ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7
ما از ساعت 9:00 الی 19:00 در خدمت شما عزیزان هستیم!
جردن- خیابان 33 پلاک 50 واحد 7

رفع خماری کوکائین | 6 تکنیک ساده برای از بین بردن خماری

رفع خماری کوکائین به زمان نیاز دارد. پس از مصرف کوکائین حالات ناشی از آن کم کم کاهش می یابد و خماری نمایان می شود. خماری می تواند آزار دهنده باشد. حالتی از درد، افسردگی، بی حوصلگی و ... در فرد رخ می دهد. برای کاهش این حالت ها و از بین بردن سریع این حالت می توانید آب زیاد بنوشید. از مصرف دوباره بپرهیزید و در صورت نیاز با مشاوره تلفنی ترک اعتیاد تماس بگیرید.

تماس با مشاور

کوکائین چیست؟

کوکائین یک داروی محرک قوی و اعتیاد آور است که از گیاه کوکا بومی آمریکای جنوبی تولید می شود. این ماده در حال حاضر یک ماده کنترل‌شده در جدول دوم است، زیرا علیرغم برخی کاربردهای پزشکی، پتانسیل بالایی برای سوء استفاده دارد و ممکن است منجر به وابستگی شدید روانی و فیزیکی شود.

افرادی که از کوکائین استفاده می کنند در معرض خطر کاهش یا اثرات شدیدی هستند که برخلاف آن چیزی است که دارو در مرحله سرخوشی با از بین رفتن دارو ایجاد می کند. این علائم برای بسیاری از افراد مانند خماری الکل است، اما برخی از علائم ممکن است بسیار شدید و متفاوت از خماری الکل باشند. افرادی که علائم جدی ناشی از مصرف کوکائین را تجربه می کنند در معرض خطر مصرف بیش از حد این دارو هستند زیرا ممکن است مقدار بیشتری از آن را برای جبران علائم کاهش مصرف کنند.

اثرات فیزیکی مصرف کوکائین

فردی که از کوکائین استفاده می کند ممکن است بلافاصله یا در دراز مدت عوارض جسمی جدی را تجربه کند. مصرف مواد و ایست قلبی رابطه مستقیم دارند. مرگ ناگهانی ناشی از تشنج و به دنبال آن ایست تنفسی، فوری ترین خطرات هستند. سایر پیامدهای فیزیکی عبارتند از:

  • از دست دادن اشتها
  • اختلالات جنسی
  • خونریزی های مکرر بینی
  • رگ های خونی منقبض
  • عفونت های بینی
  • بیخوابی
  • درد قفسه سینه
  • کاهش وزن
  • آسیب بینی
  • بیماری قلبی
  • سکته قلبی
راه های از بین بردن خماری کوکائین

خماری کوکائین

مصرف کوکائین باعث افزایش دوپامین می شود و ایجاد سرخوشی شدید، انرژی، شادی و اعتماد به نفس می کند. کارشناسان نشان می‌دهند که فردی که از کوکائین سوء مصرف می‌کند، معمولاً احساس می‌کند در بالای جهان قرار دارد. با این حال، در طول کاهش کوکائین، دوپامین کمتری در مغز فعال است و با از بین رفتن میزان بالای کوکائین، احساسات مثبت ناگهان از بین خواهند رفت. این منجر به احساسات ناخوشایند افسردگی، گناه، شرم و اضطراب می شود که می تواند باعث شود کاربران احساس کنند که به کف رسیده اند.

معمولاً در این مدت، بدن سعی می کند تعادل خود را در فرآیندی به نام هموستاز به دست آورد. این فرآیند منجر به علائم فیزیکی می شود که برخلاف علائم ناشی از دارو است. اثر پایین آمدن باعث می شود کاربران همان تاثیری را تجربه کنند که سعی داشتند از طریق مصرف کوکائین فرار کنند. به طور معمول، این اثرات و تجربیات بسته به مصرف کننده، مقدار کوکائین مصرفی، مدت زمان سوءمصرف و تعداد دفعات مصرف دارو متفاوت است.

افرادی که از کوکائین استفاده می کنند با از بین رفتن مواد مخدر در معرض خطر کاهش تجربه قرار دارند. کاهش کوکائین ممکن است شامل اثرات شدیدی باشد که تا حدودی مخالف آنهایی است که دارو در مرحله سرخوشی ایجاد می کند.

1.عواقب فیزیکی خماری کوکائین

کوکائین یک ماده مخدر است که برای هر قسمت از بدن شما مضر است. حتی در خالص ترین شکل خود، با استفاده طولانی مدت می تواند آسیب زیادی به سلامت روان، جسم و عواطف شما وارد کند. موارد زیر رایج ترین اثرات فیزیکی است که بعد از یک شب مصرف کوکائین متحمل خواهید شد.

  • درد فک و صورت: به عنوان یکی از انواع مواد محرک، متوجه خواهید شد که کوکائین باعث می شود دندان قروچه و فک خود را فشار دهید. شما متوجه تنش در کل بدن خود خواهید شد که می تواند منجر به مشکلات مختلفی از جمله سردرد، اختلال عملکرد مفصل گیجگاهی فکی (TMJ) و آسیب به دندان های شما شود.
  • عرق کردن: کوکائین باعث می شود که وقتی تحت تأثیر قرار می گیرید بیش از حد عرق کنید زیرا دمای بدن و ضربان قلب را افزایش می دهد.
  • سفتی در قفسه سینه: کوکائین می تواند باعث سفتی در قفسه سینه و تپش قلب در زمانی که تحت تأثیر قرار می گیرید و هنگام پایین آمدن به دلیل محرک بودن، ایجاد کند.
  • درد و خشکی بینی: از آنجایی که کوکائین را اغلب بو می‌کشند، می‌تواند به مجاری بینی آسیب برساند. آنها می توانند خشک، ترک خورده یا خونریزی کنند. اگر دارو را مدام به دلیل ترشحات پس از بینی خرخر کنید، دچار مشکلات سینوسی خواهید شد. در این قسمت مطالعه مقاله «تاثیر مواد مخدر بر بدن» پیشنهاد می شود.

2.سایر عواقب فیزیکی

  • آبریزش بینی: کوکائین منقبض کننده عروق است به این معنی که رگ های خونی را منقبض می کند. هنگام خرخر کردن، رگ های بینی به طور خاص منقبض می شوند. وقتی دارو از بین می‌رود، رگ‌ها بازتر از قبل می‌شوند، که می‌تواند منجر به احساس احتقان یا ظاهر شدن علائم سرماخوردگی یا آنفولانزا شود.
  • افزایش اشتها: تمایل به غذای راحت یا غذاهای پرچرب اغلب افزایش می یابد. محرک ها اشتها را کاهش می دهند، بنابراین افرادی که کوکائین زیاد مصرف می کنند ممکن است ساعت ها غذا نخورند تا زمانی که دارو از بین برود یا پرخوری متوقف شود. پس از بازگشت اشتها، ممکن است با قدرت بازگردد.
  • درد: این ممکن است به اختلالات انتقال دهنده عصبی خاص نیز مرتبط باشد. فعالیت بدنی ممکن است تا حدودی دردناک باشد، ممکن است به دلیل حرکات آهسته‌تر زمان بیشتری ببرد، یا ممکن است برای بلند شدن و حرکت به انگیزه بسیار بیشتری نیاز داشته باشد. لرزش فیزیکی نیز محتمل است. در این رابطه مقاله «پیامدها و عوارض اعتیاد به مواد مخدر» می تواند سودمند باشد.

3.پیامدهای روانی و عاطفی

خماری کوکائین می تواند باعث ایجاد احساس وحشتناکی در شما شود و باعث ایجاد مشکلات عاطفی قابل توجهی شود.

  • افسردگی: وقتی کوکائین وجود دارد، فعالیت سروتونین و دوپامین در سرتاسر مغز افزایش می‌یابد و هنگامی که از بین می‌رود، این انتقال‌دهنده‌های عصبی مهم مرتبط با خلق و خو تحلیل می‌روند. هیچ دلیلی وجود ندارد که شما نیاز دارید یا باید دردهای ترک کوکائین را به تنهایی تحمل کنید.
  • آسیب مغزی: هنگامی که کوکائین با مواد تقلبی خطرناک مخلوط شود یا بیش از حد استفاده شود، می تواند منجر به آسیب مغزی و اثرات نامطلوب بر ماده خاکستری در مغز برخی افراد شود. همچنین می تواند منجر به بیماری اسکیزوفرنی، پارانویا و توهم شود.

4.تفاوت بین خماری و ترک

بین خماری و علائم ترک از یک ماده خاص و سندرم ترک مرتبط با آن ماده همپوشانی وجود دارد. تفاوت عمده این است که خماری مدت کوتاهی پس از خوردن یک ماده خاص رخ می دهد و علائم معمولاً کوتاه تر و شدت کمتری دارند. علائم ترک پس از سوء مصرف مزمن یک ماده رخ می دهد و فرد تحمل قابل توجهی نسبت به این ماده ایجاد می کند (به مقدار بیشتری از این ماده نیاز دارد تا همان اثراتی را که قبلاً از مصرف مقادیر کمتر دریافت می کرد داشته باشد).

علائم خماری از نظر فیزیکی نسبتاً سریع برطرف می شوند در حالی که علائم ترک شدیدتر هستند و برای مدت طولانی تری رخ می دهند.

پیاده روی برای رفع خماری کوکائین

رفع خماری کوکائین

خماری کوکائین بسته به مدت زمان مصرف و میزان مصرف مواد مخدر می تواند وحشتناک باشد. اگر فردی در حین ترک اعتیاد به کوکائین احساس بیماری کند، به احتمال زیاد دارای عوارض پزشکی مرتبط با دارو است. اگر علائم بدتر شود، ارزیابی توسط یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی بسیار مهم است. اگر فرد در فکر آسیب رساندن به خود یا شخص دیگری است، باید از نظر علائم عاطفی یا روانی نیز مورد بررسی قرار گیرد.

خماری کوکائین معمولاً تا زمانی که بدن از شر مواد شیمیایی پس از قطع مصرف دارو خلاص شود، طول می کشد. برای اکثر مصرف کنندگان، علائم کاهش کوکائین از چند دقیقه تا چند ساعت پس از خروج دارو از بدن شروع می شود و بسته به عواملی مانند دفعات مصرف، نوع دارو و مقدار مصرف شده، از ساعت ها تا چند روز ادامه می یابد.

اگرچه ممکن است نتوانید علائم خود را به طور کامل کاهش دهید، مواردی وجود دارد که می تواند به شما کمک کند:

1. رفع خماری کوکائین | خودداری از مصرف دوباره

از مصرف دوباره مواد مخدر خودداری کنید. استفاده مجدد از دارو برای کاهش عواقب وسوسه انگیز است اما فقط امر اجتناب ناپذیر ترک را به تاخیر می اندازد. بدانید که داروها چه مدت در سیستم بدنی شما باقی می مانند. به خصوص اگر یک حرفه ای، راننده یا کارگر مهمانداری هستید، زیرا باید بدانید چه زمانی برای رانندگی یا کار با ماشین آلات ایمن هستید.

2. رفع خماری کوکائین | تغذیه سبک و سالم

تغذیه سالم داشته باشید. حتی اگر احساس گرسنگی نمی کنید، بدن شما برای بازیابی انرژی به مواد مغذی نیاز دارد. میوه ها، سبزیجات و غذاهای پر کربوهیدرات مانند پاستا گزینه های خوبی هستند. خوردن غذاهای پر پروتئین به کاهش بار متابولیسم شما کمک می کند و ممکن است سطح قند خون را افزایش دهد، اما خماری را درمان نمی کند.

3. رفع خماری کوکائین | هیدراته بمانید

مقدار زیادی آب و مایعات دیگری بنوشید که می توانند الکترولیت ها را بازیابی کنند، مانند نوشیدنی های ورزشی یا آب میوه. کم‌آبی می‌تواند حالت تهوع، سردرد و خستگی را بدتر کند. نوشیدن آب زیاد می تواند کارایی متابولیسم شما را به حداکثر برساند، که می تواند به سرعت بخشیدن به روند بهبودی کمک کند. معجون های دیگر مانند اسموتی های میوه، دمنوش های گیاهی و غیره خماری را درمان نمی کنند. آنها ممکن است در برخی از افرادی که به اثربخشی آنها اعتقاد دارند، اثرات دارونما ایجاد کنند.

4. رفع خماری کوکائین | استراحت و خواب

استراحت کنید چه خواب باشید و چه فقط روی مبل دراز کشیده و تلویزیون تماشا می کنید، زمانی را به استراحت اختصاص دهید. بدن و مغز شما برای بهبودی نیاز به زمان دارند. خوابیدن از حالت خماری معمولاً صرفاً از گذشت زمان به عنوان تنها راه برای درمان اثرات خماری استفاده می کند. هنگام خواب، اثرات خماری را به شدت احساس نمی کنید. در این قسمت مطالعه مقاله «بی خوابی پس از ترک اعتیاد» می تواند مفید باشد.

5. رفع خماری کوکائین | حمایت بگیرید

با کسی که به او اعتماد دارید معاشرت کنید. اگر مشکل دارید با کسی که به او اعتماد دارید، معاشرت کنید یا با او تماس بگیرید یا پیام دهید. بگذارید بدانند که شما با یک ترک روبرو هستید. آنها می توانند برای حمایت از شما حضور داشته باشند، چه حضوری و چه تلفنی. در این جا مطالعه مقاله «رفتار با افراد در حال ترک» می تواند سودمند باشد.

6. هوای سالم و پیاده روی

کمی هوای تازه دریافت کنید. یک پیاده روی کوتاه، شنا یا گذراندن وقت در طبیعت می تواند اندورفین (هورمون های احساس خوب) ترشح کند که می تواند باعث کاهش استرس شود و خلق و خوی شما را بهبود بخشد. با خودتان مهربان باشید. راحت باشید. از مکان ها یا افرادی که به شما استرس می دهند دوری کنید. کارهایی را انجام دهید که به شما احساس خوبی می دهد، مانند حمام آب گرم، تماشای نتفلیکس یا گوش دادن به موسیقی.

 

نباید های رفع خماری کوکائین

احتمالاً به همان اندازه انواع مختلفی از به اصطلاح "درمان" برای خماری وجود دارد که علائم مختلفی برای مواد خاص سوء مصرف وجود دارد. نکته اصلی این است که اکثر این درمان ها در واقع کار نمی کنند. چندین درمان محبوب پیشنهاد شده است، اما آنها واقعاً هیچ تاثیر خاصی برای مبارزه با خماری ندارند. از جمله آنها عبارتند از:

  • نوشیدن قهوه یا مصرف کافئین یکی از رایج ترین درمان های خماری است. کبد هنوز باید کافئین را متابولیزه کند و نوشیدن قهوه روند متابولیسم را تسریع نمی کند. با این حال، کافئین ممکن است سطح انرژی را کمی افزایش دهد و همچنین حالت تهوع را تشدید کند. مطالعه مقاله «اعتیاد به کافئین» پیشنهاد می شود.
  • دوش گرفتن (سرد یا گرم) به همان اندازه که به حرکت شما کمک می کند، بر متابولیسم شما تأثیر نمی گذارد. این می تواند توجه را از علائم منحرف کند.
  • مصرف آسپرین ممکن است برخی از علائم سردرد را کاهش دهد اما خماری را از بین نمی برد. علاوه بر این، مصرف هر نوع دارویی بار اضافی بر کبد وارد می کند. از آنجا که بسیاری از مردم کوکائین را همراه با الکل مصرف می کنند، این بار می تواند افزایش یابد. برای دریافت کمک و مشورت در این زمینه از مشاوره روانشناسی می توانید کلیک نمایید.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز نشانه گذاری شده اند*