ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7
ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7

خوراکی های ممنوعه در بارداری (مخاطرات غذایی برای جنین و مادر)

خوراکی های ممنوعه در بارداری را بهتر بشناسیم. در دوران بارداری نیازهای غذایی یک زن با جذب جنین درحال رشد از بدن مادر افزایش می یابد. از این رو در طول روزهای دوران بارداری مادر بایستی از غذاهای غنی از ویتامین ها، موادمعدنی استفاده کند به حدی که برای سلامت جنین و تامین کالری مورد نیاز او کافی باشد. در نتیجه نه تنها کمیت بلکه کیفیت غذا نیز اهمیت می یابد. در این مقاله در مورد خوراکی هایی که منع مصرف در دوران بارداری دارد آشنا خواهید شد.  
 

تماس با مشاور

تغذیه در دوران بارداری

غذا یک جزء مهم برای یک زندگی سالم است که برای حفظ یک بارداری سالم بسیار مهم است. مادر باردار نه تنها نیاز به مصرف غذاهای غنی از ویتامین ها و مواد معدنی دارد، بلکه باید از یک رژیم غذایی متعادل استفاده کند. برای جلوگیری از بروز بیماری های سلامتی در دوران بارداری، باید از خوردن غذاهای ناسالم و تند پرهیز شود. غذاهایی که به راحتی قابل هضم هستند باید در رژیم غذایی روزانه زن باردار باشد. رژیم غذایی او باید از غذاهای غنی از فیبرهای غذایی، ویتامین ها و مواد معدنی تشکیل شود.

تغذیه سالم

غذاهای زیادی وجود دارد که افراد به طور منظم همه روزه درحال مصرف آن هستند و پزشکان تغذیه یا زنان و زایمان باید به سختی تلاش کنند تا آن ها را از رژیم زنان باردار حذف کنند. چندین غذای رایج وجود دارد که برخی از آن ها در این مقاله مورد بحث قرار گرفته‌اند که می‌توانند تهدیدی جدی برای جنین در حال رشد ایجاد کنند و ممکن است آسیب آن‌قدر شدید باشد که باعث سقط جنین شود. در دوران بارداری یک انسان کوچک در رحم مادر رشد می کند. فیزیولوژی زن دست خوش تغییرات متعددی می شود. بنابراین بارداری بسیار حساس است و نیاز به مراقبت ویژه دارد.  

خوراکی های ممنوع در بارداری

نظریات عامیانه مختلفی همواره از جامعه به جامعه ی دیگر و از مکانی به مکان دیگر در مورد پرهیز از مصرف برخی از موادغذایی در طول بارداری وجود داشته که همگی باهم متفاوت بوده اند. برخی از این اجزای غذایی در زندگی روزمره توسط افراد عادی مصرف می شوند و برخی حتی دارای فواید سلامتی خاص خود هستند. مشخص شده است که همین اجزای غذایی تهدیدی برای حفظ بارداری طبیعی هستند هم چنین تهدیدی جدی برای سقط جنین، مرگ یا رشد غیرطبیعی آن. برای آگاهی بیشتر درباره تغذیه دوران بارداری ماه به ماه کلیک کنید.
برخی دیگر از موادغذایی در دوران بارداری فقط به دلیل افسانه های واهی و بدون ریشه های علمی ممنوع شناخته شده اند. دانش روشن در مورد غذاهای واقعا مضر که باید از مصرف آن ها در دوران بارداری پرهیز کرد ممکن است باعث آرامش اعصاب و روان در مادر، اعتماد به نفس و افزایش شانس یک بارداری سالم می شود. در ادامه خوراکی هایی که مصرف آن در دوران بارداری مضر است آورده شده است.

1-پاپایا میوه هندی

به عنوان مثال سالیان سال است که گفته می شود پاپایا (PAPAYA) اگر به صورت خام خورده شود باعث سقط جنین می شود. پاپایا یک میوه رایج هندی است. بومی مکزیک و بخش شمال آمریکای جنوبی است. این میوه خواص دارویی زیادی دارد. ارزان بوده و به راحتی در دسترس عموم قرار می گیرد. میوه خام آن به صورت سبزی مصرف می شود. مطالعات نشان داده است که عصاره آب پاپایا ممکن است باعث انقباض رحم شود و حتی می تواند منجر به جذب جنینی شود. 

مطالعات بر روی رحم جداشده موش و جنین موش انجام شده است. اثر محرک پاپایا احتمالا به دلیل افزایش سطح استروژن و کاهش سطح پروژسترون ناشی از پاپایا است. هم چنین مشخص شده است که عصاره دانا پاپایا دارای اثر سمی بر روی رحم جداشده ی موش صحرایی است. در برخی از کشورهای آسیایی از پاپایای نارس به عنوان ضد بارداری استفاده می شود. 
مشخص شده است که پاپایا حاوی آنزیمی به نام پاپابن است که سطح پروژسترون را کاهش می دهد. پروژسترون یک هورمون ضروری برای حفظ بارداری است. پاپائین یک آنزیم پروتئولیتیک است و هم چنین شناخته شده است که گرفتگی دهانه رحم را از بین می برد و باعث سقط جنین می شود. اگرچه پاپایای رسیده برای مصرف در روزهای بارداری بی خطر است.

خوراکی های ممنوعه در بارداری

2-خوراکی های ممنوعه در بارداری | آناناس

آناناس میوه خوش طعمی است که طبق مطالعات مشخص شده است که حاوی بروملین است. بروملین یک آنزیم پروتئولیتیک است. این آنزیم می تواند بافت رحم را نرم کرده و منجر به سقط جنین شود. بروملین در کل گیاه آناناس وجود دارد اما عمدتا از ساقه ی آناناس استخراج می شود. عصاره میوه و ساقه آناناس در طب عامیانه نیز کاربرد دارد. هم چنین از عصاره آناناس در پخت و پر برای نرم کردن گوشت استفاده می شود. بروملین کاربردهای متعددی مانند رقیق کننده خون، ضد التهاب، ضدانعقاد، مسکن درد و .. دارد. بروملین برای استفاده از آن در برابر مشکلات مربوطه به درد ناشی از پوکی استخوان و در برابر سرطان مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین مطالعه مقاله ارتباط تغذیه و اضطراب نیز پیشنهاد می شود.
هسته ی آناناس حاوی بیشترین مقدار بروملین 10 است. این آنزیم پروتئولیتیک ممکن است در صورت استفاده در دوز مناسب و در زمان مناسب قاعدگی، لانه گزینی و ... . بنابراین مصرف آناناس برای زنانی که قصد بارداری دارند یا در تلاش برای باردار شدن هستند مفید است. اما پس از باردار شدن باید از مصرف آناناس خودداری کنند. 
در واقع به دلیل خواص رقیق کننده خون، ضد التهابی و پروتئولیتیک، لانه گزینی جنین را تسهیل می کند. بروملین در واقع ترکیبی بیش از یک آنزیم پروتئولیتیک موجود در آناناس است و به هر یک از آنزیم ها یا ترکیب آن اشاره دارد. علاوه بر خاصیت نرم کنندگی رحم، بروملین در دوز بالا باعث انقباض رحم می شود که ممکن است باعث سقط جنین شود.

3-خوراکی های ممنوعه در بارداری | دانه شنبلیله

به عنوان ادویه در غذاهای مختلف استفاده می شود. در صورت استفاده در آشپزی عطر خاصی می دهد. این دانه ها کاربردهای دارویی متعددی دارند و کاربردهای درمانی گسترده ای دارند. دانه شنبلیله حاوی مواد شیمیایی گیاهی به نام ساپونین است. ساپونین موجود در دانه شنبلیله اثری مشابه هورمون انسانی به نام اکسی توسین دارد. به واسطه این ساپونین دانه دارای اثر تحریک کننده انقباض رحمی است. بنابراین دانه شنبلیله با القای انقباضات رحمی ممکن است باعث سقط جنین در زنان باردار شود و زنان باردار باید از مصرف آن اجتناب کنند.
اگرچه از دانه های شنبلیله برای تهیه یک غذای شیرین در غرب هند استفاده می شود که توسط زنان شیرده برای کمک به تولید شیر مصرف می شود. مطالعات نشان می دهد که دانه های شنبلیله سطح پروژسترون را کاهش داده و باعث انقباض عضلات صاف رحم می شود. در نتیجه منجر به سقط جنین در میش های باردار شده است. دانه شنبلیله، ساپونین اکسی توسین اثر تقلید کننده و محرک زایمان زودرس، برینجال فیتوهورمون ها باعث شروع قاعدگی زودرس و عامل خطر در اوایل بارداری می شود.

4-خوراکی های ممنوعه در بارداری | کنجد

از کنجد به عنوان داروی خانگی برای القای سقط استفاده می شود. مصرف بیش از حد کنجد در دوران بارداری خطرناک است زیرا ممکن است باعث انقباض رحم و سقط جنین شود. دانه های کنجد به ویژه در سه ماهه اول بارداری که بارداری بسیار نوپا و تازه است مضر تلقی می شود. برخی دیگر از مواد غذایی مضر برای زنان باردار برخی از غذاهای دیگر که بخشی از رژیم غذایی معمول روزمره هستند و اغلب مصرف می شوند، در واقع برای بارداری خطرناک و مضر هستند. از جمله مواد غذایی حاوی کافئین، آلوئه ورا، پنیر.... دانه کنجد، ماده استروژن مانند رقابت با استروژن در محل اتصال تروفوبلاستیک، رشد تروفوبلاست و تولید HCG را کاهش می دهد. مصرف بیش از حد دانه کنجد یکی از علل سقط جنین است.

5-آلوئه ورا

در صورت مصرف خوراکی برای بارداری مضر تلقی می شود. شناخته شده است که زنان از آب آلوئه برای ایجاد سقط در خانه استفاده می کنند. شناخته شده است که آلوورا باعث انقباض رحم و خونریزی رحمی و سقط جنین می شود. آلوئه ورا، لاتکس آلوئه ورا یا آنتراکینون ها همچنین تصور می شود که باعث ناتوانی های مادرزادی در جنین می شود. می تواند باعث سقط جنین یا تحریک قاعدگی نیز بشود. برای آگاهی بیشتر درباره خواص گیاهان دارویی کلیک کنید.

6-خوراکی های ممنوعه در بارداری | پنیر

ممکن است باعث عفونت باکتری لیستریا در زنان باردار شود و در نتیجه خطر سقط جنین را به همراه داشته باشد و از این رو بهتر است در ماه های بارداری از آن اجتناب شود. لاتکس شیری انقباضات رحمی به کمک پروستاگلاندین و اکسی توسین را تحریک می کند. همچنین در این رابطه مطالعه مقاله  مصرف دارو در بارداری پیشنهاد می شود.

7-سیب زمینی های جوانه زده

حاوی مواد شیمیایی خاصی مانند آلفا سوانین و آلفا چاکونین و غیره هستند و این مواد شیمیایی باعث ایجاد ناهنجاری های بالقوه رشد در جنین در حال رشد می شوند. بدشکلی در مراحل اولیه جنین ممکن است منجر به سقط جنین شود. از این رو، باید از مصرف سیب زمینی جوانه زده در دوران بارداری به شدت اجتناب شود. سیب کاج Brome lain بافت های آندومتر و دهانه رحم را نرم می کند و باعث زایمان زودرس و سقط جنین می شود. برای آگاهی بیشتر درباره خطرات تهدید کننده جنین کلیک کنید.

8-گوشت خام یا نیم پز

از گوشت نیم پز مخصوصاً مرغ، گوشت خوک، سوسیس و کالباس و همبرگر خودداری کنید. هر گوشتی که می خورید باید کاملا پخته شود، نباید صورتی باشد یا خون از آن خارج شود. مراقب باشید سوسیس و کالباس و گوشت چرخ کرده را کاملا بپزید. این به این دلیل است که خطر ابتلا به توکسوپلاسموز، یک انگل کوچک که می تواند در گوشت خام زندگی کند و برای شما و کودک مضر باشد، وجود دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر از مشاوره تغذیه کلیک کنید.
خوردن گوشت های سرد و از پیش بسته بندی شده مانند ژامبون و گوشت گاو ذرت بی خطر است. اگرچه خطر کم است، اما ممکن است ترجیح دهید از مصرف گوشت خام مانند ژامبون پارما، چوریزو، پپرونی و سالامی نیز اجتناب کنید. گوشت های فراوری شده پخته نمی شوند، بنابراین ممکن است انگل در آن ها ایجاد شود که باعث توکسوپلاسموز شود.

9-جگر و سایر غذاهای حاوی ویتامین A

از جگر و فرآورده های جگر مانند پاته جگر و سوسیس جگر پرهیز کنید. محصولات کبدی حاوی مقدار زیادی ویتامین A هستند. این می تواند برای نوزاد متولد نشده مضر باشد. مصرف مولتی ویتامین های حاوی ویتامین A یا روغن های کبد ماهی، مانند روغن کبد ماهی، بی خطر نیست. خوردن سطوح کم ویتامین A که به طور طبیعی در غذاهایی مانند هویج یافت می شود، خوب است. اما مهم است که از خوردن غذاهایی که دارای ویتامین A هستند خودداری کنید. (ممکن است بگویند غنی شده با ویتامینA  هستند) استفاده از محصولات آرایشی مانند کرم صورت حاوی ویتامین A اشکالی ندارد.

خوراکی های ممنوعه در بارداری

10-پاته (شامل خمیر ماهی و سبزیجات)

از تمام انواع پاته، از جمله رب سبزیجات خودداری کنید. این به این دلیل است که آن ها ممکن است حاوی لیستریا باشند. پاته حاوی باکتری هایی هستند که می توانند باعث عفونتی به نام لیستریوز شوند. لیستریوز می تواند در دوران بارداری به کودک آسیب برساند یا باعث ایجاد بیماری شدید در نوزاد تازه متولد شده شود.

11-شیر و لبنیات غیر پاستوریزه

بیشتر شیرهای فروخته شده در مغازه ها، سوپرمارکت ها پاستوریزه و قابل نوشیدن است. این شیر برای از بین بردن باکتری های مضری که می توانند باعث مسمومیت غذایی ناشی از توکسوپلاسموز، لیستریوز و کمپیلوباکتر شوند، عملیات حرارتی می شود. باید از شیر غیرپاستوریزه (خام) و محصولات تهیه شده از آن که در برخی از مزارع و لبنیات فروشی ها به فروش می رسد خودداری کنید. این محصولات می تواند شامل خامه، ماست، شیر بز و گوسفند یا لبنیات باشد. اگر فقط به شیر غیر پاستوریزه دسترسی دارید، قبل از استفاده آن را بجوشانید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره خطرات بارداری کلیک کنید.

12-غذاهای آماده نیم پز

پیروی از دستورالعمل های آشپزی روی بسته هر وعده غذایی آماده ای که می خورید بسیار مهم است. همچنین، قبل از خوردن، بررسی کنید که غذا تا آخر بخار دم بکشد. این امر به ویژه برای وعده های غذایی حاوی طیور مانند مرغ یا بوقلمون بسیار مهم است.

13-سالاد شسته نشده و بسته بندی شده

اگر سالاد از قبل آماده و از قبل شسته شده را در یخچال نگه دارید و قبل از گذشت تاریخ مصرف کنید، خوب است. مواد موجود در هر سالاد بسته بندی شده ای را که خریداری می کنید بررسی کنید تا مطمئن شوید که حاوی غذاهای دیگری نیست که باید از آن ها اجتناب کنید. اگر سالاد برای مدت طولانی در دمای اتاق باقی مانده است، بهتر است آن را نخورید زیرا باکتری ها به سرعت رشد می کنند. اگر سالاد از پیش آماده شده ای را خریداری کنید که از قبل شسته نشده باشد، روی بسته نوشته شده است "قبل از استفاده بشویید". در این مورد، مانند تمام سبزیجات و میوه هایی که از قبل شسته نشده اند، باید سالاد را کاملا بشویید.

چه بخوریم؟

در دوران بارداری، حفظ یک رژیم غذایی متعادل برای حمایت از سلامت مادر و رشد و تکامل کودک در حال رشد ضروری است. در اینجا لیستی از برخی مواد مغذی و مواد غذایی ضروری که در دوران بارداری مفید هستند آورده شده است:

1. اسید فولیک: موجود در سبزیجات سبز برگ، مرکبات، لوبیاها و غلات غنی شده، اسید فولیک به جلوگیری از نقص لوله عصبی در مغز و نخاع کودک کمک می کند.

2. آهن: غذاهای غنی از آهن مانند گوشت بدون چربی، مرغ، ماهی، لوبیا، عدس، غلات غنی شده و سبزی های دارای برگ سبز تیره به جلوگیری از کم خونی ناشی از فقر آهن کمک می کنند و از افزایش حجم خون در دوران بارداری حمایت می کنند.

3. کلسیم: محصولات لبنی مانند شیر، پنیر و ماست و همچنین غذاهای غنی شده با کلسیم و سبزیجات برگ دار، کلسیم ضروری برای رشد استخوان در نوزاد و حفظ سلامت استخوان مادر را فراهم می کنند.

4. پروتئین: منابع پروتئینی مانند گوشت بدون چربی، مرغ، ماهی، تخم مرغ، محصولات لبنی، حبوبات، آجیل و دانه ها برای رشد و نمو جنین و همچنین ترمیم بافت مادر ضروری هستند.

5. اسیدهای چرب امگا 3: ماهی های چرب مانند سالمون، ساردین و قزل آلا و همچنین گردو، دانه کتان و دانه چیا اسیدهای چرب امگا 3 را تامین می کنند که از رشد مغز و چشم کودک حمایت می کند.

6. کولین: تخم مرغ، گوشت، مرغ، ماهی، محصولات لبنی، آجیل، دانه ها و سبزیجات چلیپایی مانند کلم بروکلی منابع خوبی از کولین هستند که برای رشد مغز و رشد کلی مهم است.

7. ویتامین D: قرار گرفتن در معرض نور خورشید، غذاهای غنی شده، ماهی های چرب و تخم مرغ منابع ویتامین D هستند که از جذب کلسیم و سلامت استخوان برای مادر و نوزاد حمایت می کند.

8. ید: نمک ید دار، غذاهای دریایی، محصولات لبنی و غلات غنی شده ید ضروری برای عملکرد تیروئید و رشد مغز نوزاد را تامین می کند.

9. ویتامین C: مرکبات، توت فرنگی، کیوی، فلفل دلمه ای، گوجه فرنگی و کلم بروکلی سرشار از ویتامین C هستند که از جذب آهن و عملکرد سیستم ایمنی کمک می کند.

10. ویتامین A: هویج، سیب زمینی شیرین، اسفناج، کلم پیچ و انبه بتاکاروتن را تامین می کنند که بدن آن را به ویتامین A ضروری برای بینایی، عملکرد سیستم ایمنی و رشد جنین تبدیل می کند.

11. ویتامین E: آجیل، دانه ها، روغن های گیاهی، اسفناج و غلات غنی شده حاوی ویتامین E هستند که به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند و از عملکرد سیستم ایمنی حمایت می کند.

12. روی: گوشت بدون چربی، مرغ، غذاهای دریایی، محصولات لبنی، لوبیا، آجیل و دانه ها، روی را برای رشد سلولی و عملکرد سیستم ایمنی بدن فراهم می کنند.

خوراکی های ممنوعه در بارداری | سخن آخر

استراحت مناسب، یک رژیم غذایی متعادل بدون مواد غذایی مضر و سرشار از ویتامین ها، معاینات منظم پزشکی، راهنمایی و دارو درمانی، خودآگاهی و مراقبت از خود در این مرحله بسیار مهم است. مراقبت از دیگران در خانه و محل کار نیز برای حفظ سلامت مادر و جنین در تمام دوران بارداری ضروری است.
مادر باردار باید در مورد غذاهای مصرفی و اثرات احتمالی آن ها بر روی غذاهای گیاهی آگاه باشد.غذاهایی که مادر باردار می خورد، در مورد سلامت جنین در حال رشد و همچنین سلامت مادر تاثیرگذار است. سلامت مادر با سطوح طبیعی هورمون های بارداری برای مهار انقباضات غیرضروری رحم و حفظ یک بارداری طبیعی و سالم ضروری است. در این راستا برای آگاهی از باید ها و نباید های سلامت روانی در دوران بارداری از مشاوره روانشناسی راهنمایی بخواهید.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز نشانه گذاری شده اند*