردن سیر خام ناشتا، دارای خواص زیادی است. خوردن سیر با معده ی خالی، سبب جذب بیشتر مواد مغذی ارزشمند موجود در آن می شود. مصرف سیر به صورت ناشتا در حکم یک آنتی بیوتیک است که به مبارزه با باکتری های بدن می رود. سیر برای ترک اعتیاد، بسیار مفید است، زیرا باعث دفع سموم از بدن و پاکسازی معده می شود که از دیگر مزایای مصرف آن است و برای افراد در حال ترک اعتیاد، یک ویژگی فوق العاده است. برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد سم زدایی برای ترک اعتیاد کلیک کنید.

سایر مواد خوراکی کمک کننده به ترک اعتیاد

یک رژیم غذایی متعادل برای افرادی که در حال ترک اعتیاد خود هستند باید شامل انواع میوه ها و سبزیجات سالم، منابع پروتئینی مانند مرغ و ماهی، غلات سبوس دار و لبنیات کم چرب باشد. توجه داشته باشید که پیش از مصرف هرگونه داروی گیاهی یا تقویتی لازم است ابتدا با پزشک خود مشورت کنید. چرا که ممکن است آن ماده با داروهای دیگر شما تداخل داشته باشد. برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه تغذیه سالم کلیک کنید.

بررسی مناسب بودن درمان های خانگی برای ترک اعتیاد

درمان خانگی اعتیاد می تواند برای افراد خاصی مناسب باشد، اما توجه به این نکته مهم است که اعتیاد یک بیماری پیچیده و جدی است که اغلب به کمک حرفه ای نیاز دارد. اثربخشی روش های درمان خانگی بسته به شدت اعتیاد، انگیزه و سیستم حمایتی فرد و ماده یا رفتار خاص درگیر می تواند متفاوت باشد. در اینجا چند روش درمان خانگی وجود دارد که می تواند مفید باشد:

گروه‌های حمایتی خودیاری

پیوستن به گروه‌های حمایتی خودیاری، مانند الکلی‌های گمنام (AA) یا معتادان گمنام (NA)، می‌تواند حس جامعه، درک و مسئولیت‌پذیری را ایجاد کند. این گروه ها از یک برنامه 12 مرحله ای پیروی می کنند و از همسالانی که چالش های مشابهی را تجربه کرده اند، پشتیبانی می کنند.

تکنیک های درمانی

برخی از تکنیک های درمانی مبتنی بر شواهد را می توان در خانه انجام داد، مانند درمان شناختی-رفتاری (CBT) یا تکنیک های مبتنی بر ذهن آگاهی. منابع آنلاین، کتاب‌ها یا برنامه‌های کاربردی تلفن همراه می‌توانند راهنمایی در مورد اجرای این تکنیک‌ها ارائه دهند.

ایجاد یک محیط حمایتی

ایجاد یک محیط حمایتی و عاری از مواد مخدر در خانه برای بهبودی بسیار مهم است. این ممکن است شامل حذف محرک ها یا مواد از فضای زندگی، تقویت روابط سالم و جستجوی حمایت از خانواده و دوستان باشد.

تغییر شیوه زندگی سالم

درگیر شدن در فعالیت هایی که به سلامت جسمی و روحی کمک می کند، مانند ورزش منظم، تغذیه مناسب، خواب کافی و تکنیک های مدیریت استرس می تواند از روند بهبودی حمایت کند.

خودآموزی

آموزش خود در مورد اعتیاد، علل و آثار آن می تواند توانمندساز باشد. یادگیری در مورد استراتژی های مقابله، تکنیک های پیشگیری از عود، و علم پشت اعتیاد می تواند درک را افزایش دهد و به بهبودی کمک کند.

با این حال، مهم است که تشخیص دهیم که درمان حرفه ای اغلب برای یک رویکرد جامع و موثر به اعتیاد ضروری است. بسیار مهم است که با متخصصان پزشکی یا متخصصان اعتیاد مشورت کنید که می توانند یک ارزیابی جامع انجام دهند و بر اساس شرایط فردی راهنمایی در مورد مناسب ترین گزینه های درمانی ارائه دهند. آن ها می توانند پشتیبانی، نظارت و تخصص لازم را برای رسیدگی موثر به پیچیدگی های اعتیاد در اختیار فرد متقاضی قرار بدهند.

سخن آخر

باید بدانیم افرادی که اعتیاد خود را کنار گذاشته اند همواره در معرض بازگشت هستند. پیشگیری از بازگشت اعتیاد نیازمند داشتن اطلاعات علمی و تخصصی است که افراد می بایست حتما از مشاوران و متخصصان این حوزه کمک بگیرند. برای کسب آگاهی بیشتر از مشاوره روانشناسی کلیک کنید.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز نشانه گذاری شده اند*