ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7
ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7

هفته پانزدهم بارداری | علائم و تغییرات جنین در هفته پانزدهم

هفته پانزدهم بارداری زمانی است که افزایش وزن شما سرعت بیشتری گرفته و تقریباً از ظاهر بدن مشخص می‌شود که باردار هستید. فرزند شما در این زمان بیش از پیش وزن می‌گیرد و از نظر رشدی در حال تکامل هرچه بیشتر است. ما در این مقاله تلاش کرده‌ایم تا در مورد علائم مادر در هفته پانزدهم بارداری و تغییرات جنین در این زمان اطلاعات مورد نیاز را گردآوری کنیم. اگر دوران حاملگی خود را پشت سر می‌گذارید و برای کسب آگاهی بیشتر در مورد علائم بارداری و تغییرات جنین در سه ماه دوم بارداری کلیک کنید.

تماس با مشاور

 

 

علائم مادر در هفته پانزدهم بارداری

در هفته پانزدهم بارداری علائم ناخوشایند مرتبط با سه ماهه اول به مرور از بین می‌روند. در نتیجه در این هفته احتمالاً کم‌تر احساس حالت تهوع می‌کنید و انرژی و اشتها باز می‌گردد. در کنار این‌ها علائم جدیدی را تجربه خواهید کرد که از جمله آن‌ها می‌توان به دردهای مختلف بدنی و مور مور شدن دست و پا اشاره کرد. همچنین اضافه وزن شما از این هفته سرعت بیشتری گرفته و تغییرات هورمونی جدیدی در بدن صورت می‌گیرد که این تغییرات علائمی نظیر حساس‌تر شدن دندان‌ها و لثه‌ها، سوزش و نفخ معده را به همراه خواهد داشت. اگر در هفته پانزدهم بارداری همچنان حالت تهوع و استفراغ شدیدی را تجربه می‌کنید و یا دچار سردردهای شدیدی هستید که با استراحت رفع نمی‌شود بهتر است برای ارزیابی بیشتر و دریافت درمان مناسب با پزشک خود مشورت کنید.

  • شروع درد عجیب و غریب در دو طرف برآمدگی که به عنوان درد رباط گرد شناخته می شود در همین همین هفته بروز می کند. قرار دادن پاها در حالت خوابیده و استراحت می تواند کمک کننده باشد.
  • پوست شما نیز ممکن است کمی خارش پیدا کند. استفاده از مرطوب کننده بدون عطر، پوشیدن لباس های نخی گشاد و حمام خنک مفید واقع می شود. اگر خارش به خصوص در شب بدتر شد، با پزشک یا ماما خود صحبت کنید.
  • خون بیشتری در اطراف ناحیه لگن شما جریان دارد و این می تواند باعث شود بدن مایع شیری رنگ بیشتری به نام لکوره تولید کند که واژن شما را تمیز و عاری از عفونت نگه می دارد.

برای آگاهی بیشتر در زمینه دوران بارداری کلیک کنید.

علائم بارداری سه ماهه دوم (در هفته 15)

ممکن است هنوز علائم بارداری را تجربه کنید از جمله:

-لثه های متورم و دارای خونریزی
-درد در کنار شکم، ناشی از بزرگ شدن رحم
-سردرد
-خونریزی بینی
-احساس نفخ و یبوست
-سوء هاضمه و سوزش سر دل
-سینه های دردناک
-گرفتگی عضلات پا
-احساس گرما
-سرگیجه
-دست ها و پاهای متورم
-عفونت های ادراری
-عفونت های واژن
-پوست تیره روی صورت یا لکه های قهوه ای که به عنوان کلواسما یا "ماسک بارداری" شناخته می شود.
-پوست چرب تر و لکه دار
-موهای ضخیم تر و براق تر
-همچنین ممکن است علائمی را در هفته های قبل تجربه کنید، مانند تهوع صبحگاهی.

-افزایش حس بویایی
-نوسانات خلقی
-ترشحات شیری سفید رنگ بارداری از واژن و لکه بینی خفیف

رشد جنین در هفته پانزدهم بارداری

اندازه جنین شما در این هفته به چیزی حدود 10 الی 12 سانتی متر خواهد رسید که به اندازه یک سیب است. او در این زمان به سرعت در حال تغییر است و وزنش تقریباً حول و حوش 85 گرم خواهد بود. کودک رشد یک لایه نرم از مو به نام "lanugo" در سراسر بدن را آغاز می کند. ابروها و مژه های آن ها نیز شروع به رشد می کند.

برای اولین بار در هفته پانزدهم بارداری جنین می‌تواند صدای قلب شما و سایر صداهای اطراف خود را بشنود چرا که ساختار گوش او در این زمان به تکامل کافی دست می‌یابد. با کودک صحبت کنید احتمالا صدای شما را خواهند شنید. آن ها همچنین ضربان قلب شما و هر صدایی که توسط دستگاه گوارش شما ایجاد می شود را می شنوند. علاوه بر سیستم شنوایی، سیستم بینایی نوزاد نیز دست خوش تحولات جدید می‌شود.

برای مثال با وجود اینکه چشمان کودک هنوز بسته است اما در این هفته برای اولین بار می‌تواند وجود نور را اطراف خود احساس کند و به آن پاسخ دهد.

اولین حرکات جنین

با رشد بیشتر عضلات پاها و بازوها، شما احتمالاً متوجه حرکات جنین در شکم نیز خواهید شد. این تغییر و تحولات معمولاً باعث می‌شود که مادران در این هفته انس بیشتری با فرزند خود بگیرند و پیوند عاطفی محکم‌تری با جنین داشته باشند. برخی از مادران می توانند حرکت کودک خود را در 13-16 هفته از بارداری احساس کنند. این اولین حرکات جنین تسریع نامیده می شود و اغلب به عنوان بال زدن توصیف می شود.

مادران بار اولی ممکن است اولین حرکات جنین را به اندازه مادرانی که برای بار دوم باردار می شوند احساس نکنند. برخی از مادران، به ویژه آن هایی که در اولین بارداری خود هستند، ممکن است اصلا تا هفته 18-20 احساس حرکت از جنین نداشته باشند. به یاد داشته باشید که هر زن و هر بارداری متفاوت است، بنابراین ممکن است شما به اندازه یک زن دیگر احساس حرکت جنین را نداشته باشید. محدوده وسیعی از زمانی که اولین تشخیص حرکت را می توان احساس کرد وجود دارد که از هفته 13 تا 25 هفته متغیر است.

 

توصیه‌هایی برای هفته پانزدهم بارداری

همانند هفته‌های قبلی در این زمان نیز لازم است که تغییراتی در سبک زندگی قبلی خود به وجود آورید تا بتوانید بارداری راحت‌تری داشته باشید و به سلامت فرزند نیز کمک کنید. در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین توصیه‌ها در این باره اشاره کرده‌ایم.

1-حفظ سلامت عمومی

در این زمان خودداری از مصرف الکل، سیگار و هرگونه مواد غیر مجاز یا غیر قانونی برای حفظ سلامت مادر و جنین ضروری است. در همین راستا لازم است که در مورد مصرف هرگونه دارو یا مکمل نیز با پزشک مشورت کنید چرا که مصرف هر دارویی در دوران بارداری مجاز نیست و ممکن است منجر به بروز عوارض جبران ناپذیری در جنین شود. پزشکان معمولاً با بررسی داروهای شما در صورتی که احتمال دهند این داروها برای جنین خطرناک است دوز آن‌ها را کاهش داده یا آن را با داروی کم‌ خطرتری جایگزین می‌کنند.

برای شناخت بیشتر در زمینه خطرات دوران بارداری کلیک کنید.

علاوه بر این‌ها در این زمان پیروی از یک رژیم غذایی متعادل، مغذی و سالم بسیار اهمیت دارد. در کنار اهمیت دادن به مواد غذایی که مصرف می‌کنید برنامه منظمی برای فعالیت روزانه خود نیز در نظر بگیرید. حفظ کردن سطح متناسبی از فعالیت در دوران بارداری به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید زایمان راحت‌تری داشته باشید.

2-انجام بررسی‌های ژنتیکی از توصیه‌های لازم در هفته پانزدهم بارداری

بررسی‌های مربوط به مشکلات ژنتیکی معمولاً در این هفته از بارداری انجام می‌شود. در نتیجه اگر سابقه مشکل ژنتیکی در خانواده شما یا همسر وجود دارد و یا نگرانی‌های دیگری در این باره دارید، آن را با پزشک خود در میان بگذارید تا شما را برای انجام آزمایش‌های مربوط راهنمایی کند.

3-توجه به سلامت دهان و دندان

همان طور که گفته شد تغییرات هورمونی که در این زمان از بارداری اتفاق می‌افتند منجر به حساسیت بیشتر دندان‌ها و لثه‌ها می‌شوند. درنتیجه این امر می‌تواند شما را در برابر مشکلات دهان و دندان آسیب‌پذیر کند. به همین خاطر لازم است که توجه بیشتری به سلامت خود در این زمینه داشته باشید. اقداماتی نظیر مسواک زدن و استفاده از نخ دندان به طور منظم و انجام معاینات دندان پزشکی می‌تواند در این حوزه به شما کمک کنند. برای اطلاعات بیشتر در زمینه بارداری کلیک کنید.

 

سؤالات متداول

- در هفته پانزدهم بارداری تا چه حد افزایش وزن اتفاق می‌افتد؟

از این هفته سرعت افزایش وزن شما نسبت قبل بیشتر خواهد شد. اغلب مادران در این زمان چیزی حدود 2 تا 3 کیلوگرم اضافه وزن را گزارش می‌دهند.

- آیا در هفته پانزدهم بارداری می‌توانیم با همسر خود رابطه جنسی برقرار کنیم؟

بله. عقاید رایج غلطی در مورد آسیب رابطه جنسی به جنین وجود دارد که تخصصی نیست. اگر در دوران بارداری از پوزیشن‌های مناسبی استفاده کنید می‌توانید رابطه رضایت بخشی را تجربه کنید. احتمالاً در هفته پانزدهم بارداری با کاهش علائم ناخوشایندی که قبلاً تجربه می‌کردید میل جنسی‌ نیز افزایش خواهد یافت. در نتیجه می‌توانید از رابطه خود بیش از پیش لذت ببرید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد رابطه جنسی حین بارداری و دریافت مشاوره روانشناسی کلیک کنید.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز نشانه گذاری شده اند*