ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7
ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7

نوشیدن قهوه در بارداری | میزان ایمن مصرف کافئین در بارداری و شیردهی

نوشیدن قهوه در بارداری و شیردهی مشکل ساز نیست و در واقع می تواند نوزادانی را که در معرض خطر آپنه هستند برای هوشیارتر ماندن تحریک کند. اما مصرف بیش از حد قهوه به دلیل کافئین موجود در آن فواید تغذیه‌ ای شیر مادر را در طول زمان کاهش می دهد و به بروز مشکلاتی در آرامش کودک می انجامد و از قضا این وضعیت مادر را بابت نگهداری سخت تر کودک حتی بیشتر از قبل خسته می کند. زمان بندی دقیق مصرف کافئین به شما کمک می کند. به یاد داشته باشید که کافئین در صورت مصرف بیش از حد، اثرات مضری دارد که بر کودک شما نیز تأثیرگذار خواهد بود. برای کسب آگاهی بیشتر از مشاوره تغذیه مشورت بخواهید.

 

تماس با مشاور

 

نوشیدن قهوه در بارداری و شیردهی

قهوه بزرگ ترین منبع دریافت کافئین است. شما حدود ۹۵ میلی گرم کافئین از یک فنجان قهوه متوسط ​​دریافت می کنید. با این حال این مقدار بین نوشیدنی های مختلف قهوه متفاوت است و می تواند از صفر تا بیش از ۵۰۰ میلی گرم متغیر باشد. انواع مختلف قهوه مانند اسپرسو و دیگر انواع حاوی دوز کافیین متفاوتی هستند. اینکه چه عواملی بر دوز کافئین تأثیر می گذارد به عوامل زیادی بستگی دارد. از جمله نوع قهوه، میزان برشته کردن دانه ها، نوع دانه ها و اندازه سرو قهوه.

کافئین ترکیبی است که در برخی گیاهان دیگر نیز یافت می شود و به عنوان یک محرک برای سیستم عصبی مرکزی شما عمل می کند و سطح هوشیاری و انرژی را بهبود می بخشد. اگرچه کافئین بی خطر تلقی می شود و حتی ممکن است فوایدی نیز برای سلامتی داشته باشد بسیاری از مادران در مورد ایمنی آن در دوران بارداری تردید می کنند. در حالی که قهوه، چای و سایر نوشیدنی های کافئین دار برای مادران کم خواب انرژی بیشتری ایجاد می کند، مصرف بیش از حد این نوشیدنی ها پیامدهای منفی از جمله اعتیاد به کافئین هم برای مادر و هم برای نوزادان آن ها خواهد داشت.

محققان خاطرنشان می کنند که کافئین باعث انقباض عروق خونی در رحم و جفت می شود که می تواند خون رسانی به جنین را کاهش داده و رشد را مهار کند. به طور مشابه، محققان دیگر بر این باورند که کافئین به طور بالقوه می تواند هورمون های استرس جنین را مختل کند و نوزادان را در معرض خطر افزایش وزن سریع پس از تولد و چاقی، بیماری قلبی و دیابت در آینده قرار دهد.

1-میزان کافئین موجود در یک فنجان قهوه

کافئین یک داروی کم خطر به شرط مصرف در حد اعتدال محسوب می شود. تنها حدود یک درصد از کافئینی که زنان شیرده مصرف می کنند وارد شیر ان ها می شود و این مقدار ناچیز برای آسیب رساندن جدی به نوزادان کافی نیست. والدین شیردهی که می‌خواهند ایمن ‌ترین رویکرد را در پیش بگیرند باید مصرف کافئین را به حدود ۳۰۰ میلی‌گرم در روز محدود کنند. طبق منابع معتبر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) مقدار کافئین معادل ۲ تا ۳ فنجان قهوه است.

حتی مصرف بیش از ۳۰۰ میلی گرم کافئین نیز بعید است به کودک آسیب برساند. با این حال مصرف بیش از ۱۰ فنجان کافئین در روز علائمی مانند گیجی و بی قراری در کودک ایجاد می کند. سطح کافئین در شیر مادر یک تا ۲ ساعت پس از نوشیدن قهوه کافئین و تاثیرات شیر مادر  به اوج خود می رسد.

2-سایر منابع کافئین

قهوه تنها منبع دریافت کافئین نیست. جایگزین هایی مانند چای سبز منبع مهم کافئین هستند. افرادی که نگران مصرف کافئین خود می باشند یا کسانی که متوجه می شوند که ظاهرا کافئین بر کودک تأثیر نامطلوب می گذارد باید مراقب سایر غذاهای دریافتی غنی از کافئین نیز باشند. برخی از منابع رایج کافئین عبارتند از نوشیدنی های انرژی زا، چای سیاه، سبز و نوشابه های کولا، شکلات و محصولات کاکائویی. هیچ مدرک علمی نشان نمی دهد که کافئین جزء خوراکی های ممنوعه در بارداری است. زنان باید کافئین را در دوران شیردهی به طور کلی از رژیم غذایی خود کنار بگذارند. اگرچه عاقلانه است که از آن فقط در حد اعتدال لذت ببرند.

میزان ایمن مصرف کافئین در بارداری

نوشیدن قهوه در دوران شیردهی

تغذیه کردن کودک با شیر مادر می تواند خسته کننده باشد. زمان‌هایی در طول هفته ها وجود دارد که در آن‌ها احساس خستگی بیشتری نسبت به هفته‌های اول با یک نوزاد جدید خواهید داشت. شب‌های کلافه کننده بی خوابی تأثیر خود را می‌گذارد و خود شیردهی اغلب طاقت‌ فرسا است. در این شرایط کافئین برای عملکرد در طول روز ضروری به نظر می رسد. یک فنجان قهوه صبحگاهی باعث افزایش انرژی بدن در طول روز می شود و میتواند به مادر کمک کند تا کم خوابی شب قبل را مدیریت کند. اما ابهاماتی در مورد اینکه آیا مصرف کافئین در دوران شیردهی برای کودک مضر است یا خیر برای افراد پیش می آید.

با این حال کافئین در حد اعتدال برای افرادی که شیر می دهند بی خطر است. مصرف کافئین قبل از شیردهی بعید است که عوارض جانبی ایجاد کند. به بسیاری از افراد گفته می شود کافئین را در دوران بارداری محدود یا حتی حذف کنند زیرا خطر عبور کافئین از جفت و تأثیر بر روی جنین در حال رشد وجود دارد. با این حال کافئین بسیار کمتر بر روی نوزاد شیرخوار تاثیر می گذارد. بدن بیشتر کافئین موجود در قهوه را قبل از رسیدن به شیر مادر متابولیزه می کند یا فرصتی برای تأثیرگذاری بر روی نوزاد پیدا می کند.

قهوه بدون کافئین

قهوه بدون کافئین اگرچه نام فریبنده ای دارد اما کاملاً بدون کافئین نیست. ممکن است حاوی مقادیر متفاوتی از کافئین باشد که از ۰ تا ۷ میلی‌گرم در هر فنجان متغیر است و فنجان متوسط ​​آن حاوی ۳ میلی‌گرم کافئین است. با این حال بسته به نوع قهوه، روش کافئین زدایی و اندازه فنجان برخی از انواع آن حاوی مقادیر بیشتری از کافئین هستند. قهوه بدون کافئین به همان اندازه ایمن یا حتی ایمن تر از قهوه کافئین دار است اما هنوز هم بسیار اسیدی است. بنابراین ممکن است بر میزان آهن موجود در شیر مادر تأثیر بگذارد. برای آشنایی با غذاهای ممنوعه در دوران شیردهی کلیک کنید.

اگرچه شواهد علمی مدونی برای تأیید این باور که اسیدهای موجود در قهوه محتوای آهن شیر مادر را در حد نگران کننده کاهش  می دهند وجود ندارد اما رعایت جوانب احتیاط عقلانی است. شیر مادر به طور طبیعی آهن کمی دارد اما نوزادان برای رشد طبیعی به آهن نیاز دارند بنابراین افرادی که قهوه می نوشند باید در مورد مصرف مکمل آهن با پزشک مشورت کنند.

کافئین موجود در شیر مادر

به طور قطع مشخص شده است کافئینی که با نوشیدن قهوه، چای و سایر غذاها و نوشیدنی‌های حاوی کافئین مصرف می‌کنید وارد شیر مادر می‌شود اما مقدار واقعی کافئین در شیر زنانی که کافئین مصرف می‌کنند متفاوت است. نه تنها تفاوت زیادی بین مقدار کافئین موجود در غذاها و نوشیدنی ها وجود دارد بلکه در میزان جذب و حذف کافئین از یک زن به زن دیگر نیز تفاوت وجود دارد. کودک شما همچنین باید کافئین دریافتی از طریق شیر مادر را پردازش کند و خیلی سریع قادر به انجام این کار نیست. اگر مراقب فاصله بین میزان مصرف کافئین خود و جلسات شیردهی خود نباشید می تواند منجر به انباشته شدن کافئین در سیستم بدنی کودک بشود. برای اینکه بفهمید چقدر این پردازش طول می کشد باید از مدت زمان لازم برای جذب کافئین مطلع باشید.

زمان باقی ماندن کافئین در بدن یک نوزاد تازه متولد شده حدود ۳-۴ روز است؛ در حالی که برای یک نوزاد شش ماهه این مدت به ۲.۵ ساعت کاهش پیدا می کند. زمان لازم برای پردازش کافیین در بدن شما بزرگسال حدود یک ساعت و نیم می باشد. پیش‌بینی میزان کافئینی که کودک از طریق شیر مادر دریافت می‌کند دشوار است اما می ‌توانید این خطر را با موارد زیر کاهش دهید: محدود کردن مصرف قهوه به یک فنجان در روز و غذا دادن به نوزاد قبل از نوشیدن قهوه و سایر کافئین ها. گذراندن سه ساعت زمان تا نوبت بعدی شیردهی. برای آشنایی با تغذیه مناسب برای تازه مادران کلیک کنید.

میزان ایمن نوشیدن قهوه در بارداری و شیردهی

اگرچه نوزادان نمی توانند به سرعت بزرگسالان کافئین را پردازش کنند اما مادران شیرده همچنان می توانند مقادیر متوسطی از کافئین را با خیال راحت تا ۳۰۰ میلی گرم در روز یا معادل دو تا سه فنجان (۴۷۰ تا ۷۱۰ میلی لیتر) قهوه مصرف کنند. بر اساس تحقیقات این میزان مصرف کافئین در هنگام شیردهی آسیبی به نوزادان وارد نمی کند. تصور می شود نوزادان مادرانی که بیش از ۳۰۰ میلی گرم کافئین در روز مصرف می کنند ممکن است دچار اختلالات خواب شوند. با این حال تحقیقات محدود است.

هنگامی که مادران شیرده به طور قابل توجهی بیش از ۳۰۰ میلی گرم کافئین در روز(بیش از ۱۰ فنجان قهوه) مصرف می کنند نوزادان علاوه بر اختلالات خواب، دچار گیجی و بی قراری می شوند. علاوه بر این مصرف بیش از حد کافئین می‌تواند تأثیرات منفی بر روی خود مادر بگذارد. مانند تشدید اضطراب، عصبانیت، ضربان قلب سریع، سرگیجه و بی‌خوابی. در نهایت مادران ممکن است نگران باشند که کافئین تولید شیر مادر را کاهش دهد. در حالی که برخی تحقیقات نشان می دهد مصرف قهوه در حد اعتدال ​​باعث افزایش تولید شیر مادر می شود.

 

خطرات نوشیدن قهوه در بارداری

در حالی که خطرات بالقوه نوشیدن قهوه در دوران بارداری ترسناک به نظر می رسد خطرات کافئین در نوزادان شیرخوار خفیف است. برخی از کارشناسان ابراز نگرانی می کنند که کافئین ممکن است بر خواب نوزاد تأثیر بگذارد اما مطالعه ای که در سال ۲۰۱۲ بر روی ۸۸۵ نوزاد در برزیل انجام شد مخالف این دیدگاه است. این مطالعه هیچ تاثیر آماری معنی داری بر کیفیت خواب نوزادان ۳ ماهه که توسط فردی که کافئین مصرف می کند و شیر می دهد نشان نداد. همچنین یک مطالعه دیگر در کره هیچ خطر جدی برای نوشیدن کافئین قهوه در دوران شیردهی را نشان نداده است؛ به خصوص با مصرف متوسط ​​چند فنجان در روز. برای آشنایی با علت بی خوابی نوزاد کلیک کنید.

کافئین اندکی فشار خون و ضربان قلب و میزان ادراری که بدن شما تولید می کند افزایش می دهد. کافئین باعث ناراحتی، سوء هاضمه یا مشکل خواب در شما می شود. در دوران بارداری ممکن است به ویژه نسبت به کافئین حساس تر باشید زیرا دفع آن از بدن بیشتر از زمانی که باردار نبودید طول می کشد. همچنین ممکن است باعث ایجاد حالت تهوع یا سبکی سر شود.

1-اثرات تغذیه ای کافئین بر رفتار کودک

کافئین یک محرک است و بنابراین نوزادانی که کافئین مصرف می کنند نسبت به کسانی که کافئین مصرف نمی کنند بیدارتر و پریشان و ناآرام تر با کولیک بیشتر هستند و یبوست دارند. در واقع کافئین گاهی اوقات به صورت درمانی برای تحریک نارس هایی که در معرض خطر سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) هستند استفاده می شود. بنابراین کافئین می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی بر توانایی کودک شما برای خوابیدن داشته باشد. مادران می‌توانند برای مقابله با خستگی ناشی از داشتن یک نوزاد بی‌قرار، وارد چرخه‌ای دائمی شوند که مقدار زیادی کافئین می‌نوشند در حالی که کودک به دلیل تحریک بیش از حد ناآرام است. اگر آرام شدن کودک شما دشوار است تنظیم میزان مصرف کافئین می تواند وضعیت را بهبود بخشد.

2-تاثیر بر میزان آهن شیر مادر

کافئین بر ترکیب شیر مادر تأثیر می گذارد. شیر مادر زنانی که به طور منظم سه فنجان قهوه در روز در دوران بارداری و شیردهی می نوشند نسبت به زنانی که قهوه نمی نوشند یک سوم آهن کمتری دارد که می تواند منجر به کاهش هموگلوبین و هماتوکریت در مادران و نوزادانی شود که قهوه می نوشند. کم خونی در بارداری در کشورهایی که مصرف زیاد قهوه در آن ها رایج است شایع می باشد. اجتناب از قهوه و سایر غذاها و نوشیدنی های کافئین دار باعث بهبود کیفیت تغذیه با شیر مادر می شود.

نوشیدن قهوه در بارداری

3-احتمال تولد نوزاد کوچک تر از حد طبیعی

مصرف متوسط ​​کافئین روزانه در دوران بارداری ممکن است منجر به تولد نوزاد کوچک‌تر شود. طبق مطالعه محققان مؤسسه ملی سلامت، زنان بارداری که به طور متوسط ​​روزانه معادل نصف فنجان قهوه کافئین مصرف می‌کنند، نوزادان کوچک‌تری نسبت به زنان بارداری که نوشیدنی‌های کافئین‌دار مصرف نمی‌کنند به دنیا می آورند. محققان کاهش‌های مربوطه را در اندازه و توده لاغر بدنی نوزادانی که مادران آن ها کمتر از 200 میلی‌گرم کافئین در روز(حدود دو فنجان قهوه) مصرف می‌کردند بررسی کرده اند و دریافتند که احتمال می‌رود خطراتی را برای جنین به لحاظ وزنی افزایش دهد. اندازه کوچک تر در حین تولد نوزادان را در معرض خطر بیشتری برای چاقی، بیماری قلبی و دیابت در مراحل بعدی زندگی قرار می دهد.

بنابراین تا زمانی که داده های بیشتری به دست آید، کار محتاطانه این است که نوشیدنی های حاوی کافئین را در دوران بارداری محدود کنید یا از آن ها صرف نظر کنید.

راه‌های مدیریت نوشیدن قهوه در بارداری

برخی از نوزادان به کافئین حساس هستند و ممکن است هنگامی که شیر مادر حاوی کافئین بیش از حد باشد دچار بی قراری و پریشانی شوند. با نظارت بر رفتار نوزاد و در نظر گرفتن اینکه چگونه با سایر انتخاب های غذایی و نه فقط کافئین می توان میزان دوز دریافتی کافیین را مدیریت و تاثیر بر کودک را کاهش داد. به عنوان مثال یک نوشیدنی با قند بالا هم می تواند به اندازه کافئین روی کودک تأثیر بگذارد.

  • مراتب حفظ سلامتی کودک باید ضمن رعایت نیازهای غذایی مادر و توجه به ذایقه دلخواه او لحاظ شود. زنانی که به کافئین برای حفظ انرژی و مقابله با بیدار شدن مکرر شبانه و صبح زود نیاز دارند نباید بخاطر مصرف کافئین در حد اعتدال  ​​احساس گناه کنند.
  • نوشیدن کافئین بلافاصله بعد از یک جلسه پرستاری یا پمپاژ: بسته به دفعات شیردهی نوزاد، زمان کافی برای کاهش محتوای کافئین شیر قبل از جلسه بعدی شیردهی وجود خواهد داشت.
  • استثنا قائل شدن برای نوزاد نارس: اگر نوزادان نارس بود یا وضعیت پزشکی خاصی مانند سابقه عدم تحمل غذایی دارد، بهتر است در مورد کافئین با پزشک یا مشاور شیردهی صحبت کنید.
  • کاهش دادن مصرف: افرادی که بیش از ۲ تا ۳ فنجان قهوه در روز مصرف می کنند می توانند با تهیه فنجان های "نیمه کافئین" که ترکیبی از قهوه معمولی با قهوه بدون کافئین است، مقدار کافئین مصرفی را به آرامی کاهش دهند.

مواد خوراکی حاوی کافئین

  • قهوه و محصولات با طعم قهوه، مانند ماست و بستنی
  • چای و نوشابه
  • نوشیدنی های انرژی زا
  • شکلات و محصولات شکلاتی مانند شربت شکلات و کاکائو داغ
  • برخی داروها

میزان کافئین موجود در غذاها و نوشیدنی ها بسیار متفاوت است و بستگی به نحوه تهیه آن نوع دانه قهوه یا برگ مورد استفاده، نحوه سرو (به عنوان مثال به عنوان اسپرسو یا لاته) و اندازه فنجان بستگی دارد.

نوشیدن قهوه در بارداری | سخن آخر

ترک کافئین ناراحت کننده است. بنابراین قطع ناگهانی آن در صورتی که زیاد نوشیده باشید احتمالا منجر به سردرد و تحریک پذیری در شما و کودک خواهد شد. مصرف کافئین خود را به آرامی کاهش دهید تا از شدت ناراحتی در خود و کودک جلوگیری کنید. اگرچه سردرد یک علامت رایج ترک است اما مصرف مسکن در هنگام شیردهی ایده خوبی نیست.

برای توصیه های بیشتر در مورد تعادل بین خطرات و فواید کافئین، افرادی که در دوران شیردهی هستند می توانند با پزشک یا مشاور شیردهی صحبت کنند. تا به اینجا هیچ دلیل پزشکی برای اجتناب از نوشیدن قهوه در دوران شیردهی وجود ندارد. همچنین هیچ مدرکی مبنی بر اینکه کافئین به طور مستقیم برای کودک مفید باشد نیز وجود ندارد. برای کسب آگاهی بیشتر در این زمینه از مشاوره روانشناسی مشورت بخواهید.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز نشانه گذاری شده اند*