ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7
ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7

مراحل رابطه عاطفی | راهکار هایی برای حل مشکلات عاطفی


خوشحال می شویم برای دیدن ویدیوهای مرتبط با مراحل رابطه عاطفی پیج اینستاگرام دکتر فرزاد طباطبایی را دنبال کنید.


انسان موجودی اجتماعی است که برای حیات و لذت از زندگی به شکل مطلوب به برقراری رابطه عاطفی با دیگری احتیاج دارد. رابطه عاطفی یک ارتباط میان فردی بین دو انسان است که به قصد نزدیکی احساسی، ایجاد حس همدلی، درک متقابل، تبادل محبت و توجه شکل می گیرد. کیفیت و دوام آن به شخصیت، میزان توانایی و مهارت های ارتباطی هریک از طرفین بستگی دارد. شکل گیری و تداوم  رابطه یا به عبارتی مراحل رابطه عاطفی و ایجاد صمیمیت پایدار نیازمند پیش نیازها و مولفه هایی هست که دانستنن و درک درست آن می تواند شما را در برقراری ارتباط موثر، کاستن از تنش های رابطه و تداوم یک رابطه صمیمی و لذت بخش یاری کند.  

تماس با مشاور

مراحل رابطه عاطفی

ایجاد یک رابطه عاطفی به طور ناگهانی امری غیر ممکن است. شکل گیری یک رابطه عاطفی یک پروسه زمان بر است. پس از آشنایی برای اولین بار این پروسه آغاز می شود و مرحله به مرحله پیش می رود. در این مقاله سعی شده مراحل معرفی و بررسی شود.

اینفوگرافیک مراحل رابطه عاطفی

اینفوگرافیک مراحل رابطه عاطفی

1-مرحله آشنایی اولیه

یک رابطه بین یک زوج با یک آشنایی و کشش اولیه آغاز می شود. با ایجاد حس نزدیکی ادامه پیدا می کند. طرفین از رابطه لذت می برند. تمایلات مشترک و نقطه نظرهای اشتراکی پیوند بین آنها را در سطح خوب نگه می دارد. این رابطه علی رغم اینکه در سطح، قرار دارد و با وجود اینکه هنوز صمیمیت و اعتماد و شناخت به شکل کامل اتفاق نیفتاده ولی شادی و هیجان برای طرفین به همراه دارد و می تواند روزها و شاید هفته ها به طول بینجامد. انسان موجود پیچیده ای است و شناخت آن ها نیاز به زمان و دانش دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره شناخت مردان کلیک کنید.

2-مرحله شناخت

رابطه بعد ازسپری شدن یک مدت کوتاه وارد فاز تازه ای می شود. کم کم طرفین خود واقعی شان را به اشتراک می گذارند. نیازهای شخصی نمایان می شود. طبیعی است که هر کدام با توجه به شخصیت و نیازهای فردی و بستری که در آن بزرگ شده از شریک عاطفی خود بخواهد به این نیازها احترام بگذارد.
به عنوان مثال ممکن است یکی بخواهد ضمن احترام به فضای اشتراکی و عاطفی رابطه حریم خصوصی خود و استقلال خود را تا حدی حفظ کند. اما دیگری ممکن است شخصیت وابسته شدیدی داشته باشد و نتواند استقلال طرف مقابل را درک کند و این نزدیکی زیاد محل اختلاف آن ها باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره اختلال شخصیت وابسته کلیک کنید.

3-مرحله صمیمیت

صمیمیت واقعی هنگامی اتفاق می افتد که رابطه به مرحله چالش می رسد. زمانی که رابطه درگیر می شود و درواقع به سمت عمیق شدن پیش می رود شما می توانید با ابعاد شخصیت طرف مقابل و تفاوت ها و شباهت ها به معنای واقعی آشنا شوید. صمیمت کاراکتر های متفاوتی دارد:
  1. کشش ظاهری: معمولا در ابتدای رابطه اتفاق می افتد. کششی است که شما به طرف مقابل بخاطر تیپ، جاذبه جنسی ظاهری، فیریک طرف مقابل و جذابیت او پیدا می کنید. برای کسب آگاهی درباره عوامل جذابیت کلیک کنید.
  1. نزدیکی در ذائقه و سلیقه: به معنای درک نسبی مشترک از هنر، زیبایی و سلیقه طرفین رابطه عاطفی هست.
  1. علایق مشترک در فعالیت ها و سرگرمی ها: اینکه هردو نه کاملا ولی به شکلی نسبی به فعالیت های مشترک علاقه داشته باشند. سرگرمی و تفریحات همسانی داشته باشند تا بتوانند از اینکه باهم وقت می گذرانند لذت ببرند.
  1. همسویی و هم آهنگی درمسائل معنوی و اعتقادی: دو انسانی که می خواهند به صمیمیت بیشتر برسند و مرزهای کمتری با هم داشته باشند لازم است درباره اصول اخلاقی، سیستم ارزش گذاری و معنویت همسو باشند. این موضوع به این دلیل که در کودکی در هر فرد نهادینه می شود و جزء ارزش های وجودی اوست بسیار حائز اهمیت است. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره اختلاف مذهبی در ازدواج کلیک کنید.
  1. ارتباط ادراکی نزدیک: شرکای عاطفی باید بتوانند نگاه مشترک و درک تقریبا یکسانی نسبت به مسائل داشته باشند. از نظر اولیت بندی در ارزش ها و باورها و اهدافشان تفاهم داشته باشند.
  1. داشتن هوش هیجانی مناسب در بیان خود، در ابراز احساسات: دنیای ارتباطات بیش از هر چیزی به مهارت ارتباط کلامی موثر محتاج است. موثر به این دلیل که بیان احساسات بدون خود تنظیمی در ابراز نمی تواند ما را به درک و همدلی برساند. کسانی که به راحتی و در صمیمت نیازها و ناراحتی های خود را به مخاطبشان ابراز می کنند می توانند او را در درک احساسات خود شریک کنند و زمینه ورود به فضای عاطفی عمیق تر را فراهم می کنند.

4-اعتماد

بنابراین در صورتی که تمام فاکتورهای پایه ای رابطه فراهم باشد و طرفین به درک متقابل و شناخت از شخصیت هم برسند رابطه به سطح پایدار می رسد.(صمیمیت شکل می گیرد) و زوج عاطفی به مرحله اعتماد می رسند.
مهمترین سطح رابطه عاطفی زمانی اتفاق می افتد که چالش های رابطه شما را بهم نزدیک تر می کند.خود را با طرف مقابل یکی می بینید و بهم اعتماد می کنید. به یکدیگر تکیه می کنید و از هم احساس امنیت می گیرید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره بهبود رابطه عاطفی کلیک کنید.

5-تعهد

در رابطه ای که طرفین از هم حس امنیت می گیرند و با یک دلی و سازگاری پایدار رفتار می کنند،نسبت به هم متعهد می شوند و هدفمند رفتار می کنند، تلاش می کنند از همدیگر مراقبت کنند.نشانه های یک رابطه توام با تعهد به شرح زیر است.
  • خوشحالی طرف مقابل را فراهم کنند.
  • نسبت به هم و نیازهای هم توجه و تمرکز می کنند
  • به یکدیگر احترام می گذارند.
  • برای حریم خصوصی و استقلال طرف مقابل ارزش قائل می شوند
  • مسائل شخصی و نیازهای خود را براحتی به اشتراک می گذارند.
  • نسبت به آینده، اهداف و برنامه های آتی خود به تفاهم می رسند
  • به خطاهای یکدیگر نگاه سرزنش گر ندارند و از اشتباه هم می گذرند
  • تفاوت های همدیگر را می پذیرند که از مهمترین نشانه های رابطه عاطفی سالم است
اما آن چه لازم است در اینجا به آن بپردازیم، این است که چطور یک رابطه عاطفی سالم ایجاد کنیم. آیا واقعا اینکه بیاییم و در باب رابطه سالم و شرایط یک رابطه عاطفی داد سخن کنیم کافی است؟ راه گشاست؟ اگر اینطور است پس چرا با وجود دانستن این گفته ها شاهد بی شمار رابطه ای هستید که در مراحل مختلف با شکست مواجه می شود.  
مراحل-رابطه-عاطفی

تحلیل فرایند برقراری ارتباط ناسالم

برای اینکه بدانید چرا گاهی با ناامیدی از یک رابطه خارج می شوید باید ببینیم اشکال کارتان کجاست. کجای مسیر را نادرست طی کردید. شاید تحلیل یک رابطه عاطفی بتواند نگاه دقیق تری به شما بدهد. بنظر می رسد دو عامل جاذبه اولیه رابطه و نادیده گرفتن واقعیت در برقراری ارتباطی ناسالم موثر هستند که در زیر به شرح آن می پردازیم

جاذبه شروع رابطه عاطفی

همیشه یک رابطه با یک جاذبه اولیه شروع می شود و تا مدتی با حرارت و اشتیاق ادامه دارد. اما ناگهان اشتیاق مثل موتور یک وسیله نقلیه ی که سوختش تمام می شود، از بین میرود، متوقف می شود. رابطه با برخورد به موانعی قفل می شود. موانعی که حتی ممکن است خیلی از شما متوجه نشوید چه بود. چطور از راه رسید. چه کرد که باعث قطع ناگهانی رابطه شد؟
شاید اگر ارتباط یک وسیله بود که یک مدت کار می کرد بعد متوقف می شد اتفاق مهمی نبود و شما راحت و بی دغدغه به زندگی ادامه می دادید و فردای آن روز یک رابطه دیگر را شروع می کردید. چه اهمیتی داشت؟

 واقعیت یک رابطه

اما رابطه یک خط احساسی عاطفی میان دو انسان است. نمی توان به چشم یک وسیله به آن نگاه کرد. وقتی دو نفر باهم ارتباطی برقرار می کنند و بدتر اینکه گاهی به شدت بهم گره می خورند فصل و جدایی، می تواند برای یکی یا هردوشان دردناک باشد. روزهایی که در سردرگمی بسر می برند و نمی دانند چطور آن همه شور و علاقه خاموش شده لحظات سختی را تجربه می کنند. گاهی این اتفاق ها باعث می شود یک انسان تا مدت ها نتواند بخاطر شکست عشقی که داشته است، یک ارتباط سالم را بار دیگر تجربه کند. و یا با بار مشکلات حل نشده ارتباط قبلی وارد رابطه جدیدی شود. و ناخواسته و ندانسته ترس ها و تله های خود را به رابطه جدید انتقال دهد.  

علت احتمالی شکست رابطه عاطفی

برخلاف انتظار اولی، در موارد زیادی پس از گذشت تمام مراحل و ایجاد یک رابطه عاطفی، این رابطه پایدار نمی ماند و منجر به شکست می شود. اما دلایل این شکست چیست؟

1-ناآگاهی و نداشتن علم ارتباط

شاید اشتباه شما این باشد که علم ارتباط ندارید. شما در مورد هر چیزی هر وسیله ای که چیزی از آن نمی دانید، می پرسید. کمتر پیش میاید یک وسیله را بدون اگاهی قبلی و دانستن نحوه استفاده آن، ناشیانه به کار اندازید و خرابش کنید و بعد فکر کنید چه باید می کردید یا فکر کنید چرا از اول از یک متخصص سوال نکردید
اما در برقراری ارتباط با یک انسان بارها و بارها این خطا را مرتکب می شوید. بدون توجه به اینکه طرف مقابل یک انسان است. انسان یک موجود کاملا پیچیده. که نمی دانید در چه بستری و با چه ژنتیکی بزرگ شده؟ چه پیش زمینه های ذهنی دارد؟ چطور تربیت شده؟ نگاهش به دنیای پیرامونش چیست؟ چه ترس ها و تله هایی در روح و روانش دارد؟ برای دریافت اطلاعات بیشتر درمورد غلبه بر ترس کلیک کنید.

2-عدم توجه به نشانه ها| مراحل رابطه عاطفی

این یک واقعیت است که اغلب شما زمان شروع یک رابطه خود را با دیدن گرمی و صمیمیت موقتی که ایجاد شده فریب می دهید. تصور اینکه قرار است همه چیز همینطور پیش برود یک توهم است که شما را در زمان مناسب به دردسر می اندازد. بی توجهی آشکار به بعضی بدیهیات است. همیشه در رابطه نشانه های هشداردهنده زیادی وجود دارد که بارهای خودشان را به شما نشان می دهند، اما شما به آنها اهمیت نمی دهید. با اهمال و تصامح به آن نگاه می کنید یا در ذهنتان رسیدگی به آن را به بعد موکول می کنید.

3-تظاهر و فریب طرفین

در اکثر موارد این طور است که وقتی با شخصی ارتباط برقرار می کنید. در ابتدا سعی می کنید متین و موقر جلوه کنید و خود را با آداب معاشرت با آقایان یا خانم ها وفق دهید. خود را پایبند به اصول اخلاقی می کنید تا در نظر طرف مقابل خوب جلوه کنید. منظور این نیست که شما انسان خوبی نیستید. بلکه بیش از حد خود را از خود گذشته و متواضع نشان می دهید در حدی که خواسته های خود را فیلتر می کنید. او هم احتمالا همین کار را انجام می دهد. اولین فریب همینجا شکل می گیرد. تظاهر به چیزی که نیستید
مدتی می گذرد حلاوت رابطه ما را درگیر می کند. مرحله اول می گذرد. هر دو طرف از این که نقش بازی می کنید خسته شدید. زمان نمایش واقعی خودتان است. نمی توان در دراز مدت کس دیگری باشید. طبیعت اقتضا می کند آنطور زندگی کنید که عمری بر حسب عادات زندگی کردید.پس چالش ها شروع می شود.

4-نشان دادن خود واقعی | مراحل رابطه عاطفی

تغییر در رفتارها باعث دل نگرانی می شود. با خودتان و با طرف مقابل درگیر می شوید. ذهنتان آشفته می شود. هر کدام ممکن است به لحاظ شخصیتی گره هایی داشته باشید که نتوانید مشکلاتتان را راحت حل کنید یا حتی راحت ابراز کنید.در نهایت از سر استیصال  و سردرگمی ناگزیر شروع می کنید به قضاوت عجولانه طرف مقابل. در این میان ممکن است شما یا طرف مقابل  ترس از دست دادن، تله رهاشدگی یا شخصیت وابسته داشته باشید و هزار شاید دیگر که می تواند رابطه را با سوءتفاهم هایی همراه کند.
می خواهم بگویم شما گاهی خودتان را هم به درستی نمی شناسید و با این وصف حال با کسی ارتباط برقرار می کنید که او را هم نمی شناسید. طرف مقابل را بلد نیستید. چطور مدیریت کردن رابط را نمی دانید. چطور ابراز کردن احساسات را نمی دانید.و از این قبیل ناآگاهی ها که در نقطه ای از رابطه سوت پایان را می کشد.  
مراحل رابطه عاطفی

راهکار حل مشکلات رابطه عاطفی چیست؟

در این که طرفین یک رابطه عاطفی، مراحل مختلفی را پشت سر گذاشته اند تا درخت مهر و محبت را به بار نشانند، هیچ شکی نیست. اما مسائلی که گفته شد باعث شکست و ناپایداری رابطه می شود. آیا راهی برای نگهداری رابطه عاطفی وجود دارد. خوشبختانه، بله. توصیه هایی برای نگاه داری رابطه عاطفی در این قسمت بیان شده است.

1-شما باید در وهله اول خودتان را بشناسید

شناخت می تواند به شما کمک کند تا بدانید چه نقاط ضعفی دارید. و این شکاف های روحی چطور قابل حل هستند. بسیاری از اوقات این نقاط ضعف خودتان است که یک رابطه را به چالش می اندازد یا باعث می شود به روابط ناسالم پا بگذارید یا نتوانید از آن خارج شوید

2-درک درست رابطه | مراحل رابطه عاطفی

اغلب وقتی خوداگاه رفتار می کنید و می دانید مشکلتان چیست نگاه بهتر و عمیق تری پیدا می کنید. متوجه می شوید از رابطه چه می خواهید و دنبال چه کسی و چه خصوصیاتی نیستید. شناخت از خود به شناخت انتظارات از رابطه کمک می کند. کمک می کند بدانید معیارهایتان چیست. چطور انسانی هستید و با چه اشخاصی می توانید به تعامل بهتر برسید. به عنوان مثال گاهی یک انسان درون گرا که شناختی از خود ندارد با ارتباط با یک انسان اجتماعی و برونگرا مشکلاتی را تجربه می کند و شکاف هایی را درک می کند که ادامه رابطه را غیرممکن می کند.

3-شناخت طرف مقابل

بعد از اینکه بتوانید خودتان را به خوبی درک کنید قدر مسلم این است که می توانید در انتخاب طرف مقابل رابطه تیزبین رفتار کنید. نه فقط بخاطر خودتان. بلکه بخاطر ایجاد رابطه ای پایدار در زندگی زناشویی، سازگار با خواسته های متقابل هر دو طرف و تعاملی با کیفیت بدون اینکه خودتان و مخاطبتان را ازار بدهید و رابطه فرسایشی را تجربه کنید. برای دریافت اطلاعات بیشتر درمورد پایداری در زندگی زناشویی کلیک کنید.

4-پذیرش تفاوت ها

برای اینکه دریک رابطه بتوانید موفق باشید سعی نکنید مخاطب خود را تغییر دهید. بهتر این است که از ابتدا کسی را دنبال کنید که با معیارهای شما هماهنگ است. در غیر اینصورت تلاشتان برای تغییر شریک عاطفی باعث رنجش و آزار اوست زیرا به او می گویید اینگونه که هستی خوب نیستی. و احتمال اینکه در تغییر رفتار او موفق شوید بسیار پایین است.  

سخن آخر درباره مراحل رابطه عاطفی

هرگز از اینکه برای برقراری ارتباط با دیگران کمک حرفه ای بگیرید نترسید. تاوانی که از شکست در رابطه نصیب ما می شود به مراتب خیلی بیشتر خواهد بود. در یک رابطه ناموفق ممکن است میزانی از عزت نفس، اعتماد به نفس، زمان و اعتماد انسان به یغما برود. در راستای این موضوع می توانید از مشاوران و روانشناسان در این مورد کمک بگیرید. برای کسب اطلاعات بیشتر از مشاوره روانشناسی کلیک کنید.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز نشانه گذاری شده اند*