ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7
ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7

هفته بیست و ششم بارداری | علائم و تغییرات جنین در هفته 26


خوشحال می شویم برای دیدن ویدیوهای مرتبط با هفته بیست و ششم بارداری پیج اینستاگرام دکتر فرزاد طباطبایی را دنبال کنید.


رسیدن به هفته بیست و ششم بارداری به معنای طی شدن دو سوم مسیر بارداری است. در واقع باید به خاطر ورود به سه ماهه سوم یا همان سه ماه آخر بارداری به شما تبریک گفت. در این دوران شما هرچه بیشتر به زایمان نزدیک می‌شوید و احتمالاً اشتیاق و اضطراب توامی را تجربه می‌کنید. همانطور که تا به حال تجربه کردید هر هفته بارداری تفاوت داشته و رشد جنین و تغییرات جسمانی خودتان را حس کرده اید. در هفته بیست و ششم نیز این تغییرات ادامه دارند. در ادامه نیز جزئیات مربوط به هقته بیست و ششم را شرح داده‌ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد علائم بارداری و تغییرات جنین در سه ماه دوم بارداری کلیک کنید.
 تماس با مشاور

علائم مادر در هفته بیست و ششم بارداری

علائم هفته بیست و ششم بارداری اغلب برای مادران ناخوشایند است. با گذشت زمان و بزرگ‌تر شدن هرچه بیشتر جنین این علائم پیشرفت می‌کنند و کنار آمدن با آن‌ها صبر و حوصله بیشتری را می‌طلبد. ما در ادامه به مهم‌ترین علائمی که مادران در این هفته تجربه می‌کنند اشاره کرده‌ایم.

برای آگاهی بیشتر در زمینه دوران بارداری کلیک کنید.

مشکلات خواب از علائم مادر در هفته بیست و ششم بارداری

هر چقدر که در مسیر بارداری جلوتر می‌روید معمولاً خوابیدن دشوارتر می‌شود. برای اینکه بتوانید شب‌ها راحت‌تر بخوابید توصیه می‌کنیم مصرف کافئین روزانه خود را تا حد امکان کاهش دهید، در طول روز بیشتر آب بنوشید و تلاش کنید تا حد امکان روزانه فعالیت بیشتری داشته باشید. برای مثال می‌توانید به میزان توانایی خود پیاده‌روی کنید. این کارها به شما کمک می‌کند تا شب آرامش بیشتری داشته باشید و بهتر بخوابید.

ورم کردن بدن

تورم نقاط مختلف بدن نظیر دست و پا برای اغلب مادران ناخوشایند است. با این حال تجربه ورم خفیف در هفته بیست و ششم بارداری طبیعی به نظر می‌رسد. اما اگر ورم را به صورت ناگهانی و یا بسیار شدید تجربه می‌کنید حتماً این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید چرا که این مسئله می‌تواند علامتی از بیماری پره اکلامپسی باشد.

سردرد از علائم مادر در هفته بیست و ششم بارداری

تجربه مکرر سردرد در این هفته می‌تواند ناشی از نوسانات هورمون‌ها و یا استرس زیاد باشد. البته گرسنگی و کم آبی بدن نیز در این مسئله دخیل هستند. درنتیجه تلاش کنید تا در طول روز مایعات بیشتری بنوشید و کمتر خود را گرسنه نگه دارید. همچنین مدیریت استرس‌ها و اضطراب‌های روزمره نیز به شما کمک می‌کند تا ناراحتی‌های ناشی از سردرد را کاهش دهید.

به این منظور می‌توانید در طول روز از تکنیک‌های کنترل اضطراب استفاده کنید. ازجمله مؤثرترین این تکنیک‌ها می‌توان به تکنیک‌های تنفسی، ریلکسیشن و ذهن آگاهی اشاره کرد. اگر در این باره اطلاعات کمی دارید و یا کنترل استرس برای شما دشوار شده توصیه می‌کنیم به یک روانشناس برای مدیریت بهتر اوضاع مراجعه کنید.

برای آگاهی بیشتر در زمینه کاهش استرس بارداری کلیک کنید.

مشکلات حافظه

در این هفته شما علاوه بر علائم جسمانی ممکن است برخی علائم روان شناختی و ذهنی را نیز تجربه کنید. برای مثال برخی از بانوان گزارش می‌دهند که در این زمان از بارداری خود دچار مشکلاتی در به یاد آوردن موضوعات مختلف می‌شود. این مسئله هم می‌تواند ناشی از نوسانات هورمونی باشد و هم می‌تواند به دلیل مشغولیت ذهنی زیاد و استرس‌های بارداری ایجاد شود.

انقباضات رحمی

در هفته بیست و ششم بارداری مادران اغلب از انقباضات رحمی شاکی هستند. با این حال باید بدانید که ماهیچه‌ها و عضلات رحم شما در حال آماده شدن برای زایمان هستند و فشار زیادی را تحمل می‌کنند در نتیجه این انقباضات طبیعی هستند. با این حال اگر این علامت را به صورت مداوم و بسیار دردناک تجربه می‌کنید حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

بالا رفتن فشار خون از علائم مادر در هفته بیست و ششم بارداری

افزایش جزئی فشار خون در این هفته از بارداری معمولاً طبیعی تلقی می‌شود. با این حال اگر فشار خون بیش از حد طبیعی بالا برود باید حتماً تحت نظر پزشک قرار بگیرید چرا که این وضعیت می‌تواند برای شما و جنین خطرناک باشد.

برای شناخت بیشتر در زمینه خطرات دوران بارداری کلیک کنید.

تغییرات جنین در هفته بیست و ششم بارداری

کودک شما از این هفته هرچه بیشتر به یک نوزاد شبیه می‌شود و تغییرات او بیشتر در راستای تکمیل شدن تغییرات قبلی قرار دارد. برای مثال ریه‌های کودک به سختی در حال کار کردن است و برای دریافت اولین نفس‌ها پس از تولد آماده می‌شود. جالب است بدانید در این هفته رفلکس مکیدن در فرزندتان به میزان کافی تقویت شده است و به همین خاطر به محض شناور شدن دست‌ها در مقابل صورت، او شروع به مکیدن شست خود می‌کند.

در نتیجه اگر این هفته به سونوگرافی بروید به احتمال زیاد جنین را در حال مکیدن انگشت خود مشاهده می‌کنید. در راستای تغییرات و تحولات قبلی موهای کودک به رشد خود ادامه می‌دهند و مژه‌ها نیز شروع به جوانه زدن می‌کنند. او در این هفته برای اولین بار چشم‌های خود را باز خواهد کرد و حتی می‌تواند گاهی چشمک بزند.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه بارداری کلیک کنید.

سؤالات متداول

- اندازه جنین در هفته بیست و ششم بارداری چقدر است؟

فرزند شما در این هفته چیزی بین 35 تا 36 سانتی متر قد و در حدود 800 گرم وزن دارد.

- برای پیشگیری از ابتلا به فشار خون در سه ماهه دوم بارداری باید چه کار کنیم؟

چک کردن وزن، داشتن رژیم غذایی متعادل و انجام ورزش‌های سبک بیش از هر چیز به شما کمک خواهد کرد. با این حال هرچند وقت یک بار فشار خون خود را چک کنید چرا که هرچقدر زودتر متوجه فشارخون بالا شوید راحت‌تر می‌توانید آن را کنترل کنید و به احتمال کم‌تری دچار آسیب جدی خواهید شد. برای دریافت مشاوره روانشناسی از مرکز مشاوره حامی هنر زندگی کلیک کنید.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز نشانه گذاری شده اند*