ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7
ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7

تنبل شدن کودکان | هدایت کودک تنبل به سوی سخت کوشی

تنبل شدن کودکان به چه دلیل است؟ آیا فرزند شما علاقه کمی به کار نشان می دهد یا اصلاً علاقه ای نشان نمی دهد، خواه این کار اجتماعی، تحصیلی یا کارهای خانه باشد؟ آیا کودک شما فاقد حس مشترک کنجکاوی در مورد دنیای اطرافش است؟ آیا وقتی سعی می کنید موضوعی را روشن کنید، اغلب پاسخ های غیرمنطقی می گیرید، مثلاً برایم مهم نیست؟ راه حل اصلی تنبلی انگیزه است. اگر بی انگیزگی باعث تنبلی شد، باید دلایلی برای آن وجود داشته باشد. این دلایل می تواند ناشی از اضطراب ناشی از ناامیدی و دلسردی در زمان های گذشته باشد.برای کسب آگاهی بیشتر با مشاوره کودک تلفنی تماس بگیرید.

 

دلایل تنبل شدن کودکان

اغلب اوقات، آنچه در بیرون شبیه تنبلی به نظر می رسد ممکن است در واقع کمبود انرژی در درون باشد.علاوه بر خستگی جسمی، کودکان تنبل ممکن است بی حوصله، دلسرد و بی انگیزه باشند.در اینجا چند علت شایع و در عین حال پنهان تنبل شدن کودکان آورده شده است.

1-اختلالات یادگیری

بسیاری از کودکان تنبل، کودکانی هستند که درک درستی ندارند و در سکوت با ناتوانی های یادگیری ناشناخته خود سروکار دارند. تحقیقات نشان داده که 17 کودک از 20 کودک از طیفی از مشکلات یادگیری و مشکلات قابل توجه در توجه رنج می بردند. اختلالات یادگیری باعث شد که آنها نسبت به یادگیری بی علاقه شوند و انگیزه خود را از دست بدهند.والدین و معلمان فکر می کردند که این بچه ها تنبل هستند و نیازهای ویژه آنها را نمی شناسند.

2-مشکلات خواب

کمبود خواب باعث می شود کودک تنبل و بی انگیزه به نظر برسد.وقتی کودک در شب به خوبی استراحت نمی کند، در طول روز خسته می شود و انگیزه کمتری برای رسیدن به 5 می کند.خواب ناکافی می تواند بر یادگیری و عملکرد تحصیلی کودک تأثیر بگذارد.کم خوابی می تواند به دلیل تا دیر وقت بیدار ماندن با تماشای یوتیوب، بازی های ویدیویی یا چت آنلاین با دوستان باشد.علاوه بر تأخیر در زمان خواب، دستگاه های الکترونیکی نور آبی ساطع می کنند همچنین می توانند بر کیفیت خواب کودک تأثیر بگذارند.مشکلات سلامتی مانند آپنه خواب نیز می تواند منجر به کیفیت خواب ضعیف شود که بر انگیزه کودک شما برای یادگیری و عملکرد روزانه تأثیر می گذارد.

3-افسردگی

کودکانی که از افسردگی رنج می برند، انگیزه و انرژی برای انجام فعالیت ها کاهش یافته است.بی خوابی نیز یکی از علائم شایع افسردگی است. 90 درصد از بیماران مبتلا به افسردگی شکایت دارند که مشکلات خواب دارند.این بچه ها تنبل و بی علاقه به هر چیزی از جمله کارهای مدرسه به نظر می رسند. برای درک بهتر پیامدهای افسردگی در کودکان کلیک کنید.

4. اضطراب و استرس

اختلالات اضطرابی در بین کودکان و نوجوانان شایع است.کودکانی که از اضطراب رنج می برند انگیزه درونی کمتری دارند.کودکان لزوماً نیازی به تشخیص اختلال اضطراب ندارند تا تحت تأثیر قرار گیرند.کودکان مبتلا به اضطراب تحصیلی نیز از انگیزه درونی پایین تری برای مطالعه رنج می برند.

استرس یک عامل بی انگیزه اصلی است.وقتی تحت استرس هستیم، سطح دوپامین در مغز کاهش می یابد و این باعث می شود که ما برای انجام هر کاری بی انگیزه شویم.دلایل مختلفی برای استرس وجود دارد، به عنوان مثال. مرگ ناگهانی در خانواده، بلای طبیعی، جدایی والدین، دعوای والدین، نقل مکان به شهر جدید، مشاجره با بهترین دوست و غیره.

5-والدین کننترل گر

در کنار نیازهای بیولوژیکی، خودمختاری مهم‌ترین انگیزه‌ای است که می‌تواند الهام بخش کسی برای عمل باشد.خودمختاری احساس کنترلی است که افراد نسبت به فعالیت های خود دارند.کودکانی که بدون نیروی خارجی یا فشار خارجی به یادگیری مشغول می شوند، یادگیرندگان با انگیزه تری هستند.

کسانی که ارزش یادگیری را به طور کامل می پذیرند، خودانگیخته تر هستند.والدین کنترل گر باعث تضعیف روحیه دانش‌آموزانی می‌شود که باید بدون توجه به اینکه بخواهند مطالعه کنند.این والدین انگیزه فرزندان خود را برای یادگیری کاهش می دهند و دانش آموزان بی انگیزه را تنبل جلوه می دهند.

6-بدرفتاری با کودک

بدرفتاری با کودکان فراتر از آزار و غفلت است. همچنین شامل پرخاشگری فیزیکی مانند ضربه زدن، سیلی زدن یا لگد زدن به کودک می باشد.بدرفتاری، بدرفتاری و بی توجهی به کودکان می تواند منجر به مشکلات عاطفی و رفتاری در کودکان شود.مسائل عاطفی و رفتاری بر شایستگی و عملکرد کودک در مدرسه تأثیر می گذارد. بدرفتاری همچنین می‌تواند منجر به آسیب‌های شناختی شود - عدم تمرکز در مطالعه بیشتر و انگیزه ضعیف‌تر شود.


جلوگیری از تنبل شدن کودکان

انگیزه کودکان و حتی بزرگسالان را به کار سوق می دهد. بنابراین، میل شما باید این باشد که چگونه به کودک تنبل خود انگیزه دهید. اگرچه به عنوان والدین اغلب فکر می‌کنید که به فرزندتان انگیزه می‌دهید، اما آیا می‌دانید که ممکن است این کار را اشتباه انجام داده باشید؟ شاید راه های بهتری وجود داشته باشد که بتواند باعث شود کودک تنبل شما نگرش مثبتی نسبت به کار پیدا کند. او را در مورد دنیای اطراف کنجکاو کنید. یاد بگیرید که مسئولیت پذیر باشید؛ و در نهایت به یک موفقیت بزرگ در تلاش زندگی خود تبدیل شود. برای آشنایی با درمان تنبلی کلیک کنید.

1-با شخصیت کودکان آشنا شوید

اگرچه اغلب به طور طبیعی ایجاد می شود، اما باید از اوایل احساس تنبلی در کودکان اجتناب کرد. شناخت شخصی کودک یکی از کلیدهای جلوگیری از احساس تنبلی در ظاهر شدن در کودکان است. معلمان به عنوان مربی در مدارس در این مورد باید دانش آموزانی را که آموزش می دهند به خوبی بشناسند. نه تنها محدود به توانایی های شناختی، بلکه معلمان نیز باید شخصیت دانش آموزان خود را بشناسند. زمانی که معلم بتواند دانش آموزان خود را به طور کلی بشناسد، آنگاه معلم می تواند روش صحیح یادگیری در کلاس را تعیین کند. با روش صحیح، مطمئناً می تواند علاقه و اشتیاق به یادگیری را افزایش دهد. شکار کسانی که مشتاق هستند مطمئناً بهتر از کسانی است که علاقه خود را به یادگیری از دست داده اند.

2. نمونه باشید

همانطور که من انجام می دهم، راز بزرگی است که در پشت اعمال بچه ها وجود دارد. حتی اگر به فرزندتان نگویید که از شما تقلید کند، او تمایل دارد اعمال شما را بدون در نظر گرفتن خوب یا بد بودن تقلید کند. کودکان از آنچه می بینند یاد می گیرند. بنابراین، اگر می‌خواهید فرزندتان مسئولیت تکالیف یا وظایف خانه را بر عهده بگیرد، اجازه دهید او این کار را انجام دهید. با مثال زندگی کنید

مهم نیست چقدر مشغله دارید، اجازه دهید فرزندتان یک الگو در شما ببیند و در آن ثابت قدم باشد. او به سادگی از آن پیروی خواهد کرد. وقتی بسیاری از کارهای خانه هنوز انجام نشده اند، نمی توانید روی مبل بنشینید و تنقلات بخورید و سریال تلویزیونی مورد علاقه خود را تماشا کنید و از فرزندتان انتظار داشته باشید که کارها را به موقع انجام دهد.

3. انتظارات را تعیین کنید

بسته به سن فرزندتان، کارهای مناسب سن کودکتان را انجام دهید. تصور نکنید که او می داند چگونه کارها یا وظایف را انجام دهد. با کلمات ساده توضیح دهید و در صورت لزوم در حضور او به آن بپردازید.زمان و انرژی صرف شده برای آموزش به فرزندتان برای انجام درست کارها، در درازمدت مزایایی را به همراه خواهد داشت، نه فقط در انجام کارهای خانه، بلکه در سایر جنبه های زندگی. بعد از اینکه دستورالعمل‌هایی را در مورد انتظارات ارائه کردید، ضرب‌الاجل‌هایی را تعیین کنید تا فرزندتان بتواند کار را به موقع انجام دهد. برای آشنایی بیشتر با نکات تربیت کودک کلیک کنید.

4. کودک خود را در آشپزخانه مشارکت دهید

کودکان می‌توانند در مورد آنچه می‌خواهند، به‌ویژه آنچه را که می‌خواهند بخورند، بسیار خواستار باشند، بدون اینکه به نحوه بدست آوردن آن اهمیت دهند. بنابراین، ایده خوبی خواهد بود که آنها را در انجام کارهای ساده مانند بریدن چنار در حین تهیه غذا یا همراهی شما در خرید مواد غذایی کمک کنید. این به آن‌ها کمک می‌کند تا برای هر چیزی که به آنها داده می‌شود ارزش قائل شوند و همچنین عادات خرج کردنشان را راهنمایی می‌کند. همچنین زمانی که می دانند چقدر کار برای چیزی که دارند انجام می شود، به کاهش احساس حق طلبی آنها کمک می کند. ثابت شده است که درگیر کردن بچه ها در فعالیت های مربوط به آشپزخانه باعث می شود که تقریباً هر غذا بخورند.

غذای سرو شده و کمتر از هر غذایی که برای صبحانه، ناهار یا شام سرو می شود شکایت می کند. همچنین آنها را درگیر نگه می‌دارد تا اینکه بیکار بنشینند یا روی دستگاه‌های الکترونیکی بچرخند.

5. عادت به بخشش و فعالیت های داوطلبانه

ویژگی بخشش به دیگران را به فرزندتان بیاموزید، هم در خانواده و هم در جامعه. فرزند خود را در فعالیت های داوطلبانه ای که به جوامع کمک می کند، شرکت دهید. اجازه دهید فرزندتان این فرصت را داشته باشد که ببیند مردم چقدر می توانند از کمک های سخاوتمندانه به جامعه بهره مند شوند.

هنگامی که فرزند شما در کار داوطلبانه شرکت می کند، نگرش سپاسگزار بودن و رضایت از دارایی های خود را یاد می گیرد و از آنچه که ندارد احساس بدی نمی کند. هنگامی که فرزند شما یاد می گیرد که پس بدهد، او همچنین یاد می گیرد که از هنر استفاده از وقت و منابع آزاد برای حمایت از یک هدف ارزشمند قدردانی کند. به طور کلی، این می تواند ذهن کودک را به خود مشغول کند و او را بدون داشتن وقت برای فعالیت های بیهوده بسیار مشغول کند.

6. فعالیت های خارج از منزل را تشویق کنید

فعالیت های خارج از منزل راهی برای روشن کردن روحیه و ایجاد احساس آرامش در ما دارند. مطالعات روانشناسی نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض طبیعت باعث افزایش انرژی و احساس خوب می شود. بنابراین، چند تمرین انجام دهید یا باغ را با کودک خود پاکسازی کنید. یا فقط با کودک خود قدم بزنید، زیرا این کار می تواند به کاهش سندرم کودک تنبل کمک کند.

7. کمک های خود را محدود کنید

انجام بیش از حد برای فرزندتان مهارت ها و تمرین های مهم برای رشد تسلط در زندگی را از او می گیرد. او عادت می کند که مردم کارهایی را برای او انجام دهند و این به جای اینکه با آن مقابله کند، سندرم کودک تنبل را تغذیه می کند.

نمونه ای از این زمانی است که شما تکالیف فرزندتان را به جای اینکه فقط راهنمایی کنید تا توسط او انجام شود را تکمیل می کنید. انجام کارهای بیشتر برای فرزندانتان باعث می شود آنها کمتر برای خودشان کار کنند و این باعث می شود بیشتر به آنها وابسته شوند.

به عبارت دیگر، شما باید یاد بگیرید که در مواقعی که فرزندتان به کمک نیاز دارد به او گوش دهید. اما به او اجازه دهید تا زمانی که شما کمک می کنید رهبری را به عهده بگیرد. و همیشه برای درست کردن چیزها برای فرزندتان عجله نکنید. توانایی های فرزندتان را بشناسید و او را پرورش دهید تا مسئولیت پذیر باشد. به تدریج فعالیت های جدید را معرفی کنید و تماشا کنید که فرزندتان آنها را انجام می دهد. این می تواند در ابتدا بسیار سخت باشد، اما تنبلی را به شدت کاهش می دهد و در انتها باعث کاهش هزینه می شود. برای آشنایی با سبک های فرزندپروری کلیک کنید.

8. تقویت های مثبت بدهید

یادگیری تشویق و ستایش فرزندتان در زمانی که او خوب عمل می کند، انگیزه بزرگی است که باعث می شود همیشه کارهای بیشتری انجام دهد. قدردانی از هر تلاش کوچکی که برای تکمیل کار انجام شده است. این باعث هیجان و افزایش اشتهای او برای مسئولیت بیشتر می شود.

هر کودکی چیزی را دارد که به او انگیزه می دهد. آن را کشف کنید و از آن به عنوان ابزاری عالی برای تحریک مسئولیت استفاده کنید. برای کسب آگاهی بیشتر در این زمینه از مشاوره روانشناسی مشورت بخواهید.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز نشانه گذاری شده اند*