ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7
ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7

اعتیاد به کراک | علائم، عوارض و آثار اعتیاد به کراک


خوشحال می شویم برای دیدن ویدیوهای مرتبط با اعتیاد به کراک پیج اینستاگرام دکتر فرزاد طباطبایی را دنبال کنید.


امروزه اعتیاد به کراک یکی از مسائل چالش‌برانگیز در بسیاری از خانواده‌‌های امروزی است. کراک یکی از انواع مواد محرک و از فراورده‌های کوکائین محسوب می‌شود. کراک با تحریک سیستم عصبی و بالا بردن خلق، سرخوشی زیادی در فرد ایجاد می‌کند. تاثیرات کراک بسیار سریع بوده و یکی از دلایل جذب افراد به این ماده همین مسأله است. کراک علائم جسمانی و روانی متعددی همانند بی‌خوابی، کاهش اشتها، مشکلات تنفسی، افسردگی، هذیان و غیره دارد. مصرف کراک بیشتر جنبه‌ روانی دارد و به همین دلیل ترک آن به تنهایی میسر نیست و نیازمند برنامه‌ای همه جانبه تحت نظر روانشناس و پزشک است. در ادامه مقاله به بررسی کامل اعتیاد به کراک می‌پردازیم. شما می‌توانید برای رهایی از اعتیاد به کراک از مشاوره ترک اعتیاد کمک بگیرید.

تماس با مشاور

اعتیاد به کراک | کراک (crack) چیست؟

کراک یکی از انواع مواد اعتیاد آور آزمایشگاهی و محرک است که بر سیستم عصبی مرکزی انسان تاثیر می‌گذارد و با بالا بردن خلق، باعث سرخوشی زیاد در فرد می‌شود. کراک یکی از فراورده‌های کوکائین است و از نظر ترکیبات و مکانیزم اثر بسیار شبیه آن است. کراک در اشکال مختلف کوچک و بزرگ مشاهده می‌شود که بسته به درجه خلوص آن در رنگ‌های کرم روشن و تیره و قهوه‌ای روشن و تیره وجود دارد. مواد مخدر جدید برخلاف مواد مخدر سنتی مانند تریاک، بسیار پیچیده هستند. از آنجا که اثر این مواد مخدر بر روی روان افراد است، باید برای ترک آن از کمک روانشناس متخصص ترک اعتیاد بهره گرفت. برای کسب اطلاعات در زمینه انواع مواد محرک کلیک کنید.

 

اینفوگرافیک اعتیاد به کراک

 اینفوگرافیک اعتیاد به کراک

مکانیزم اثر کراک

کراک پس از مصرف وارد سیستم عصبی مرکزی می‌شود و مانند کوکائین روی سیستم پاداش مغز و ایجاد احساس لذت اثر می‌گذارد و مانع از جذب مجدد دوپامین می‌شود. به این صورت دوپامین زیادی در فضای سلول‌ها جمع شده و فرد احساس لذت و سرخوشی ناگهانی زیادی می‌کند. تحریک سیستم عصبی باعث می‌شود که اغلب سیستم‌های بدن مانند دستگاه فشار خون و تنفس بسیار سریع فعالیت کنند و به همین دلیل بدن دچار فشار بسیار زیادی می‌شود. مدت و شدت اثر مصرف کراک، به میزان مصرف و ویژگی‌های فرد مصرف کننده بستگی دارد. در صورتی که کراک به همراه مشروبات الکلی مصرف شود، باعث ایجاد ترکیبات خطرناکی در بدن می‌شود که سلامت فرد را به خطر می‌اندازد و حتی احتمال مرگ ناگهانی را افزایش می‌دهد. برای اطلاعات بیشتر در زمینه ترک الکل کلیک کنید.

 

علائم مصرف کراک

وقتی که فرد برای اولین بار کراک مصرف می‌کند اثرات آن با بالاترین شدت ممکن بروز می‌کنند. اما به مرور زمان و با مصارف بعدی این میزان سرخوشی کاهش پیدا می‌کند و فرد باید مقدار بیشتری مواد مصرف کند تا به آن حال برسد. علائم مصرف کراک به ترتیب زیر هستند:

-پرحرفی بسیار زیاد که ممکن است با بی ربط گویی همراه باشد
-کاهش شدید نیاز به خواب
-شرکت در ارتباطات اجتماعی بیشتر
-افزایش فعالیت جنسی
-افزایش هیجانات بین فردی
-هوشیاری زیاد و بیش از حد
-سرحالی بسیار زیاد
-احساس لذت فراوان
-افزایش اعتماد به نفس
-افزایش انرژی
-کاهش شدید اشتها
برای کسب اطلاعات از علائم اعتیاد کلیک کنید.

 

اثرات و مشکلات بلند مدت مصرف کراک

فردی که به هر طریقی کراک مصرف می‌کند، دیگر نمی‌تواند آن را کنار بگذارد و نیاز به مصرف پی در پی آن دارد. مصرف دوباره مواد مخدر یکی از مشکلات اصلی بیماران و خانواده‌های آن‌هاست. پس مهم‌ترین مشکل مصرف کراک، اعتیادی است که به سختی می‌توان آن را کنار گذاشت. برای اطلاع بیشتر از مصرف دوباره مواد مخدر کلیک کنید.

مصرف کراک مشکلات جسمانی و روانی متعددی با خود به همراه دارد که در اینجا به اصلی‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

1. اعتیاد به کراک | علائم و مشکلات جسمانی مصرف کراک

-گرفتگی صدا
-گلو دردهای مزمن
-مشکلات تنفسی مختلف مانند اخلاط سیاه سینه
-تنگی نفس
-سرطان ریه و اندام‌های تنفسی
-کبودی لب‌ها و آسیب‌های شدید دهان و دندان
-بیماری‌های ریوی
-بروشیت
-اختلالات گوارشی
-گرفتگی عروق خونی
-افزایش ضربان قلب
-تشنج مغزی
-عرق کردن زیاد
-مردمک‌های تنگ و سوزنی
-افزایش قند خون
-کاهش اشتها و لاغری شدید
-کاهش میل جنسی
-بیخوابی
-سکته
-مرگ
برای کسب اطلاعات در زمینه تاثیر مواد مخدر بر بدن کلیک کنید.

2. علائم و مشکلات روانی مصرف کراک

کراک یکی از انواع مواد مخدر است که تخریب روانی زیادی به بار می‌آورد. میزان وابستگی فرد به کراک بسیار شدید می‌شود و معمولاً پس از هربار ترک، به مصرف دوباره آن روی می‌آورد. به همین دلیل تاکید می‌شود که برای ترک کراک حتماً‌ با روانشناسی متخصص مشورت کنید. مشکلات روانی که در اثر مصرف کراک بوجود می‌آیند موارد زیر هستند: 

-افسردگی
-شکاکی
-حملات وحشت زدگی
-تکانشی بودن و تحریک‌پذیری
-هذیان‌های خود بزرگ‌بینی
-گوش به زنگی
-رفتارهای وسواسی
-اضطراب و بی قراری
-رفتارهای خصمانه
-عدم کنترل در رفتار
-ترس از مرگ
-هذیان و قطع ارتباط با واقعیت (برای کسب اطلاعات در زمینه اختلالات هذیانی کلیک کنید.)

 

اعتیاد به کراک | مراقب نوجوانان باشیم

 نوجوانی دوره ای پر آشوب و به نوعی دوران طوفان و استرس است. از آن جایی که نوجوان دارای روحیه هیجانی و کنجکاوی زیادی است، آسیب های زیادی هم ممکن است او را تهدید کند. مراحل اولیه مصرف مواد معمولا با پیشنهاد دوستان و ناتوانی در نه گفتن به آنان شروع می شود. نوجوان ابتدا به قصد تجربه لذت مواد مصرف می کند و بعد با تکرار تجربه به دام همیشگی آن می افتد. برخی از نوجوانان برای رهایی از فشار دوستان و همسالان و برخی دیگر برای فرار از بحران‌ها و تنش‌های این دوران به مصرف کراک روی می‌آورند. مصرف کراک اثر لذت بخش و سریعی ایجاد می‌کند و به همین دلیل یکی از شایع‌ترین مواد مصرفی بین جوانان و نوجوانان است به طوری که اغلب مصرف کنندگان کراک افراد 18 تا 25 ساله هستند. نظارت والدین بر نوجوانان و دادن آگاهی به آنان راه مهمی در جهت پیشگیری از مصرف هر نوع مواد است. اگر در اطراف شما نیز نوجوانی به این مسأله دچار است بهتر است برای شروع ترک سراغ تست اعتیاد به کراک بروید. 

 

کراکِ هروئین و تفاوت آن با کراکِ کوکائین

کراک به طور کلی از مشتقات کوکائین است و در نتیجه نوعی ماده محرک محسوب می‌شود. اما در کشور ما به هروئین فشرده شده نیز کراک گفته می‌شود. این نوع از کراک، نوعی ماده مخدر افیونی است و آثاری مشابه با سایر افیون‌ها به جای می‌گذارد. تفاوت مخدرهای افیونی با مواد محرک این است که علاوه بر وابستگی روانی، وابستگی جسمانی بسیار شدیدی ایجاد می‌کنند و در صورت قطع مصرف نیز علائم محرومیت بسیار آزاردهنده‌ای بر جای می‌گذارند. از جمله این علائم باید به بروز درد شدید در استخوان‌ها، مفاصل و عضلات، حالت تهوع، اسهال، استفراغ، آبریزش بینی و خارش بدن اشاره کرد. برای آگاهی بیشتر در زمینه عوارض اعتیاد به هروئین کلیک کنید.

همچنین کراک هروئین همانند محرک‌ها باعث افزایش فعالیت سیستم عصبی مرکزی نمی‌شود بلکه بالعکس موجب سرکوب آن می‌گردد. به همین خاطر اوردوز با کراک کوکائین اغلب به بروز تشنج می‌انجامد. اما اوردوز با کراک هروئین با کاهش سطح هوشیاری و در نهایت اغما یا مرگ همراه خواهد شد.

 

مصرف کراک در دوران بارداری 

مصرف کراک از هر نوع آن در دوران بارداری بسیار خطرناک است و منجر به بروز مشکلات جدی می‌شود. برای مثال کراک هروئین، جنین در شکم مادر را معتاد کرده و باعث وابستگی او به مواد مخدر می‌شود. بروز مشکلاتی نظیر سقط جنین، توقف رشد، مرده زایی و زایمان زودرس از جمله عوارض رایج مصرف کراک در دوران بارداری هستند. در این شرایط لازم است که مادر در اسرع وقت برای ترک اعتیاد اقدام نماید. درمان با متادون از جمله روش‌های مورد تایید برای دوران بارداری است که به شما کمک می‌کند راحت‌تر بدن خود را از مواد پاک نمایید و علائم ترک کمتری را تجربه نمایید. برای آگاهی بیشتر در زمینه عوارض اعتیاد در دوران بارداری کلیک کنید.
نکته حائز اهمیت این است که هرگز به طور خودسرانه فرایند ترک یا مصرف متادون را آغاز نکنید. پیش از هر چیز لازم است که در ارتباط با یک مشاور ترک اعتیاد قرار بگیرید. مشاور متناسب با شرایط جسمانی و روانشناختی شما تلاش می‌کند تا بهترین برنامه ترک اعتیاد را به شما پیشنهاد دهد. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

 

ترک اعتیاد به کراک 

خوشبختانه امروزه روش‌های بسیار گوناگون، متنوع و پیشرفته‌ای برای ترک اعتیاد ابداع شده است. از همین رو استفاده از روش‌هایی نظیر بستن فرد به تخت یا استفاده از هرگونه زور و اجبار منسوخ شده و مورد تایید متخصصین قرار ندارد. در نتیجه در قدم اول برای ترک اعتیاد تلاش کنید اطلاعات خود را به روز نمایید. دریافت مشاوره ترک اعتیاد از طریق روانشناسان متخصص در این حیطه به شما کمک می‌کند تا مسیر پیش روی خود را بهتر بشناسید. اگر شما به کراک کوکائین معتاد شده‌اید لازم است که ارزیابی‌های روانشناختی بیشتری انجام دهید. چراکه این ماده با ایجاد تغییراتی در سطوح انتقال دهنده‌های شیمیایی مغز می‌تواند به بروز اختلالات روانپریشی بیانجامد. در نتیجه پیامدهای روانشناختی آن باید به طور دقیق مورد ارزیابی قرار بگیرد.

در نظر داشته باشید اگر کراک هروئین مصرف می‌کنید به احتمال زیاد در زمان ترک با علائم جسمانی ناخوشایندی رو به رو خواهید شد که می‌تواند تا حد زیادی نیروی شما را تحلیل برد یا انگیزه ترک را در وجودتان کم رنگ کند. اما باید بدانید که امروزه درمان‌های دارویی به کمک ترک اعتیاد آمده‌اند. در واقع در این شرایط متخصصان از روش‌هایی نظیر درمان با داروهای نگهدارنده نظیر متادون تراپی در کنار برنامه اصلی استفاده می‌کنند. این داروها کمک می‌کنند تا بدن شما فشار بسیار کمتری را متحمل شود و در نتیجه فرایند سم زدایی با سهولت بیشتری اتفاق بیافتد. برای کسب اطلاعات در زمینه ترک اعتیاد به مواد مخدر و روش های خاص ترک کراک کلیک کنید.

 

سوالات متداول 

- آیا مصرف کراک می‌تواند خطر مرگ را به همراه داشته باشد؟

بله، همانند هر ماده مخدر دیگر اوردوز با کراک نیز می‌ تواند بروز پیدا کرده و در نتیجه زندگی فرد را تهدید نماید. هم چنین مصرف این ماده با مشروبات الکلی یا برخی داروها تداخل داشته و همین امر می‌تواند حیات فرد را تهدید کند.

- آیا کراک باعث وابستگی جسمانی می‌شود؟

کراک کوکائین بیش از وابستگی جسمانی منجر به بروز وابسستگی روانی می‌شود. از همین رو فرد در دوران ترک بیشتر علائمی نظیر بی قراری و اضطراب را تجربه می‌کند. اما بالعکس کراک هروئین وابستگی جسمانی شدیدی را ایجاد م‌کند و محرومیت از آن باعث علائم بدنی نظیر درد عضلانی می‌شود.

- کراک چگونه فرد را معتاد می‌کند؟

کراک با تحت تاثیر قرار دادن مدار لذت در مغز و تاثیر گذاری بر انتقال دهنده‌های شیمیایی منجر به بروز وابستگی و اعتیاد می‌شود. برای دریافت خدمات مشاوره تلفنی و مشاوره روانشناسی کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد به کراک می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 02191009944 تماس بگیرید.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز نشانه گذاری شده اند*