ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7
ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7

نالتروکسان | موارد مصرف، عوارض و اثرات داروی نالتروکسان

خوشحال می شویم برای دیدن ویدیوهای مرتبط با نالتروکسان پیج اینستاگرام دکتر فرزاد طباطبایی را دنبال کنید.

نالتروکسان یکی از انواع داروهای ترک اعتیاد است که به صورت قرص و آمپول در بازار وجود دارد و با تاثیر بر روی گیرنده‌های مغز مانع از لذت و سرخوشی در افراد شده و به ترک اعتیاد الکل و مواد مخدر در فرد کمک می‌کند. از مزایای این قرص عدم اعتیادآوری آن است اما اگر همراه با مواد اعتیاد زا مصرف شود خطر ایجاد عوارض و حتی اوردوز را بالا می‌برد. بنابراین باید با احتیاط مصرف شود. استفاده از این دارو باید همراه با شرکت در جلسات مشاوره صورت بگیرد تا فرد به طور کامل ترک اعتیاد را انجام دهد. در ادامه به بررسی بیشتر داروی نالتروکسان خواهیم پرداخت پس با ما همراه باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ترک اعتیاد به مواد مخدر کلیک کنید.

گیف

نالتروکسان

نالتروکسان دارویی است که به شخص درگیر اعتیاد کمک می‌کند تا الکل یا مواد مخدری که به آن اعتیاد دارد را به راحتی ترک کند. نالتروکسان به دسته‌ای از داروها به نام آنتاگونیست‌ تعلق دارد که مانع از تاثیر مواد مخدر بر مغز می‌شود. استفاده از این درمان دارویی باید همراه جلسات مشاوره صورت بگیرد. امکان ندارد که با استفاده از این قرص فرد به آن اعتیاد پیدا کند و یک اعتیاد را جایگزین اعتیاد دیگری کند. با مصرف نالتروکسان مغز نمی‌تواند به موادمخدر واکنش نشان دهد پس در نتیجه آن را کنار می‌گذارد. بیمار نباید به صورت همزمان از دارو، موادمخدر و الکل استفاده کند به این دلیل که فرد را دچار عوارض شدیدی مانند تهوع و استفراغ می‌کند. بنابراین پزشک باید اطمینان پیدا کند که دوره سم‌زدایی کامل تمام شده و سپس این دارو را تجویز کند.

اینفوگرافیک نالتروکسان

اینفوگرافیک نالتروکسان

موارد مصرف نالتروکسان

نالتروکسان دارویی است که برای ترک اعتیاد استفاده می شود. این دارو برای ترک برخی از مواد مخدر مانند مانند اکسی کدون و متادون نیز کار برد دارد. در ادامه موارد مصرف آن توضیح داده می شود.

1-درمان اعتیاد به الکل

کسانی که وابستگی بسیار زیادی به الکل دارند می‌توانند با مصرف نالتروکسان درمانی موفق‌تر داشته باشند. این دارو مستقیما روی میل به مصرف تاثیری ندارد اما اثراتی که الکل روی فرد می‌گذارد را از بین می‌‌برد. این دارو سرخوشی پس از مصرف الکل را از بین خواهد برد به طوری که شخص هیچ علاقه‌ای به خوردن آن نشان نمی‌دهد. افرادی که همراه با این دارو شروع به ترک الکل کرده‌اند نسبت به افرادی که بدون این دارو شروع به ترک کرده‌اند بازگشت و مصرف دوباره کمتری داشته‌اند. ترک الکل همراه با این دارو و داشتن جلسات مشاوره می‌تواند روش بسیار مناسبی باشد.

2-درمان اعتیاد به مواد مخدر

نالتروکسان در درمان اعتیاد به مواد مخدر همانند درمان الکل عمل می‌کند و با مسدود کردن گیرنده‌های مغزی و عدم احساس تاثیرات ناشی از مواد مخدر، علاقه به استفاده از این ماده‌ها را از بین می‌برد. ترک موادی مانند هروئین، مورفین، تریاک، اکسی کدون، کدئین و متادون با نالتروکسان امکان‌پذیر است. باید توجه داشت که استفاده همزمان این دارو قبل از سم زدایی کامل از هروئین یا استفاده هروئین بعد از مصرف این دارو می‌تواند خطر اوردوز را بالا ببرد. برای اطلاعات بیشتر در زمینه داروهای ترک اعتیاد کلیک کنید.

توجه به این نکته مهم است که نالترکسون همیشه باید به عنوان بخشی از یک برنامه جامع درمان اعتیاد که شامل مشاوره، رفتار درمانی و حمایت است، استفاده شود.

 

انواع نالتروکسان

این دارو بیشتر به شکل قرص برای بیماران تجویز می‌شود. طول درمان اعتیاد با این دارو به نیازها و شرایط مخصوص به هر بیمار متغیر است. البته این دارو در موقعیت‌های خاص تجویز می‌شود. بیمارانی که می‌خواهند از این دارو استفاده کنند باید از آخرین باری که هروئین یا موادمخدر دیگری مصرف کرده‌اند حداقل 7 یا 10 روز و از آخرین مصرف متادون‌ هم 10 روز گذشته باشد. اگر این زمان‌بندی رعایت نشود با علائم حاد و شدید که به علت قطع کردن مصرف بوده روی می دهد. قبل از درمان باید ابتدا آزمایش‌هایی صورت بگیرد که مطمئن شوند موادمخدری در بدن فرد وجود ندارد. یکی از این‌ آزمایش‌ها تست‌ چالش نالتروکسان است که میزانی از این دارو به بدن فرد تزریق می‌شود تا میزان وابستگی‌اش به مواد مخدر را تعیین کند.

برای شناخت بیشتر در زمینه درمان اعتیاد کلیک کنید.

1-قرص

نالتروکسان به صورت قرص عموما برای بیمارانی تجویز می‌شود که بستری هستند و با نام‌های تجاری Revia و depade به فروش می‌رسد. تجویز این دارو به صورت روزی یک‌بار است. قرص، پرکاربردترین نوع داروی نالتروکسان است اما به یاد ماندن ساعت دقیق مصرف آن و فراموش نکردنش بسیار دشوار است و این موضوع می‌تواند برای شخص عوارضی را به همراه داشته باشد. برای آشنایی بیشتر با مشاوره ترک اعتیاد به مواد مخدر کلیک کنید.

2-آمپول

بسیاری از مراکزی که به سرعت و سرپایی اقدام به ترک اعتیاد می‌کنند از نوع آمپول این دارو استفاده می‌کنند و آن را در عضله تزریق می‌کنند. این آمپول که با نام تجاری vivitrol به فروش می‌رسد می‌تواند تا چند روز عوارضی مانند حساسیت به لمس، درد، ورم و قرمزی پوست در محل تزریق را ایجاد کند. آمپول جایگزین مناسبی برای افرادی است که خوردن قرص را فراموش می‌کنند اما باید هر 4 هفته یک‌ بار سر زمان مشخصی تزریق شود. به تازگی ایمپلنت نالتروکسان به یکی از روش های ترک اعتیاد تبدیل شده است. جایگذاری ایمپلنت بعد از بی حسی موضعی در مطب پزشک صورت می گیرد. جراح در پایین شکم یک شکاف ایجاد می کند و به وسیله گاید ایمپلنت را زیر پوست قرار می دهد و پس از آن زخم شکاف را بخیه میزند. نتیجه آن از بین بردن انگیزه نوشیدن الکل یا استفاده از دارو های اپیوئیدی می شود.

 

عوارض مصرف نالتروکسان

عوارض جانبی این دارو بسیار کم است و ممکن است چند روز بعد از مصرف دارو شروع شود. عوارض شامل اختلالات خواب، خستگی، دل درد و دل‌پیچه، استفراغ و حالت تهوع، درد عضلانی و مفصلی، سردرد و اضطراب است.

عوارض نادر

در بعضی از موارد ممکن است فرد دچار عوارضی مانند لرز، کاهش میل جنسی و دیرانزالی، بی‌اشتهایی، افزایش غیر عادی انرژی، تشنگی، سرگیجه، مشکلات پوستی، افسردگی و خلق تحریک‌پذیر، اسهال و یبوست شود.

موارد منع مصرف

در صورتی که شما واکنش‌های آلرژیک مانند مشکلات پوستی و جسمی به این دارو نشان بدهید نباید از این دارو مصرف کنید. اما قبل از قطع آن با پزشک در ارتباط باشید. وابستگی به اوپیوئیدها ممکن است اثرات این دارو را تحت‌تاثیر قرار دهد. کسانی که دارای بیماری‌های کبدی مانند نارسایی کبد، التهاب حاد کبد و یا سابقه این بیماری‌ها را دارند باید از استفاده این دارو بپرهیزند. برای آگاهی بیشتر با انواع مواد مخدر کلیک کنید.

مصرف در هنگام بارداری

داروی نالتروکسان جزء داروهایی است که خطرات ناشی از آن‌ها هنوز رد نشده و احتمال دارد که برای جنین مشکلاتی را به وجود بیاورد. پس باید زمانی این دارو را مصرف کرد که پزشک تشخیص داده باشد که استفاده از آن فواید بیشتری از ضررها دارد. برای آشنایی بیشتر با عوارض اعتیاد در دوران بارداری کلیک کنید.

 

تداخلات دارویی نالتروکسان

نالتروکسان دارویی است که می‌تواند با برخی شرایط بیماری‌ و در نتیجه داروهای تجویزی برای آن بیماری ها تداخل داشته باشد و تاثیر آن‌ها را به شدت پایین بیاورد و یا به قسمتی از بدن آسیب وارد کند. اگر این دارو با مسکن‌ها تجویز شود می‌تواند تاثیر مسکن را از بین ببرد و تاثیراتی که می‌خواهید را نداشته باشد. مصرف همزمان نالتروکسان با تیوریدازین می‌تواند باعث بی‌حالی و خستگی همراه با خواب‌آلودگی شود و اگر با لفلونوماید مصرف شود می‌تواند آسیب‌هایی به کبد وارد کند. پس اگر داروهای دیگری مصرف می‌کنید به پزشک اطلاع دهید.

 

نالتروکسون و درمان مستقل اعتیاد

آیا می توان از نالترکسون به عنوان یک درمان مستقل برای اعتیاد استفاده کرد یا همیشه در ترکیب با سایر درمان ها استفاده می شود؟ نالترکسون معمولاً به عنوان بخشی از یک برنامه درمانی جامع برای اعتیاد استفاده می شود و به ندرت به عنوان یک درمان مستقل به کار می رود. در حالی که می تواند جزء مهمی از درمان اعتیاد باشد معمولاً با سایر درمان ها و مداخلات ترکیب می شود تا بهترین نتایج را ارائه دهد. دلایل چنین رویه ای به شرح زیر است:

رویکرد چندوجهی: اعتیاد یک وضعیت پیچیده است که بر جنبه های مختلف زندگی فرد تأثیر می گذارد. جسمی، روانی و اجتماعی. درمان مؤثر اعتیاد اغلب نیازمند یک رویکرد چندوجهی است که به این ابعاد مختلف می پردازد. نالترکسون به تنهایی به جنبه های روانی و رفتاری اساسی اعتیاد، مانند هوس ها، محرک ها و راهبردهای مقابله ای نمی پردازد.

مداخلات روانی اجتماعی: رفتار درمانی، مشاوره و گروه های حمایتی از اجزای حیاتی درمان اعتیاد هستند. این مداخلات به افراد کمک می کند تا مکانیسم های مقابله ای سالم تری ایجاد کنند. راهبردهای پیشگیری از عود را بیاموزند، به مسائل عاطفی اساسی رسیدگی کنند و زندگی فرد را در دوران بهبودی بازسازی کنند. نالترکسون اغلب در ترکیب با این مداخلات روانی اجتماعی برای افزایش اثربخشی آن ها استفاده می شود.

درمان فردی: درمان اعتیاد باید متناسب با نیازها و شرایط خاص فرد باشد. ترکیب درمان ها و مداخلات را می توان بر اساس عواملی مانند شدت اعتیاد، وجود شرایط سلامت روانی همزمان و پاسخ فرد به درمان تنظیم کرد. یک متخصص با تجربه در پزشکی اعتیاد می تواند وضعیت منحصر به فرد فرد را ارزیابی کند و بر این اساس یک برنامه درمانی فردی ایجاد کند.

 

سخن آخر

مواد تشکیل دهنده نالتروکسان به گیرنده های مواد افیونی در مغز متصل می شود و از اتصال مواد افیونی به این گیرنده ها جلوگیری می کند و اثرات مفید مصرف مواد افیونی را کاهش می دهد. این فرایند اثر گذاری می تواند به افراد کمک کند میل به مواد افیونی را کاهش داده و احتمال عود را کم می کند. نالترکسون در اشکال مختلف از جمله قرص خوراکی، فرمولاسیون تزریقی با رهش طولانی و ایمپلنت موجود است. انتخاب فرمولاسیون به نیازها و ترجیحات خاص فرد و همچنین توصیه یک متخصص بستگی دارد. پیروی از دوز و رژیم تجویز شده طبق دستور پزشک بسیار مهم است. معاینات منظم و پشتیبانی مداوم معمولاً برای نظارت بر پیشرفت و تنظیم برنامه درمانی در صورت نیاز توصیه می شود. برای دریافت مشاوره روانشناسی از مرکز مشاوره هنر زندگی کلیک کنید.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز نشانه گذاری شده اند*