ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7
ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7

سفت شدن سینه در شیردهی و روش های درمان آن در طب سنتی

درمان سفت شدن سینه در شیردهی در طب سنتی چیست؟ سفتی سینه های شیرده تورم و التهابی است که در سینه ها به دلیل افزایش جریان خون و افزایش تولید شیر ایجاد می شود. در روزها و هفته های پس از زایمان، بدن شروع به تولید شیر می کند. تا زمانی که بدن در مقدار نیاز نوزاد به شیر به خود تنظیمی برسد، بیش از حد شیر تولید می کند و همین امر به سفت شدن سینه منجر می شود. علائم شامل سینه های سفت است که متورم و حساس شده اند. شیردهی یا پمپاژ منظم می تواند به جلوگیری از پف سینه کمک کند. در این رابطه می توانید از مشاوره کودک راهنمایی بخواهید.  
 

تماس با مشاور

                                             
 

سفت شدن سینه در شیردهی

سفتی سینه که به پف سینه و تورم سینه هم شناخته می شود به دلیل گرفتگی در نتیجه حجم زیاد شیر تخلیه نشده، منجر به دردناک و حساس شدن سینه ها می شود. افزایش جریان خون و تولید شیر در سینه ها در روزهای اول پس از زایمان رخ می دهد و طبیعی است. اما چنانچه شیردهی درست انجام نشود مشکل ایجاد می کند. مادرانی که تصمیمی برای شیردهی مادر ندارند بیشتر با چنین عارضه ای مواجه می شوند. بدن مادر شیر می‌سازد، اما اگر آن را ندوشد یا از طریق تغذیه نوزاد آن را تخلیه نکند، تولید شیر در نهایت متوقف می‌شود و تجمع ناشی از آن دردناک می شود. به یاد داشته باشید تغذیه نوزاد تا شش ماهگی تنها از طریق شیرمادر است.

1-علائم سفت شدن سینه در شیردهی

علائم گرفتگی و سفت شدن سینه برای هر فردی متفاوت خواهد بود. با این حال، سینه هایی که پف کرده اند معمولا احساسی شامل موارد زیر ایجاد می کند. برای آشنایی با مشکلات شیردهی کلیک کنید.

  • سخت یا سفت شدن
  • حساس شدن یا گرمای زیاد در حد تب که هنگام لمس کردن حس می شود.
  • سنگینی یا پری
  • توده ای و متورم شدن
  • تورم ممکن است در یک سینه باشد یا ممکن است در هر دو رخ دهد. تورم همچنین می تواند به سمت سینه و زیر بغل نیز گسترش یابد
  • سیاهرگ هایی که زیر پوست سینه قرار دارند بیشتر قابل مشاهده می شود که در نتیجه افزایش جریان خون و همچنین سفت شدن پوست روی وریدها رخ می دهد.

2-تب کردن همراه با سفت شدن سینه در شیردهی

برخی از مبتلایان به سفتی سینه تب با درجه پایین و خستگی در روزهای اول تولید شیر را تجربه می کنند که به آن «تب شیر» می گویند. در صورت ابتلا به این تب می توانید به شیردادن به نوزاد ادامه دهید و بهترین کار همین است. اما ایده بدی نیست که پزشک خود را از افزایش دمای بدن خود آگاه کنید. به این دلیل که برخی از عفونت‌های سینه می‌توانند باعث تب شوند و این عفونت‌ها باید قبل از تبدیل شدن به مشکلات بزرگ‌تر درمان شوند. 
به عنوان مثال، ماستیت سینه‌، عفونتی که باعث التهاب بافت پستان می شود و بیشتر به دلیل گیر افتادن شیر در سینه ایجاد می شود. ورم پستان درمان نشده می تواند منجر به عوارضی مانند جمع شدن چرک در مجاری شیری شود. تب و هر علامت دیگری که اخیراً تجربه کرده اید را به پزشک گزارش دهید. آن ها از شما می خواهند علائم بیماری یا عفونت را تحت نظر داشته باشید تا در صورت شدت یافتن، بتوانید فوراً به دنبال درمان باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مراقبت از نوزاد یک ماهه کلیک کنید.  

علت سفت شدن سینه در شیردهی

افزایش جریان خون به سینه ها کمک می کند تا شیر کافی بسازد، اما در عین حال می تواند باعث درد و ناراحتی شود. تولید شیر گاهی ممکن است سه تا پنج روز پس از زایمان هم اتفاق نیفتد. در نتیجه سفتی و گرفتگی برای اولین بار در یک یا دو هفته اول پس از زایمان رخ می دهد و در صورت ادامه شیردهی بازهم در هر زمانی امکان دوباره عود کردن وجود دارد. برخی از شرایط باعث می شود که شما پری متورم را که معمولاً با پف سینه مرتبط است، تجربه کنید. این علل عبارتند از:

  • از دست دادن فرصت تغذیه و یا عدم تمایل به تغذیه
  • تاخیر در یک جلسه پمپاژ
  • ایجاد بیش از حد شیر برای اشتهای کودک
  • مصرف مکمل های غذایی یا شیر خشک بین دفعات شیردهی که بعداً باعث کاهش تولید شیر و تجمع آن در پستان می شود.
  • از شیر گرفتن خیلی سریع نوزاد
  • شیر دادن به نوزادی که بیمار است و اشتها و قدرت کافی برای مکیدن ندارد.
  • مشکل فیزیکی کودک در قفل کردن و مکیدن پستان
  • عدم دوشیدن شیر مادر در ابتدای تولید شیر

 سفت شدن سینه در شیردهی

درمان سفت شدن سینه در شیردهی در طب سنتی

برای مادران شیرده، تجربه یک دوره احتقان که منجر به سفتی سینه می شود غیر معمول نیست. یکی از دلایلی که به مادران توصیه می‌شود به طور مکرر به نوزاد شیر بدهند پیشگیری از همین امر است. اما گاهی پف کردگی اجتناب ناپذیر شده و منجر به سنگینی و سفت شدن سینه ها می شود. درمان این عارضه ضروری است، در غیر این صورت منجر به ورم پستان می شود. وضعیتی که منجر به درد سینه ها در اثر انسداد مجاری شیری می گردد. در این رابطه مطالعه مقاله فواید شیر مادر پیشنهاد می شود. 
در صورت وخامت اوضاع گاهی اوقات نیاز به جراحی نیز پیدا می کنند. بنابراین، برای درمان گرفتگی ضروری است از چند روش طب سنتی و خانگی برای کاهش علائم و عوارض استفاده کنید. در صورت عدم نتیجه بخش بودن راهکارهی سنتی، عاقلانه ترین کار این است که به پزشک مراجعه کنید.

1-اکسپرس دستی

اگر احساس می‌کنید سینه‌های شما پف کرده و سنگین است، راه چاره فقط شیر دادن به کودک در مواقع گرسنگی نیست. این شیوه می تواند به خفگی یک پستان یا تغذیه بیش از حد از دیگری منجر شود. در عوض، شیر خود را با دست و یا با دستگاه شیردوش خانگی از هر دو سینه بدوشید و سپس در صورت نیاز، به کودک خود شیر بدهید. این روش به رفع کم بودن شــیر مادر نیز می انجامد.

2-کمپرس سرد و گرم

از کمپرسورهای سرد و گرم به عنوان جایگزین برای رفع گرفتگی و کمک به تخلیه شیر اضافی قبل از دادن غذا به کودک خود استفاده کنید. از قرار دادن مستقیم کمپرس روی پوست خودداری کنید. بهتر یخ در یک حوله پیچیده شود. مواقعی که کودک سیر است باز هم می توانید از این روش برای دوشیدن شیر و سبک کردن سینه ها استفاده کنید.

3-کمپرس ژل سرد

برای کمپرس سرد سینه ها، تکه های یخ را مستقیماً روی پوست قرار ندهید. بلکه از بسته های ژل سرد برای تسکین سینه های پف کرده استفاده کنید.  آن ها را به مدت پنج تا ده دقیقه روی سینه های خود قرار دهید که به کاهش التهاب و درد کمک می کند. ماساژ روغن داغ به روان کردن شیر کمک می‌کند و با شروع سبک شدن و تخلیه شیر از سینه‌ها، دوشیدن شیر را آسان می‌کند.

4-برگ های کلم

یکی از رایج ترین و موثرترین شیوه های طب سنتی و خانگی برای کاهش تورم و سفتی سینه های مادر شیرده، استفاده از برگ‌گلم است. برگ های کلم را داخل سوتین قرار دهید و مدتی آن را نگه دارید. به کاهش گرفتگی کمک می کند. برای دستیابی به بهترین نتیجه، برگ های کلم تازه بگیرید و آن ها را برای چند روز زیر سوتین خود قرار دهید. آهسته آهسته خواهید دید که بخش زیادی از گرفتگی و سفتی سینه ها کاهش پیدا کرده است. همچنین مطالعه مقاله حساسیت نوزاد به شیر خشک نیز می تواند مفید باشد.

5-پمپ پستان

استفاده از پمپ پستان فقط یک درمان طبیعی جهت آزمون و خطا نیست بلکه یک درمان عملی است. اگر احساس گرفتگی دارید بهتر است از پمپ سینه استفاده کنید و شیر مادر را پمپ کنید و برای استفاده بعدی نگهداری کنید.

6-شیردهی مداوم

به طور مکرر نوزاد را تغذیه کنید و از وقفه های طولانی یا ایجاد فواصل زیاد بین دو شیر خوردن خودداری کنید. این امر منجر به افزایش شیر در سینه ها و متعاقب آن گرفتگی و سفتی سینه ها می شود.  بنابراین هر دو ساعت یکبار به نوزاد خود شیر بدهید، مخصوصاً در روزهای ابتدایی که احتمال گرفتگی آن زیاد است. همچنین در این رابطه مطالعه مقاله نحوه صحیح از شیر گرفتن کودک پیشنهاد می شود.

7-چند روش دیگر

  • یا گرفتن دوش آب گرم برای تحریک مجاری شیری
  • تغذیه منظم و حداقل هر یک تا سه ساعت یکبار
  • شیر دادن تا زمانی که کودک گرسنه است.
  • ماساژ سینه ها در حین شیردهی
  • موقعیت های تغذیه متناوب برای تخلیه شیر از تمام نواحی پستان
  • سینه ها را به طور متناوب در هنگام شیردهی تغییر دهید تا کودک تمام ذخیره هر دو پستان را خالی کند.
  • مصرف داروهای مسکن تایید شده توسط پزشک

برای کسانی که شیر نمی دهند، گرفتگی دردناک معمولاً حدود یک روز طول می کشد. پس از آن دوره، سینه‌ها همچنان پر و سنگین است، اما ناراحتی و درد باید کاهش یابد. می توانید این زمان را صبوری کنید یا از یکی از درمان های نام برده شده به اضافه پوشیدن سوتین های حمایتی که از حرکت قابل توجه سینه های شما جلوگیری می کند استفاده کنید.  

سفت شدن سینه در شیردهی
پیشگیری از سفت شدن سینه شیرده

شما نمی توانید در روزهای اول پس از زایمان از سفت شدن سینه جلوگیری کنید. تا زمانی که بدن شما نداند که چگونه تولید شیر خود را تنظیم کند، ممکن است بیش از حد تولید کند. با این حال، می‌توانید با این نکات و تکنیک‌ها از بروز دوره‌های بعدی پف کردگی سینه جلوگیری کنید.

  • برای کاهش تولید شیر از کمپرس یخ استفاده کنید:علاوه بر خنک کردن و آرام کردن بافت ملتهب سینه، کمپرس یخ و کمپرس سرد به کاهش شیر کمک می کند. این به این دلیل است که بسته‌های خنک، سیگنال درد و ناراحتی را در سینه‌ها خاموش می‌کند که مسئول شیر ساختن در بدن شما هستند.
  • مقدار کمی از شیر مادر را دور بریزید: اگر نیاز به کاهش فشار دارید، می توانید مقداری شیر مادر را با دست بدوشید یا کمی پمپاژ کنید و دور بریزید. مراقب باشید بیش از حد پمپ نکنید. چرا که ممکن است نتیجه معکوس داشته باشد و بدن در نهایت سعی کند شیر بیشتری تولید کند تا چیزی را که تازه حذف کرده اید جبران کند.
  • به آرامی از شیر بگیرید: اگر خیلی سریع از شیر دادن خودداری کنید، ممکن است برنامه از شیر گرفتن شما نتیجه معکوس داشته باشد و در نهایت شیر ​​بیش از حد تولید کنید. با آرام کردن کودک او را از پستان دور کنید. تا بدن شما بتواند با نیازهای کاهش یافته سازگار شود.
  • اگر شیر نمی دهید، تا تولید شیر صبر کنید: در عرض چند روز، بدن شما متوجه می شود که نیازی به تولید شیر ندارد و شیر خشک می شود. این باعث توقف علائم سفتی سینه ها خواهد شد. برای دوشیدن یا پمپاژ شیر وسوسه نشوید. در این صورت به بدن خود سیگنال می دهید که به تولید شیر نیاز دارد و ممکن است درد و ناراحتی را طولانی تر کنید.

 

مراقبت از سفت شدن سینه در شیردهی

در دوران شیردهی متوجه خواهید شد که سینه های شما حتی نسبت به دوران بارداری تغییر زیادی می کند. آرئول‌های سینه تیره و بزرگ‌تر می شوند و هورمون‌های بارداری باعث رشد بافت شیر ​​در سینه‌ها شده و برای تولید شیر مادر آماده می‌شوند. پس از تولد فرزند، سیستم تولید شیر مادر شروع به کار می کند و سینه ها را برای تغذیه نوزاد شروع به پر شدن از شیر مادر می کند.
اگر شیر می‌دهید و یا پمپاژ می‌کنید، سینه‌ها نیازی به مراقبت خاصی ندارند، اما مراقبت، آگاهی و بهداشت مناسب برای کمک به احساس راحتی بیشتر و جلوگیری از برخی مشکلات احتمالی شیردهی مانند سفتی و گرفتگی یا عفونت و درد نوک سینه‌ها بسیار مهم است. پیشنهاد میشود مطالعه مقاله غذاهای ممنوعه در دوران شیردهی را از دست ندهید.
در هنگام شیردهی هیچ چیز کار خاص و قابل توجهی لازم نیست برای سینه های خود انجام دهید. فراتر از رعایت تمیزی اولیه، نظارت بر تعادل رطوبت پوست (خیلی خشک می تواند باعث ترک خوردگی شود و خیلی مرطوب می تواند باعث ایجاد میکروب شود) و توجه به تغییراتی که در آن ایجاد می شود کار دیگری وجود ندارد. هنگامی که سینه های شما از شیر مادر پر می شود، دچار پف کردن سینه، حساسیت، گزگز و نشت شیر ​​مادر شوید. این ها همه تجربیات عادی هستند که می توان با مراقبت ساده از سینه کنترل شود. همچنین مراقبت ها انواع دیگر ناراحتی ها را به حداقل می رساند و به جلوگیری از عفونت کمک می کند.

سفت شدن سینه در شیردهی | رعایت بهداشت

قبل از لمس پستان، دست های خود را بشویید. سینه ها و نوک سینه های خود را با شستشوی روزانه با آب گرم در حمام یا دستشویی تمیز نگه دارید. همچنین از استفاده از صابون روی سینه خودداری کنید. صابون می تواند باعث خشکی، ترک خوردگی و تحریک پوست شود. همچنین چربی های طبیعی تولید شده توسط غدد مونتگومری واقع در ناحیه تیره اطراف نوک سینه های شما را از بین ببرد. این چربی ها به تمیز و مرطوب نگه داشتن نوک سینه ها و آرئول ها کمک می کنند. برای کسب اطلاعات دقیق تر در این زمینه از مشاوره روانشناسی راهنمایی بخواهید.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز نشانه گذاری شده اند*