ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7
ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7

غذاهای ممنوعه در دوران شیردهی | 14 غذایی که نباید به آنها لب بزنید!

غذاهای ممنوعه در دوران شیردهی چیستند؟ شیر مادر فوق العاده مغذی است و بیشتر مواد مغذی مورد نیاز کودک در۶ ماه اول زندگی را فراهم می کند. در حالی که ترکیب شیر مادر با دقت توسط بدن تنظیم می شود، تحقیقات نشان داده است که آنچه مادر می خورد نیز تا حدودی بر محتویات شیر ​​تأثیر می گذارد. به طور کلی، هیچ مواد خوراکی برای رژیم غذایی در دوره شیردهی ممنوع نیست. بلکه به زنان توصیه می شود که از یک رژیم غذایی متعادل و متنوع استفاده کنند. در عین حال برخی از غذاها و نوشیدنی ها وجود دارند که بهتر است مصرف آن ها در دوران شیردهی محدود شود.  
 

تماس با مشاور

                                             
 

غذاهای ممنوعه در دوران شیردهی

طی نه ماه بارداری، افکار شما صرف نگرانی در مورد آنچه که می‌خورید و می‌نوشید می شود چرا که تغذیه شما بر رشد کودک موثر است. بعد از آن و در دوران شیردهی نیز باید مراقب برخی واکنش‌های احتمالی باشید. بسیار مهم است که مادران در هنگام شیردهی، وعده های غذایی منظم خود را برای به دست آوردن مواد مغذی ضروری و همچنین برای افزایش سطح شیر مادر حفظ کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بایدها و نبایدهای دوران بارداری کلیک کنید. 
همه نوزادان به محتوای مواد غذایی در وعده های روزانه در شیر، واکنش یکسان نشان نمی دهند. در ادامه چند ماده غذایی معرفی می شود که باید در هنگام شیر دادن به کودک خود، از مصرف آن ها تا حد امکان اجتناب کنید. در دوران شیردهی نیازی به رژیم غذایی خاصی ندارید. فقط سعی کنید انواع متعادل و سالمی از مواد غذایی را در وعده های خود بگنجانید.
از آنجایی که هر بارداری از فردی به فرد دیگر متفاوت است و آلرژی در همه نوزادان رخ نمی دهد، پیشنهادات ارائه شده فقط شامل آن دسته از مادرانی می شود که نوزادان آن ها به برخی غذاها حساسیت دارند یا بعد از هربار شیردهی بداخلاقی می کنند. برای جلوگیری از آلرژی، باید در شش هفته اول از مصرف این غذاها به شدت پرهیز شود. پس از این دوره، مادر شیرده می تواند این غذاها را در مقادیر کم مصرف کند و سپس به آرامی به برنامه غذایی عادی خود بازگردد. برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه مشکلات شیردهی کلیک کنید.
اکنون که در دوره شیردهی هستید، باید مراقب غذاهایی باشید که باعث واکنش های احتمالی در کودک شما می شوند. آنچه مادر شیرده می خورد برای نوزاد بسیار مهم است. حفظ وعده های غذایی مناسب هنگام شیردهی ضروری است تا کودک مواد مغذی مورد نیاز را به دست آورد و مقدار کافی شیر مادر را داشته باشد.

1-غذاهای بسیار فرآوری شده

برای پاسخگویی به نیازهای افزایش یافته غذایی برای تغذیه با شیر مادر، بسیار مهم است که یک رژیم غذایی سالم و متعادل داشته باشید. از آنجایی که غذاهای بسیار فرآوری شده به طور کلی دارای کالری، چربی های ناسالم و قندهای اضافه هستند، اما فیبر و ویتامین ها و مواد معدنی کمی دارند، توصیه می شود تا حد امکان مصرف آن ها را محدود کنید.
تحقیقات اولیه همچنین نشان داده است که رژیم غذایی مادر در دوران شیردهی ممکن است بر رژیم غذایی کودک در مراحل بعدی زندگی تأثیر بگذارد. به طور خاص مطالعات حیوانی نشان داده اند  نوزادانی که از طریق شیر مادر در معرض طعم غذاهایی چنین غذاهایی قرار می گیرند بر ترجیحات غذایی آن ها در هنگام رشد تاثیر می گذارد.‌ برای دریافت مشاوره تغذیه کلیک کنید. 
یک مطالعه نشان داد موش هایی که از مادران با رژیم غذایی ناسالم به دنیا می آیند به طور قابل توجهی بیشتر از موش هایی که مادران آن ها رژیم غذایی متعادل و سالمی داشتند غذاهای پرچرب و قندی را ترجیح می دهند. در حالی که مطالعات در این زمینه همچنان ادامه دارد، این نگرانی نیز وجود دارد که قرار گرفتن مکرر در معرض غذاهای چرب و شیرین در دوران نوزادی منجر به کاهش عادات غذایی سالم و چاقی با افزایش سن کودک شود.
از آنجایی که غذاهای بسیار فرآوری شده عموماً دارای مواد مغذی ضروری پایینی هستند و ممکن است بر ترجیحات غذایی کودک شما در مراحل بعدی زندگی تأثیر بگذارند، توصیه می شود که مادران شیرده مصرف غذاهای حاوی قندهای افزوده و چربی های فرآوری شده را محدود کنند.

2-مصرف شکلات

شکلات سرشار از تئوبرومین است و وقتی خورده می‌شود تأثیری مشابه کافئین دارد. اگرچه مردم عاشق خوردن شکلات هستند، اما باید مقدار آن را در دوران شیردهی کاهش دهند. اگر احساس می‌کنید کودک به دلیل مصرف شکلات پس از شیردهی بسیار بد اخلاق می شود، بهتر است از مصرف آن اجتناب کنید. 
تنها راه برای دانستن اینکه چه مقدار شکلات می‌توانید مصرف کنید، مشاهده رفتار کودک است. اگر مادر هر روز بیش از ۷۵۰ میلی گرم تئوبرومین مصرف کند و از مشکلات خواب رنج ببرد، بعید نیست که کودک هم رفتاری بی قرار و نامنظم نشان دهد. برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه اعتیاد به کافئین کلیک کنید.
غذاهای ممنوعه در دوران شیردهی

3-مصرف قهوه

قهوه حاوی مقدار زیادی کافئین است و مقداری از این کافئین به شیر مادر وارد می شود. نوزادان به خوبی بزرگسالان نمی توانند کافئین را هضم کنند. بنابراین کافئین بیش از حد در بدن، آن ها را تحت تأثیر قرار می دهد و باعث بی خوابی، تحریک و بدخلقی می شود. 
وقتی کافئین در مقادیر زیاد باشد، می تواند سطح آهن شیر را کاهش داده و در نتیجه سطح هموگلوبین در کودک نیز کاهش می یابد. بنابراین بهترین راه حل این است که فقط ۲ تا ۳ فنجان کافئین در روز مصرف کنید. مقادیر اندک کافئین خوب است، زیرا در این صورت وجود کافئین در ادرار نوزاد بسیار کم خواهد بود. برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه علت بی خوابی نوزاد کلیک کنید.

4-مصرف مرکبات

مرکبات منبع شگفت‌انگیزی از ویتامین C هستند، اما به دلیل ترکیبات اسیدی که دارند می‌توانند شکم کودک را تحریک کنند. از آنجایی که دستگاه گوارش آن‌ها نابالغ است، نمی‌توانند با این اجزای اسیدی مقابله کنند و در نتیجه تجمع اسیدها منجر به گیجی، بثورات پوستی روی پاها و پوشک، تف کردن و افزایش بزاق دهان و موارد دیگر می‌شود.
با این حال، مجبور نیستید مرکبات را به طور کامل از رژیم غذایی خود حذف کنید. خوردن یک گریپ فروت یا پرتقال در روز خوب است. اما اگر تصمیم به حذف کامل آن ها دارید، باید غذاهای غنی از ویتامین C دیگری مانند آناناس، پاپایا و انبه را جایگزین کنید. برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه غذای مقوی برای کودکان کلیک کنید.

5-کلم بروکلی و ماهی با جیوه بالا

اگر روز قبل برای شام کلم بروکلی خورده اید، نباید تعجب کنید که روز بعد کودک دچار مشکلات گرفتگی و کولیک شود. سایر غذاهای گازدار مانند پیاز، کلم، گل کلم و خیار هستند که بهتر است در دوران شیردهی از آن ها پرهیز شود. اگر ماهی یا هر غذای دیگری که محتوی جیوه بالا است مصرف می کنید، اثرات آن در شیر مادر ظاهر می شود. هنگامی که شیر مادر دارای سطوح بالایی از جیوه باشد بر رشد عصبی کودک تأثیر می گذارد. 
شما باید ماهی، حتی کنسرو ماهی تن را با کنترل مصرف کنید و بیش از دو بار در هفته مصرف نکنید. بهتر است از ماهی هایی که جیوه بالایی دارند به طور کامل اجتناب کنید. برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه تغذیه سالم کلیک کنید.

6-غذاهای ممنوعه در دوران شیردهی | الکل

الکل نیز مانند سایر مواد غذایی از شیر مادر به نوزاد منتقل می شود و بر رشد عصبی او تأثیر می گذارد. حداقل به مدت دو سال باید به طور کامل از مصرف الکل خودداری کنید. طبق گفته آکادمی اطفال آمریکا، مصرف الکل باید به مصرف گهگاه حداکثر ۰.۵ گرم الکل به ازای هر کیلوگرم وزن بدن مادر شیرده محدود شود. برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه تاثیر الکل بر شیر مادر کلیک کنید.
سپس مادر می تواند پس از دو ساعت یا بیشتر که از مصرف الکل گذشت به نوزاد شیر دهد تا غلظت الکل در شیر تولید شده، به حداقل برسد. وقتی سطوح الکل بالاتر از این حد باشد رفلکس تخلیه شیر و ترشح شیر کاهش می یابد. اگر قصد دارید نوشیدنی بنوشید، باید دو ساعت صبر کنید و سپس به نوزاد خود شیر بدهید.

7-نعناع و مریم گلی

هنگامی که این گیاهان به مقدار بسیار زیاد مصرف شوند، روی تولید شیر مادر اثر گذاشته و آن را کاهش می دهند. بنابراین، هنگامی که گیاهانی از این قبیل می خورید میزان تولید شیر را کنترل کنید. به خصوص زمانی که کودک در مرحله ای است که بیش از حد معمول به شیر نیاز دارد. برای جلوگیری از تولید شیر، مادران اغلب چای نعناع را بعد از شیر گرفتن نوزاد می نوشند. مریم گلی، یکی دیگر از گیاهانی است که در زمره غذاهایی که شیردهی را تحت تأثیر قرار می دهند گنجانده شده است. برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه رژیم شیردهی کلیک کنید.

8-غذاهای ممنوعه در دوران شیردهی | بادام زمینی

تا زمانی که کودک خود را از شیر نگرفته اید، از مصرف بادام زمینی خودداری کنید. به خصوص اگر در خانواده شما سابقه آلرژی به بادام زمینی وجود دارد. پروتئین های آلرژیک بادام زمینی به شیر مادر منتقل می شود و سپس به نوزاد می رسد. کودک ممکن است از خس خس سینه، کهیر یا بثورات پوستی رنج ببرد. حتی زمانی که شما فقط مقدار کمی غذا می خورید، مواد حساسیت زا در عرض یک تا شش ساعت وارد شیر می شوند. برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه تغذیه مادران شیرده کلیک کنید.

9-سیر

بوی سیر می تواند بر بوی شیر مادر تأثیر بگذارد. برخی از نوزادان از این بو متنفرند در حالی که برخی دیگر آن را دوست دارند. بنابراین، اگر کودک شما هنگام شیردهی ناراحت است، دلیل آن ممکن است مصرف سیر توسط شما بوده باشد. برخی از نوزادان وقتی با بوی تند سیر مواجه می‌شوند، بغض می کنند. برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه تاثیرات شیر مادر کلیک کنید.

10-غذاهای ممنوعه در دوران شیردهی | محصولات لبنی

برخی از نوزادان نسبت به شیر گاو عدم تحمل خواهند داشت. وقتی مادر شیر گاو می‌نوشد یا لبنیات می‌خورد، مواد حساسیت ‌زای وارد شده به شیر مادر، کودک را تحریک می‌کند. پس از مصرف لبنیات، اگر کودک شما علائمی مانند قولنج و استفراغ را نشان داد به این معنی است که باید برای مدتی مصرف آن ها را قطع کنید. 
علائم دیگر می تواند مشکلات پوستی، اگزما و مشکلات خواب باشد. کودکانی که نسبت به لبنیات حساسیت دارند به سویا نیز حساسیت نشان می دهند. بهتر است به سراغ انواع ارگانیک گوشت، لبنیات پرچرب و مرغ بروید زیرا هیچ گونه مواد شیمیایی، هورمون رشد یا آفت کش ندارند. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.
غذاهای ممنوعه در دوران شیردهی

11-ادویه جات ترشی جات

برخی از نوزادان با غذاهای تند تحریک می شوند، اما برخی دیگر با آن مشکلی ندارند. فقط کمی فلفل برای آسیب رساندن و تحریک نوزاد کافی خواهد بود و آن ها برای مدتی طولانی بی قرار می مانند. بنابراین اگر متوجه شدید که کودک پس از خوردن ادویه جات و ترشی جات احساس ناراحتی می کند بهتر است حجم ادویه‌های موجود در غذا را کاهش دهید. برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه فوائد شیر مادر کلیک کنید.

12-غذاهای ممنوعه در دوران شیردهی | ذرت و گندم

برای برخی از نوزادان و کودکان نوپا حساسیت به ذرت رایج است که در پی آن بثورات و ناراحتی در نوزادان ایجاد می شود. در صورت مشاهده واکنش های آلرژیک در کودک، ذرت را از رژیم غذایی خود حذف کنید. یکی دیگر از مشکلات رایج غذایی عدم تحمل گلوتن است که منجر به تحریک شدن شکم، مدفوع خونی و وزوز گوش می شود. 
مانند سایر غذاها، می توان با حذف گندم از رژیم غذایی از بروز این آلرژی جلوگیری کرد. بسیاری از مادران تمایل دارند بیشتر غذاهایی که باعث ایجاد مشکل می شوند را حذف کنند و سپس آن ها را یکی یکی دوباره به مرور زمان اضافه کنند. برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه غذاهای حساسیت زا برای کودکان کلیک کنید.

13-تخم مرغ و صدف

اگر خانواده شما سابقه آلرژی دارند، احتمال آلرژی کودک شما نیز افزایش می یابد. اگر فردی در خانواده نزدیک شما به تخم مرغ حساسیت دارد، بهتر است در دوران شیردهی از مصرف این غذاها خودداری کنید. آلرژی به تخم مرغ بسیار رایج است. به ویژه حساسیت به سفیده تخم مرغ.

14-غذاهای ممنوعه در دوران شیردهی | سوشی

سوشی تا زمانی که حاوی ماهی با جیوه بالا نباشد بی خطر است. زیرا باکتری لیستریا که در غذاهای نیم پز وجود دارد به راحتی از طریق شیر مادر منتقل نمی شود. با این حال، اگر در هنگام شیردهی قصد دارید سوشی با ماهی کم جیوه بخورید، به خاطر داشته باشید که نباید بیش از سه وعده در هفته مصرف کنید. ماهی هایی که جیوه کمی دارند عبارتند از: ماهی قزل آلا، تیلاپیا، پولاک، قزل آلا و گربه ماهی. برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه شیر دادن به نوزاد کلیک کنید.  

سخن آخر درمورد غذاهای ممنوعه در دوران شیردهی

ممکن است کودک شما فقط به چند مورد از این غذاها حساسیت داشته باشد یا گاهی اوقات تحت تأثیر هیچ یک از آن ها قرار نگیرد. اکنون که می دانید در دوران شیردهی باید از چه غذاهایی دوری کنید، نیازی به حذف کامل همه آن ها نیست. با این حال، بهتر است قبل از حذف هر غذایی از رژیم غذایی، با پزشک خود مشورت کنید.
به این دلیل که اگر بطور مثال از تمام محصولات لبنی اجتناب کنید، باعث عدم تعادل تغذیه ای شده و دچار کمبود مواد مغذی مورد نیاز شوید. بهتر است قبل از اینکه مجبور شوید سوتغذیه را تحمل کنید، برای جایگزینی بهتر به متخصص تغذیه مراجعه کنید. اگر شما هم در راستای این موضوع مسئله ای دارید، می توانید از مشاوران و روانشناسان در این مورد کمک بگیرید. برای کسب اطلاعات بیشتر از مشاوره روانشناسی کلیک کنید.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز نشانه گذاری شده اند*