ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7
ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7

قطع صحبت دیگران توسط کودک | علل و راهکارهای کاربردی

قطع صحبت دیگران توسط کودک رفتاری است که برای والدین اذیت کننده و آزاردهنده می‌باشد. اما باید بدانیم که چه عواملی باعث می‌شود که کودک بدون توجه به این که دیگران در حال صحبت هستند، با انجام رفتار یا صحبتی، حرف دیگران را قطع می‌کند. در صورتی که کودک شما اینگونه رفتارها را نشان می‌دهد جای نگرانی نیست زیرا راهکارهای زیادی برای حل این مشکل وجود دارد. 
در بسیاری از موارد کودکان برای جلب توجه والدین و اطرافیان چنین رفتاری دارند که لازم است با ریشه یابی علت، برای رفع آن اقدام نمود. مشاوره کودک بهترین گزینه برای آگاهی از روحیات کودکان و نحوه درست برخورد با آن ها است. برای کسب اطلاعات در خصوص مشاوره کودک کلیک کنید.
تماس با مشاور

                                             
 

علت قطع صحبت دیگران توسط کودک

اینفوگرافیک قطع صحبت دیگران توسط کودک

اینفوگرافیک قطع صحبت دیگران توسط کودک

کشف چیزهای جدید از علل قطع صحبت دیگران توسط کودک

کودک عموما در پی کشف و شناسایی اطرافش است و نمی‌تواند نسبت به آن‌ها بی‌تفاوت باشد. در این حالت همیشه می‌خواهد در رابطه با چیزهای جدید سوال بپرسد و ماهیت آن‌ها را شناسایی کند. پس نمی‌تواند صبر کند و تا سوالی به ذهنش رسید می‌خواهد آن‌ را برطرف کند.

نیاز برای جلب توجه از علل قطع صحبت دیگران توسط کودک

کودک دلش می‌خواهد که به صورت مداوم توجه اطرافیان را به سمت خودش جلب کند و از این که آن‌ها ممکن است به او توجه نکنند و معطوف به چیز دیگری باشند هراس دارد. در واقع میل به جلب توجه در کودکان موجب می شود که آن ها در هر لحظه بدون در نظر گرفتن شرایط سعی کنند توجه اطرافیان را به خود معطوف کنند.


 

فراموش کردن

عموما حافظه کوتاه مدت در کودکان خیلی قوی نیست و به همین علت عموما فراموش می‌کنند که باید صبر کنند یا این که می‌ترسند مسئله‌ای که می‌خواهند آن را مطرح کنند از یاد ببرند. البته این امر در مورد کودکان کاملا طبیعی است اما در سن مناسب و رشد بیشتر کودک، می توان با توجه به شرایط او، راهکارهایی را برای تقویت حافظه کوتاه مدت به کار برد.

نداشتن درک صحیح از امور مهم

کودکان از این که بعضی از امور بسیار مهم هستند، درک صحیحی ندارند و فکر می‌کنند هیچ چیزی به اندازه حرف آن‌ها مهم نیست. خودشان را همیشه مرکز توجه و اهمیت می‌دانند. پس به راحتی اجازه قطع کردن حرف دیگران را به خودشان می‌دهند.

هیجان از علل قطع صحبت دیگران توسط کودک

گاهی‌ اوقات در خردسالان هیجان برای تعریف کردن و گفتن اتفاقی آنقدر زیاد است که دلشان می‌خواهد آن را به زودی بگویند و بازخورد دریافت کنند. در نهایت حرف شخص را قطع می‌کنند. کودکان هنوز مهارت کنترل احساسات خود را ندارند و طبیعی است که بخواهند به سرعت هیجانات خود را تخلیه نمایند.

 

 

راهکارهایی برای جلوگیری از قطع صحبت دیگران توسط کودک

نشان‌دهید که متوجه شدید کودک با شما کار دارد

در این‌جا به کودک نشان‌ دهید که متوجه شده‌اید که با شما کار دارد. در این حالت او احساس نمی‌کند که با او بی‌توجه هستید و باید برای جلب توجه میان صحبت شما بیاید و آن را قطع کند. با این کار می‌فهمد که به او توجه می‌کنید اما الان کار دارید و نمی‌توانید به حرفش گوش کنید. در صورتی که امکان دارد به سرعت پاسخ او را بدهید بدون این که او را وادار کنید بیش از حد منتظر بماند. در چنین شرایطی باید سـن تربیت کودک را در نظر گرفت و متناسب با سن او انتظار صبوری کردن از او را داشت.

استفاده از علامت‎ از راهکارهای جلوگیری از قطع صحبت دیگران توسط کودک

در زمانی که نمی‌توانید فورا به او پاسخ دهید علامتی را تعیین کنید که به کودک بفهماند شما او را شنیده‌اید و دیده‌اید اما الان امکانش وجود ندارد که صحبتتان را قطع کنید. برای مثال می‌توانید دستتان را بالا بگیرید و به او بگویید یک دقیقه. اما حواستان باشد وقتی که به او می‌گویید یک دقیقه به چند دقیقه تبدیل نشود و زمان زیادی او را منتظر نگذارید. از زمانی که آمـوزش به کودکان را شروع می کنید کاری کنید که بداند در زمانی که بتوانید به او پاسخ می‌دهید. در ابتدا با علامت دادن به او نشان دهید که او را دیده یا شنیده‌اید تا بتواند منظور را بدون حرف زدن نیز بفهمد.

تشویق کودک برای صبر‌

وقتی کودک را ترغیب به صبر کردن می‌کنید ممکن است این کار برای او خوشایند نباشد. در صورتی که شما نسبت به این صبر کردن بی تفاوت باشید برایش طاقت فرساتر می‌شود. بعد از این که حرفتان تمام شد و توانستید پاسخ او را بدهید به خاطر صبرش از او تشکر کنید و قدردان باشید. می‌توانید در مدتی که صحبت می‌کنید برای کودک یک فضای بازی سرگرم کننده ایجاد کنید یا اینکه با استفاده از یک ساعت زنگ دار زمان پایان یافتن صحبتتان را به کودک نشان دهید تا بداند چه مدتی باید صبر کند.پیشنهاد می کنیم در این زمینه مقاله آموزش صبـوری به کودکان را مطالعه فرمایید.

 

آموختن روش صحیح قطع کردن حرف دیگران

‎‎هیچ‌کدام از ما بدون این که به ما آموخته شود نمی‌دانستیم که چگونه باید بدون بی‌احترامی حرفمان را به دیگران بزنیم و توجه او را جلب کنیم. پس نباید این انتظار را از کودکان داشته باشیم که بدون آمـوزش احترام گذاشتن به کودکان بتوانند این کار را انجام دهند. پس روش صحیح قطع کردن صحبت حرف دیگران را به او بیاموزید. به کودک یاد بدهید اگر لازم است حرف دیگران را قطع کند عذرخواهی کند و بگوید ببخشید تا دیگران متوجه شوند که او می‌خواهد صحبت کند.

ترتیب دادن یک نمایش از راهکارهای جلوگیری از قطع صحبت دیگران توسط کودک

هرگاه که فرصت داشتید برای کودک وقت بگذارید و به صورت نمایشی به او نشان دهید که چگونه به صورت مودبانه می‌تواند با استفاده از کلماتی برای عذرخواهی توجه شما را جلب کند. می‌توانید به او نشان دهید که کـودک با ادب چگونه حرف دیگران را قطع نمی کند و مودبانه رفتار می کند.

الگوی خوبی باشید

همیشه کودکان برای رفتارهایشان به والدینشان نگاه می‌کنند. حتی اگر رفتاری را والدین به آن‌ها آموزش بدهند اما خودشان از آن سرپیچی کنند چیزی را تقلید می‌کنند که دیده‌اند نه چیزی که شنیده‌اند. پس اگر می‌خواهید کودکتان میان حرفتان نپرد خودتان هم این‌کار را انجام ندهید. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص تـقلید کودکان و نوزادان کلیک کنید.


سخن پایانی
برای تربیت صحیح کودک ناچار باید به دانش روانـشناسی کودک مجهز بود. به همین دلیل والدین باید تلاش بیشتری در این زمینه داشته باشند. کمک گرفتن از دانش مشاوران و استفاده از راهکارهای تخصصی آن ها این مسیر را هموارتر کرده و مشکلات والدین را به حداقل می رساند. 
مرکز مشاوره حامی هنر زندگی با مشاوران مجرب خود می تواند در این زمینه یاریگر شما باشد. برای کسب اطلاعات در خصوص مشاوره روانشناسی کلیک کنید.

سوالات متداول

دخترم همیشه وسط حرف بقیه میپره نمیذاره صحبتشون تموم بشه که واقعا ازارده ادست. چیکار میشه کرد؟

شما می‌توانید با فهماندن این که به او توجه می‌کنید و حواستان به او هست اما باید منتظر بماند تا صحبتتان تمام شود رفتارش را تغییر دهید. باید به او یاد بدهید که صبر کند. در صورتی که موفق نشدید از یک متخصص کمک بگیرید.

توجه نکردن به کودک کار درستی برای تغییر رفتار قطع کردن صحبت است؟

بی‌توجهی می‌تواند تا حدودی تاثیرگذار باشد اما نباید حد آن خیلی بیشتر از استاندارد شود به دلیل این که ممکن است رفتار را تشدید کند. بهتر است به کودک یاد بدهید که به او در زمان مشخص توجه می‌کنید نه این که به طور کلی او را نادیده بگیرید.
 

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز نشانه گذاری شده اند*