ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7
ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7

سوزش بعد از اولین رابطه | چطور درد اولین رابطه را کنترل کنیم؟

خوشحال می شویم برای دیدن ویدیوهای مرتبط با سوزش بعد از اولین رابطه پیج اینستاگرام دکتر فرزاد طباطبایی را دنبال کنید.

سوزش بعد از اولین رابطه یک علامت شایع است که می تواند در هر دختری رخ دهد. گاهی اوقات همراه با سایر علائم ناراحت کننده اتفاق می افتد. علل شایع سوزش از عدم روانکاری و حساسیت و سفت شدن ماهیچه های اطراف اندام جنسی ناشی می شود. اکثر دلایل سوزش واژن بعد از رابطه جنسی به راحتی قابل درمان هستند. رابطه جنسی اساسا دردناک نیست اگر بعد از رابطه جنسی احساس درد یا سوزش می کنید ممکن است دلیلی وجود داشته باشد. اگرچه برخی از موارد سوزش بعد از رابطه جنسی به خودی خود برطرف می شود، بسیاری از موارد نیز نیاز به درمان پزشکی دارند. برای کسب اطلاعات در مورد مشاوره جنسی کلیک کنید.  
 

تماس با مشاور                                        

رابطه جنسی دردناک

متخصصان این حوزه معتقدند باور غلطی وجود دارد اکه رابطه جنسی بویژه در اولین رابطه باید به نوعی دردناک باشد یا اگر دردناک باشد مشکلی ندارد. حال آنکه مقاربت چه برای اولین بار و چه برای چندمین بار نباید هیچ درد و ناراحتی به همراه داشته باشد. باور رایج به هیچ وجه درست نیست و رابطه جنسی باید صرفا حس لذت و آرامش را در پی داشته باشد. اگر چنین نبود به دنبال علت یابی باشید.حقیقت این است که بسیاری مسایل مختلف می تواند باعث سوزش واژن هنگام نزدیکی در طول و بعد از رابطه جنسی شود. به همین دلیل است که اگر به پزشک و متخصصان رجوع کنید عوامل زیادی را برای تشخیص مد نظر قرار می دهند. 

احساس سوزش در طول یا بعد از رابطه جنسی به عنوان دیسپارونیا (رابطه جنسی دردناک) شناخته می شود. علل شایع سوزش از عدم روانکاری و حساسیت و سفت شدن ماهیچه های اطراف ناحیه واژن ناشی می شود. در حالی که دیسپارونیا به خودی خود یک عفونت منتقله از راه جنسی (STI) نیست اما این ها می توانند باعث سوزش بعد از رابطه جنسی شود. برای جلوگیری از این اتفاق به خصوص در اولین رابطه جنسی، انجام پیش نوازی و ماساژ کلیتوریس می تواند کمک کننده باشد. همچنین می توانید از روان کننده ها برای کاهش اصطکاک استفاده کنید.  

علت سوزش بعد از اولین رابطه

همانطور که گفته شد رابطه جنسی قطعاً نباید دردناک یا ناراحت کننده باشد. با این حال بنا به دلایلی برای خیلی از افراد شرایطی پیش می آید که در حین یا بعد از رابطه جنسی، احساس ناخوشایندی شبیه سوزش در اندام جنسی داشته باشند. بر اساس گزارش کالج متخصصان زنان و زایمان آمریکا (ACOG) تقریباً از هر ۴ زن، ۳ نفر چه در طول مقاربت جنسی و چه بعد از آن، دچار ناراحتی و احساس ناخوشایند می شوند. یکی از رایج ترین انواع ناراحتی ها، احساس سوزش در اندام جنسی است. اگر این اتفاق برای شما نیز افتاده است لازم نیست آن را عادی پنداشته و تحمل کنید. 

هنگامی که شما تحریک جنسی می شوید، روانکاری طبیعی در واژن تولید می شود. اگر بدون روانکاری کافی رابطه جنسی داشته اید می تواند باعث خشکی واژن در رابطه شده و احتمال اصطکاک را افزایش می دهد. اصطکاک باعث سوزش، گرما و حساسیت شده و منجر به رابطه جنسی دردناک یا درد بعد از رابطه جنسی می شود. سطوح پایین روانکاری ناشی از عدم تحریک جنسی کافی، شتابزدگی در رابطه جنسی، عدم پیش بینی کافی از واکنش های بدنی، عدم شناخت یا توجه به نیازهای جنسی شریک مقابل، یا مشکل در آرامش در طول رابطه جنسی می باشد.

1-سوزش بعد از اولین رابطه | اضطراب

اضطراب، عزت نفس پایین، ترس از صمیمی بودن و مشکلات در رابطه می تواند برانگیختگی جنسی را دشوار کند. چنین مسائلی رابطه جنسی را ناراحت کننده و آزاردهنده خواهد کرد. باعث درد و سوزش بعد از رابطه جنسی نیز می شود. فقدان روانکاری طبیعی در واژن همراه با سفت شدن ماهیچه های لگن به دلیل اضطراب، می تواند از عوامل موثر باشد. وجود اضطراب عملکرد جنسی بخصوص در تجربه اولین رابطه بیشتر از آنچه فکر می کنید رایج است. بهتر است سعی کنید با شریک زندگی خود صادق و راحت باشید. حالت روحی شما روی یکدیگر منعکس می شود که می تواند مشکلاتی را فراتر از اتاق خواب ایجاد کند. مشاوره های زوج درمانی و ارتباط در این شرایط گزینه های مفیدی هستند.

2-سوزن بعد از اولین رابطه | عدم برانگیختگی

اگر سوزش حین نفوذ باشد یعنی اشکالی در آمادگی جسمی وجود دارد. واژن هنگام برانگیختگی جنسی، سطوح متفاوتی از روانکاری طبیعی ایجاد می کنند. اگر روحیه مناسب برای برقراری رابطه نداشته باشید یا به اندازه کافی تحریک نشده باشید و از روان کننده خاصی هم استفاده نکنید، رابطه جنسی به دلیل عدم روانکاری کافی در محیط واژن به عملی دردناک بدل می شود که سوزش بخشی از آن است.


سوزش بعد از اولین رابطه

3-عدم علاقه به رابطه جنسی

ممکن است مسائلی در رابطه کلی فرد وجود داشته باشد که بر میل جنسی تأثیر می گذارد. مسایلی مانند عدم علاقه به فرد که هیجان جنسی ایجاد نمی کند، عدم علاقه به رابطه جنسی به دلایلی از جمله عدم آگاهی کافی از نحوه رابطه، وجود باورهای غلط، شرم آور و گناه آلود، دیدگاه های چندش آور به رابطه جنسی همگی روی عمکلرد و پاسخ بدن به تحریک موثر خواهند بود. اگر شریک جنسی نسبت به تحریک کردن بدن شما بی تفاوت است و یا زمان کافی صرف برانگیخته کردن نمی کند و به نیازهای شما بی توجه باشد، بروز بی علاقگی به رابطه و عدم همکاری بدن برای ایجاد رابطه جنسی، قابل درک خواهد بود.

4-مسایل مرتبط با سلامت روان

ناراحتی های روحی نیز می تواند نقش مهمی در عدم برانگیختگی فرد ایفا کند. اختلالی مانند افسردگی، استرس و اضطراب منابع مهمی هستند که می تواند بر میل جنسی تأثیر بگذارد. آسیب های رخ داده از دوران کودکی و جوانی به ویژه اگر ماهیت جنسی داشته باشد، چنانچه بدون درمان رها شده باشند یا سرکوب شده باشند می تواند با اولین رابطه جنسی در زمانی دیگر راه اندازی شده و بر میل جنسی تأثیر مستقیم و منفی بگذارد.

5-سوزش بعد از اولین رابطه | خشکی واژن

تغییرات هورمونی در مراحل مختلف زندگی از جمله سیکل قاعدگی باعث خشکی واژن می شود. هنگامی که این اتفاق می افتد، به دلیل وجود اصطکاک بالا سوزش حین مقاربت یا سوزش بعد از مقاربت ایجاد می شود. هر نوع نفوذ مداوم یا شدید می تواند باعث سوزشی شود که مشابه احساسی است که در صورت مالیدن مداوم پوست زبر روی بازوی خود احساس می کنید. عوامل مختلفی باعث این نوع خشکی واژن می شود که در ادامه به چند نمونه پرداخته می شود.

  • چرخه قاعدگی: در روزهای خاصی از چرخه، درست قبل از شروع قاعدگی، بافت واژن به دلیل افزایش هورمون پروژسترون خشک تر می شود.
  • پیشگیری به روش بارداری هورمونی: اگر بیش از ۵ سال تحت جلوگیری از بارداری بوده اید میزان تستوسترون تولید شده توسط تخمدان شما تغییر می کند. تستوسترون به روان شدن واژن کمک می کند؛ بنابراین اگر سطح این هورمون خیلی پایین بیاید، می تواند منجر به خشکی واژن و احساس سوزش شود.
  • زایمان و شیردهی: هورمون های بعد از زایمان، به ویژه اگر در دوران شیردهی هستید، سطح استروژن شما را کاهش داده، سپس خون را در اندام تناسلی و در نهایت روانکاری واژن را کاهش می دهد. یک مطالعه نشان داد که ۴۳ درصد از زنان تا ۶ ماه بعد از زایمان، خشکی واژن داشته اند.

6-حساسیت به اسپرم

حساسیت به اسپرم منجر به سوزش، خارش، قرمزی و ناراحتی در ناحیه جنسی می شود. در اثر رابطه جنسی یا تماس پوست با اسپرم ایجاد می شود. حساسیت به اسپرم ناشی از پروتئین های موجود در مایع منی بوده که باعث تحریک داخلی مهبل و اطراف آن می شود. حساسیت به اسپرم بر باروری تأثیر نمی گذارد اما می تواند رابطه را ناراحت کننده پیش ببرد. همچنین لازم به ذکر است که حساسیت به اسپرم حالت نادر و کمیابی است.
برای جلوگیری از واکنش آلرژیک به اسپرم، از کاندوم استفاده کنید. اگر قصد باردار شدن دارید با پزشک خود مشورت کنید. آن ها می توانند شما را برای کشف علل، به آزمایش حساسیت ارجاع دهند. در موارد خفیف، مصرف آنتی هیستامین قبل از رابطه جنسی علائم آلرژی را کاهش می دهد.

7-رابطه جنسی شدید یا طولانی مدت

اگر نفوذ جنسی، خشن یا طولانی تر از حد معمول باشد به احتمال زیاد بعدا احساس ناراحتی می کنید. چرا که فشار و اصطکاک اضافی می تواند باعث التهاب در اندام‌جنسی بشود. برخی از اسباب بازی های جنسی نیز می توانند واکنش دردناکی را ایجاد کنند. برای این منظور استراحت کنید و از روان کننده ها استفاده کنید. ژل لوبریکانت روان کننده های روغنی می توانند اثر کاندوم را خنثی کنند بنابراین بهتر است به دنبال لوب های مبتنی بر آب باشید.

8-سوزش بعد از اولین رابطه | چرخه منوپوز

دوران پساقاعدگی و یا دوران منتهی به آن نیز می تواند مانع از عملکرد صحیح هورمون ها برای فعالیت محیط واژن شود و این نوع سوزش را ایجاد می کند. در دوران منوپوز، میزان استروژن، پروژسترون و تستوسترون کاهش می یابد. این تغییرات در هورمون های داخل دهلیزی نیز می تواند منجر به آتروفی واژن شود که نازک شدن، خشک شدن و التهاب دیواره های واژن از نتایج آن است. در حالی که این امر عموماً مهبل را بعد از ۴۰ سالگی تحت تأثیر قرار می دهد، شیمی درمانی، پرتو درمانی و داروهای خاص می تواند باعث شروع زودرس منوپوز شود. درمان های هورمونی برای منوپوز به طور کلی می تواند این نوع خشکی را بیشتر کند.

9-سوزش بعد از اولین رابطه |داروهای آلرژی

برخی از داروهایی که برای درمان آلرژی تجویز می شوند نیز بر ترشحات واژن تأثیر می گذارند. یک متخصص درمان بیماری های لگن و نویسنده کتاب "رابطه جنسی بدون درد: راهنمای خود درمانی برای زندگی جنسی که شما سزاوار آن هستید" توضیح می دهد: داروهای مختص درمان آلرژی اساساً واژن را خشک می کند. به معنای رطوبت کمتر در بافت واژن که به درد و سوزش منجر می شود. به عنوان مثال سندرم تخمدان پلی کیستیک (PSOS) و هیپوپیتوئیتاریسم می توانند باعث کاهش سطح استروژن شده و منجر به خشکی واژن شوند.

10-تحریک غیرطبیعی مهبل

هر نوع تحریکی در واژن یا دهلیز مهبل(ناحیه ای که درست ورودی واژن است) می تواند باعث ایجاد یک واکنش التهابی شود که مانند یک احساس سوزش درک می شود. این درد با اصطکاک ناشی از رابطه جنسی نافذ تشدید می شود. گاهی اوقات، این التهاب به دلیل حساسیت سیستم ایمنی افراد به مواد خاصی که هنگام تماس با آن، ایجاد این نوع تحریک یا واکنش التهابی را نمایان می کند ایجاد می شود. از جمله روان کننده های موجود در بازار.برای آشنایی بیشتر با نشانه های واژن سالم کلیک کنید.
برخی از روان کننده های موجود در داروخانه ها حاوی پارابن، سولفات و حاوی ترکیبات مختل کننده غدد درون ریز یا ترکیباتی دیگر هستند که پی اچ واژن را تغییر می دهند. به همین دلیل، هر چیزی که می درخشد، برق می زند، مور مور کننده یا معطر است نباید وارد واژن شود.
اگر به لاتکس هم حساس هستید، کاندوم های لاتکس نیز می توانند باعث تحریک غیرطبیعی مهبل باشند. گاهی اوقات حتی کاندوم بدون توجه به مواد آن می تواند برای برخی از افراد باعث تحریک شود. اگرچه کاندوم برای بسیاری از موارد مفید است و افراد را در برابر بیماری های مقاربتی محافظت می کنند همچنین می توانند اجزای تحریک کننده داشته باشند که در بستر مناسب موجبات سوزش اندام جنسی را فراهم می کند.

11-وجود هرگونه شکاف و بریدگی در اندام جنسی

شقاق عبارت است از پارگی یا ترک های کوچکی در پوست مهبل، واژن یا مقعد. وجود این ترک های هرچند کوچک پوستی در طول یا بعد از مقاربت و سایر فعالیت های جنسی منجر به ایجاد سوزش می شود. اگر قبل از رابطه جنسی به خوبی روانکاری صورت نگیرد، به دلیل عدم تحریک و خشکی ناشی از آن، احتمال بروز این شقاق و ترک های پوستی وجود دارد. شقاق عموماً سطحی است و به خودی خود بهبود می یابد اما به دلیل اصطکاک مداوم و بیش از حد، باعث ایجاد سوزش در حین مقاربت می شود. برای درک بهتر می توانید به مقاله دردهنگام نزدیکی یا مقاربت دردناک مراجعه کنید.
برخی از بیماری های پوستی نادر مانند لیکن اسکلروسوس، می تواند منجر به شدید شدن شقاق واژن شود. شقاق های حاصله باعث ایجاد زخم، تنگ شدن کانال واژن شده و اگر درمان نشود رابطه جنسی را بسیار دردناک یا غیرممکن می کند. این تشخیص پزشکی برای حفظ عملکرد جنسی نیاز به درمان دارد.

12-سوزش بعد از اولین رابطه | عفونت ها

عفونت قارچی، عفونت های باکتریایی واژن و عفونت های دستگاه ادراری از جمله عوامل ایجاد کننده سوزش واژن هستند. عفونت های قارچی به طور کلی باعث خارش و قرمزی و همچنین ترشح سفید غلیظ می شوند. اما وقتی عفونت واژن منجر به التهاب شود، باعث سوزش نیز می شود. واژینوز باکتریایی علائم مشابهی دارد و در اثر عدم تعادل پی اچ در واژن ایجاد می شود.

سوزش بعد از اولین رابطه

13-واژینوز باکتریایی (BV)

زمانی ایجاد می شود که تغییری در محیط واژن ایجاد شود. این بیماری معمولاً در زنان ۱۵ تا ۴۴ ساله رخ می دهد. هیچ علت شناخته شده ای برای بی وی وجود ندارد اما چند عامل خطر شناخته شده وجود دارد. از جمله: داشتن شریک جنسی جدید، داشتن شریک جنسی متعدد، دوش واژن با علایمی چون ترشحات واژنی سفید یا خاکستری، بوی بد واژن خارش، درد یا سوزش واژن، بوی قوی که ممکن است بوی ماهی بدهد مخصوصاً بعد از رابطه جنسی، سوزش در هنگام رابطه جنسی و ادرار کردن مشخص می شود. اگر شما مبتلا به این نوع عفونت باشید، احتمالا متوجه شده اید که رابطه جنسی تنها زمانی نیست که احساس می کنید این نوع سوزش وجود دارد. به عبارت دیگر در زمان های عادی روز نیز احساس سوزش خواهید داشت.

14-عفونت های مقاربتی (STIs)

مانند تریکومونیازیس احساس سوزش ایجاد می کنند. تریکومونیازیس سومین دلیل شایع واژینیت است. انگلی که انسان را آلوده می کند و می تواند در مثانه، واژن، رحم، لوله های فالوپ و مجرای اندام تناسلی مردان یافت شود. فقط حدود ۳۰ درصد از افراد مبتلا به این بیماری مقاربتی علائم را نشان می دهند. سایر بیماریهای مقاربتی که می توانند باعث درد واژن شوند عبارتند از سوزاک، کلامیدیا و تبخال تناسلی. اکثر عفونت ها با درمان برطرف می شوند.

15-بیماری التهابی لگن (PID)

نوعی عفونت که رحم، تخمدان ها و لوله های فالوپ را درگیر می کند. معمولاً علائم واضحی ایجاد نمی کند. با این حال، برخی از زنان علائم خفیفی از جمله درد یا سوزش در طول و بعد از رابطه جنسی را تجربه می کنند. این درد معمولاً در اعماق لگن ایجاد می شود. سایر علائم می تواند شامل درد زیر شکم، خونریزی بین پریودها و ترشحات سبز یا زردرنگ باشد. اگر این علائم را تجربه می کنید باید به پزشک خود مراجعه کنید. برای آشنایی با مشکلات جنسی زنان کلیک کنید.

16-سوزش بعد از اولین رابطه | واژینیسموس

واژینیسموس شرایطی است که باعث انقباض یا اسپاسم ماهیچه های یک سوم خارجی کف لگن می شود. این انقباض ها منجر به خشکی، درد و سوزش می شود. این امر از نفوذ بدون درد توسط انگشت، تامپون، اسپکولوم یا آلت تناسلی در هنگام مقاربت جنسی جلوگیری می کند.

17-سوزش بعد از اولین رابطه | وستیبولودینیا

که گاهی اوقات ولوودینیا نیز نامیده می شود(Vestibulodynia) شرایطی است که باعث ایجاد درد یا سوزش به هنگام باز شدن واژن رخ می دهد. ولوودینیا یک وضعیت دردناک است که بر روی مهبل و هنگامی که آلت به قصد نفوذ آن را از هم باز می کند تأثیر می گذارد. علائم عبارتند از سوزش، تحریک ضربان دار، ورم و التهاب که با دلایلی از جمله آسیب یا تحریک عصب های مهبل، عفونت، شرایط ژنتیکی، التهاب مهبل، حساسیت های غذایی و ضعف عضلات کف لگن رخ می دهد.
این درد به این دلیل رخ می دهد که انتهای عصبی واژن بیش از حد حساس هستند. داروهای ضد بارداری خوراکی نیز گاهی باعث این بیماری می شوند. مقاربت می تواند این احساس سوزش را تشدید کند بنابراین بیش از حد احساس درد خواهید کرد.

18-التهاب مثانه

سیستیت یا عفونت مثانه که به سندرم درد مثانه شناخته می شود می تواند در اثر عفونت باکتریایی یا تحریک مثانه ایجاد شود. ناشی از اصطکاک جنسی و تحریک توسط برخی از مواد موجود در صابون نیز می باشد. باعث احساس فشار در مثانه، درد مثانه و درد لگن می شود. احساس می کنید عفونت ادراری دارید و هر بار که اقدام به رابطه جنسی می کنید، درد سوزشی به سراغتان می آید. احساس سوزش در واژن دارید حتی اگر درد واقعی از مثانه ناشی شود.
در صورت ابتلا به دیابت، احتمال ابتلا به سیستیت بیشتر است زیرا سطح بالای قند خون باعث رشد و تکثیر باکتری ها می شود. زنانی که در دوران منوپوز هستند نیز مستعد ابتلا به سیستیت هستند، زیرا مجرای ادرار کوچک شده و به دلیل کاهش سطح استروژن می تواند نازک شود. مقاربت التهاب مثانه را تشدید کرده و باعث سوزش بعد از رابطه جنسی می شود. نوشیدن آب به پاکسازی مجاری ادراری از باکتری ها کمک می کند. آب زغال اخته نیز به کاهش اسیدیته ای که باعث سوزش هنگام ادرار می شود کمک می کند. برای آشنایی بیشتر با سوزش ادرار در زنان و علت های آن کلیک کنید.

19-دوش واژینال

تمیز کردن واژن با محلول های شستن واژن بعد از رابطه جنسی می تواند منجر به ایجاد عفونت شود. به این دلیل که تعادل طبیعی باکتری ها را مختل می کند و به عدم محافظت از واژن در برابر باکتری های مضر کمک می کند. برخی از عفونت هایی که ممکن است در اثر دوش بعد از رابطه جنسی ایجاد شود شامل واژینوز باکتریایی، بیماری التهابی لگن و بیماری های مقاربتی منجر به سوزش بعد از رابطه جنسی می شوند. بهتر است اجازه دهید واژن خود را بطور طبیعی تمیز کند تا از ایجاد عفونت هایی که باعث درد و سوزش می شوند جلوگیری شود.  

تسکین و درمان بعد از رابطه جنسی

کمپرس سرد: یک کیسه یخ یا کمپرس سرد با بی حسی ناحیه به تسکین درد و سوزش ناشی از رابطه جنسی کمک می کند. شما باید از یک حوله یا پارچه به عنوان سد تماسی استفاده کنید.(یخ را مستقیما روی موضع نگذارید.) هر چند دقیقه یکبار، باید بسته یخ را برای چند دقیقه بردارید. هیچ گونه کمپرس سرد یا بسته های یخ را وارد واژن خود نکنید.

1-سوزش بعد از اولین رابطه | دارو درمانی

اگر عفونت داشته باشید باعث درد و سوزش در طول یا بعد از رابطه جنسی خواهد شود. آنتی بیوتیک ها به پاکسازی عفونت کمک می کند و در نتیجه علائم را کاهش می دهد.

  1. آنتی هیستامین ها می توانند علائم آلرژی خفیف را کاهش دهند. می توانید آنتی هیستامین ها را از داروخانه خریداری کنید.
  2. درمان جایگزینی هورمونی می تواند به تعادل تغییرات هورمونی در دوران پساقاعدگی و کاهش خشکی واژن کمک کند.
  3. قرص ضد بارداری در کاهش علائم آندومتریوز که اغلب هنگام رابطه جنسی باعث درد می شود موثر است.
  4. برخی داروهای ضد افسردگی و داروهای ضد صرع به کاهش درد ناشی از ولوودینیا کمک می کنند.
  5. برخی از شل کننده های عضلانی به کاهش اسپاسم عضلانی مرتبط با واژینیسموس منجر می شود که توسط یک متخصص تجویز می شود.

2-مشاوره و روان درمانی

برای برخی از زنان، رابطه جنسی می تواند یک تجربه آسیب زا باشد. به دلایلی ناشی از اضطراب، افسردگی، احساس خودآگاهی در مورد ظاهر یا مشکلات مرتبط با روابط. از طریق مشاوره جنسی تلفنی با پزشک و در پیش گرفتن توصیه های حرفه ای به شما در غلبه بر مشکلات اساسی که مانع آرامش هنگام رابطه جنسی می شوند کمک خواهد شد. یا درمان روانی جنسی، می تواند اعتماد به نفس شما را در اتاق خواب باز گرداند تا به اضطراب غلبه کنید.

3-فیزیوتراپی و ورزش

سفت شدن ماهیچه های کف لگن، نفوذ آلت را دشوار می کند. دشواری با درد در حین و بعد از رابطه جنسی همراه می شود.  برخی از تمرینات به شل شدن این ماهیچه ها کمک کرده و نفوذ راحت تر را امکان پذیر می سازند. سپس درد ناشی از رابطه جنسی را کاهش داده و به تجربه لذت بخش تری از رابطه جنسی می انجامد. از ابزارهای خاص این حوزه مانند وسایل واژینال نیز می توان استفاده کرد. از جمله قرار دادن مخروط ها در واژن و افزایش تدریجی اندازه آن. هدف از این کار جلوگیری از سفت شدن ماهیچه های اطراف واژن در هنگام نفوذ است.

4-سوزش بعد از اولین رابطه | روان کننده ها

خشکی واژن می تواند توسط عوامل مختلفی ایجاد شود. روان کننده های مبتنی بر آب مانند ژل لوبریکانت ایموشن کمتر تحریک کننده هستند و به کاهش اصطکاک و به تسکین درد کمک می کند. همچنین ژل های بی حسی خاصی وجود دارد که می توانید ۱۰-۱۵ دقیقه قبل از رابطه جنسی از آن ها استفاده کنید. این ژل ها به کاهش درد کمک می کنند. فقط باید با توصیه پزشک از این ژل ها استفاده کنید. اگر در طول یا بعد از رابطه جنسی دچار درد غیر قابل توضیح می شوید باید به پزشک مراجعه کنید تا این مورد بررسی شود. هرگز از ژل بی حسی برای پوشاندن درد غیر قابل توضیح استفاده نکنید.

5-محصولات ضد حساسیت

برخی مواد و مواد موجود در لوبریکانت، اسباب بازی و کاندوم باعث تحریک می شوند. بهتر است سعی کنید گزینه های طبیعی و مبتنی بر آب را برای کاهش احتمال آلرژی انتخاب کنید. کمی طول می کشد تا بعد از امتحان کردن چند محصول مختلف بتوانید بهترین مورد را برای خود بیابید. اگر درد و سوزش مداوم است یا بیش از یک تا دو روز طول می کشد، به پزشک یا مشاوره روانشناسی مراجعه کنید. درد بی دلیل، خونریزی، ترشحات و ناراحتی عمومی باید همیشه مورد بررسی قرار گیرد.

اهمیت کسب آگاهی جنسی قبل از برقراری رابطه جنسی

کسب آگاهی جنسی قبل از رابطه جنسی به چند دلیل بسیار مهم است:

1. درک رضایت: آگاهی جنسی شامل درک مفهوم رضایت و حصول اطمینان از اینکه طرف‌های درگیر در یک برخورد جنسی، مشتاق انجام عمل هستند. مهم است که بدانید چگونه با رعایت مرزهای شخصی با یکدیگر ارتباط برقرار کنید، به استقلال یکدیگر احترام بگذارید و اطمینان حاصل کنید که تمام فعالیت های جنسی توافقی هستند.

2. آگاهی از سلامت جنسی: آگاهی جنسی به معنای داشتن دانش در مورد سلامت جنسی، از جمله پیشگیری از بارداری، عفونت های مقاربتی (STIs) و سلامت باروری است. درک چگونگی محافظت از خود و شریک زندگی خود در برابر بیماری های مقاربتی، بارداری ناخواسته و سایر خطرات مرتبط با فعالیت جنسی برای رفتار جنسی ایمن و مسئولانه ضروری است.

3. آمادگی عاطفی: آگاهی جنسی شامل آمادگی عاطفی برای یک رابطه جنسی است. درک پیامدهای عاطفی درگیر شدن در فعالیت جنسی، مانند احساس بالقوه صمیمیت، آسیب پذیری و دلبستگی بسیار مهم است. آگاهی از احساسات و مرزهای خود می تواند به تضمین یک تجربه جنسی مثبت و سالم کمک کند.

4. مهارت های ارتباطی: توسعه مهارت های ارتباطی قوی برای روابط جنسی سالم ضروری است. آگاهی جنسی به این معناست که بتوانیم با شریک زندگی خود در مورد تمایلات، مرزها، نگرانی‌ها و ترجیحات صادقانه ارتباط برقرار کنیم. ارتباط موثر می تواند به ایجاد اعتماد، افزایش صمیمیت و ارتقای رضایت متقابل در برخوردهای جنسی کمک کند.

5. احترام به خود و دیگران: آگاهی جنسی همچنین شامل پرورش احترام به خود و دیگران در روابط جنسی است. این شامل احترام به بدن، مرزها و انتخاب های خود و همچنین احترام به استقلال، مرزها و انتخاب های شریک زندگی خود می باشد. احترام به حیثیت و اختیار یکدیگر برای داشتن تجربیات جنسی سالم و کامل ضروری است.

به طور کلی، کسب آگاهی جنسی قبل از داشتن رابطه جنسی برای ترویج رفتار جنسی ایمن، توافقی و محترمانه مهم است. می تواند به افراد کمک کند تا تصمیمات آگاهانه بگیرند، از سلامت جنسی خود محافظت کند، روابط مثبت را تقویت کند و اطمینان حاصل کند که تجربیات جنسی آن ها لذت بخش و رضایت بخش است.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز نشانه گذاری شده اند*