ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7
ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7

بعد از مصرف گل چه باید کرد؟ 5 نکته برای کاهش اثرات کوتاه مدت ماریجوانا

بعد از مصرف گل چه باید کرد؟ برخی از افراد ممکن است یک روز پس از کشیدن گل علائم جسمی نامطلوبی را تجربه کنند. علت دقیق این خماری مشخص نیست. با این حال، تعدیل مصرف، خواب کافی و اولویت دادن به مصرف محصولاتی که قدرت اثرگذاری کمی دارند به عنوان کارهایی که بعد از گل می توان انجام داد به کاهش خطر عوارض جانبی کمک می کند. برای کسب آگاهی بیشتر در این زمینه می توانید با مشاوره تلفنی ترک اعتیاد تماس بگیرید.
تماس با مشاور


 

 

درباره گل و ماری جوانا

گل یا حشیش مخلوط خشکی از گل‌های گیاه حشیش ساتیوا است. حاوی ترکیبات متعددی است که می توانند اثرات فیزیولوژیکی مختلفی ایجاد کنند. اصطلاح این ترکیبات کانابینوئید است. دلتا-۹-و تتراهیدروکانابینول (THC) ترکیب فعالی است که معمولاً باعث می‌شود افراد بعد از مصرف گل احساس «بالا بودن» داشته باشند. با این حال، مشخص نیست که چگونه یا چرا این ترکیبات باعث می‌شوند افراد در روز بعد علائم نامطلوب را احساس کنند. برخی مطالعات انجام شده ارتباط در سطح متوسط را با عوارض جانبی خاصی از جمله درد فیزیکی، وابستگی، اختلال در کنترل و اختلال حافظه پیدا کرده اند.

1.نحوه مصرف

ماری جوانا، علف، گل، همگی نام‌های متفاوتی برای یک ماده مخدر هستند که از گیاه شاهدانه به دست می‌آید. می توانید آن را بصورت سیگار بکشید، بخارپز کنید، بنوشید یا به شکل جویدنی بخورید. بیشتر مردم از ماده مخدر گل صرفا برای تفریح ​​و سرگرمی استفاده می کنند. اما تعداد فزاینده ای از پزشکان نیز آن را برای شرایط و علائم پزشکی خاص تحت عنوان حشیش پزشکی، تجویز می کنند. ماری جوانا دارای ترکیبات تغییردهنده ذهنی است که هم بر مغز و هم بر بدن مصرف کننده تأثیر می گذارد. ممکن است اعتیادآور باشد و برای سلامتی برخی افراد مضر است.

2.تغییرات بعد از مصرف گل

وقتی از ماری جوانا استفاده می کنید چه اتفاقی می افتد؟ شما تجربه پر انرژی بودن در سطوح بسیار بالا را خواهید داشت. به همین دلیل است که بیشتر مردم مصرف گل را امتحان می کنند. ماده اصلی روان‌گردان موجود در ماری جوانا THC می باشد و بخشی از مغز را تحریک می‌کند که به احساس های مرتبط با لذت، مانند غذا خوردن و رابطه جنسی، پاسخ می‌دهد. این ماده شیمیایی به نام دوپامین را آزاد می کند که با افزایش دوپامین شما احساس سرخوشی و آرامش می کنید.

اگر سیگار گل را بکشید THC موجود در آن می‌تواند آنقدر سریع وارد جریان خون شما شود که در چند ثانیه یا چند دقیقه به اوج برسید. سطح THC معمولا در حدود 30 دقیقه به اوج خود می رسد و اثرات آن ممکن است در عرض 1-3 ساعت از بین برود. اگر گل را به صورت محلول می‌نوشید یا می‌خورید، اثرات آن ممکن است ساعت‌ها طول بکشد تا کاملا هوشیار شوید. تخمین این که ماریجوانای مصرفی شما چقدر می تواند قوی باشد همیشه امکان پذیر نیست. این وضعیت حتی برای اکثر ماری جواناهای پزشکی نیز صدق می کند. مطالعه مقاله «عوارض گل یا ماریجوانا» پیشنهاد می شود.

3.ماندگاری تی اچ سی گل در بدن

ماده فعال گل یا همان تی اچ سی چه مدت در سیستم شما باقی می ماند؟ هنگامی که شروع به مصرف حشیش می کنید، ممکن است سوالاتی مانند اینکه مدت ماندگاری ماری جوانا چقدر است؟ و چه مدت طول می کشد تا از عوارض بعد مصرف علف هرز رها شویم؟ به وجود بیاید. این ها سوالات مهمی هستند. اما پاسخ قطعی وجود ندارد چرا که به نحوه مصرف دارو، میزان قوی بودن دارو و نحوه پردازش THC توسط بدن شما بستگی دارد.

دود کردن گل باعث ایجاد شدت اثرات می شود که تقریباً بلافاصله پس از مصرف بروز می کند و می تواند بین 1 تا 3 ساعت طول بکشد. اگر گل را با خوردن یا نوشیدن آن مصرف کنید، احساس بالا بودن به تعویق می افتد. تا 2 ساعت بعد از خوردن احساس خستگی نمی کنید و این حالت تا ساعت های زیادی ادامه خواهد داشت. اگر به طور منظم مصرف می کنید، علائم مصرف حشیش می تواند هفته ها در بدن شما باقی بماند. در این قسمت مطالعه مقاله «علائم اعتیاد به حشیش» توصیه می شود.

بعد از مصرف گل چه باید کرد؟

آثار و عوارض مصرف گل

تجربه همه افراد با مصرف گل خوشایند نیست. اغلب مواقع می تواند فرد را مضطرب و ترسیده، وحشت زده با علائم پارانوئید درگیر کند. بنابراین بر سلامت روان شما تأثیرگذار است. همچنین استفاده از گل شانس فرد را برای بروز افسردگی بالینی افزایش می دهد و یا علائم اختلالات روانی را که قبلاً داشته بدتر کند. دانشمندان هنوز علت دقیق آن را نمی دانند اما مصرف گل در دوزهای بالا، می‌تواند شما را پارانوئید کند یا ارتباط شما را با واقعیت مختل کرده و تعادل خود را از دست بدهید. سپس چیزهایی را بشنوید یا ببینید که وجود ندارند. حتی ممکن است باعث عدم تمرکز و پرش فکر، حواسپرتی و قضاوت نادرست شود.

این اثرات بسته به مواردی مانند قدرت گل مصرفی، نحوه مصرف آن و میزان مصرف ماده در گذشته می تواند متفاوت باشد. از جمله اینکه گاهی حواس شما را تقویت می کند. به طور مثال رنگ ها روشن تر و صداها ممکن است بلندتر به نظر برسند. ادراک زمان تحریف می شود. شما ممکن است در مهارت های حرکتی آسیب پذیر شوید و همجنین رانندگی را خطرناک تر انجام دهید. مهارنهای طبیعی رفتار شما کاهش می یابد و از این رو ممکن است روابط جنسی پرخطر داشته باشید.

1.ایجاد وابستگی و اعتیاد

از هر 10 نفری که ماری جوانا مصرف می کنند، 1 نفر معتاد می شود. این بدان معناست که شما نمی توانید استفاده از آن را متوقف کنید حتی اگر به روابط، شغل، سلامتی یا وضعیت مالی شما آسیب برساند. هر چه ماری جوانا را در سنین جوانی شروع کنید و به شدت از آن استفاده کنید، این خطر بیشتر می شود. به عنوان مثال اگر در دوران نوجوانی خود از گل استفاده کنید، احتمال اعتیاد 1 به 6 خواهد بود.

مشاهده شده است که در میان افرادی که هر روز از گل استفاده می کنند، این نسبت به 1 در 2 می رسد. شما همچنین می توانید از نظر فیزیکی به ماری جوانا وابسته شوید. بدن شما با قطع مصرف دچار عقب‌نشینی شده و در زمانی که از آن استفاده نمی‌کنید باعث تحریک‌پذیری، اضطراب و احساس بی‌قراری و ناخوشی، ناتوانی در خوابیدن و بی‌علاقگی به خوردن شود.

2.اختلال در عملکردهای مغزی

مصرف گل عملکردهای مغز شما را نیز مختل کند. ماری جوانا می تواند تمرکز، یادگیری و به خاطر سپردن مسایل را برای شما دشوارتر کند. به نظر می رسد این اختلال یک اثر کوتاه مدت است که پس از ترک گل، فقط تا ۲۴ ساعت یا کمی بیشتر باقی می ماند. اما استفاده زیاد از گل مخصوصا در سالهای نوجوانی می تواند اثرات دائمی تری بر جای بگذارد. آزمایش‌های تصویربرداری از برخی مصرف کنندگان نوجوان نشان داد که ماری‌جوانا می تواند مغز آن ها را از نظر فیزیکی تغییر دهد. به طور خاص، آن ها ارتباطات کمتری در بخش‌هایی از مغز مرتبط با هوشیاری، یادگیری و حافظه نشان می دهند و آزمایش‌ها نمرات IQ پایین‌تری را در افراد مصرف کننده نشان می‌دهند. در این قسمت مطالعه مقاله «تاثیر ماری جوانا بر مغز» می تواند سودمند باشد.

3.آسیب به ریه ها

سیگار گل مانند هر ماده دخانی دیگر ریه های شما را هدف می گیرد. دود ماری جوانا می تواند ریه های شما را ملتهب و تحریک کند. اگر به طور منظم آن را مصرف کنید، مشکلات تنفسی مشابه فردی که سیگار می کشد خواهید داشت که به معنای سرفه مداوم با مخاط زیاد و غلیظ می باشد. ریه های شما راحت تر عفونت ها را جذب خود کرده و عامل بیماری زا می شود. به این دلیل که THC سیستم ایمنی کاربران را ضعیف می کند. در این باره مطالعه مقاله «مصرف ماری جوانا و سرطان ریه» خالی از لطف نیست.

4.افزایش احساس گرسنگی

بسیاری از افرادی که به طور مرتب از ماری جوانا استفاده می کنند متوجه افزایش غیرمعمول اشتها در خود می شوند که به این حالت مانگی می‌گویند. برخی تحقیقات نشان می دهد که تجویز حشیش پزشکی به افراد مبتلا به بیماری ایدز، سرطان یا سایر بیماری ها کمک می کند تا وزن خود را دوباره به دست آورند. دانشمندان در حال بررسی این موضوع هستند و اینکه آیا مصرف این‌ماده در دوران بیماری و در چنین بیماری های سخت بی خطر است یا خیر.

 

نشانه های بالا بودن

هنگامی که شما بیش از حد گل مصرف می کنید یا شاهدانه ای که مصرف می کنید بسیار قوی تر از آن چیزی است که به آن عادت داشته اید، ممکن است آنچه تجربه می کنید خیلی شدیدتر شود. وقتی خیلی بالا هستید، متوجه خواهید شد که احساسات ناخوشایند بسیار بیشتر از خلق و خوی معمولی و احساسات تولید شده توسط حشیش است. برخی از اثرات ناراحت کننده بالا بودن عبارتند از: اضطراب، وحشت و پارانویا، اختلال در قضاوت و هماهنگی، ترس و بی اعتمادی، اختلالات هذیانی که باعث توهم هایی می شود که در آن چیزهایی را می بینید، می شنوید یا احساس می کنید اما واقعا وجود ندارند. وجود هذیان هایی که فکر می کنید درست نیستند، احساس می کنید که دارید دیوانه می شوید یا خودتان را نمی شناسید.

این عوارض جانبی منفی گل زمانی ظاهر می شوند که شما فقط از ماری جوانا استفاده می کنید. اما ترکیب علف با سایر مواد مانند الکل یا مواد افیونی نیز می تواند بر این اثرات تأثیر مضاعف بگذارد. مخلوط کردن مواد پیامدهای خطرناک تری ایجاد می کند و در صورت امکان باید از آن ها اجتناب شود.

بعد از مصرف گل چه باید کرد؟ نوشیدن آب زیاد

بعد از مصرف گل چه باید کرد؟

رفع عوارض مصرف گل زمان می برد. اما برخی روش ها می توانند به شما کمک کنند این دوره تحت تاثیر اثرات خوشی ناشی از ماده را راحت تر طی کنید و از بالا بودن خلاص شوید. در ادامه چند شیوه پیشنهاد می شود که می توانید امتحان کنید. همچنین به کار گیری این شیوه ها در مورد مصرف خوراکی گل نیز صادق است. از آنجایی که نتایج این محصولات کمی بیشتر طول می کشد، صبور باشید و قبل از شروع به خوردن یا نوشیدن بیشتر منتظر بمانید تا عوارض خود را نشان دهند. حتماً توصیه‌های دوز محصولاتی را که می‌خواهید مصرف کنید از قبل بررسی کنید و فقط چند میلی گرم THC را قبول کنید تا تأثیر آن را کمتر متوجه شوید. حد تحمل خود را بشناسید و بیش از آن مصرف نکنید. در این قسمت مطالعه مقاله «بعد از مصرف گل چه بخوریم؟» می تواند کمک کننده باشد.

1.بعد از مصرف گل چه باید کرد؟ | خوردن غذای سبک

یک روز بعد از مصرف گل، افراد عوارض حشیش را احساس می کنند، دهانشان خشک تر از حد معمول است. برای رفع احساس خشکی دهان، فرد باید به اندازه کافی آب بدن خود را تامین کند، به خصوص اگر حشیش را با الکل ترکیب کرده باشد. هرکسی که حالت تهوع را تجربه می کند باید سعی کند در طول روز بعد به طور مکرر در وعده های سبک تر غذا بخورد. هنگامی که بخواهید به سرعت از اثرات الکل به سمت هوشیاری پیش بروید، معمولا از نوشیدن قهوه برای افزایش هوشیاری استفاده می کنید و به همین منوال هنگامی که بخواهید از عوارض علف خلاصی یابید، پیشنهاد مصرف قهوه یا آبجو دریافت می کنید.

2.بعد از مصرف گل چه باید کرد؟ | نوشیدن آب زیاد

در حالی که قهوه و الکل هر دو می‌توانند گزینه‌های نوشیدنی ضعیفی برای زمانی‌که بالا هستید باشند. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد الکل میزان THC را در جریان خون شما افزایش می‌دهد که تنها احساس بالا بودن را تشدید می کند. کافئین نیز معمولا کمک زیادی نمی کند. بنابراین بهترین کار این است که یک بطری آب بردارید و بنوشید تا هیدراته بمانید تا بدن شما اجازه پردازش و دفع سموم از سیستم گوارشی را پیدا کند.

افرادی که اغلب صبح بعد از مصرف گل احساس خستگی می کنند معمولا برای داشتن احساس بهتر نیاز به خواب طولانی تری خواهند داشت. اگرچه مصرف کافئین برای رفع این خستگی مصرف می شود اما بدن همچنان به خوابیدن بعد از مصرف گل نیاز دارد.

3.بعد از مصرف گل چه باید کرد؟ | پرهیز از مصرف مواد دیگر

مانند الکل، سایر مواد ممکن است به شما کمک نکنند که آنطور که می خواهید هوشیار شوید. اگر بیش از حد احساس خواب‌آلودگی و بی‌حالی می‌کنید، ممکن است فکر کنید که یک داروی محرک مانند کوکائین یا داروهای محرک نسخه‌ای که برای درمان ADHD استفاده می‌شود، می‌تواند به این وضعیت کمک کند اما باید از افزودن مواد جدید خودداری کنید.

محرک هایی مانند کوکائین و مت می توانند به خودی خود تفکر هذیانی و توهم ایجاد کنند. ترکیب آنها با شاهدانه می تواند خطر پارانویا را افزایش دهد. در کنار این خطوط از هر گونه درمان عامیانه برای هوشیاری سریع خودداری کنید. محلول هایی مانند دانه فلفل سیاه و آب لیمو هیچ مزیت ثابت شده ای در کاهش علائم مسمومیت با شاهدانه ندارند. در این قسمت مطالعه مقاله «اوردوز ماری جوانا» پیشنهاد می شود.

4.بعد از مصرف گل چه باید کرد؟ | طرح حمایت از دوستان

در مواقعی که نیاز به هوشیاری دارید، می توانید از یک طرح ایمنی از قبل طراحی شده استفاده کنید به این صورت که فهرستی از کارهایی که به کاهش عوارض مصرف گل در شما کمک و کسب هوشیاری شما را تسریع کرده تهیه کنید و آنرا یا در دسترس خود و یا یکی از دوستان خود قرار دهید. به آن ها اطلاع دهید که می توانند یکی از گزینه های موجود را برای هوشیار کردن شما استفاده کنند. توجه کنید که کدامیک بهتر توانسته است مشکلات شما را کمتر کنند و از شرایط غیرمنتظره استرس زا شما را نجات بدهند.

حفظ آرامش در مواقعی که با عوارض شدید مصرف گل دست و پنجه نرم می کنید یک چالش بزرگ است. تهیه چنین فهرستی کمک بزرگی به شما می کند. این طرح را با دوستان خود به اشتراک بگذارید تا آن ها بدانند که در صورت نیاز به هوشیاری سریع چه کاری انجام دهند. مطالعه مقاله «مرگ در اثر مصرف گل» می تواند سودمند واقع شود.

5.بعد از مصرف گل چه باید کرد؟ | کمک حرفه ای بخواهید

گاهی اوقات، افراد به دلیل واکنش ترسناکی که عوارض مصرف گل نشان می دهند به کمک جدی نیاز دارند. برای مدیریت علائم و کمک به هوشیاری از مراقبت حرفه ای که توسط متخصص سلامت روان و اعتیاد ارائه می شوند غافل نشوید. اگر زمانی متوجه شدید که خود یا یکی از اطرافیان به دلیل مصرف گل به شدت آشفته، وحشت زده شده و یا رفتارهای عجیب و غریب پیدا می کنند، مراقبت های بخش اورژانس می تواند کمک کننده باشد.

اگر بالا بودن به دلیل مصرف خوراکی ماده باشد، کارکنان اتاق اورژانس می توانند به شما کمک کنند تا علائم را بهتر کنترل کنید. تماس با اورژانس پس از مصرف بیش از حد شاهدانه فقط در شرایط شدید ضروری است، مانند اگر مشکل تنفسی پیدا کرده اید یعنی به طور جدی به خود آسیب رسانده و نیاز به کمک دارید.

 

سخن آخر

برای پیشگیری از عوارض گل مانند خماری های ناشی از الکل، بهترین راه استفاده متعادل از ماده می باشد. هیچ روش پیشگیری دیگری هنوز اعتبار علمی ندارد. اجتناب از استفاده روزانه به صورت عادت هر روزه. انتخاب محصولات THC با قدرت کم یا THC به CBD متعادل، پرهیز از استفاده از کانابینوئیدهای مصنوعی، ارجحیت دادن مصرف به اشکال غیرسیگاری، عدم استفاده از شیوه‌های استنشاقی عمیق می تواند به کاهش علائم پس از مصرف گل کمک کند. اگر با مشکل مصرف ماریجوانا یا گل دست و پنجه نرم می کنید می توانید از مشاوره روانشناسی کمک بگیرید.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز نشانه گذاری شده اند*