ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7
ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7

لیست خطرناکترین مواد مخدر موجود در جهان

شناخت لیست خطرناکترین مواد مخدر ممکن است انگیزه ای برای ترک یکی از این مواد باشد. هر ساله بسیاری از جوانان به دلیل عدم آشنایی با خطرات ناشی از مصرف مواد مخدر و اعتیاد به آن جان خود را از دست می دهند. مصرف تفریحی این مواد نیز می تواند منجر به اوردوز و مرگ شود. در ادامه لیست ده مورد از خطرناکترین مواد مخدر جهان ارائه می شود. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه با مشاوره تلفنی ترک اعتیاد مشورت نمایید.

 

لیست خطرناکترین مواد مخدر

در حالی که همه مواد مخدر می توانند خطرناک باشند به ویژه داروهای غیرقانونی یا داروهایی که بدون نسخه استفاده می شوند، برخی از آنها خطرناک تر از سایرین هستند. مرگ و میر ناشی از مواد مخدر در سراسر ایالات متحده در حال افزایش است و هر ساله ده ها نفر به دلایل مرتبط با مواد مخدر جان خود را از دست می دهند. برخی از داروها پس از یک دوز می توانند کشنده باشند در حالی که برخی دیگر تنها پس از استفاده طولانی مدت باعث مرگ می شوند. در اینجا به برخی از آنها اشاره می کنیم.

1. لیست خطرناکترین مواد مخدر | نیکوتین (تنباکو)

نیکوتین یک ماده بسیار کشنده طبق گفته مراکز کنترل بیماری و خطرناک ترین دارو است. این امر مسئول هزینه های سالانه میلیاردها دلار آمریکا و بیش از 480000 مرگ در سال های اخیر است. علیرغم این یافته‌ها، کشیدن سیگار "مهمترین علت قابل پیشگیری مرگ است." تنباکو اندام های حیاتی بدن، به طور معمول ریه ها و گلو را از بین می برد. این بسیار اعتیاد آور است و به دلیل توانایی اش در ایجاد آرامش به دنبال آن است. یکی دیگر از اجزای خطرناک تنباکو، توانایی آن در ایجاد دود سیگار است. افرادی که سیگار نمی کشند اما با یک فرد سیگاری زندگی می کنند در معرض خطر بیماری ریوی و مرگ از طریق دود هستند.
اولین قدم را برای بهبودی بردارید. استعمال سیگار «باعث 90 درصد مرگ و میرهای ناشی از سرطان ریه» می شود که بیشتر از مردان جان زنان را می گیرد. علاوه بر این، افرادی که محصولات تنباکو مصرف می کنند، خطر مرگ ناشی از سکته مغزی، بیماری عروق کرونر قلب، یا بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) را در صورت ترکیب با الکل و یا سایر مواد شیمیایی مضر بدتر می کنند. تنباکو همچنان قانونی است و در میان کاربران جوانی که از سیگارهای الکترونیکی استفاده می کنند محبوبیت پیدا کرده است. مصرف کنندگان دخانیات به دشواری ترک بوقلمون سرد توجه می کنند و اغلب اوقات، چسب های نیکوتین و سایر روش ها برای ترک سیگار ضروری است.

2. لیست خطرناکترین مواد مخدر | الکل

الکل ماده ای است که معمولاً مورد سوء استفاده قرار می گیرد که به دلیل توانایی آن در کاهش فکر کردن مورد استفاده قرار می گیرد. در حال حاضر، سالانه 88000 مرگ و میر در ایالات متحده را بر عهده دارد. الکل یک علت افسردگی است و می تواند خلق و خوی افراد تحت تاثیر و هوس الکل را تغییر دهد. عوارض جانبی مصرف الکل می تواند از تکلم تاریک و علائم شدیدتر مانند بیماری کبد و کما متغیر باشد. گاهی اوقات تشخیص اینکه آیا فردی به طور مسئولانه از الکل لذت می برد یا با اختلال مصرف الکل دست و پنجه نرم می کند دشوار است.

سوء مصرف الکل می تواند در مراحل نوشیدن الکل رخ دهد: اجتماعی، متوسط، زیاده روی در الکل و نوشیدن زیاد. مشروبات الکلی به طور معمول خطرناک ترین حالت در نظر گرفته می شود. در این مرحله، فردی دچار وابستگی شده است و پس از قطع، علائم ترک را تحمل خواهد کرد. علاوه بر این، افرادی که الکل می نوشند می توانند به مرور زمان تمایل خود را به الکل عمیق تر کنند و مشکلات مربوط به سلامتی و مسائل مربوط به روابط را به خطر بیندازند. مصرف زیاد و طولانی مدت الکل می تواند منجر به آسیب مغزی، آسیب کلیه و کبد، ضرر مالی، ضعف حافظه، سرطان، خطر حمله بیشتر، تحریک پذیری، ترک الکل و دلیریوم ترمنز شود. اگر الکل با کوکائین یا بنزودیازپین ها ترکیب شود، ممکن است فردی در معرض خطر اوردوز کشنده باشد.

لیست خطرناکترین مواد مخدر

3. لیست خطرناکترین مواد مخدر | فنتانیل

CDC آمار نگران کننده ای از یک نوع مواد افیونی بسیار اعتیاد آور، فنتانیل را گزارش کرد که هم یک اپیوئید مصنوعی و هم نسخه ای است. این دارو یک مسکن قوی است که 50 تا 100 برابر مورفین و 50 برابر هروئین قدرت دارد. در سال 2016، 18335 مورد مرگ ناشی از فنتانیل رخ داد که معادل 28.8 درصد از مرگ‌های ناشی از مصرف مواد مخدر است. فنتانیل بسیار اعتیاد آور است و ترک بوقلمون سرد اغلب بدون درمان ناموفق است.

فنتانیل یک اپیوئید قوی است که زمانی در بیمارستان ها به عنوان داروی تجویز شده استفاده می شد. این ماده شیمیایی برای درمان دردهای متوسط تا شدید استفاده شده است و در دهه 1930 به عنوان بی حس کننده استفاده می شد. می توان آن را از طریق بینی به شکل اسپری برای تسکین درد و به شکل قرص زیر زبان برای کمک به بیماران سرطانی استنشاق کرد. علیرغم استفاده پزشکی، فنتانیل اشکال مختلفی به خود گرفته و به صورت مصنوعی ساخته شده است. نتیجه نهایی یک مسکن خطرناک است که می توان آن را تزریق کرد، خرخر کرد، بلعید یا روی کاغذ لکه کرد. فنتانیل وقتی با سایر مواد مخدر خیابانی مانند کوکائین، متامفتامین ها یا هروئین ترکیب شود حتی کشنده تر است. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه مطالعه مقاله «ترک فنتانیل» پیشنهاد می شود.

4. لیست خطرناکترین مواد مخدر | هروئین

هروئین یکی دیگر از مواد افیونی مصنوعی بسیار اعتیاد آور است که به دلیل خواص سریع الاثرش محبوبیت دارد. مشتقات مورفین مانند سایر مواد افیونی از دانه های خشخاش منشاء می گیرد. هروئین معمولاً به شکل پودر سفید در دسترس است اما انواع دیگر هروئین (هروئین تار سیاه) به رنگ قهوه ای است.

هروئین در سال 2011 باعث مرگ 4,454 نفر شد که تا سال 2016 به 15,961 مرگ رسید. این ماده اعتیاد آور را می توان خرخر کرد، دود کرد یا تزریق کرد و با ایجاد احساسات سرخوشی شدید بر ذهن تأثیر می گذارد. به دلیل عجله سرخوشانه هروئین، اعتیاد آسان است. کسانی که با علائم اوردوز دست و پنجه نرم می کنند ممکن است لب های مایل به آبی، تنفس کم عمق، تشنج و کما را تجربه کنند. برای مطالعه بیشتر مقاله «عوارض اعتیاد به هروئین» پیشنهاد می شود.

5. لیست خطرناکترین مواد مخدر | کوکائین

کوکائین یک محرک است که از دهه 1970 در ایالات متحده محبوبیت پیدا کرده است. ماده پودری سفید هنوز هم امروزه رایج است و در سال 2011 باعث مرگ 5070 نفر شد. 5319 نفر در سال 2013; 7324 نفر در سال 2015 و 11316 نفر در سال 2016. افزایش مصرف کوکائین توجه زیادی را به خود جلب کرده است زیرا به نظر می رسد این دارو در سال های اخیر بازگشت کرده است. مشابه هروئین، کوکائین باعث افزایش دوپامین در مغز آزاد می شود و باعث ایجاد احساس سرخوشی در هنگام مصرف می شود. سوء مصرف کوکائین می تواند باعث ایست قلبی، تشنج، سکته مغزی و مرگ شود. افرادی که کوکائین مصرف کرده اند، احساس پارانویا، تحریک پذیری، کاهش شدید وزن، اضطراب و افسردگی را تجربه کرده اند.

کوکائین برای بدن ذهن و بدن مصرف کننده بسیار مضر است. احساسات سرخوشی که ایجاد می کند می تواند وابستگی عاطفی را برای کسانی که با افسردگی و استرس مبارزه می کنند ایجاد کند. می تواند اوج را ایجاد کند که می تواند باعث شود کسی به طور موقت مشکلات را فراموش کند و احساس شکست ناپذیری کند. هنگامی که آن احساسات ناپدید می شوند، فرد تمایل به مقادیر بیشتر و بالاتر دارد و الگویی ایجاد می کند.

6.لیست خطرناکترین مواد مخدر | متادون

متادون یکی از جدید ترین مواد مخدر صنعتی جدول دوم است. اولین بار در طول جنگ جهانی دوم برای درمان درد به دلیل کمبود مرفین استفاده شد. در حال حاضر، این دارو برای درمان اعتیادهای مرتبط با مواد افیونی مانند هروئین استفاده می شود. با این وجود، متادون همچنان توسط متخصصان مراقبت‌های بهداشتی نظارت می‌شود و بیمارانی که از انواع قرص متادون استفاده می‌کنند ممکن است از آن در توانبخشی برای مبارزه با اختلالات مصرف مواد هروئین استفاده کنند اما ممکن است خطر معتاد شدن را داشته باشند.

این ماده شیمیایی به شکل قرص، مایع یا تزریقی موجود است و اثرات آرام بخشی بر بدن و ذهن دارد. بر اساس CDC، متادون باعث 4545 مرگ در سال 2011، کاهش به 3700 مورد در سال 2013 به 3376 در سال 2015 و در نهایت به 3493 در سال 2016 شد. توانایی آن در ایجاد وابستگی، ترک و اعتیاد باعث نگرانی است. شایع‌ترین علائم سوء مصرف متادون در کنار هوس‌ها شامل تعریق، خارش یا احساس خواب‌آلودگی است. استفاده پیشرفته از متادون می تواند منجر به انقباض مردمک چشم، فشار خون بالا و از دست دادن هوشیاری شود.

7. لیست خطرناکترین مواد مخدر | اکسی کدون

اکسی کدون اخیراً شهرت یافته است. اکسی کدون ماده فعال هر دو اکسی کانتین و پرکوست است و اکسی کانتین یکی از رایج ترین داروهای تجویزی است که مورد سوء استفاده قرار می گیرد. قرص اکسی کدون در مرگ 5587 نفر به عنوان یکی از علل اصلی مرگ و میر ناشی از مواد مخدر در سال 2011 نقش داشته است. در همان سال، پزشکان 32 میلیون نسخه برای پرکوست نوشتند.

تا سال 2016، میزان مرگ و میر ناشی از اکسی کدون به 6199 نفر افزایش یافت، پس از مرگ‌های فنتانیل، هروئین، کوکائین و متامفتامین و اکسی کانتین به دلیل توانایی آنها در ایجاد موقت احساسات شادی، کاهش اضطراب و ایجاد آرامش همچنان در فرهنگ عامه جذاب هستند.

مورفین یکی از خطرناکترین مواد مخدر

8. لیست خطرناکترین مواد مخدر | مورفین

مورفین یک ماده مخدر مصنوعی است که از گیاه تریاک به دست می آید. این ماده مخدری است که خطر سوء مصرف بالایی دارد و در بیمارستان ها برای کمک به تسکین درد استفاده شده است. مورفین را می توان خرخر کرد، تزریق کرد یا دود کرد. معمولاً به دلیل اثرات سرخوشی آن بر ذهن و بدن مورد سوء استفاده قرار می گیرد که باعث خواب آلودگی و کاهش استرس می شود.

در سال 2011، 3290 مورد مرگ ناشی از مورفین و تا سال 2016، 5014 مورد مرگ ناشی از مرفین وجود داشت. علائم ترک مانند افسردگی و حالت تهوع می تواند توقف آن را دشوار کند و هنگامی که مورفین با مواد دیگر ترکیب می شود، می تواند خطر مصرف بیش از حد کشنده را افزایش دهد. در سال 2011، 3290 مورد مرگ و میر ناشی از اعتیاد به مورفین تا سال 2016، 5014 مورد بود.

9. مت آمفتامین ها

متامفتامین که به عنوان محرک طبقه بندی می شود در محبوبیت نوسان داشته است. شکل کریستالی مشخصی دارد و میزان اعتیاد بسیار بالایی دارد. سازمان غذا و دارو به مصرف بیش از حد متامفتامین 1887 نفر در سال 2011 اشاره می کند که در سال 2014 به 3747 مورد افزایش یافت و در سال 2016 به 6762 نفر افزایش یافت. علاوه بر این، نزدیک به 21٪ از مرگ های مرتبط با آمفتامین و متامفتامین ها شامل مصرف هروئین بود.

سوء مصرف متد باعث ویژگی های فیزیکی قابل توجهی می شود که می تواند دائمی باشد. برخی از این موارد عبارتند از کاهش وزن سریع، خلق و خوی شاد و پوسیدگی شدید دندان. استفاده از متمادین باعث افزایش دوپامین در مغز می شود که می تواند چند روز طول بکشد. علاوه بر این، مت به طور گسترده در دسترس است و می تواند از اقلام سمی روزمره که در خانه افراد یافت می شود، تهیه شود. بیشتر مواد مت از آمریکا وارد شده یا به طور غیرقانونی در آزمایشگاه ها با مواد شیمیایی بسیار قابل اشتعال تولید می شود. افرادی که از مت استفاده می کنند می توانند انتظار داشته باشند که ضربان قلب، هوشیاری، بی قراری، عفونت های پوستی و خطر مصرف بیش از حد کشنده را احساس کنند.

10. زاناکس (آلپرازولام)

بستن فهرست  10 داروی خطرناک با آلپرازولام (زاناکس) است که یک بنزودیازپین است که به درمان اضطراب کمک می کند. اضطراب می تواند به ناتوانی در آرامش و در برخی موارد اختلالات مصرف مواد کمک کند. تخمین زده می شود که 20 درصد از افراد مبتلا به اضطراب با اختلال مصرف مواد دست و پنجه نرم می کنند. مرگ و میر ناشی از آلپرازولام در سال 2014 به 4237 نفر رسید که در سال 2016 به 6209 نفر رسید. علاوه بر این، برخی از مرگ و میرهای زاناکس شامل فنتانیل27، هروئین 26 درصد و اکسی کدون 25 درصد بود. اکثر مرگ و میرهای زاناکس غیرعمدی بودند. با این حال، برخی از افراد از Xanax برای کمک به اقدامات خودکشی استفاده کرده اند.

برخی از شایع ترین عوارض جانبی که برخی با مصرف آلپرازولام احساس می کنند شامل گیجی، کاهش ضربان قلب و کما است. هنگامی که افراد آلپرازولام را با موادی مانند هروئین، متادون یا الکل ترکیب می کنند، خطر مصرف بیش از حد کشنده بیشتر است. برای دریافت اطلاعات کافی و طرح مشکل خود می توانید با مشاوره روانشناسی تماس بگیرید.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز نشانه گذاری شده اند*