ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7
ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7

توکسوپلاسموز | شناخت علل، علائم، درمان و راه‌های پیشگیری از آن


خوشحال می شویم برای دیدن ویدیوهای مرتبط با توکسوپلاسموز پیج اینستاگرام دکتر فرزاد طباطبایی را دنبال کنید.


توکسوپلاسموز یک بیماری عفونتی و بسیار شایع میان افراد است که انواع مختلفی دارد. این بیماری در افراد سالم و بزرگسال مشکل جدی به وجود نمی‌آورد و علائم بالینی خاصی از خود نشان نمی‌دهد اما در افرادی که نقص سیستم ایمنی دارند و کودکان و زنان باردار با مشکلات جدی همراه است و نیاز به درمان تخصصی دارد. گربه‌ها و گوشت‌های آلوده از مهم‌ترین عوامل انتقال این بیماری می‌باشند. با رعایت برخی نکات بهداشتی می‌توان از بروز این بیماری پیشگیری کرد. اما باید در نظر داشت که وسواس فکری در این مورد می تواند منجر به بروز اختلالات روانی شود.
پیشنهاد می کنیم برای کسب آگاهی بیشتر در این زمینه و آموزش راهکارهای روانی برای مقابله با وسواس های فکری در این زمینه از مشاوره روانشناسی بهره مند شوید.

تماس با مشاور

توکسوپلاسموز و انواع آن

توکسوپلاسموز یک بیماری شایع عفونی است که در انسان‌ها به وجود می‌آید. این بیماری در برخی از گونه‌های پستانداران و پرندگان نیز دیده شده است. توکسوپلاسموز چند نوع دارد که شامل موارد زیر هستند.

اکتسابی

در این حالت فرد در مرحله اولیه، علائم بالینی ندارد. پس از این که بیماری وارد بدن شد، به غدد لنفاوی حمله می‌کند و به وسیله خون وارد سلول‌ها می‌شود و رشد می‌کند. در نهایت تبدیل به کیست می‌گردد.

مادرزادی

در این نوع از بیماری، اگر مادر در دوران بارداری به عفونت مبتلا شود، آن را به جنین متولد نشده خود نیز انتقال می‌دهد. نوزاد آلوده شده ممکن است که به سندروم‌ها و بیماری‌های مختلفی همچون هیدروسفالی، میکروسفالی، اختلالاتی روانی-حرکتی، بیماری صــرع و تشنج و غیره مبتلا بشود. در صورتی که مادر در سه ماه آخر بارداری مبتلا شود، مشکلات نوزاد کاهش می‌یابد و عوارض به صورت خفیف‌تری بروز پیدا می‌کند.

چشمی

در صورتی که نوع مادرزادی بیماری پیشرفت کند باعث بروز توکسوپلاسموز چشمی می‌شود. علائم این نوع بیماری معمولا در سن 20 تا 40 سالگی بروز پیدا می‌کند.

علائم توکسوپلاسموز

به طور معمولا عفونت در مرحله اولیه، علائم بالینی خاصی نشان نمی‌دهد. در صورت حاد شدن بیماری علائمی بروز پیدا می‌کند که عبارتند از

تب

خستگی

تورم غدد لنفاوی

گلودرد

درد عضلانی

التهاب شبکیه چشم

 

علل بروز توکسوپلاسموز

توکسوپلاسموز به روش‌های متعددی منتقل می‌شود که برخی از آن‎ها شامل موارد زیر می‌باشد.

_گوشت‌های آلوده‌ای که به طور کامل پخته نشده‌اند یکی از عوامل انتقال توکسوپلاسموز می‌باشند.

_از طریق انتقال خون آلوده به فرد سالم نیز منتقل می‌شود.
_گربه‌ها یکی از مهم‌ترین حامل‌های این بیماری هستند و این میکروب را از طریق مدفوع خود دفع می‌کنند. دست زدن به مدفوع گربه یا خاکی که حامل مدفوع گربه است، باعث انتقال این بیماری می‌شود. در واقع این یک از معایب همزیستی حیوانات خانگی و انسان است.

 

عوارض و مشکلات احتمالی توسکوپلاسموز

بسیاری از افرادی که به این بیماری مبتلا می‌شوند، علائم خفیفی دارند و به طور کامل بهبود می‌یابند.

_این بیماری در زنان باردار ممکن است با خطراتی همچون سقط جنین، مرده زایی و نقص‌های حین تولد همراه باشد.

_بیمارانی که ضعف ایمنی دارند ممکن است که با آسیب‌هایی در ریه، قلب و التهابات مغزی مواجه شوند.

_کودکان زیر پنج سال ممکن است که دچار التهابات چشمی شوند.

 

درمان

به طور معمول این بیماری در افراد سالم و بزرگسال مشکل جدی به وجود نمی‌آورد و به درمان پیچیده‌ای نیز نیاز ندارد. اما در صورتی که فرد مبتلا کودک باشد یا نقص ایمنی داشته باشد، باید دارو درمانی شود تا از بروز مشکلات جدی همچون عارضه‌های چشمی پیشگیری شود. در زنان باردار نیز درمان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است چراکه بیماری، جنین را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. در صورتی که مادر در دوره بارداری درمان نشود و نوزاد با بیماری متولد شود، لازم است که از دارو درمانی استفاده شود چراکه در غیر این صورت عفونت تکثیر می‌یابد و مشکلات جدی ایجاد می‌کند. داروهایی که برای درمان توکسوپلاسموز مورد استفاده قرار می‌گیرند، عبارتند از:

_پیریمتامین

_سولفادیازین

_فولیک اسید

_کورتیکواستروئیدها

برای آشنایی بیشتر در زمینه خطراتی که جنین را تهدید می‌کند کلیک کنید.

 

پیشگیری از توکسوپلاسموز

_گوشت خام، تخم مرغ نپخته و شیر غیر پاستوریزه در ابتلا به این بیماری تاثیرگذار هستند. از خوردن آن‌ها خودداری کنید.

_محصولات گوشتی را در نهایت دقت و بهداشت آماده و بسته بندی کرده و پس از اتمام کار، دست‌های خود را بشویید.

_افرادی که سیستم ایمنی شان ضعیف است و خانم های باردار، باید در برخورد با گربه‌ها احتیاط کنند و به مدفوع آن‌ها دست نزنند.

_زنان باردار باید در ابتدای دوره بارداری تحت نظر قرار بگیرند و حتی پیش از حاملگی جهت انجام مراقبت های قبل از بارداری نیز به طور مرتب آزمایش دهند تا از عدم ابتلا به توکسوپلاسموز اطمینان پیدا کنند. در صورت مبتلا شدن لازم است که هرچه سریع‌تر در فرآیند درمانی قرار گیرند.

_منطقه بازی کودکان باید استریل باشد و مدفوع سگ و گربه در آن مکان وجود نداشته باشد. در واقع یکی از نیازهای اولیه و اساسی کودکان تامین بهداشت و سلامت آن ها است و نباید در این زمینه سهل انگاری کرد.

 
سخن پایانی
باید در نظر داشت که بسیاری از بیماری ها قابل پیشگیری هستند و با افزایش آگاهی می توان از بروز آن ها جلوگیری کرد. در مورد بیماری توکسوپلاسموز نیز همانطور که بیان شد می توان با آگاهی از راه های انتقال آن، این بیماری را کنترل کرد. اما متاسفانه بعضی افراد در کنار این مراقبت ها دچار وسواس فکری شده و دچار اختلالی به نام تــرس از بیماری می شوند. چنانچه شما به چنین وسواس فکری مبتلا هستید می توانید با مشاوران حامی هنر زندگی همراه شده و راهکارهای موثر غیر دارویی و روان درمانی دریافت نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مشاوره تلفنی این مرکز کلیک کنید.

 

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز نشانه گذاری شده اند*